قدرت برنامه رشد شخصی!

قدرت برنامه رشد شخصی!

چگونه می‌توان یک برنامه رشد شخصی که کار می‌کند را توسعه داد؟

رشد شخصی یکی از عمیق‌ترین نیازهای انسان است. وقتی به یک برنامه رشد شخصی متعهد نمی‌شویم، راکد می‌مانیم یا در دام باورهای محدودکننده خود می‌مانیم.

بااین‌حال، نمی‌توانیم بگوییم که می‌خواهیم رشد کنیم و آن را رها کنیم. ما باید اهداف روشنی را تعیین کنیم تا بتوانیم یک برنامه رشد شخصی مؤثر ایجاد کنیم و سپس بر اساس آن عمل کنیم.

به یاد داشته باشید"پاداش در عمل به دست می‌آید، نه در بحث." شما هرگز بر چالش‌های رشد شخصی خود فقط با فکر کردن به آن‌ها غلبه نمی‌کنید.

یک برنامه رشد و توسعه شخصی ایجاد کنید که از موارد قابل‌اجرا تشکیل شده باشد.

سپس برای مقابله با هر مانعی بر سر راه اهداف خود اقدام کنید. با تلاش و فداکاری، شما به بهترین نسخه ممکن از خود تبدیل خواهید شد.

 

برنامه رشد شخصی چیست؟

برنامه رشد و توسعه شخصی شما طرحی کاملاً سفارشی برای زندگی شما است. با هدف شما شروع می‌شود: چه چیزی بیشترین خوشبختی را در زندگی برای شما به ارمغان می‌آورد؟

عاداتی را که باید ایجاد کنید، مهارت‌ها و دانشی که باید بر آن مسلط شوید را مشخص کنید. اهداف گام‌به‌گامی را که برای رسیدن به آن نیاز دارید تعیین کنید.

رشد شخصی فقط برای کسانی نیست که احساس می‌کنند گیر کرده‌اند یا مانع بزرگی برای غلبه بر آن‌ها دارند. همه از کار کردن از طریق یک برنامه رشد شخصی سود می‌برند.

یادگیری چگونگی ادامه رشد شخصی برای ایجاد اعتمادبه‌نفس، رسیدن به اهداف و دستیابی به موفقیت ضروری است. اگر رشد نمی‌کنید، در حال مرگ هستید، پس وقت آن است که رشد کنید.

 

تعیین چالش‌های رشد شخصی شما

تعیین چالش‌های رشد شخصی شما

اولین قدم برای تعیین اهداف توسعه شخصی این است که تصمیم بگیرید چه چیزی در زندگی شما مهم است. برنامه ریزی برای رشد و توسعه شخصی شما برای شما چه معنایی دارد؟

آیا این به معنای تبدیل شدن به یک ارتباط بهتر با شریک زندگی است؟ آیا موفقیت حرفه‌ای را متصور هستید؟ آیا دوست دارید یک رژیم غذایی سالم و پایدار اتخاذ کنید و به فرم بدنی بهتری برسید؟

آیا می‌خواهید در اداره امور مالی خود بهتر شوید؟ بدون توجه به چالش‌های رشد شخصی شما، راهی برای رسیدن به اهدافتان وجود ندارد.

رشد و موفقیت برای هرکسی معنی متفاوتی دارد، اما برنامه‌های رشد شخصی معمولاً به چهار حوزه زندگی می‌پردازد: اهداف حرفه‌ای، روابط، سلامت فکری و جسمانی.

در این زمینه‌ها، می‌توانید اهداف خود را با زندگی خود تنظیم کنید تا اطمینان حاصل کنید که به رشد خود ادامه می‌دهید.

• اهداف حرفه‌ای شامل اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حرفه شما می‌شود. آن‌ها موارد قابل‌اجرا و مهلت‌های نام‌گذاری شده دارند. به‌عنوان‌مثال، شما می‌خواهید یک ترفیع در یک سال داشته باشید، تا در عرض پنج سال به یک نقش خاص برسید و سپس خودتان دست‌به‌کار شوید و ظرف ده سال یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید. این اهداف همچنین شامل توسعه حرفه‌ای مانند گواهینامه‌ها و شرکت در کنفرانس‌ها می‌شود.

• اهداف رابطه می‌تواند به معنای یافتن عشق باشد اگر در یک رابطه نیستید یا شراکت فعلی خود را تقویت کنید. اگر به دنبال عشق هستید، روی تعریف و یافتن شریک ایده آل خود و غلبه بر باورهای محدودکننده خود کار خواهید کرد. اگر در یک شراکت هستید، ممکن است بخواهید جرقه را دوباره روشن کنید یا بحث را متوقف کنید.

