راه‌های اعتمادسازی در کسب و کار و فروشگاه اینترنتی

راه‌های اعتمادسازی در کسب و کار و فروشگاه اینترنتی

در کسب و کار اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی مخاطب با شما در ارتباط مستقیم نیست. شما را نمی‌بیند و نمی‌داند که شما که هستید، یا چه هدفی دارید. به همین دلیل سخت می‌تواند به شما اعتماد کند. اعتمادسازی در کسب و کار در فضای آنلاین به‌مراتب از فضای فیزیکی بازار دشوارتر است.

به همین خاطر خیلی مهم است که در کسب و کار اینترنتی خود حواسمان به نکات کلیدی اعتمادسازی باشد.

اگر بتوانید کاری کنید که کاربر به کسب و کار آنلاین و فروشگاه شما اعتماد کند، خیلی سریع می‌توانید مشتری جذب کنید و فروش محصول داشته باشید.

در این مقاله به ۱۰ راه برای اعتمادسازی در کسب و کار اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی می‌پردازیم.

اعتمادسازی در کسب و کار اینترنتی

در این مقاله به معرفی ۱۰ روش برای اعتمادسازی در کسب و کار پرداختیم که همگی باهم کمک می‌کنند کاربرانتان بیشتر به شما اعتماد کنند. اما توجه داشته باشید که صرفاً یک مورد یا دو مورد باعث ایجاد اعتماد نمی‌شود. با بررسی کامل موارد مطرح‌شده تا جایی که می‌توانید از آن‌ها در کسب و کار خود استفاده کنید. ۱) بخش بلاگ و تولید محتوا در اولین مرحله کاربر شما باید از طریق یکی از کانال‌های ورودی، ترافیک بازدیدکننده برای سایت خود جذب کنید. یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها، تولید محتوا و جذب بازدیدکننده ارگانیک از سمت گوگل است. درواقع با دو تکنیک بازاریابی محتوا و بازاریابی موتور جستجو می‌توانید بازدیدکننده به سایت خود بیاورید. اما این مورد چه ارتباطی با بحث اعتمادسازی دارد؟ درواقع با این کار می‌توانید نشان دهید که چقدر در حوزهٔ کاری‌تان تخصص دارید. درست کردن بخش بلاگ روی سایت یا فروشگاه اینترنتی شما بسیار در توجه کاربر مؤثر است. در بلاگ کسب و کار خود دربارهٔ موضوع اصلی کسب و کار تولید محتوا کنید. سعی کنید همه موضوعات مرتبط را پوشش دهید. ساده بنویسید و کاری کنید که مخاطب شما با مراجعه به بخش بلاگ و مطالعه چند مقاله، آشنایی خوبی با موضوع کسب و کار شما پیدا کند. وقتی شما به کسی آموزش دهید، وقتی باعث شوید نسبت به موضوعی درک بهتری پیدا کند، حس اعتماد را ایجاد می‌کنید. صرفاً با تولید محتوا این اتفاق نمی‌افتد ولی عامل بسیار مهمی در شروع فرآیند اعتمادسازی در کسب و کار اینترنتی است.   کیفیت را در بهترین حالت نگه‌دارید

۲) کیفیت را در بهترین حالت نگه‌دارید

درست در ادامهٔ مورد اول، سعی کنید کیفیت همه‌چیز کسب و کار خود را در بهترین حالت قرار دهید.

منظور از بهترین، بالاترین کیفیت نیست. در حد توان خود بهترین شرایط را از همه لحاظ در سایت و کسب و کار آنلاین خود داشته باشید.

برای مثال از طراحی سایت و قالب گرفته تا کیفیت محتوا. محتوای بخش بلاگ شما هم نیازمند کیفیت هستند. آموزش دادن به مخاطب بدون اینکه محتوا شما کیفیت داشته باشد، سخت است.

پس لازم است که روی کیفیت محتوای تولیدشده در بلاگ کار کنید. وقتی کاربر کیفیت بالا کار شما را ببیند، متوجه می‌شود که شما در کار و موضوع فعالیتتان تخصص دارید.

و این تخصص باعث ایجاد اعتماد در او می‌شود. کیفیت خوب ارائه بدهید و کاری کنید که کاربران شما حس کنند که شما حرفه‌ای هستید. همه‌چیز را می‌دانید و قابل‌اعتماد هستید.

