نقش اینستاگرام بر رشد کسب و کارهای کوچک

نقش اینستاگرام بر رشد کسب و کارهای کوچک

شروع کار با اینستاگرام رایگان است و مشاغل زیادی اعم از کوچک و بزرگ، می‌توانند بدون صرف هزینه مالی، فعالیت‌های قابل‌توجهی را در این محیط انجام دهند.

اگر هنوز در فضای اینستاگرام حضور ندارید، ممکن است به‌زودی کسب وکار خود را دیگر نتوانید به سطح عالی برسانید.

زیرا که اینستاگرام در جهان و ایران، رشد بسیار زیادی داشته و خواهد داشت و تمام صاحبان مشاغل، دیگر نمی‌توانند از این بازار چشم‌پوشی کنند. و از طرف دیگر، مخاطبین نیز سبک خرید خود را تغییر داده‌اند.

رشد برند با اینستاگرام مخصوصاً برای کسب وکارهای کوچک بسیار حائز اهمیت است. اگر کسب کاری بتواند از این شبکه اجتماعی بهترین استفاده را بکند، می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را نصیب شما بکند.

اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام یک پلتفرم و رسانه اجتماعی بسیار محبوب برای به اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو است.

کاربران می‌توانند پست‌های عکسی یا ویدیویی خود را به اشتراک بگذارند و داستان‌های موقت (استوری‌ها) که 24 ساعت در پروفایل هستند را مدیریت کنند و سپس که از دید مخاطبین حذف می‌شود، باز هم توسط مالک پروفایل (صفحه اینستاگرام)، امکان دسترسی به محتوای آن وجود دارد.

البته باید این را گفت که فضای اینستاگرام دائماً در حال تغییر است و از تاریخ 1 اوت 2022 الی 31 اکتبر 2022 (اوایل مردادماه 1401 الی اوایل آبان 1401) بنا بر گزارش‌های شرکت اینستاگرام دچار تحولات پایه‌ای و ساختاری خواهد شد.

این مورد هم قابل‌ذکر است که اینستاگرام متعلق به شرکت مادر خود Facebook است که بیش از 2 میلیارد کاربر فعال دارد.

این رسانه اجتماعی (اینستاگرام) در حال حاضر در سراسر جهان بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون کاربر فعال دارد که پیش‌بینی می‌شود به تعداد 50 میلیون از این کاربران در ایران هستند و از اینستاگرام به‌صورت شخصی یا بیزینسی استفاده می‌کنند.

این را بدانید که ...

چه برای فروشندگان مستقل و چه مشاغل کوچک و بزرگ، اینستاگرام به رشد سریع کسب و کار شما کمک می‌کند.

تمام آنچه شما نیاز دارید مانند استراتژی مناسب برای بازاریابی تجارت خود، در سیستم‌عامل‌های رسانه‌های اجتماعی است.

حتی اگر نمی‌دانید چگونه حساب اینستاگرام خود را تا پتانسیل کامل آن مدیریت و به بازار عرضه کنید، به‌هیچ‌وجه نیازی به نگرانی ندارید.

امروزه خود فضای اینستاگرام، پر شده است از آموزش‌های کوچک و بزرگ که می‌تواند شما را تا سرمنزل مقصود و رشد کسب و کارتان هدایت کند.

تنها کافی ست که آموزش‌های مناسب و درست و نتیجه‌بخش را در این حوزه فراگیرید.

ریلز اینستاگرام یکی از بهترین بخش‌های این اپ هست که جدیداً اینستاگرام به اپ خود استفاده کرده است که برگرفته از شبکه تیک تاک نیز است. بهتر است بهترین استراتژی را برای این بخش طراحی کنید.