• رشد فکری یعنی تغذیه ذهن، کسب مهارت‌های جدید و الهام گرفتن برای ادامه یادگیری. می‌توانید تصمیم بگیرید که به رمان طولانی‌ای بپردازید که به آن نرسیده‌اید، یاد بگیرید که چگونه پیانو بزنید یا متعهد شوید که هر روز یک جدول پر کنید.

• سلامت جسمانی یکی از رایج‌ترین زمینه‌ها برای بهبود در برنامه رشد شخصی است. در ظاهر، هدف شما کاهش وزن یا ایجاد شکم شش تکه است، اما عمیق‌تر شوید. سلامت جسمی درنهایت در مورد داشتن یک سبک زندگی سالم کلی است که به شما انرژی و نشاط لازم برای رسیدن به اهداف دیگرتان را می‌دهد.

 

درک مقوله‌های برنامه‌های رشد شخصی

درک مقوله‌های برنامه‌های رشد شخصی

به تعداد افراد نمونه برنامه رشد شخصی وجود دارد، اما برای اهداف خود می‌توانیم آن‌ها را به هفت دسته تقسیم کنیم. این شامل:

مهارت‌های شخصی

این‌ها می‌توانند مهارت‌هایی باشند که با آن‌ها متولد شده‌اید یا می‌توان آن‌ها را آموخت و به دست آورد. برای برتری در تمام زمینه‌های زندگی خود، باید بدانید که کدام‌یک از مهارت‌های شما قوی‌ترین هستند و کدام‌یک نیاز به کار بیشتری دارند.

رشد شخصی

رشد و توسعه شخصی نیاز به تکامل دارد. برای دستیابی به اهداف تجاری، رابطه، زندگی، باید به فردی متفاوت از قبل تبدیل شوید. شما باید دانش خود را عمیق‌تر کنید و برای رشد آماده باشید.

قدرت شخصی

قدرت شخصی در مورد اختیاراتی که به دیگران می‌دهید اعمال می‌شود. اگر می‌خواهید رشد کنید، باید بخشی از قدرت شخصی خود را پس بگیرید. اجازه ندهید دیگران شما را کنترل کنند.

بهبود شخصی

برای بهبود زندگی خود، باید ذهنیت مثبتی داشته باشید و سخت تلاش کنید. هر رشدی به پیشرفت شخصی بستگی دارد. اگر برای تبدیل شدن به یک فرد بهتر به خود فشار نیاورید، هرگز به اهداف خود نخواهید رسید.

توانمندسازی شخصی

قدرت منحصربه‌فردی که در درون خود می‌بینید چیست؟ ربطی به اینکه دیگران شما را چگونه می‌بینند ندارد. با قوی نگه داشتن تصویر مثبت، توانمندی شخصی خود را افزایش دهید و راه‌های خلاقانه‌ای را پیدا کنید که از آن‌ها لذت می‌برید.

تحلیل شخصی

تحلیل شخصی زمانی است که شما نقاط قوت و ضعف خود را جدی می‌گیرید. هیچ‌کس در همه چیز خوب نیست. وقتی نوبت به تجزیه‌وتحلیل این است که کجا کوتاه می‌آیید و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا پیشرفت کنید، صادق باشید.

اهداف شخصی

تعیین اهداف شخصی برای ایجاد تغییر و دستیابی به اهداف ضروری است. جاه‌طلبی بدون داشتن مجموعه‌ای واضح از نتایج در ذهن شما را به جایی نمی‌رساند.

 

چگونه می‌توان یک برنامه رشد و توسعه شخصی ایجاد کرد؟

چگونه می‌توان یک برنامه رشد و توسعه شخصی ایجاد کرد؟

1. آنچه را که واقعاً برای رشد شخصی خود می‌خواهید مشخص کنید

اولین قدم در توسعه یک برنامه رشد شخصی، فکر کردن به آنچه واقعاً می‌خواهید است. این سؤالات را از خود بپرسید: چه نتایجی می‌خواهید؟ نتیجه مطلوب نهایی برای شما چیست؟

شما باید مشخص کنید که از برنامه رشد و توسعه شخصی خود چه می‌خواهید. آیا می‌خواهید در اداره ترفیع بگیرید؟ رابطه عاشقانه خود را تقویت کنید؟

احساس قوی‌تر و سالم‌تری داشته باشید؟ هدف رشد شخصی شما هرچه که باشد، آن را نام ببرید.

هنگامی‌که یک نتیجه واضح در ذهن دارید، به دلایل خود در پشت هدف فکر کنید.

در نگاه اول، ممکن است فکر کنید این فقط به این دلیل است که می‌خواهید نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید یا راه‌هایی برای خودسازی پیدا کنید.

همه این‌ها فاکتورهای مهمی هستند، اما برای اینکه واقعاً رشد خود را به سطح بعدی برسانید، باید کمی عمیق‌تر بگردید.

