اهمیت و تاثیر بیزینس کوچینگ در رشته پزشکی

اهمیت و تاثیر بیزینس کوچینگ در رشته پزشکی

مقدمه پیشینه و تاریخچه حرفه پزشکی را می‌توان به دوران آغازین زندگی بشر در کره خاکی نسبت داد که با گذشت زمان و کسب تجربه انبوه و مداوم قدم‌به‌قدم پیشرفت کرده و به دانش امروز منجر شده است.

ازآنجاکه بزرگ‌ترین وظیفه در حرفه پزشکی صیانت و مراقبت از سلامت انسان یعنی والاترین و گرامی‌ترین آفریده پروردگار است، از زمان‌های دیرین و گذشته‌های دور هاله‌ای از قداست و پاکیزگی با این حرفه و افراد وابسته آن، یعنی پزشکان همراه بوده است و پزشکان به‌عنوان پاسداران جان، محرمان راز و واسطه شفای دردها و بیماری‌ها در جوامع بشری از احترام و جایگاه ویژه برخوردار بوده‌اند.

این جایگاه رفیع و ممتاز، منشأ نشر بسیاری از فضائل اخلاق حرفه‌ای شد و به کسب اعتماد عمومی نسبت به پزشکان که پیوسته رازدار بیماران خود بوده‌اند منجر گردید.

احتمالاً همه پزشکان نام بیزینس کوچینگ را شنیده‌اند. آیا این نوع کوچینگ، کاربردی است؟

ایجاد شرایطی برای تبدیل شدن به یک کوچینگ کسب‌وکار چندان دشوار نیست و این مسئله، ایده جدیدی نیست.

سال‌هاست که مربیگری اجرایی، رهبری و کسب‌وکار به‌ویژه در دنیای تجارت خارج از ورزش وجود دارد.

برای درک این موضوع، ابتدا توضیحاتی در خصوص اهمیت بیزینس کوچینگ و تاریخچه آن بیان می‌شود.

در گام‌های بعدی، مزایا، معایب و مشکلات بیزینس کوچینگ را بررسی می‌کنیم.

بیزینس کوچینگ در حوزه پزشکی، تأثیر آن در کسب‌وکار و اهداف آن ازجمله موارد انتهایی است که درباره آن مباحثی مطرح شده است.

نقش کوچینگ در کسب‌وکارهای پزشکی

یکی از راه‌های پیشرفت در کسب‌وکار پزشکی داشتن تجربه و دانش همراه با مهارت لازم است.

بیزینس کوچینگ یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع کوچینگ است که برای هدایت و راهنمایی مدیران و صاحبان تجارت‌های بزرگ و کوچک به سمت رشد و توسعه بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌طورکلی می‌توان گفت، بیزینس کوچینگ درواقع زیر نظر گرفتن کسب‌وکار و کمک به بهبود، رشد و توسعه آن است.

 

چرا بیزینس کوچینگ در پزشکی؟

در دنیای امروز استفاده از ابزار قدرتمندی مانند کوچینگ تجاری به شما به‌عنوان یک کارآفرین که تازه وارد دنیای کار شده‌اید و نمی‌دانید در گام بعدی چه کاری انجام دهید و یا یک تاجر که در تلاش برای رشد و توسعه کسب‌وکار خود هستید می‌تواند کمک شایانی داشته باشد.

برای راه‌اندازی و شکوفا نمودن یک کسب‌وکار به‌تنهایی نمی‌توانید تمامی کارها را به‌صورت انفرادی انجام دهید. کارهایی ازجمله جذب مشتری، اداره روند کاری، برنامه‌ریزی‌های مالی و راهبردهای توسعه محصول شما را از رسیدن به اهدافتان بازمی‌دارند.

شما می‌توانید با آموزش بیزینس کوچینگ در مورد این حرفه اطلاعات لازم را به دست آورید و یا یک کوچ حرفه‌ای را به کار بگیرید.

استفاده از یک کوچ (مربی) حرفه‌ای و توانمند به شما کمک می‌کند، تا به درکی عمیق‌تر از توانمندی‌ها و نقاط قابل‌بهبود خود دست یابید، نسبت به اهداف شخصی و کسب‌وکارتان آگاهی و بصیرت بیشتری کسب کنید.

اریک اشمیت مدیرعامل اسبق گوگل می‌گوید؛ استخدام بیزینس کوچ بهترین تصمیم حرفه‌ای من بوده، البته اعتراف می‌کنم که کار دشوار و چالش‌برانگیزی بود چراکه به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت موفق که روزبه‌روز در حال پیشرفت و بزرگ‌تر شدن بود، نیازی به یک بیزینس کوچ نمی‌دیدم تا این‌که یکی از اعضای هیئت‌مدیرهٔ گوگل مرا متقاعد کرد و درنهایت از نتیجه شگفت‌انگیز کوچینگ کسب‌وکار مرا شگفت‌زده کرد.