آیا کسب وکار کوچک شما می‌تواند در اینستاگرام خوب عمل کند؟

آیا کسب وکار کوچک شما می‌تواند در اینستاگرام خوب عمل کند؟

هر شغلی می‌تواند در اینستاگرام خوب فعالیت کند، چه شما صاحب یک فروشگاه محلی، فروشگاه تجارت الکترونیکی، کسب و کار چشم‌انداز، تعمیرگاه اتومبیل یا استودیوی یوگا و یا هر شغل سطح پایین و بزرگی باشید، تنها این نکته قابل‌ذکر و مهم است که، اگر مشتریان شما در اینستاگرام هستند، می‌توانید در اینستاگرام موفق باشید.

اگر تنها برای وقت‌گذرانی در اینستاگرام هستید، فضای کسب و کاری شما هیچ رشدی نخواهد کرد.

ولی اگر دیدگاه بیزینسی یا همان کسب و کاری داشته باشید، و واقعاً هم مشتریان شما در اینستاگرام باشند، به‌راحتی می‌توانید پیشرفت داشته باشید.

یکی از مهمترین کارها در شروع و حتی ادامه برندسازی در اینستاگرام ، دعوت به اقدام مناسب است ؛ که باید با شناخت صحی مخاطب هدف در آن شکل بگیرد.

دعوت به اقدام اینستاگرام دارای تکنیک های خاصی است که هر کسی از آن اطلاع ندارد. به همین دلیل شما باید بدانید که چه مواردی می تواند نرخ فالوورهای شما را افزایش دهد.

چند راه برای یافتن مشتری‌ها در اینستاگرام را به شما میگوییم:

1) از مشتریان خود بپرسید

اگر می‌خواهید بدانید که آیا مشتریان شما در اینستاگرام فعال هستند، ساده‌ترین کار این است که فقط بپرسید!

اگر قبلاً لیست ایمیل یا شماره تماس از مشتریان خود دارید، یک نظرسنجی سریع برای مشتریان خود ارسال کنید و از آن‌ها بپرسید که مایل هستند از چه راه‌هایی خرید خود را انجام دهند، و آیا از رسانه‌های اجتماعی، به‌خصوص اینستاگرام برای خریدهای خود استفاده می‌کنند یا خیر؟

برای آن‌ها پیغام‌های سفارشی‌سازی شده (شخصی‌سازی) ارسال کنید تا به‌وسیله پیام شما، از کسب و کار شما خرید کنند و شما بتوانید آن‌ها را ردگیری کنید. حتی باید برای آن‌ها تخفیف‌های ویژه و حتی بسته‌های رایگان نیز تدارک ببینید.

2) مخاطب هدف خود را با مخاطبان اینستاگرام مقایسه کنید

در فضای مجازی و اینستاگرام افراد مختلف با شرایط متفاوت حضور دارند. کسب اطلاعات مخاطبان هدف خود (مواردی مانند سن، جنسیت، درآمد، موقعیت جغرافیایی و غیره) و روان‌شناختی (صفات روان‌شناختی مانند علایق، شخصیت و ارزش‌ها) را با بسترهای رسانه‌های اجتماعی موردنظر خود مقایسه کنید.

به‌عنوان‌مثال، گروه سنی 18 تا 29 سال بیشتر در اینستاگرام فعال هستند، درحالی‌که گروه سنی 50 تا 65 سال در Pinterest بیشتر فعالیت می‌کنند.

یا در فضای اینستاگرام بیشتر افراد شخصیت‌های عمومی هستند، ولی در linkedin بیشتر افراد متخصص و حرفه‌ای حضور دارند.

3) به رقبای خود نگاه کنید

حتی در مواقعی، حضور رقبای شما در اینستاگرام خبر از حضور مشتریان بالقوه جدیدی برای شما خواهد بود.

بنابراین اگر مشاغل مشابه شما در اینستاگرام خوب عمل می‌کنند، احتمالاً مخاطبین شما هم در اینستاگرام هستند. شما فقط باید شروع به فعالیت کنید!

اگر رقبای شما در اینستاگرام نیستند، ممکن است این بستر مناسب کسب و کار شما نباشد.

