استفاده از تکنیک‌های ارتباط مؤثر در جلسات کوچینگ

استفاده از تکنیک‌های ارتباط مؤثر در جلسات کوچینگ

با رشد مفاهیم کوچینک و آشکار شدن زوایای جدید این مهارت، افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند نیاز است که به‌صورت حرفه‌ای‌تر و علمی‌تر در این زمینه فعالیت کنند.

ازآنجایی‌که ارتباط مستقیم بین کوچ و کوچی معمولاً به‌صورت جلسات حضوری و یا تماس ویدیویی می‌باشد، لذا استفاده از تکنیک‌های ارتباط مؤثر می‌تواند نتایج باکیفیت‌تری از این جلسات حاصل کند.

ارتباط مؤثر جز یکی از سرفصل‌های NLP (برنامه‌ریزی عصبی و کلامی ضمیر ناخودآگاه) بوده و استفاده از آن برای جلسات کوچینگ بسیار مفید خواهد بود.

مهارت‌هایی مثل خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب بازخورد دادن. در این مقاله می‌خواهیم با این تکنیک‌ها آشنا بشویم.

  ارتباط مؤثر چیست؟

تکنیک‌های ارتباط مؤثر چیست؟

کلیهٔ اقدامات مدیریت ارتباط برای متقاعدسازی طرف مقابل جهت رسیدن به اهداف دلخواه را، ارتباط مؤثر میگوییم.

یک حرف اصلی و اساسی در ارتباط مؤثر وجود دارد که با این مثال می‌توان آن را به‌خوبی بیان کرد.

برای ارتباط بهتر می‌توانیم از سه حیوان الگو بگیریم.

اول اینکه "دهن مورچه داشته باشیم" به این معنی که قرار نیست زیاده‌گویی کنیم.

دوم اینکه "گوش فیل داشته باشیم" به این دلیل که باید خوب گوش کنیم تا بتوانیم نیازمندی‌ها و اهداف مراجع (کوچی) را از دل حرف‌هایش استخراج کنیم.

سوم اینکه "چشم عقاب داشته باشیم"، به این معنی که ارتباط چشمی و نیز تیز حسی و زیر نظر داشتن زبان بدن مخاطب را در اولویت این جلسه قرار دهیم.

برخی اوقات که به سمت زیاد حرف زدن می‌رویم، با فرض اینکه می‌خواهیم قدرت کلام خود را به مراجع نشان دهیم ممکن است این امر نتیجهٔ عکس بدهد و کل جلسه را از دست بدهیم و این یعنی از دست دادن یک قرارداد، از دست دادن این مشتری و نیز از دست دادن مشتریانی که به‌واسطه این مشتری می‌توانستند به ما مراجعه کنند.

 

بازخورد دادن به کوچینگ

از دیگر تکنیک‌های ارتباط مؤثر NLP در جلسات کوچینگ می‌توان به یکی از ساده‌ترین تکنیک‌ها اشاره کرد و این تکنیک به‌قدری ساده و به‌قدری پرکاربرد است که خیلی‌ها از کنارش به‌سادگی می‌گذرند.

همان‌طور که میدانیم مراجع با درد وارد جلسهٔ کوچینگ شده است و به دنبال مرهم می‌گردد و بنابراین شروع به بازگو کردن دردها و اتفاقاتی می‌کند که از بابت آن در آزار است.

تکنیک پرش ابرو به همراه تکان دادن سر این حس را به مراجع القا می‌کند که "من تو را می‌فهمم".

از این تکنیک هرگز به‌سادگی عبور نکنید که بسیار کار راه‌انداز است.

در طول جلسات کوچینگ شما باید از هر پاراگراف صحبت‌ها، یک قسمت مهم را برداشت کنید و آن را به‌صورت خبری و یا سؤالی برای وی بازگو کنید، به این صورت مخاطب شما می‌فهمد که کاملاً در جریان گفتگو قرار دارید و از هم‌کلام شدن با شما لذت می‌برد.

  تکنیک آینه

تکنیک آینه

تکنیک دیگری که می‌خواهم به آن اشاره‌کنم تکنیک بازتابی و یا تکنیک آینه است.

آدم‌ها دوست دارند با کسی صحبت کنند که شبیه خودشان است.

برای اینکه شبیه مخاطبان باشید با او یک بازی انجام دهید، هر کاری که مخاطب انجام داد با تأخیر زمانی مناسب به شکل وی دربیاییم.

در این تکنیک می‌خواهیم آگاهانه مخاطب را به این‌سو بکشیم که پیش خود فکر کند من سال‌هاست که ایشان را می‌شناسم و به شما این اطمینان را می‌دهم که دفعات بسیاری این تکنیک را انجام داده‌ام و در اواخر جلسه این را شنیده‌ام "حس می‌کنم قبلاً هم شمارا جایی دیده‌ام".

 

نتیجه‌گیری

برگ برندهٔ یک کوچ ارائه قدرتمندی وی در فهمیدن مشکلات و ارائه راه‌حل‌های متناسب با کوچی است.

برای این امر کارهای بسیار زیادی می‌توان انجام داد، ولی اولویت با ارتباط مؤثر است.

این اولین گام برای برنده شدن در یک جلسهٔ کوچینگ است.

تکنیک‌های گفته‌شده، جزئی از مهارت‌های NLP بوده که شمارا برای درآمد بیشتر یاری می‌کند.

نویسنده: جناب آقای علی ابوالحسنی از دانش پذیران دوره تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 
دیدگاه کاربران (0)