  مراحل بیزینس کوچینگ

مراحل بیزینس کوچینگ برای استفاده در حوزه پزشکی

هر تکنیکی برای اجرایی شدن و مثمر ثمر بودن، باید مراحلی را طی کند و کوچینگ کسب‌وکار نیز از این قاعده مستثنی نیست. مراحلی که منجر به کوچینگ کسب‌وکار می‌شود، شامل مراحل زیر است:

1- مرحله استراتژیک: مرحله استراتژیک، شامل برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و انجام دادن کارها به ترتیب و پشت سر هم می‌شود.

در این مرحله، هر سه ماه یک‌بار به کسب‌وکار شما به‌صورت مستقیم، برنامه‌ریزی راهبردی فشرده‌ای ارائه می‌شود.

مرحله استراتژیک شامل مشارکت حضوری یا مجازی در کسب‌وکار، برنامه‌ریزی روی تکنیک‌ها و دسترسی کامل و نامحدود به‌صورت حضوری یا مجازی روی روند کار می‌شود.

2- مرحله اجرا: در مرحله اجرا، بیزینس کوچینگ، تمرکز لازم را روی موارد موردنیاز برای اجرا گذاشته و تأثیرپذیری مرحله قبل را موردبررسی قرار می‌دهد.

درحالی‌که صاحب کسب‌وکار، برنامه‌ریزی سه ماهه خود را دریافت کرده است، کوچینگ به‌صورت هفتگی و یا دو هفته یک بار، روی کارکرد شما متمرکز شده تا مطمئن شود که در مسیر پاسخگویی و پشتیبانی پیشرفت دارید، برنامه خود را اجرا کرده و نتایج خوب به دست آورده‌اید.

این مرحله شامل جلسات خصوصی مربیگری با صاحب کسب‌وکار، بررسی‌های هفتگی پاسخگویی آنلاین و جلساتی برای رفع مشکلات و تسریع رشد بیزینس می‌شود.

3- مرحله توسعه کسب‌وکار: این مرحله، یک فرآیند مفصل است که کسب‌وکار شما و کارکنان شما را دنبال کرده و برای گام‌های بعدی به شما کمک می‌کند تا سیستم و کنترل روی کسب‌وکارتان را به مسیری که منجر به موفقیت می‌شود، برسانید.

این مرحله شامل پیشرفت مداوم می‌شود. آموزش تصویری قابل تنظیم برای کارکنان در ساخت سیستم و کنترل روی آن و جلسه کوچینگ گروهی که برای حل چالش‌ها برگزار می‌شود، ازجمله مهم‌ترین مواردی است که در مرحله توسعه کسب‌وکار دنبال می‌شود.

مشتریان بیزینس کوچینگ، با انجام این مراحل، اعتمادبه‌نفس خود را در حیطه شغلی به دست آورده، برای چالش‌های شغلی، یک پشتیبان مورد اعتماد دارند و همیشه قدردان کوچینگ خود خواهند بود.

کوچینگ می‌تواند کمک کند تا:

