تیپ شخصیتی کوچی در جلسه کوچ

تیپ شخصیتی کوچی در جلسه کوچ

آنچه در جلسات کوچ به جهت هدایت کوچی به سمت نقاط قوت و اهدافش بسیار پراهمیت ست شناخت خود و داشتن درک کاملی از شخصیت مراجع می‌باشد.

یک کوچ در ابتدا باید شخصیت خود و سپس کوچی خود را کامل بشناسد، تا بتواند مطابق با ساختار ذهنی کوچی و نحوه دریافت اطلاعات او جلسات کوچ خود را مدیریت کند.

آنچه موجب تفاوت آدم‌ها می‌شود نحوه دریافت اطلاعات و نحوه تصمیم‌گیری آنان می‌باشد.

به عبارتی ساختار ذهنی و نحوه عملکرد ذهن افراد می‌باشد که موجب تنوع رفتاری و شخصیتی می‌گردد.

مهم‌ترین پارامتر در شخصیت شناسی MBTI که در جلسات کوچ بسیار بااهمیت است نحوه دریافت اطلاعات در ساختار ذهنی می‌باشد.

اینکه کوچ و کوچی شهودی هستند یا حسی و اینکه شخص اطلاعات را به‌صورت جزئی و گام‌به‌گام دریافت می‌کند یا به‌صورت کلی و یک تصویر کامل موضوع بسیار پراهمیتی ست که نباید از آن غافل بود.

آنچه مهم است چگونگی عملکرد مغز زمان دریافت مطالب می‌باشد که موجب سوق مراجع به مرحله بعد یا همان تصمیم‌گیری می‌شود.

 

ویژگی‌های افراد شهودی

این افراد این توانایی را دارند که با یک اسکن کلی از مطالب آنچه را لازم است برداشت کنند و بر اساس آن با شابلون‌هایی که در ذهن خود از قبل دارند تصمیمات خود را اتخاذ می‌کنند.

این افراد قوه تخیل و تصور بالایی دارند و عاشق ایده‌ها، تئوری‌ها و مفاهیم کلی هستند.

آنچه در وجود این افراد بسیار دیده می‌شود این‌که اعتماد به الهام و شهود خود دارند و بیشتر در آینده زندگی می‌کنند و آینده‌نگرهای بسیار قوی و خوبی هستند.

این افراد ظرفیت عجیبی بر روی بوکردن اتفاقات آینده دارند و به‌عنوان رهبران سازمان‌ها می‌توانند نقش مهم و مؤثری در تدوین اهداف بلندمدت سازمان ایفا کنند.

 

ویژگی‌های افراد حسی

در جلسات کوچ باید به این مهم توجه زیاد کرد که افراد حسی بیشتر در حال و گذشته فکر می‌کنند به همین دلیل به آنچه واقعی و کنونی است تمرکز و توجه بیشتری دارند و آن‌ها برخلاف افراد شهودی که اهل ریسک هستند به تجربه اعتماد زیادی دارند به همین دلیل در اجرای عملکرد خود بسیار محتاط و محافظه‌کار می‌باشند.

برای هدایت و آشنایی افراد با تیپ شخصیتی حسی با مطالب باید جزئیات دقیق و کامل را با آن‌ها ارائه داد تا بتوانند با اطمینان بیشتر به سمت هدف گام بردارند.

 

نحوه ارتباط‌گیری با افراد شهودی و حسی

نحوه ارتباط‌گیری با افراد شهودی و حسی

در گفتگو با افراد شهودی آنچه حائز اهمیت است این است که اول، آخر و نتیجه را باید به آن‌ها گفت، نباید آن‌ها را خیلی درگیر جزئیات کرد باید به آن‌ها این آگاهی را داد که در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها می‌توانند به قدرت پیش‌بینی خود اعتماد کنند.

و البته بسیار پراهمیت است که بدانند جهت اجرای ایده‌های خود لازم است فردی با تیپ حسی را کنار خود داشته باشند که بتواند با توجه به جزئیات در اجرا کردن ایده‌ها بر تمام زوایا تمرکز بیشتری داشته باشند.

مطلبی که در کوچ کردن این افراد بسیار مهم است و یک کوچ باید بداند این است که گزارش‌نویسی برای آن‌ها بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌باشد.

نه اینکه این ویژگی توجیهی باشد برای سرباز زدن از ارائه بازخورد اما آنچه مهم است این است که به توسعه این افراد کمک بیشتری شود.

و البته در جلسات با افرادی حسی برای اینکه مطالب بهتر آموزش داده شود باید از تجربیات و نمونه‌های اجراشده با آن‌ها سخن گفت تا اعتماد بیشتری کنند.

لازم است با افراد حسی بسیار شفاف و واضح صحبت کرد و از خلاصه گویی خودداری کرد.

همچنین از یک مراجع حسی خواسته شود با توجه به تیپ شخصیتی که دارد درصورتی‌که مدیر مجموعه‌ای می‌باشد فردی شهودی را در تیم کاری خود همراه داشته باشد تا به آینده سازمان هم بیندیشد.

نویسنده: سرکار خانم فرزانه حسام از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)