چطور در آخرین جلسه کوچینگ برنده باشیم؟

چطور در آخرین جلسه کوچینگ برنده باشیم؟

در این مقاله می‌خواهیم در مورد جلسه کوچینگ الهی (قیامت) که به‌زودی توسط پروردگار برگزار می‌شود و همین‌طور شباهت آن با ساختار جلسات کوچینگ متداول صحبت کنیم.

همان‌طور که میدانیم جلسات کوچینگ، بسیار مؤثر و کارآمد است و فرد مراجع را به یک خودآگاهی و بهره‌مندی و شناخت عمیقی از خود می‌رساند و از دو نفر مراجع (کوچی) و مربی (کوچ) تشکیل شده است و فرایند آن شامل سه بخش محتوایی به‌صورت زیر می‌باشد:

1- پرسش‌های مؤثر

2- بازخوردها

3- شهود

در جلسه کوچینگ، همگی این مراحل به‌صورت پیوسته اتفاق می‌افتد.

کوچ ابتدا رودررو با کوچی (موکل) با هدف‌گذاری جلسه و همین‌طور با سؤالات مؤثر و بازخوردها او را به یک خودآگاهی عمیق می‌رساند.

و سعی می‌کند تا به‌گونه‌ای نقاط عطف و قوت و ضعف‌های مراجع پیدا شوند.

و عاملی برای حل مسائل و رشد شناخت وی از خودش گردد و انگیزه‌ای برای عملکرد بهتر او در آینده باشد که بر اساس یافته‌های درونی فرد و الهامات او از جلسه کوچینگ به دست می‌آید.

 

کلمه مربی برگرفته از ریشه ربّ به معنای رشد دهنده و پرورش‌دهنده

کلمه مربی برگرفته از ریشه ربّ به معنای رشد دهنده و پرورش‌دهنده و پروردگار است.

به نظرم بهترین کلمه‌ای است که می‌توانست جایگزین و ترجمه کلمه کوچ باشد و به صفت رشد دهندگی خداوند منصوب است.

همان‌طور که پروردگار (ربّ) دانه‌ای را در دل خاک مرحله‌به‌مرحله رشد می‌دهد و تبدیل به گیاهی کامل می‌کند و از آن گیاه گل و میوه به دست می‌آید و این با صفت ربّانیت و مربیگری پروردگار حاصل‌شده است.

مربی هم همین‌طور عمل می‌کند و در تربیت و رشد مراجع و تبدیل و بالندگی او می‌کوشد و حتی‌الامکان به بهترین وضعیت مُراجع تبدیلش می‌کند.

در کوچینگ، مُراجع دغدغه‌ها، دردها و رنجش‌هایش و همین‌طور خواسته‌ها و آرزوها و عملکرد و افکار و اهدافش را ارائه می‌دهد، با سؤال‌های مُؤثر آن‌ها را به یاد می‌آورد.

برای تحلیل و بازبینی مشترک، از مربی کمک می‌گیرید تا تحلیل و موشکافی شود و بتواند بازخوردی مناسب بگیرد و به شهود نسبت به خودش برسد.

 

جلسه کوچینگ الهی

جلسه کوچینگ الهی

در جلسه کوچینگ الهی (روز قیامت) که به‌صورت تک‌به‌تک و انفرادی صورت می‌گیرد و هر فردی مجزای از ارتباطات و زمان و مکانی که در آن زندگی کرده، بایستی پاسخگوی اعمال خودش باشد.

این امر با کمک سؤال‌های مؤثر که شاهدان صحنه محشر از او می‌پرسند و همگی از منتخبان الهی‌اند و به تعبیر قران اولوالعلم (صاحبان علم و دانش) هستند، انجام می‌شود.

«شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِکةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ»

خدا درحالی‌که برپادارنده عدل است [با منطق وحی، با نظام متقن آفرینش و با زبان همه موجودات] گواهی می‌دهد که هیچ معبودی جز او نیست; و فرشتگان و صاحبان دانش نیز گواهی می‌دهند که هیچ معبودی جز او نیست; معبودی که توانای شکست‌ناپذیر و حکیم است. (۱۸) آل‌عمران

و فرد در حالی جوابگوی سؤالات خواهد بود که به گفته قران، اعضا و جوارح او به‌صورت تک‌به‌تک خود پاسخگوی سؤالات هستند و به‌صورت واضح خودشان عملکردشان را بیان می‌کنند و نیات پنهان‌شده در آن اعمال را روشن و واضح می‌نمایند.

