با کمک کوچ، خودتان را به بالاترین سطح از هرم مازلو برسانید

با کمک کوچ، خودتان را به بالاترین سطح از هرم مازلو برسانید

اول بریم سراغ شناختن هرم مازلو:

هرم مازلو چیست؟

هرم مازلو یک نظریه انگیزشی در علم روانشناسی است. هرم مازلو، که به آن نظریه انگیزشی مازلو نیز گفته می‌شود، شامل پنج سطح از نیازهای انسانی است.

در هر سطح، نیازهای خاصی وجود دارند که به فرد امکان احساس رضایت درونی را می‌دهند.

  سلسله مراتب هرم مازلو

سلسله مراتب هرم مازلو

هرم سلسله‌مراتب نیازهای مازلو یا به‌طور خلاصه هرم مازلو، نظریه آبراهام مزلو نظریه‌پرداز کلاسیک مدیریت، در مورد نیازهای اساسی انسان است.

این نظریه در میان بینش‌های حاصل از جنبش روابط انسانی در مدیریت مقارن با دوران رکود اقتصادی بزرگ غرب از اهمیت ویژه برخوردار است و نظریه‌ای بنیادین محسوب می‌شود.

این نظریه از نظریه‌های محتوایی در مورد انگیزش به شمار می‌آید. نظریه‌های محتوایی چیستی رفتارهای برانگیخته را شرح می‌دهند و به‌طور عمده با آنچه در درون فرد یا محیطش می‌گذرد و به رفتار فرد نیرو بخشیده سروکار دارد؛

به‌عبارت‌دیگر این نظریه‌ها، به مدیر نسبت به نیازهای کارکنانش بینش می‌دهند و به او کمک می‌کنند تا بداند کارکنان به چه چیزهایی به‌عنوان پاداش کار یا ارضاکننده بها می‌دهند؛

درحالی‌که نظریه‌های فراگردی چگونگی و چرایی برانگیختگی افراد را توصیف می‌کنند. به اعتقاد مزلو نیازهای آدمی از یک سلسله‌مراتب برخوردارند که رفتار افراد در لحظات خاص تحت تأثیر شدیدترین نیاز قرار می‌گیرد.

هنگامی‌که ارضای نیازها آغاز می‌شود، تغییری که در انگیزش فرد رخ خواهد داد بدین گونه است که به‌جای نیازهای قبل، سطح دیگری از نیاز، اهمیت یافته و محرک رفتار خواهد شد.

نیازها به همین ترتیب تا پایان سلسله‌مراتب نیازها اوج گرفته و پس از ارضاء، فروکش کرده و نوبت به دیگری می‌سپارند.

  • نیازهای زیستی
  • نیازهای امنیتی
  • نیازهای اجتماعی (مثل علاقه‌مندی و تعلق)
  • نیاز به احترام (مثل عزت‌نفس و ارزش)
  • خودشکوفایی و خود انگیزشی

و بالاترین سطح نیازها خودشکوفایی و خود انگیزشی

بعد از شناخت هرم مازلو لازم است کمی هم در مورد کوچینگ بدانیم:

 

یک تعریف ساده از کوچینگ

کوچینگ یک گفتگو و مشارکت همدلانه بین کوچ و مراجع می‌باشد. کوچ، مراجع خود را در سفری از مکان کنونی به نقطه ایده‌آل مراجع همراهی می‌کند.

در این همراهی کوچ به کمک ابزارهایی مثل ارتباط مؤثر، گوش شنوا، ارائه بازخورد، تغییر دیدگاه، سؤالات قدرتمند، تشویق و ترغیب و… به مراجع کمک می‌کند تا راه‌حل و مسیر درست را خودش پیدا کند و به اهداف و خواسته‌های خود دست یابد.

در طول جلسه کوچینگ، کوچ سعی می‌نماید موضوع و هدف مراجع شفاف و واضح شود و در گام بعد ضمن ایجاد آگاهی برای مراجع، مسیر دستیابی به خواسته‌اش را کشف کند.

بنابراین؛ کوچینگ یک همکاری و مشارکت بین کوچ و مراجع است؛ که در طی آن، مراجع با استفاده از تفکر عمیق و خلاقیت خود، توانایی‌های شخصی و حرفه‌ای خود را افزایش می‌دهد.

 

چگونه کوچینگ باعث خودشکوفایی می‌شود؟

چگونه کوچینگ باعث خودشکوفایی می‌شود؟

امروز با توجه به پیچیدگی و حساسیت کارها، اهمیت استفاده از خدمات کوچینگی بیش‌ازپیش است. بسیاری از سازمان‌ها از خدمات کوچینگ برای حل مسائل و مشکلات سازمان خود استفاده می‌کنند و بسیاری از انسان‌ها نیز برای رسیدن به اهداف و فائق آمدن بر مشکلات شخصی خود از این خدمات بهره می‌برند.

اگر نگوییم همه، به‌جرئت می‌توان گفت اکثر انسان‌های موفق کوچ دارند و همین عامل باعث موفقیت و پیشرفت آن‌ها شده است.

آقای بیل گیتس که یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین افراد دنیا می‌باشد می‌گوید: همه انسان‌ها به یک کوچ نیاز دارد.

مازلو اعتقاد داشت تنها یک درصد از افراد جامعه می‌توانند به خودشکوفایی برسند. این در حالی است که تحقیقات بعد از او نشان دادند که این‌گونه نیست و افراد بیشتری می‌توانند به این سطح برسند.

اما رسیدن به این سطح ربطی به عوامل بیرونی ازجمله سن، جنسیت، درآمد، قومیت و … ندارد. به این معنا که هر فردی با هر موقعیتی، پتانسیل رسیدن به این سطح را دارد.

اما به‌هرحال، رسیدن به این سطح، دشوار است و ممکن است چند سال طول بکشد. به همین دلیل، باوجود آن‌که پتانسیل خودشکوفایی در همهٔ انسان‌ها وجود دارد، اما تنها تعداد کمی از افراد قادرند به این سطح برسند.

و شما می‌توانید به کمک کوچینگ زودتر و با بازده بالاتری به این مرحله دست پیدا کنید کوچ به شما این مسیر را هموار خواهد کرد تا بتوانید به خودشکوفایی برسید و نتیجهٔ مطلوب را داشته باشید.

نویسنده: جناب آقای علی قربانی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)