البته اگر همین مواردی که به آن‌ها اشاره کردم را دقیقاً در سایت بنویسید، دقیقاً برعکس چیزی که هدف من است عمل کرده است.

شما باید با کاری که انجام می‌دهید این موارد را به کاربر ثابت کنید. نه اینکه در صفحه خود بنویسید بهترین و مورد اعتمادترین و حرفه‌ای‌ترین!

از این شکل کلمات پرهیز کنید و تا جایی که ممکن است در هیچ جایی از سایت کسب‌وکارتان از آن‌ها استفاده نکنید.

 

۳) فعال و آپدیت باشید

برنامه زمانی برای فعالیت داشته باشید.

بسیاری از کسب و کارها و مخصوصاً سایت‌های شرکتی که یک‌باره می‌خواهند در اینترنت مطرح شوند، در یک بازهٔ زمانی کوتاه، فعالیت زیادی می‌کنند و سپس خاموش می‌شوند.

در بین سایت‌ها -چه در ایران چه در خارج از کشور- بسیاری از سایت‌های شرکتی را می‌توان پیدا کرد که هیچ فعالیتی ندارند و فقط دامنهٔ آن‌ها در دسترس است!

خیلی مهم است که فعال باشید و مدام سایت و کسب و کار خود را آپدیت کنید.

بخشی از آپدیت کردن مربوط به قالب و مسائل فنی سایت است. این موارد را حتماً باید رعایت کنید و مدام ازلحاظ تکنیکی آپدیت شوید. اما مخاطب شما چیز دیگری روی سایت می‌بیند.

عاملی که باعث می‌شود مخاطب و کاربر سایت شما متوجه شود که شما فعال و آپدیت هستید، تولید محتوا منظم است.

همان‌طور که مطرح شد تولید محتوا و بخش بلاگ عامل مؤثری در اعتمادسازی در کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی است.

اما محتوای انبوهی که در یک ماه منتشر شود اعتماد ایجاد نمی‌کند. با چیدن یک برنامهٔ زمانی، در روزهای مشخصی محتوای خود را منتشر کنید.

یک هفته ۷ محتوا، هفتهٔ بعد ۵ و هفتهٔ بعد ۳ محتوا به درد نمی‌خورد. سعی کنید حتی شده کم کار کنید ولی منظم ادامه دهید.

  کاربر را راهنمایی کنید

۴) کاربر را راهنمایی کنید

سه مورد اول در طول زمان باعث ایجاد اعتماد و اعتمادسازی می‌شوند ولی پشتیبانی می‌تواند مستقیماً روی اعتماد کاربر تأثیر بگذارد.

منظور از پشتیبانی چند مورد است که الآن آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پشتیبانی آنلاین: اولین مورد پشتیبانی است که توصیه می‌شود از آن در کسب و کار اینترنتی خود استفاده کنید. خیلی مهم است که در پشتیانی و چت آنلاین دوستانه و صمیمی با کاربر برخور‌د کنید.

کسی که از شما درخواست پشتیبانی آنلاین دارد، یعنی در آن لحظه فوراً به جواب نیاز دارد. پس حتی اگر توضیحاتی که به دنبالش است را پیش‌تر در صفحه‌ای داده‌اید، در ابتدا خیلی ساده و کلی به سؤال آن پاسخ دهید و سپس لینک صفحهٔ مربوطه را ارسال کنید.

پاسخ به نظرات: چه در بخش نظرات محتوای بلاگ و چه در صفحه محصول فروشگاه اینترنتی، کاربرانی هستند که سؤالات و نظراتشان را برای شما ارسال می‌کنند. اگر به همهٔ آن‌ها پاسخ دهید و سؤالی را بی‌پاسخ نگذارید، کاربران شما احساس خوبی پیدا می‌کنند.

اینکه شما همراه آن‌ها باشید و بدانند که نظراتشان خوانده می‌شود و به آن‌ها پاسخ داده می‌شود، قدمی کوچک اما تأثیرگذار در مسیر اعتمادسازی برای کسب و کار و برند شما است.

سؤالات متداول: برخی از کسب و کارها مانند کسب و کارهای خدماتی یا انواع فروشگاه اینترنتی یک سری رویه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای فعالیت دارند.

برای مثال در یک فروشگاه اینترنتی سازوکارهای مختلفی برای ارسال محصول و یا بازگشت و مرجوع کردن آن وجود دارد. شما باید کاربر خود را نسبت به این موارد و سیاست‌های کاری آشنا کنید.