  • موارد مهم را در اولویت قرار دهید.
  • با شرایط چالش‌برانگیز به‌راحتی کنار بیایید و فشارهای کاری را کنترل کنید.
  • اهداف و آرزوهای خود را بدانید.
  • قدم‌های درست در جهت موفقیت بردارید.
  • زمان بیشتری برای علاقه‌مندی‌ها بگذارید.
  • استخدام افراد باکفایت
  • یک محیط ایده آل برای رشد و ترقی کارکنانتان مهیا کنید.
  • ایجاد اعتمادبه‌نفس، شناسایی باورهای درونی خود و رشد و پرورش آن‌ها
  • این باورها و هر مانع دیگری را از سر راهتان بردارید.
  • متناسب با فرصت‌هایتان یک برنامه استراتژیک بنویسید.
  • ارتقاء مهارت رهبری خود با درک چگونگی همکاری با افراد مختلف
  • به دیدگاه بهتر و واضح‌تری از کسب‌وکار خود برسید.
  • کارمندانی پرورش دهید که عملکرد و بازدهی بالایی دارند، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو هستند.
  • یکی دیگر از مزیت‌های بیزینس کوچینگ این است که باعث می‌شود فعالیت‌های بهتر، مؤثرتر و هوشمندانه نصیب شما شود، چراکه شما به‌صورت دقیق اهداف خود را مشخص کرده‌اید. درواقع مربی کسب‌وکار برایتان مشخص می‌کند که چه می‌خواهید، چه می‌توانید بخواهید و چه باید بخواهید. بنابراین این بیزینس کوچینگ است که ایده‌ها و مسائل مهم را از داخل قلب صاحبان کسب‌وکار بیرون می‌کشد.
  • با بیزینس کوچینگ شما می‌توانید یک زندگی متعادل و کاری منظم داشته باشید، چراکه از قبل آن را طراحی کرده‌اید. داشتن زندگی متعادل و کاری منظم و عالی نتیجه توجه کردن به خود است. بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند که چگونه مسئولیت‌پذیر باشید و چگونه در بین مردم سربلند کنید تا آن‌ها شما را دوست داشته باشند.
  • توسط بیزینس کوچینگ بیشتر ازآنچه در حال حاضر درآمد دارید، درآمد خواهید داشت و پولساز خواهید بود. شما می‌توانید از هر مقداری که فکر می‌کنید، درآمد بیشتری داشته باشید، پس چرا این کار را انجام نمی‌دهید. به کمک بیزینس کوچینگ شما می‌توانید برنامه‌های مالی خود را به‌درستی بچینید و استراتژی‌های مخصوص به دست آوردن درآمد بیشتر را وارد کسب‌وکارتان نمایید.
  • توسط این روش درآمد بیشتری به دست‌آورید و هیچ‌گاه در این مسیر متوقف نشوید. مربی کسب‌وکار همیشه در کنار شما خواهد بود، وقتی کسی وجود دارد که شما را راهنمایی می‌کند و به او اعتماد دارید، این امر باعث می‌شود تا شما درآمد بیشتری به دست‌آورید، چون از پس کارها به‌خوبی برمی‌آیید
  • یکی دیگر از مزیت‌های بیزینس کوچینگ این است که شما انرژی پایدار داشته باشید و از درجا زدن بپرهیزید. به لطف مربی کسب‌وکار شما دغدغه‌های کمتری خواهید داشت، لذا وقت آزاد بیشتری نصیب شما خواهد شد و مسلماً خوشحال‌تر به نظر می‌رسید.
 

آیا کمک گرفتن از مربیگری کسب وکار برای پزشکی دارای مشکل هم هست؟

استفاده از بیزینس کوچینگ نه‌تنها عیبی ندارد، بلکه بسیار سودمند است. اما می‌توان مسائلی را تحت عنوان مشکل مطرح کرد که ممکن است برای هر کسب‌وکاری حین کوچینگ پیش بیاید:
  • چالش‌برانگیز بودن طراحی استراتژی‌های مناسب هر کسب‌وکار
  • زیر نظر بودن تمامی مسائل کسب‌وکار و حتی زندگی
  • هزینه بیزینس کوچینگ
  بیزینس کوچینگ در پزشکی

بیزینس کوچینگ در پزشکی

بهتر است هر پزشک برای کسب‌وکار خود به فکر بیزینس کوچینگ در حوزه پزشکی باشد؛ به این دلیل که در دوره‌ای از زندگی خود، رشته پزشکی را دنبال کرده و طبیعی است که انتظار داشته باشد تمام این مدت ‌زمانی را که صرف تحصیل کرده، انرژی گذاشته، شب‌هایی که بی‌خوابی کشیده و تلاش کرده تا پزشک متخصص و حاذقی شود، ثمر دهد.

درواقع تخصص پزشکی، حقوق، درآمد و فرصتی را برای یک پزشک به ارمغان می‌آورد که با یک مربیگری حرفه‌ای، امکان رشد بیشتری خواهد داشت.

نکته مهم دیگر این است که ازآنجایی‌که تمامی مشاغل، با رسیدن به اهداف بزرگ، ارزش پیدا می‌کنند و با معیار رضایت مراجعین اداره می‌شود، پزشک بدون بیزینس کوچینگ، پس از مدتی احساس می‌کند، هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.

همچنین ازآنجایی‌که پزشکان به برندینگ پزشکی اهمیت می‌دهند و نیازمند تمرکز به بخش‌های مختلف فعالیت خود به‌ویژه پرسونال برندینگ پزشکی خود هستند، کوچینگ نیز می‌توانند در این بخش‌ها کمک‌های سازنده‌ای انجام دهد.

به‌علاوه این امکان وجود دارد که هر پزشک با استفاده از بیزینس کوچینگ، شروع به سنجش گزینه‌های خود کرده، سرعت پس‌انداز خود را بالا برده تا جایی که پس از مدت کمی به سوددهی بالایی برسد.

