کوچینگ یک ابزار و وسیله است و در مقاله قبلی عنوان شد که کلمه کوچ از درشکه و کالسکه آمده است، بنابراین میتواند انسانها را از نقطه A به نقطه B برساند.
از اینجایی که هستند به آنجایی که میخواهند برسند.
و این کالسکه برای انتقال و جابجایی از نقطه A به نقطه B نیاز به ابزار دارد،
نیاز دارد که جایی برای نشستن داشته باشد،
نیاز دارد سایبان داشته باشد،
نیاز دارد چرخ داشته باشد،
نیاز دارد یک متحرک داشته باشد که این کالسکه را به حرکت درآورد،
و نیاز دارد که یک نفر ماهر این کالسکه را به مسیر درست هدایت کند تا بهسلامتی به مقصد برسد.
در کوچینگ هم ما نیاز به ابزارهایی داریم برای اینکه راحت، سریع و مطمئن به مقصد و نتیجه درست کار برسیم.
پرسشهایی که باید ما را به جواب درست برساند، چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟
در این بحث ما پنج خصوصیت را در مورد پرسشهای درست عنوان میکنیم.
و در جریان این پرسشها، هیچگاه و هیچگاه و هیچگاه نباید قضاوت کرد.
نباید توبیخ کرد که چرا و چرا و چرا؟!
بلکه باید بهصورت بسیار مهربانانه و شفقت انگیز باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.
این ۵ عامل عبارتاند از:
1- جوینده باشید
باید دنبال علت باشید و جوینده باشید. چون هر معلولی نتیجه یک علت است.
در کارمان به نتیجه نمیرسیم؟! درآمدمان کم است؟! روابط خوبی نداریم؟!
دست به هرکاری میزنیم نتیجه نمیگیریم؟!
باید دنبال علت باشیم و آگاهانه و هوشمندانه برویم تا به جواب صحیح و درست برسیم، وگرنه ممکن است سالیان سال یک روند را ادامه بدهیم و به نتیجه دلخواه نرسیم.
2- جهت مثبت بدهید
باید به خودمان و یا طرف مقابلمان یک دید و جهت مثبت بدهیم نه منفی.
نباید توبیخ کنیم نه خودمان را و نه مراجعمان را.
نباید سرزنش کنیم، نباید تنبیه کنیم،
ما آمدهایم که مسئله را درست بفهمیم و به یک راهکار درست دست بیابیم.
با سرزنش کردن خودمان و یا دیگران اصلاً به نتیجه درست نمیرسیم که هیچ، بلکه بسیار بدتر هم خواهد شد.
دیدید بعضیها کلاً دنبال این هستند که گیر بدهند، تمسخر کنند، ناامید کنند،
اینها همه در کوچینگ ممنوع است.
3- انرژیبخش باشید
نکته سوم که در پرسش بسیار مهم است، این نکته است که، سطح انرژی رو بالا ببرد.
هم انرژی خودمان و هم انرژی طرف مقابل را.
وقتی سطح انرژی را پایین بیاوریم، با گارد روبهرو میشویم و به جواب درست نمیرسیم که هیچ، طرف با شما بد هم میشود و بقیه جوابها و کارهایش را هم درست جواب نمیدهد!.
مثلاً اگر از او بپرسید:
بازم گند زدی؟!
بازهم کار را خراب کردی؟!
این نوع سؤال پرسیدن نهتنها هیچ سودی ندارد، بلکه بسیار مضر هم هست.
بهتر است بپرسیم:
خوب چهکار کنیم که این کار انجام بشود؟
چطور میتوانیم به نتیجهای که میخواهیم، برسیم؟
با این مدل سؤال پرسیدن، سطح انرژی حفظ شده و بالا میرود و طرف احساس سرخوردگی نمیکند. و بیشتر و به نحو احسنت به دنبال حل مسئله میگردد.
4- به نیروی درونی توجه کنید
نکته چهارم درست پرسیدن این است که، نیروی درونی انسانها را فعال کند.
مثلاً بگوییم، من فکر میکنم شما یک نیرو و پتانسیل بسیار قوی در درونت داری برای جواب این مسائل اگر به خودت اعتماد داشته باشی و امیدوار باشی، چطور میتوانیم این مسئله را حل کنیم؟
5- سازنده باشید
نکته پنجم پرسش این است که، سؤال باید سازنده باشد نه مخرب.
چهکار کنیم که پروژه بهتر و سریعتر انجام شود؟
اگر بپرسیم چهکار کنیم که تو کار را خراب نکنی؟!
این سؤال مخرب است و حال طرف مقابل بد میشود.
بهتر است بپرسیم چه راهکارهایی برای حل این مسئله داری؟
نتیجهگیری
اگر این ۵ مورد را در سؤال پرسیدن از خودمان و یا طرف مقابلمان، مراجعمان و مشتریمان به این شکل بپرسیم که:
1- جوینده باشد
2- مثبت باشد
3- سطح انرژی را بالا نگه دارد
4- نیروی درونی را فعال کند
5- درنهایت سازنده باشد.
بسیار سریع و زیبا به بهترین جوابها میرسیم. چون نتیجه پرسش درست این است که طرف به خودآگاهی میرسد و باعث میشود به خودش بیاید،
باعث میشود راهش را پیدا کند،
باعث میشود که بهصورت خودآگاهانه، ارزشهایش را بشناسد،
به نقاط قوت و ضعف خویش آگاه شود،
نیازش را بفهمد،
خواستههایش را بهتر بشناسد،
به اهدافش تسلط پیدا کند.
و همه اینها در خودآگاهی است.
وقتیکه خودآگاهی بالا برود، احساس مسئولیت بالا میرود، باعث اعتمادبهنفس و عزتنفس بیشتر میشود و بهصورت آگاهانه پیش میرود در کسبوکار و زندگیاش، خیلی زود به نتیجهای که میخواهد میرسد.
در غیر این صورت همیشه به شکلی که از قبل و از بچگی برنامهریزیشده است، جلو میرود. در حقیقت جلو نمیرود بلکه عقب میرود و هر روز بدتر از روز قبل میشود.
نقش کوچ اینجاست که یک کوچ آگاه با پرسشهای درست میتواند شخص را همواره در مسیر رسیدن به پاسخهای درست نگه دارد و پاسخهای درست به دنبال عملگرایی، نتایج درست را در بر خواهد داشت و هر روز کار پیشرفت میکند و سرعت پیشرفت هم چندین برابر میشود.
نویسنده: جناب آقای غلامعلی محمدی از دانش پذیران دوره اول تربیت کوچ حرفهای کسبوکار ویدان