بخش سؤالات متداول (FAQ) دقیقاً به همین منظور باید مورداستفاده قرار بگیرد.

 

۵) خودتان را نشان دهید (دربارهٔ ما)

صفحهٔ دربارهٔ ما (About Us) یکی از صفحات کلیدی در هر کسب و کار اینترنتی در جهت اعتمادسازی است. شما در این صفحه فرصت دارید تا خودتان را به کاربری که با شما آشنا نیست، معرفی کنید.

در این صفحه سعی کنید لحن رسمی و اداری نداشته باشید. یعنی ننویسید شرکت… با بیش از ده سال تجربه در… آماده ارائه بالاترین کیفیت در… است و…

سعی کنید دوستانه و خودمانی با لحنی جذاب کسب و کار خود را معرفی کنید. معرفی کردن با متن همهٔ ماجرا نیست.

برای ایجاد حس اعتماد بهتر است خودتان و هم‌تیمی‌هایتان را نشان دهید. قرار دادن تصویر اعضای کسب و کار و نوشتن یک توضیح کوتاه در مورد هرکدام می‌تواند حس اعتماد را ایجاد کند.

اینکه مخاطب ببیند که پشت این کسب و کار و فروشگاه آدم‌هایی واقعی! با این تصویر و مشخصات مشغول کار هستند، باعث می‌شود دید بهتری نسبت به شما پیدا کند.

همچنین اگر دفتر و محیط کار دارید، با همهٔ اعضا در آن محیط عکس گرفته و تصویر آن را در صفحهٔ دربارهٔ ما حتماً قرار دهید.

  تماس با ما حرفه‌ای

۶) تماس با ما حرفه‌ای

صفحهٔ تماس با ما هم مشابه صفحهٔ دربارهٔ ما، یکی از صفحات اصلی و مهم در مسیر اعتمادسازی در کسب و کارهای اینترنتی است.

مخصوصاً در فروشگاه‌های اینترنتی که کاربر می‌خواهد مستقیماً برای شما پول واریز کند، دوست دارد بداند که پس از پرداخت، اگر سؤالی برایش پیش آمد، می‌تواند سریع پاسخ بگیرید یا نه.

شما در صفحهٔ تماس با ما بهتر است همهٔ راه‌های ارتباطی خود را وارد کنید.

اگر دفتر کار دارید، حتماً آدرس آن را بنویسید. همچنین بهتر است که موقعیت مکانی خود را در گوگل مپ وارد کنید و از نقشهٔ گوگل در صفحهٔ تماس با ما کسب و کار خود استفاده کنید.

شماره تلفن‌های شما هم اگر مربوط به یک خط ثابت باشند، می‌تواند باعث اعتماد بیشتر شود. همه این موارد درواقع کمک می‌کنند تا کاربر شما متوجه شود که شما دقیقاً در یک محل مشخص در حال فعالیت هستید.

آدرس ایمیل و همچنین فرم تماس با ما آنلاین هم از دیگر بخش‌هایی است که باید در صفحهٔ تماس با ما قرار دهید.

۷) مجوزهای لازم را بگیرید

یکی از مواردی که به‌تنهایی موجب اعتمادسازی نمی‌شود ولی اگر در کنار سایر عوامل کسب و کار شما قرار بگیرد، می‌تواند تیر آخر را برای اعتماد کردن شلیک کند، بحث مجوزها است!!

در کسب و کارهای اینترنتی حداقل مجوز و نمادی که می‌توانید دریافت کنید، نماد ساماندهی است که می‌توانید آن را از سایت ساماندهی دریافت کنید.

شما درواقع با دریافت این نماد احراز هویت می‌شوید، و کاربر شما می‌تواند با اعتماد به این سازمان دولتی (زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، به کسب و کار شما هم اعتماد کند.

حداقل مطمئن می‌شود که هویت شما را یک سازمان دولتی و معتبر تأیید کرده است.

اگر فروشگاه اینترنتی دارید یا در کسب و کار خود بابت خدمات و سرویسی هزینه‌ای دریافت می‌کنید، نماد الکترونیک هم می‌تواند در اعتمادسازی برای شما مؤثر باشد.

نماد الکترونیک یا همان ای نماد برای کاربران اعتبار بالایی دارد و بسیاری در اولین مواجه با فروشگاه‌های اینترنتی ابتدا نماد الکترونیک آن را چک می‌کنند.

