دورکاری و چالش‌های آن

دورکاری و چالش‌های آن

در سال‌های اخیر کوچینگ به‌صورت یک سرمایه‌گذاری قابل‌اعتماد برای شرکت‌ها یا سازمان‌ها تبدیل شده و نقش کوچینگ سازمانی برای دستیابی آسان‌تر به اهداف کسب‌وکار می‌باشد.

فرد کوچ یا راهنما باید بتواند کارکنان را طوری ترغیب کند تا ایده‌های جدید و راهکارهای خود را با جدیت و اعتمادبه‌نفس کامل دنبال کنند.

در این راستا شخص کوچ همچنین باید بتواند توانایی ارتباطات را افزایش و باعث جذب و ماندن نیروهای بااستعداد شود.

بیشتر سازمان‌ها یک چالش بزرگ برای پیدا کردن و نگه‌داشتن نیروهای بااستعداد دارند و کوچینگ به این چالش کمک می‌کند و این چالش حس باارزش بودن را به کارکنان القا می‌کند.

یکی از این چالش‌ها، دورکاری می‌باشد که امروزه باوجود ویروس کرونا و عواقب آن اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها نیروهایشان را ترغیب به دورکاری می‌نمایند که این مورد هم‌اکنون یکی از چالش‌های جدید سازمان‌ها است.

 

یکی از این چالش‌های برقراری ارتباط بین تیم‌ها است

روشن است که گرد هم آوری همه افراد یک تیم در فضای مجازی به‌آسانی میسر نیست به‌ویژه هنگامی‌که شما می‌خواهید وظایفی را تعیین کنید، پروژه‌ای را طراحی کنید یا اینکه بخواهید احساسات تیم را درک کنید که دشواری در برقراری ارتباط و همکاری بین اعضا از مهم‌ترین چالش‌های دورکاری است.

حال ابزارهای فراوانی برای ارتباط برقرار کردن وجود دارد.

اغلب اوقات تیم‌ها از طرق تلگرام یا واتس اپ با هم گفت‌وگو می‌کنند و فایل‌ها را از طریق ایمیل جابه‌جا می‌کنند که اگر تمام این ارتباطات تیمی در یک پلتفرم انجام شود به یکپارچگی و ساماندهی کارها کمک خواهند کرد.

 

یکی دیگر از چالش‌های تیم‌های دور کار ارتباط با سایر همکاران استیکی دیگر از چالش‌های تیم‌های دور کار ارتباط با سایر همکاران است

در ساختار اداری کارکنان، فضاهایی مثل محیط ناهارخوری و آبدارخانه را دارند و می‌توانند گپ و گفت کنند، با هم چای بنوشند و هنگام رفت‌وآمد صحبت‌های کوتاهی داشته باشند که متأسفانه تیم‌های دور کار چنین فرصتی برای ساخت گفت‌وگوهای کوتاه ندارند که در این صورت هنگامی‌که اعضای تیم احساس عدم ارتباط و تنهایی داشته باشند انگیزه و به‌طورکلی احساس رضایتشان از محیط کار به خلأ ارتباط مؤثر را احساس می‌کنند.

از دیگر چالش‌های دورکاری، چالش بالا نگه‌داشتن کارایی تیم می‌باشد

بهره‌وری عامل کلیدی مهمی در فضای دورکاری است. بدون این عامل اعضای تیم ممکن است خود را درگیر تماشای کلیپ‌های اینستاگرام، کارخانه یا هر چیز دیگری بکنند.

معمولاً این‌طور به نظر می‌رسد که چالش‌های کارگروهی در دورکاری آسیب‌زا است اما اکثریت کارکنان کار کردن از خانه را بسیار مفیدتر از کار کردن از محیط کار می‌دانند.

یکی دیگر از چالش‌های دورکاری مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی است.

زمانی که همه افراد دورکاری می‌کنند سنجش دقیق میزان تلاش آن‌ها دشوار است و به‌طورکلی می‌توان گفت که تیم‌های دورکاری به اعتماد بسیار بالایی برای همکاری نیاز دارند که چالش‌های تیم‌های دور کار معمولاً از نبود ارتباط مؤثر یا عدم مسئولیت‌پذیری کارکنان به وجود می‌آید و بسیاری از مدیران بر این باورند که حفظ بلندمدت انگیزه کارکنان یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که با آن سروکار دارند.

چالش حفظ روحیه افراد

چالش حفظ روحیه افراد

شیوع کرونا زندگی همه را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از زندگی‌ها تغییر کرده و عجیب نیست که روحیه افراد پایین آمده باشد، همه نگران امنیت شغلی خود هستند درحالی‌که وظایفی مثل مراقبت از فرزندان، خانواده و مسئولیت‌های کاری را بر عهده دارند.

که در اینجا نشان دادن قدردانی و حمایت از کارکنانی که دور هستند به‌عنوان اولویت برای ساخت ارتباط مؤثر است.

برای عملکردهای عالی پاداش در نظر بگیرند و از زحمات آن‌ها قدردانی کرده و دستاوردهای آن‌ها را به سایرین نشان دهید.

  نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری

دورکاری توانسته ساعت‌های کاری آزادانه‌تر و استخدام‌های جغرافیایی متنوعی برای کسب‌وکارها به همراه بیاورد و همچنان این روند رو به افزایش است.

این کار به عهده رهبران است که اعضای تیم خود را مولدتر و باانگیزه‌تر کنند تا آن‌ها بتوانند به بهترین وجه وظایف خود را به سرانجام برسانند.

بنابراین نسبت به تغییرات کاری و محیطی کاری هوشیار باشید و پیش از اینکه به مشکل مهمی برخورد کنید شرایط دورکاری را ساماندهی کنید.

نویسنده: سرکار خانم ماتیا البرزی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه ای کسب و کار ویدان

   

دیدگاه کاربران (0)