اما اگر چندین مشتری به شما گفته‌اند که برند شما (نام تجاری شما) را در اینستاگرام دنبال می‌کنند، پیش بروید و حتماً به رشد خود ادامه دهید.

اینستاگرام می‌تواند پتانسیل دست‌نخورده‌ای داشته باشد، و شما اولین برند در طاقچه خود خواهید بود که آن را کشف می‌کنید.

چند توصیه مهم به شما برای آنکه سریعاً در صفحه اینستاگرام، کسب و کار خود را معرفی کنید

چند توصیه مهم به شما برای آنکه سریعاً در صفحه اینستاگرام، کسب و کار خود را معرفی کنید

1) برند خود را تجسم کنید و در اینستاگرام آن را معرفی کنید

دید بصری، نشان‌دهنده هویت برند شما است که به رشد کسب و کار شما نیز کمک می‌کند.

ازآنجاکه اینستاگرام یک بستر بصری است، شما را قادر می‌سازد تا یک برند مؤثر ایجاد کرده و کسب و کار خود را ارتقا دهید.

این امر به ایجاد ارتباط شخصی با مشتریان کمک می‌کند که به آن‌ها یاری می‌رساند تا ارزش پیشنهادی شما را درک کنند.

یکی از بهترین مواردی که اینستاگرام ارائه می‌دهد رشد ارگانیک (طبیعی) است.

برخلاف فیس‌بوک، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که پیروان خود (مخاطبین) را حتی بدون پرداخت هزینه جذب خود کنید.

بنابراین، هیچ پیروی اجباری برای مخاطبین وجود ندارد و مخاطب باکیفیت (لید) برای رشد کسب و کار شما، به تعداد بسیار زیاد ایجاد می‌شود.

2) می‌توان روند خریدار را دنبال کرد

اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد تا روند خریدار را دنبال کنید. به‌روز شدن با آخرین روند رفتاری خریدار، می‌تواند تأثیر عظیمی در رشد کسب و کار شما داشته باشد.

همین‌که شما مدام با خریدار خود صحبت کنید و محتواهای مدنظر او را بسازید در عصر مشتری مداری، می‌تواند بسیار به رشد کسب و کار شما کمک کند و به‌این‌ترتیب مشاغل می‌توانند یک دسترسی سریع و بهتر را ایجاد کرده و مشتریان جدیدی را به داخل فضای کسب و کار خود تزریق کنند.

شما به‌سادگی می‌توانید از روندها و چالش‌های مداوم (trends) در اینستاگرام استفاده کنید و بر این اساس محصولات و خدمات خود را ارتقا دهید و در دید مخاطبان بسیار زیادی قرار دهید.

درهرصورت محتوای خاص یا ادامه دادن به چالش‌های اینستاگرامی، باعث افزایش فروش و افزایش دید شما در فضای اینستاگرام شود.

البته این نکته هم حائز اهمیت است که تا جایی باید درگیر این چالش‌ها شویم، که به شخصی تجاری و اعتبار برند ما آسیبی وارد نکند.

3) مخاطبان خود را بشناسید

فواید دانستن اطلاعات مشتریان شما، تأثیرات عمیقی بر رشد یک کسب وکار دارد و این را بدانید که امروزه شرکت‌های بزرگ، بدون هیچ دلیل محکمی، در پایگاه داده‌های مشتری سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

پس حتماً مورد مهمی است که شرکت‌های بزرگ، پایگاه داده افراد را با قیمت‌های گزافی از مراکز آمار خریداری می‌کنند.

دانستن اطلاعات مشتریان به شما این امکان را می‌دهد تا استراتژی‌های بازاریابی خود را با ترجیحات و ارزش‌های مورد استفاده مشتریان به هم پیوند دهید.

اینستاگرام داده‌های اولیه از علایق مشتری را به همراه دلایل خاص خود ارائه می‌دهد و شما همیشه باید واکنش مشتریان خود را نسبت به محتوای خود مطالعه کنید.

