مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم چیست؟

کارکنان حداقل برای انجام وظایف شغلی خود به دانش و توانایی‌های خاص نقش نیاز دارند. اما، کسانی که معمولاً به‌عنوان افراد با عملکرد بالا برجسته می‌شوند، به برخی ویژگی‌های اضافی مانند توانایی برقراری ارتباط واضح، توانایی کار خوب با دیگران و توانایی مدیریت زمان نیاز دارند. این توانایی‌ها نمونه‌هایی از مهارت‌های نرم هستند.

درحالی‌که ارائه یک تعریف جهانی از مهارت‌های نرم دشوار است، می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان مهارت‌هایی در نظر بگیرید که به یک شغل خاص مرتبط نیستند.

آن‌ها ویژگی‌های کلی هستند که به کارکنان کمک می‌کنند تا در محل کار پیشرفت کنند، بدون توجه به سطح سازمانی، نقش یا صنعت.

آن‌ها اغلب مهارت‌های قابل‌انتقال یا مهارت‌های بین فردی نامیده می‌شوند.

در این مقاله 15 مثال از مهارت‌های نرم که ویژگی‌های ضروری در میان کارکنان هستند، آورده شده است:

• برقراری ارتباط کار گروهی • حل مسئله • مدیریت زمان • تفکر انتقادی • تصمیم‌گیری • سازمان‌دهی • مدیریت استرس • تطبیق‌پذیری • مدیریت • رهبری • خلاقیت • مدبر بودن • قناعت • انتقادپذیری

 

چرا مهارت‌های نرم مهم هستند؟

در آگهی‌های شغلی، معمولاً الزاماتی مانند «مهارت‌های ارتباطی» یا «نگرش حل مسئله» درج می‌شود. این به این دلیل است که مهارت‌های نرم به شما کمک می‌کند:

کارمندانی را شناسایی کنید که نه‌تنها قادر به انجام کار هستند، بلکه می‌توانند آن را به‌خوبی انجام دهند.

مثال: یک کارمند با مهارت‌های مدیریت زمان خوب می‌داند که چگونه وظایف را برای رعایت ضرب‌الاجل‌ها اولویت‌بندی کند.

بین کاندیداهای واجد شرایطی که شرایط معمول شغل را دارند، انتخاب کنید.

مثال: هنگامی‌که دو داوطلب دارای پیشینه تحصیلی و حرفه‌ای مشابهی هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که فردی را استخدام کنید که همکاری و انعطاف بیشتری داشته باشد.

استخدام بالقوه؛ نه‌فقط دانش

به‌عنوان‌مثال: برای یک موقعیت، منطقی است که به دنبال کاندیداهای جوان با "تمایل به یادگیری" و "شخصیت انطباقی" بگردید، به‌جای استخدام یک متخصص.

  چرا مهارت‌های نرم مهم هستند؟

تصمیمات مناسبی برای استخدام بگیرید

مثال: هنگام استخدام یک فروشنده، می‌خواهید داوطلبی را پیدا کنید که با صنعت آشنا باشد و در فروش تجربه داشته باشد، اما انعطاف‌پذیر باشد، نحوه مذاکره را بلد باشد و توانایی‌های ارتباط کلامی عالی داشته باشد.

تناسب فرهنگ داوطلب‌ها را ارزیابی کنید

مثال: اگر برای مسئولیت‌پذیری ارزش قائل هستید و می‌خواهید کارمندانی داشته باشید که بتوانند ابتکار عمل داشته باشند، مهم است که به دنبال کاندیداهایی باشید که از تصاحب شغل خود ترسی ندارند، قاطع هستند و استعداد حل مسئله دارند.

 

نحوه ارزیابی مهارت‌های نرم در محل کار

شناسایی و ارزیابی مهارت‌های نرم در داوطلبان کار آسانی نیست: این ویژگی‌ها اغلب نامشهود هستند و نمی‌توان آن‌ها را با نگاه کردن به مهارت‌های نرمی که هر داوطلب در رزومه خود گنجانده است، اندازه‌گیری کرد.

علاوه بر این، داوطلب‌ها سعی می‌کنند در طول مصاحبه تا حد امکان خود را مثبت نشان دهند، بنابراین وظیفه شما این است که عمیق‌تر بگردید تا آنچه را که واقعاً می‌توانند ازنظر مهارت‌های نرم روی میز بیاورند، کشف کنید.

مهارت‌های نرم را در داوطلبان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

1. از قبل بدانید که در استخدام‌های احتمالی به دنبال چه هستید و از همه داوطلبان سؤالات یکسانی بپرسید

قبل از شروع فرآیند مصاحبه برای یک نقش باز، در نظر بگیرید که چه نوع مهارت‌های نرم در این نقش مهم هستند و سؤالات خاصی را برای ارزیابی آن مهارت‌ها آماده کنید.

این مرحله برای ارزیابی عینی همه کاندیدها مهم است. به‌عنوان‌مثال، در نقش فروش، ارتباط خوب کلیدی است.

با تهیه سؤالات خاصی که ارزیابی می‌کند که داوطلبان چگونه از مهارت‌های ارتباطی خود در محل کار استفاده می‌کنند، به‌احتمال‌زیاد به‌جای استخدام فردی که ظاهراً چنین ظاهر می‌شود (مثلاً به این دلیل که برون‌گرا هستند، شخصی را پیدا می‌کنید که می‌تواند به‌طور مؤثر با مشتریان ارتباط برقرار کند).