شما اگر این مجوزها و نمادها را دریافت کردید، حتماً آن‌ها را در صفحهٔ اصلی -معمولاً در قسمت فوتر- قرار دهید تا کاربری که وارد سایت شما می‌شود بتواند سریع آن‌ها مشاهده کند.

۸) با برندهای بزرگ همکاری کنید

این مورد بستگی به مدل کسب و کار شما و موضوع فعالیتتان دارد. ولی اگر بتوانید با برندها و شرکت‌های بزرگ همکاری‌ای داشته باشید، می‌توانید از اعتبار آن‌ها برای خود استفاده کنید.

حتماً بسیاری از سایت‌ها را دیده‌اید که در صفحه‌ای لوگو برندها و کسب و کارهایی که با آن‌ها همکاری داشته‌اند را به نمایش می‌گذارند.

شما هم به همین شکل می‌توانید عمل کنید. درواقع با این کار از قدرت برندهای بزرگ برای کسب و کار خود هم اعتمادسازی و هم برندسازی را انجام می‌دهید.

اگر در حوزهٔ فروش با برندها همکاری دارید، لوگو آن‌ها را نمایش دهید. اگر هم برای آن‌ها خدماتی را فراهم کرده‌اید باز هم می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید.

اینکه کسب و کار شما با برندهای دیگر همکاری می‌کند، حس اعتماد را در مخاطب و کاربر شما می‌تواند ایجاد کند.

 

در رسانه‌های اجتماعی فعال باشید

۹) در رسانه‌های اجتماعی فعال باشید

رسانه‌های اجتماعی هم یک ابزار مناسب برای نشان دادن فعالیت‌های کسب و کار شما هستند.

پیش‌تر در مقالهٔ بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به انواع روش‌های فعالیت در این فضاها پرداخته بودیم ولی در خصوص اعتمادسازی بهتر است خیلی از خودتان تعریف نکنید.

پیشنهاد می‌شود در صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی، به‌خصوص اینستاگرام که جنبهٔ تصویری محتوا اهمیت زیادی دارد، سعی کنید پشت پرده کسب و کار خود را نشان دهید.

همان حس اعتمادی که در خصوص صفحهٔ دربارهٔ ما از آن صحبت کردم را می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی بیشتر تقویت کنید. از اعضای کسب و کار تصویر بگذارید.

از خودتان در هنگام کار. اگر فروشگاه اینترنتی دارید از بسته‌بندی و ارسال محصول تصویر گرفته و آن‌ها را به مخاطبانتان نشان دهید.

ازآنجایی‌که در رسانه‌های اجتماعی می‌توانید مستقیماً با مخاطبان کسب‌وکارتان در ارتباط باشید، فرصت بسیار خوبی برای اعتمادسازی دارید، پس از آن‌ها استفاده کنید و فعال باشید.

۱۰) اسپانسر شوید

مورد آخر که می‌تواند در اعتمادسازی کسب و کار اینترنتی اهمیت زیادی داشته باشد، مربوط به اسپانسرشیپ هست.

شما می‌توانید به‌عنوان اسپانسر در رویدادها و مراسم‌های مختلف شرکت کنید.

در این حالت شما باید مستقیماً هزینه کنید، ولی می‌توانید در بین افرادی که در حوزهٔ فعالیت شما هستند، اعتبار زیادی به دست آورید.

اعتباری که مستقیماً می‌تواند روی ایجاد اعتماد هم مؤثر باشد.

همچنین در رسانه‌های مختلف می‌توانید به‌عنوان اسپانسر فعالیت کنید و خودتان را به مخاطبان آن رسانه‌ها معرفی کنید.

برای مثال در زمان نگارش این مقاله فضای پادکست برای کسب و کارها در جهت اعتمادسازی و معرفی برند بسیار مؤثر است.

شما هم در مسیر توسعه کسب و کار اینترنتی خود اگر توانسته‌اید اسپانسر رویدادها و برنامه‌های مختلف مرتبط با موضوع فعالیتتان شوید تا از این طریق در بین افراد تخصصی حوزه کاری‌تان اعتبار بالایی به دست آورید.

امیدوارم که این مقاله به شما در جهت ایجاد اعتماد در فروشگاه اینترنتی و کسب و کار اینترنتی کمک کرده باشد.

نویسنده: جناب آقای ابوالفضل ایرانی از دانش پذیران دوره کوچینگ راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی ویدان

دیدگاه کاربران (0)