نقش کوچینگ بر کسب‌وکارهای آنلاین زنان

نقش کوچینگ بر کسب‌وکارهای آنلاین زنان

همان‌طور که میدانید امروزه کسب‌وکارهای آنلاین زنان رونق بسیاری دارند و خیلی از خانم‌ها به دلیل مزایای بسیاری که کسب‌وکارهای آنلاین دارند علاقه‌مند به کسب درآمد از این حوزه شده‌اند.

ازاین‌رو این پژوهش سعی دارد نقش بیزنس کوچینگ را در کسب‌وکارهای آنلاین خانم‌ها بررسی کند.

 

چرا زنان تمایل به استقلال مالی دارند؟

امروز شغل و درآمد زنان یکی از موضوع‌هایی است که به آن اهمیت زیادی داده می‌شود.

علاوه بر این‌که بانوان برای درآمد و گاهی کسب موقعیت اجتماعی تلاش می‌کنند، برخی خانواده‌ها نیز به این موضوع اهمیت داده، دنبال کسب شغل مناسب و استقلال مالی برای زنان و دختران در جامعه هستند.

استقلال اقتصادی زنان، موجب رفاه بیش‌تر در زندگی و بی‌نیازی آن‌ها به دیگران در بسیاری از هزینه‌های شخصی و خانوادگی می‌شود و آنان می‌توانند بدون اجازهٔ همسر از دارایی خود بهره ببرند و در هنگام نیاز، به خانواده و دوستان خود کمک کنند.

داشتن درآمد و پشتوانهٔ مالی، می‌تواند در ایجاد اعتمادبه‌نفس در زنان نقشی اثرگذار داشته باشد و نگرانی و ترس از نداشتن پشتوانهٔ مالی را در آینده، برطرف کند.

زنانی که کار می‌کنند و درآمد دارند، اغلب چون سختی‌های به دست آوردن پول را تجربه می‌کنند، بیش‌تر احتمال دارد که قدر منابع مالی را بدانند و در تدبیر و مدیریت اقتصادی منزل کوشاتر باشند و از اسراف و اتلاف در هزینه‌ها اجتناب کنند.

اشتغال زنان باعث افزایش آگاهی و بینش اجتماعی آنان و ایجاد روحیهٔ اعتمادبه‌نفس، رشد، استقلال فکری و روحی آنان می‌شود؛

هم‌چنین موجب کمک به فهم و درک مسائل زنان و کمک به حل این مشکل‌ها می‌شود؛

چراکه با حضور آنان در اجتماع، بیش‌تر مشکل‌ها و مسائل زنان را فهمیده و سعی در رفع آن می‌کنند.

ازآنجایی‌که درآمد برخی مردان به دلایل مختلفی کافی نبوده و تأمین‌کنندهٔ نیازهای زندگی نیست و آن‌ها توان حمایت مالی از خانواده ندارند؛

لذا استقلال مالی زن برای حمایت از مخارج زندگی، کمک خوبی برای برطرف کردن نیازهای خانواده است.

گاهی برخی از مردان به علل مختلفی، ازجمله اعتیاد یا بی‌مسئولیتی و رها کردن خانواده، از زیر بار تأمین مالی و نفقه، شانه خالی می‌کنند که با عدم استقلال اقتصادی زنان و نداشتن پشتوانهٔ مالی، مشکل‌های زیادی برای خانواده پیش خواهد آمد و استقلال مالی زنان در این هنگام، می‌تواند بسیاری از مشکل‌ها را حل و اقتصاد خانواده را تأمین کند.

  چرا کسب‌وکار آنلاین

چرا کسب‌وکار آنلاین

کسب‌وکارهای آنلاین ازاین‌جهت برای خانم‌ها مناسب است، زیرا هر شخصی با توجه به حداقل میزان سرمایهٔ اولیهٔ خود یا حتی بدون سرمایه در ابتدا می‌تواند شروع به راه‌اندازی کسب‌وکار خود کند یعنی با صرف هزینهٔ کم، درآمد آنلاین بالا داشته باشد.

مزیت بعدی کسب‌وکارهای آنلاین نسبت به کسب‌وکارهای سنتی حدفاصل کوتاه زمانی رسیدن به درآمد است.

در کسب‌وکارهای آنلاین نیازی به حضور دائم زنان نیست با توجه به مشغله‌های بسیار زنان این یک مزیت بسیار پراهمیت است که در نبود شخص همچنان می‌توانند درآمد کسب کنند.

همچنین محدودیت مکانی در کسب‌وکارهای آنلاین وجود ندارد و زنان با توجه به داشتن ارتباطات محدودتری نسبت به مردان دارای بازار بزرگ‌تری در کسب‌وکارهای آنلاین هستند همچنین در این بازار گسترده امکان آنالیز کردن اطلاعات مربوط به کسب‌وکار به‌راحتی انجام‌پذیر است.