 

2. سؤالات رفتاری بپرسید تا یاد بگیرید چگونه از مهارت‌های نرم در مشاغل قبلی استفاده کرده‌اند

رفتارهای گذشته نشان می‌دهد که نامزدها چگونه در محیط‌های تجاری رفتار می‌کنند، بنابراین می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک ارزیابی مهارت نرم نیز استفاده کرد.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید سؤالات هدفمندی بپرسید تا بدانید که کاندیدها چگونه تعارضات را حل کرده‌اند، چگونه وظایف حساس به زمان را مدیریت کرده‌اند یا چگونه در پروژه‌های گروهی کار کرده‌اند.

در اینجا چند ایده وجود دارد:

وقتی چندین پروژه به‌طور هم‌زمان در حال انجام است، چگونه کار را اولویت‌بندی می‌کنید؟

چه اتفاقی افتاد که با یک همکار در مورد نحوه برخورد با یک پروژه یا برخورد با یک مشکل در محل کار اختلاف‌نظر داشتید؟

3. از سناریوها، بازی‌ها و فعالیت‌های فرضی استفاده کنید که توانایی‌های خاص را آزمایش می‌کند

اغلب، شبیه‌سازی وظایف شغلی برای آزمایش نحوه برخورد داوطلب‌ها با وظایف و چالش‌های معمولی مفید است.

این به این دلیل است که هر شغل، تیم و شرکت متفاوت است، بنابراین شما می‌خواهید نامزدی را پیدا کنید که متناسب با محیط منحصر به فرد شما باشد.

به‌عنوان مثال، یک فعالیت نقش آفرینی می‌تواند به شما کمک کند تا ارزیابی کنید که آیا فروشندگان مهارت‌های مذاکره‌ای را دارند که شما به‌طور خاص به دنبال آن هستید یا خیر.

یا، می‌توانید از یک تمرین مبتنی بر بازی برای شناسایی نامزدهایی که مشکلات را خلاقانه حل می‌کنند، استفاده کنید.

  در اینجا چند نمونه آورده شده است

در اینجا چند نمونه آورده شده است

اگر دو ضرب‌الاجل مهم در پیش داشته باشید، چگونه وظایف خود را اولویت‌بندی می‌کنید؟

اگر یکی از اعضای تیم شما عملکرد ضعیفی داشته باشد، چگونه به آن‌ها بازخورد می‌دهید؟

برای ایده‌های بیشتر در مورداستفاده از سناریوهای فرضی برای ارزیابی نامزدها، به سؤالات مصاحبه موقعیتی ما نگاهی بیندازید.

 

4. به پاسخ‌ها و واکنش‌های داوطلبان در طول مصاحبه توجه کنید

شما می‌توانید از طریق سؤالات و تکالیف خاص شغل، چیزهای زیادی در مورد مهارت‌های نرم داوطلبان بیاموزید.

حتی اگر می‌خواهید دانش و مهارت‌های سخت داوطلبان را در درجه اول آزمایش کنید، همچنان می‌توانید به نقاط ضعف و قوت مهارت‌های نرم توجه کنید.

به‌عنوان مثال، یک داوطلب ممکن است ادعا کند که به جزئیات توجه بسیار خوبی دارد، اما اگر تکلیف کتبی آن‌ها دارای اشتباهات تایپی و اشتباهات زیادی باشد، این یک پرچم قرمز است.

به همین ترتیب، زمانی که یک داوطلب به شما پاسخ‌های شفاف و ساختاربندی می‌دهد، نشان‌دهنده این است که او ارتباط‌دهنده خوبی است.

برای ایجاد نظری عینی در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های نامزدها، مطمئن شوید که همه‌چیز را در نظر می‌گیرید: از نحوه تعامل آن‌ها با شما در طول مصاحبه گرفته تا عملکرد آن‌ها در وظایف مرتبط با شغل.

به‌این‌ترتیب، مطمئن‌تر می‌شوید که شایسته‌ترین کارمندان را انتخاب می‌کنید، اما همچنین آن‌هایی را که به‌خوبی با محیط کار شما تناسب دارند.

 

سؤالات متداول

چه مهارت‌های نرمی را باید در کارکنان جدید جستجو کنید؟

مهم است که کارمندی را پیدا کنید که در قالب مهارت‌های نرم به محل کار شما ارزش بیفزاید.

حتماً سؤالات مناسب مصاحبه را بپرسید تا مشخص شود که آیا استخدام‌کنندگان جدید شما مهارت‌هایی مانند: ارتباط، کار تیمی، تفکر انتقادی، سازگاری، و رهبری و بسیاری دیگر را دارند یا خیر.

چگونه می‌توان مهارت‌های نرم را آموزش داد؟

تشویق کارمندان به ادامه توسعه شخصی نه‌تنها به آن‌ها کمک می‌کند بلکه می‌تواند کسب‌وکار شما را بهبود بخشد.

شما می‌توانید از طریق مربیگری و راهنمایی یا برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارمندان خود به آموزش مهارت‌های نرم آن‌ها کمک کنید.

چگونه می‌توانید مهارت‌های نرم را در استخدام‌های جدید ارزیابی کنید؟

هنگام مصاحبه با نامزدهای جدید، باید سؤالاتی را بپرسید که در سناریوهای واقعی رخ می‌دهد تا مهارت‌های نرم آن‌ها را ارزیابی کنید.

برای استخراج این اطلاعات از آن‌ها مثال‌های خاص بخواهید.

دیدگاه کاربران (0)