2. "چرا"ی عمیق‌تر را کشف کنید

برای درک چگونگی ادامه رشد شخصی خود، باید خود را به چالش بکشید تا به یک «چرا» بزرگ‌تر فکر کنید. آیا می‌خواهید یک ترفیع کسب کنید تا بهتر بتوانید خانواده خود را تأمین کنید؟

آیا یک رابطه عاشقانه قوی‌تر منجر به شادی و بهره‌وری بیشتر در زندگی شما می‌شود؟ آیا وضعیت بهتر به شما این امکان را می‌دهد که به جامعه خود به‌طور کامل‌تری پاسخ دهید؟

با درک این موضوع که عوامل بزرگ‌تر شما را هدایت می‌کند، بیشتر تشویق می‌شوید که کارهای مهم‌تر را انجام دهید و واقعاً به برنامه رشد شخصی خود متعهد شوید.

دلایل شما باید واضح و قانع‌کننده باشد و آن‌ها باید به شما کمک کنند تا روی آنچه دستیابی به رشد شخصی برای روش زندگی شما معنی دارد تمرکز کنید.

وقتی این کار را انجام می‌دهید، از اینکه به‌زور به سمت اهداف حرکت کنید دست خواهید کشید زیرا شما با اشتیاق به سمت آن هدف کشیده می‌شوید.

3. موانع را در برنامه رشد شخصی خود مشخص کنید

اکنون باید به آنچه در سر راه شما قرار گرفته است نگاهی بیندازید. بسیاری از مردم چالش‌ها را به‌عنوان موانعی می‌بینند که آن‌ها را از پیروی از برنامه رشد شخصی خود در زمانی که واقعاً فرصت هستند باز می‌دارد.

نگاهی به آنچه به‌عنوان موانع در مسیر خود می‌دانید، بیندازید و ببینید چگونه می‌توانید آن‌ها را حذف کنید - یا از آن‌ها برای نزدیک‌تر کردن به اهدافتان استفاده کنید.

به‌راحتی می‌توان باور کرد که نداشتن مدرک پیشرفته در صنعت شما یک مانع است، اما وقتی واقعاً با خودتان صادق باشید، شاید موانع موذیانه‌تری بر سر راه شما وجود داشته باشد.

شاید شما فقط علاقه‌ای به صنعت خود ندارید. این چالش درواقع شما را تشویق می‌کند که مسیری متفاوت را انتخاب کنید و شغلی را که برای شما معنای بیشتری دارد، کشف کنید.

مجبور نیستید بین اشتیاق و سودآوری یکی را انتخاب کنید، می‌توانید هر دو را داشته باشید.

ابزار و کوچینگ موردنیاز خود را دریافت کنید

4. ابزار و کوچینگ موردنیاز خود را دریافت کنید

اشکالی ندارد کمک بخواهید. اذعان به اینکه نمی‌توانید به‌تنهایی یک برنامه رشد شخصی ایجاد کنید، شکست نیست.

بسیاری از موفق‌ترین افراد جهان زمانی که مسیر رشد شخصی خود را آغاز می‌کنند به ابزارها و استراتژی‌های خارجی روی می‌آورند.

بهترین کتاب‌های رشد شخصی را بررسی کنید، به داستان‌ها یا نقل‌قول‌هایی که به نظرتان الهام‌بخش است مراجعه کنید یا مربی‌ای پیدا کنید که به شما قدرت می‌دهد.

شما همچنین می‌توانید با یک مربی رشد شخصی کار کنید که می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه خود را روشن کنید و بهترین استراتژی را برای دستیابی به آن ایجاد کنید.

اگر نمی‌توانید به یک مربی دسترسی پیدا کنید، فردی را که تحسین می‌کنید شناسایی کنید و انتخاب‌های او را مطالعه کنید.

از کلمات تونی به‌عنوان راهنما استفاده کنید: "اگر می‌خواهید موفق باشید، کسی را پیدا کنید که به نتایج موردنظر شما رسیده است و کارهای او را کپی کنید و شما هم به همان نتایج خواهید رسید."

چگونه به موفقیت دست یافتند؟ آن‌ها چگونه به مسئولیت‌های روزانه خود نزدیک می‌شوند؟ چه مسیری را برای رشد شخصی طی کردند؟

خواه این فرد مشهور باشد یا یکی از نزدیکان شما، با استفاده از ابزارها و بهره‌برداری از موفقیت دیگران، مسیر موفقیت خود را آسان‌تر توسعه خواهید داد.

5. مطمئن شوید که با اهداف رشد شخصی خود هماهنگ هستید

رشد شخصی بیشتر از تعیین اهداف و سپس تلاش سخت برای رسیدن به آن‌هاست. بسیاری از ما از درگیری‌های درونی رنج می‌بریم که منجر به خود خرابکاری می‌شود.