4) شبکه‌سازی‌های خود را گسترش دهید

شبکه‌سازی یکی از مزایای برجسته‌ای است که در اینستاگرام به‌خوبی می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد.

اینستاگرام بسیار فراگیر است از مشاغل بی‌شماری که قبلاً کسب و کار خود را از طریق بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و برخی از راه‌های مجازی و حتی راه‌های آفلاین رونق داده‌اند.

اینستاگرام زمینه مشترکی را برای همه مشاغل فراهم می‌کند و تعامل و همکاری با افراد همفکر و مشاغلی که درنهایت باعث رشد شما می‌شوند را بسیار آسان می‌کند.

5) هدف‌گذاری و تبلیغات در اینستاگرام

حقیقتاً تبلیغات اینستاگرام، در کشور ایران متفاوت از سراسر دنیا است و تبلیغات اینستاگرام در ایران به شکل دیگری انجام می‌شود.

یکی از راه‌های تبلیغات در اینستاگرام، در کشور ایران، به‌گونه‌ای انجام می‌گیرد که شما توسط پیج‌های با فالوور بسیار بالا (بیش از 500 هزار فالوور) یا تقریباً بالا (بین 100 هزار تا 500 هزار فالوور) ارتباط می‌گیرد و محتوای تبلیغاتی خود را در آن پیج ها انتشار می‌دهید.

باوجوداین محدودیت‌ها، بازخورد این‌گونه تبلیغات در ایران، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بسیار بالایی دارد و در حال حاضر بسیار شتاب‌دهنده و پرمخاطب دنبال می‌شود که برای شما یک فرصت بسیار مناسب است تا کسب و کار خود را بسیار همه‌گیرتر و پربیننده‌تر از هم‌اکنون کنید.

رشد انفجاری یک کسب وکار باید به صورت سریع و چریکی انجام شود. یکی از آنها اینستاگرام است. این برنامه دارای ویژگی‌های خاصی برای شروع انفجاری است. اگر قصد داشته باشید تا این ویژگی‌ها را بشناسید، بهتر است مطلب ویژگی اینستاگرام برای رشد انفجاری را حتماً مطالعه کنید.

درنهایت باید گفت که

درنهایت باید گفت که ....

همچنین کمک گرفتن از شخصی که توانسته در اینستاگرام باعث پیشرفت برخی کسب وکارها شود، می‌توان به استارت خوب و قوی کمک‌کننده باشد. به همین دلیل کمک گرفتن از کوچ اینستاگرام، برنامه خوبی برای آشنایی کامل با رازهای موفقیت در این شبکه اجتماعی محبوب در ایران است

فضای مجازی و کسب وکار آنلاین از زمان ظهور خود توانسته است که در معرفی کسب و کارهای کوچک و بزرگ نقش بسیار زیادی ایفا کند و با توجه به ماهیت خود، سبک خرید جدید مخاطبان را تحت پوشش قرار دهد.

با توجه به داستان فیلترینگ در ایران و محدودیت‌هایی که از جانب دولت ایران برای شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی همچون youtube,telegram, Twitter و.... در سال‌های اخیر انجام شده است، محیط اینستاگرام مخاطبان بسیار زیادی کسب کرد و با توجه به ماهیت مخاطب پسندش، بسیار زود و حرفه‌ای، جای خود را برای کسب وکارها، به‌خصوص کسب کارهای کوچک و خانگی باز کرد تا از آن استفاده کنند.

هم‌اکنون شما هرگونه کسب وکار و فضای فروشگاهی دارید، چنانچه با مشتری هدف خود بدون واسطه در ارتباط هستید، این فضای پرمخاطب محیطی بسیار مهم و رشد دهنده‌ای است که حتماً از آن استفاده کنید و پیشرفت روزانه کسب و کار خود را مشاهده کنید.

نویسنده: جناب آقای عادل زادابراهیم از دانش‌پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان

دیدگاه کاربران (0)