«الْیوْمَ نَخْتِمُ عَلَی أَفْوَاهِهِمْ وَتُکلِّمُنَا أَیدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا کانُوا یکسِبُونَ» آیه 65 یس

امروز بر دهان‌هایشان مهر خاموشی نهیم و دست‌هایشان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان به اعمالی که همواره مرتکب می‌شدند، گواهی می‌دهند!

بازخوردها در صحنه کوچینگ الهی طوری هست که خود فرد اعتراف به عملکرد خود می‌کند و مسئولیت همه اعمالش را می‌پذیرد و می‌گوید که کافر است یا مؤمن.

در این جلسه شهود به‌طور کامل اتفاق می‌افتد و درک عمیقی نسبت به عملکرد دنیایی افراد حاصل می‌شود، و درحالی‌که مربی اصلی خود رب‌العالمین است و شاهدان آن‌که به گفته قران پیامبر هر قومی و پیامبر خاتم و همین‌طور ملائکه و برگزیدگان الهی هستند، همگی شاهدان و پرسشگران این جلسه کوچینگ اند.

«فَکیفَ إِذَا جِئْنَا مِن کلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِک عَلَیٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِیدًا» نساء آیه 41

پس چگونه است [حال مردم] هنگامی‌که از هر امتی گواهی [که پیامبر آنان است بر اعمالشان] بیاوریم، و تو را بر آنان گواه آوریم؟

«وَیوْمَ نَبْعَثُ فِی کلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا عَلَیهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِک شَهِیدًا عَلَیٰ هَٰؤُلَاءِ وَنَزَّلْنَا عَلَیک الْکتَابَ تِبْیانًا لِّکلِّ شَیءٍ وَهُدًی وَرَحْمَةً وَبُشْرَیٰ لِلْمُسْلِمِینَ»

و [یاد کن] روزی را که در هر امتی گواهی از خودشان بر آنان برمی‌انگیزیم، و تو را [ای پیامبر اسلام!] بر اینان گواه می‌آوریم; و این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر هر چیزی و هدایت و رحمت و مژده‌ای برای تسلیم‌شدگان [به فرمان‌های خدا] ست. (۸۹) نحل

و بازخورد دهنده اصلی و نهایی خود انسان (کوچی) می‌باشد و این در حالی است که تمام نیات و اعمال او همانند آینه در مقابلش قرارگرفته و به‌طور واضح خود بر ضد خود حکم می‌کند و می‌گوید «انّا کنّا کافرین». همانا که ما به‌راستی کافر هستیم.

و چه زیباست سرنوشت کسانی که در آن جلسه کوچینگ الهی، بازخورد مثبتی می‌گیرند و به آن‌ها گفته می‌شود:

«یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ»

ای جان آرام‌گرفته و اطمینان یافته!(۲۷)

«ارْجِعِی إِلَیٰ رَبِّک رَاضِیةً مَّرْضِیةً»

به‌سوی پروردگارت درحالی‌که از او خشنودی و او هم از تو خشنود است، بازگرد. (۲۸) سوره فجر

از پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) نقل‌شده است: پیش از آنکه به‌حساب شما برسند خود به‌حساب خویش برسید، و قبل از آنکه موردسنجش قرار گیرید، خویشتن را بسنجید، و خود را برای رستاخیز بزرگ آماده کنید.

اگر کسی موفق شود و بتواند این جلسه کوچینگ الهی (قیامت) را همواره یادآوری کند و به همراه هر آنچه به‌عنوان سؤالات مؤثر و بازخوردها و شهود آن می‌باشد در همین دنیا و بر اساس عملکرد خودش پیاده‌سازی کند و همواره عملکرد خود را به طریقه پرسشگری بازبینی و بازیابی نماید، موجب خودآگاهی و ذهن آگاهی فوق‌العاده‌ای خواهد بود، و چه زیباست که این‌گونه بتوان از علم گوچینگ به صلاح و رستگاری و سعادت دنیا و آخرت دست‌یافت.

«انشا الله»

نویسنده: سرکار خانم محبوبه سادات دریاباری از دانش پذیران دوره اول تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)