ما ابتدا باید قفل این تعارضات را باز کنیم و قبل از اینکه بتوانیم گام بعدی را به سمت برنامه رشد شخصی خود برداریم، خود را در یک راستا قرار دهیم. رعایت قانون جذب می‌تواند به رسیدن به همسویی کمک کند.

هنگامی‌که همسو شدید، متوجه خواهید شد که اقداماتی انجام می‌دهید که منجر به موفقیت می‌شود.

شما بر آنچه واقعاً می‌خواهید تمرکز خواهید کرد و عمیقاً می‌دانید که شایسته رشد شخصی و زندگی موفقی هستید که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید.

همه برنامه‌هایتان را بنویسید

6. همه برنامه‌هایتان را بنویسید

پیگیری برنامه رشد شخصی خود در ذهن شما دشوار است. ایجاد تغییرات و تنظیمات کمی که شما را از دستیابی به اهدافتان باز می‌دارد، آسان است.

وقتی آن را یادداشت می‌کنید، مدرک نوشتاری طرح اصلی خود را دارید و می‌توانید آن را هرچند بار که لازم است دوباره بخوانید.

نوشتن برنامه و پیگیری پیشرفتتان به شما کمک می‌کند تمرکز را افزایش دهید و حواس‌پرتی را محدود کنید.

دنیا می‌تواند مکانی پر سروصدا باشد و برای ذهن شما بسیار آسان است که پر از سردرگمی شود. داشتن یک برنامه مکتوب این سروصدا را کم می‌کند و شما را به هدف باز می‌گرداند.

برخی از سیستم‌های یکپارچه روشی برای ردیابی هستند که به ایجاد هدف، حفظ حرکت منسجم و احساس رضایت عظیم در طول ماجراجویی رشد شخصی شما کمک می‌کند.

7. موفقیت‌های خود را جشن بگیرید

برای جشن گرفتن منتظر نمانید تا تمام اهداف خود را محقق کنید. هنگامی‌که در هر بخشی از برنامه رشد شخصی خود پیشرفت می‌کنید، برای تشخیص آن زمان بگذارید.

شما می‌توانید اقدامات کوچک مراقبت از خود مانند ماساژ یا درمان خود را در مدتی بدون وقفه با فعالیت‌های موردعلاقه خود انجام دهید.

با به اشتراک گذاشتن آن با شخص دیگری که از سفر رشد شخصی شما آگاه است، لذت خود را از جشن افزایش دهید. این ارتباط را افزایش می‌دهد و پیشرفت شما را بسیار مفیدتر می‌کند.

اگرچه مسیر تغییر در آغاز طولانی به نظر می‌رسد، با پیگیری رشد شخصی خود در طول زمان، برای ادامه دادن الهام خواهید گرفت.

نقاط عطف کوچک در سفر رشد شخصی خود را جشن بگیرید، و اجازه ندهید که اگر در برنامه خود دچار مشکل شدید، ناامید شوید.

بسیار مهم است که از کاری که قبلاً انجام داده‌اید در ادامه مسیر رشد شخصی خود قدردانی کنید.

هدف را دنبال کنید و خود را مسئول نگه دارید

8. هدف را دنبال کنید و خود را مسئول نگه دارید

با به‌روزرسانی مرتب پیشرفت خود، یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده خود را مسئول اهداف رشد شخصی خود نگه دارید.

همچنین می‌توانید با یک مربی سلامت یا دیگر انواع شریک مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای کار کنید که می‌تواند به شما کمک کند در مسیر خود بمانید و در صورت لزوم برنامه خود را اصلاح کنید.

اغلب برای کسانی که روی رشد شخصی کار می‌کنند سودمند است که با شخص دیگری که روی برنامه خود کار می‌کند شریک شوند. این به شما امکان می‌دهد تا با هم به سفر بروید و حمایت و تشویق کنید.

اهداف رشد شخصی خود را امروز تعیین کنید

هر کس این قدرت را دارد که زندگی خود را برای بهتر شدن تغییر دهد. چه به دنبال تحقق بیشتر در زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود باشید، اولین قدم این است که تصمیم بگیرید که آماده تعهد به یک برنامه رشد و توسعه شخصی هستید.

با این برنامه رشد، دیگر هرگز مجبور نخواهید شد خود را با دیگران مقایسه کنید. سپس این امر منجر به روشن شدن دلیل واقعی خود برای تمایل به تغییر، جستجوی بهترین ابزار برای رسیدن به آن و سپس پیگیری پیشرفت خود در طول مسیر می‌شود.

اگر کاری را انجام دهید که همیشه انجام می‌دادید، همان چیزی را به دست خواهید آورد که همیشه به دست آورده‌اید. از همین امروز تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنید و به‌زودی نتایجی را که همیشه می‌خواستید خواهید دید.

نوشته‌ای از آنتونی رابینز

 

 

دیدگاه کاربران (0)