 

انواع کسب‌وکارهای آنلاین زنان

کسب‌وکارهای آنلاین زنان دارای تنوع زیادی هستند. اما به‌طورکلی آن‌ها را می‌توان به 10 گروه عمده تقسیم‌بندی کرد:

• ایجاد اجتماعات آنلاین • خرید، فروش و حراج کالاهای مختلف • تبلیغات اینترنتی • ارائه خدمات تخصصی به دیگران • ایجاد امپراتوری اطلاعات، اخبار و آموزش • تهیه و ارائه نرم‌افزارهای مختلف • چندرسانه‌ای یا مالتی مدیا • پیوستن به شبکه‌های واسطه‌گری • خدمات مربوط به ایمیل • سرمایه‌گذاری مشترک

 

موانع زنان در کسب‌وکارهای آنلاین

از مهمترین موانع بر سر راه کسب‌وکارهای آنلاین زنان در ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد: باورهای غلط اجتماعی مبنی بر عدم مشارکت زنان در فعالیتهای مجازی، عدم آگاهی زنان در زمینههای مختلف استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دانش اقتصادی برای فعالیت و بالاتر بودن نرخ بی‌سوادی زنان نسبت به مردان؛

چنانچه ناکافی بودن آموزش در مورد زنان نسبت به مردان، فرصت رشد و ارتقای شخصیت وجودی زنان را دچار مشکل و شرایط سختی برای کارآفرینی آن‌ها ایجاد میکند که باعث میشود زنان در زمینه های شغلی اعتمادبه‌نفس کافی نسبت مردان نداشته باشند.

بنابراین، تبعیض جنسیتی، دسترسی نداشتن آسان به منابع مالی، کمبود یا نبود اطلاعات مربوط به چگونگی استفاده از فضای مجازی، قوانین دست‌وپا گیر و...، ازجمله موانع مهم در کسب‌وکارهای آنلاین زنان است.

کوچینگ چیست؟

کوچینگ چیست؟

کوچینگ یک فرآیند است، یک همکاری و مشارکت بین کوچ و مراجع است؛ که در طی آن، مراجع با استفاده از تفکر عمیق و خلاقیت خود، عملکرد شخصی و توانمندی‌های حرفهای خود را افزایش میدهند.

بیزینس کوچها معمولاً کارآفرینان باتجربهای هستند و بیشتر آن‌ها خودشان نیز صاحب کسب‌وکارند.

این افراد با بهرهگیری از هوش، استعداد و مجموعهٔ تجاربشان مسیر موفقیت کسب‌وکارها را ترسیم میکنند و به آن‌ها کمک میکنند تا موفق شوند و به اهداف تجاری خود برسند. به این فرآیند کوچینگ کسب‌وکار میگویند.

 

مزایای بیزنس کوچینگ در کسب‌وکار

یکی از دلایل استفاده از بیزنس کوچینگ در کسب‌وکارهای مختلف، ایجاد برنامه‌ریزی دقیق و پایدار برای دستیابی به اهداف است و با استفاده از یک راهکار مناسب در حل مشکلات به یک افزایش درآمد رسید.

در بیزنس کوچینگ با فکر کردن، ارائه استراتژی‌های رشد و توسعه کسب‌وکار می‌توان به افزایش درآمد و بهره‌وری مالی دست‌یافت.

این اصلی‌ترین مزیت بیزنس کوچینگ به‌حساب می‌آید و یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای بیزنس کوچینگ، افزایش مهارت‌های مدیریتی و رهبری در افراد است.

یک بیزنس کوچ اهداف و نقشه‌ی مسیر دستیابی به آن را به‌طور شفاف و واضح ترسیم می‌کند و ایده‌ها و راه‌حل‌های خود را از صاحبان کسب‌وکار خود دریافت می‌کند و آن را توسعه و گسترش می‌دهد.

همچنین داشتن یک بیزنس کوچ باعث می‌شود تا مدیریت زمان و تمرکز بر روی امور مهم در رسیدن به اهداف داشته باشید و تا حد زیادی جلوگیری می‌کند از امور تکراری و غیرضروری، درنتیجه عمده وقت صرف رسیدن به اهداف می‌شود.

در بیزنس کوچینگ با استفاده از تجربیات کوچ خیلی از موانع رشد شناسایی و با به‌کارگیری نکات مفید پیشرفت مؤثری اتفاق می‌افتد.

یکی دیگر از مزایای داشتن بیزنس کوچ رشد و پرورش استعداد و توانایی کارآفرینان است و همچنین در کسب مهارت‌های گوناگون آن‌ها نقش بسزایی دارند، مانند مهارت‌های ارتباطی با مشتریان، داشتن مهارت فناوری و تجزیه‌وتحلیل‌های تجاری و...

نتیجه‌گیرینتیجه‌گیری

در دنیای پیشرفته امروزی، داشتن آگاهی نسبت به فناوری‌های روز دنیا به خیلی از کسب‌وکارها کمک می‌کند، درنتیجه با داشتن نقش اساسی فناوری حتی در کسب‌وکارهای کوچک به‌ویژه آنلاین، دیگر نمی‌توان بدون داشتن علم روز دنیا در کار خود موفق شد و با توجه به نیاز و مزیت‌های بسیار زیاد داشتن کسب‌وکار برای زنان در جامعهٔ امروزی و کمبود دانش و آگاهی زنان در این زمینه، داشتن بیزنس کوچ و استفاده از بیزنس کوچینگ از همان ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین برای زنان از ضرورت بسیاری برخوردار است.

نویسنده: سرکار خانم نادیا فتح الهی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

   

دیدگاه کاربران (0)