کوچینگ پزشکان، حتی می‌تواند با ارائه برنامه‌ای مناسب کاری کند که با خدمات باکیفیتی که ارائه می‌دهید، رضایت بیماران را افزایش دهید.

تیم بیزینس کوچینگ در حوزه پزشکی، متشکل از مربیانی مشتاق برای کمک به پزشکان است که آنها را در مسیر موفقیت، شهرت و درآمد بیشتر قرار می‌دهد.

بیزینس کوچینگ برای پزشکان، جلسات مربیگری حضوری، آنلاین و تلفنی ارائه می‌دهد و حتی بسیاری از مربیان، دارای تخصص پزشکی خاصی هستند که می‌توان در موردی خاص از آنها مشاوره خواست.

بنابراین پزشکان با توجه به شرایط خاص شغلی و مواردی که مدنظر دارند، می‌توانند درخواست بیزینس کوچینگ در حوزه پزشکی، متناسب با شرایط خود داشته باشند.

به‌این‌ترتیب، بیزینس کوچینگ برای پزشکان توسط مربیان حرفه‌ای که پزشک هستند، به پزشکان کمک می‌کند تا ببینند چه اتفاقی در حال رخ دادن است تا بتوانند کارهای لازم را انجام دهند و یا تغییر کنند تا به نتایج دلخواه خود برسد.

در روند اجرای کوچینگ ممکن است مشتری بخواهد شغل خود را ارتقا دهد یا تعادلی بین کار و زندگی به خاطر مسئولیت خود در زندگی نظیر والد و همسر بودن پیدا کند.

از سوی دیگر، بیزینس کوچینگ برای پزشکان ممکن است شامل کسب درآمد از طریق کنفرانس آنلاین شود. همه اینها و اهداف برنامه‌ریزی شده، فقط با استفاده از بیزینس کوچینگ، قابل دسترسی است.

 

آیا کوچینگ در حوزه پزشکی، واقعاً مؤثر است؟

نتایج مطالعات اخیر برای کوچینگ در حوزه پزشکی بسیار واضح است. علیرغم اینکه کوچینگ به‌عنوان یک فرآیند مفصل به برنامه‌های شلوغ پزشکان اضافه شده است، اما این مسئله، کاملاً مؤثر ظاهر شد.

به‌طورکلی طبق بررسی‌ها، بیزینس کوچینگ پزشکی، خستگی احساسی را تا 30 درصد و فرسودگی شغلی را تا 20 درصد در مقایسه با روش‌های دیگر کاهش می‌دهد.

همچنین طی تحقیقات، کیفیت زندگی و آستانه تحمل در بین پزشکانی که تحت کوچینگ قرار می‌گیرند، بهتر و بیشتر است.

در بعد کسب‌وکار نیز در برندینگ پزشکی، تبلیغات پزشکی و مدیکال مارکتینگ نیز باعث ارتقاء سطح کیفی می‌شود.

تمامی این اتفاقات علاوه بر حفظ آرامش بیشتر پزشکی در زندگی شخصی، می‌تواند در زندگی کاری باعث افزایش جذب بیمار و توسعه کسب‌وکار شود.

  اهداف بیزینس کوچینگ برای پزشکان

اهداف کوچینگ تجاری برای پزشکان

هدف از کوچینگ در حوزه پزشکی، ارائه آینه‌ای بدون قضاوت است که در آن پزشکان می‌توانند آنچه را که در آینده شغلی آنها اتفاق می‌افتد، مشاهده کنند و سپس برنامه‌ای برای رسیدگی به این مشکل تدوین کنند.

به‌عبارت‌دیگر بیزینس کوچینگ در پزشکی ابتدا کسب‌وکار را ارزیابی کرده و سپس یک برنامه بازی متناسب با شرایط کسب‌وکار ارائه می‌دهد.

 

وظایف کوچینگ در پزشکی چیست؟

ارائه یک برنامه‌ریزی مشخص برای صاحب کسب‌وکار پزشکی تا در حرفه خود پیشرفت کرده، درصد بیشتری از بیماران از کلینیک یا مطب او راضی بوده و به سوددهی برسد، از وظایف کوچینگ پزشکی است.

کوچینگ در حوزه پزشکی کمک می‌کند تا دلایل عدم پیشرفت خود را بفهمید و به شما به‌عنوان متخصص، قدرت می‌دهند. علاوه بر این آنها کمک می‌کنند تا چالش‌ها و نقاط کوری که مانع تغییر هستند، شناسایی شود.

نویسنده: جناب آقای ایمان نعیمی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

   

دیدگاه کاربران (0)