کارآفرین فردی است که کسبوکار جدیدی ایجاد میکند، بیشترین خطرات را میپذیرد و از بیشترین پاداشها برخوردار است.
کارآفرین معمولاً بهعنوان یک مبتکر، منبع ایدههای جدید، کالاها، خدمات و تجارت و یا رویهها است.
کارآفرینان با استفاده از مهارتها و ابتکار لازم برای پیشبینی نیازها و ارائه ایدههای جدید خوب به بازار، نقشی اساسی در هر اقتصادی بازی میکنند.
کارآفرینانی که ثابت میکنند در پذیرفتن خطرات یک استارتاپ موفق هستند.
سود، شهرت و فرصتهای ادامه رشد را پاداش میگیرند، کسانی که شکست میخورند، متحمل ضرر میشوند و در بازارها کمتر ماندگار میشوند.
کارآفرینان باید به برندسازی شخصی توجه خاصی داشته باشند.
• به شخصی که ریسک شروع یک فعالیت تجاری جدید را بپذیرد، کارآفرین نیز میگویند.
• یک کارآفرین شرکتی را ایجاد میکند که سرمایه و نیروی کار را برای تولید کالا یا خدمات برای سود باهم ترکیب میکند.
• کارآفرینی محرک مهم رشد اقتصادی و نوآوری است.
• کارآفرینی ریسک بالایی دارد، اما به دلیل تولید ثروت اقتصادی، رشد و نوآوری میتواند پاداش بالایی نیز داشته باشد.
ویژگیهای اصلی کارآفرینها، صفاتی مانند خلاقیت، توانایی مواجهه با مشکلات و مهارتهای اجتماعی موردنیاز برای ایجاد گروههای فوقالعاده هستند.
اگر میخواهید کسبوکاری را شروع کنید، باید مهارتهای خاصی را که زیربنای این ویژگیها هستند، بیاموزید.
همچنین باید نکات مهم یک کارآفرین نمونه را بدانید تا بتوانید در شغل جدید و استارتاپ خود موفق باشید.
اگر عهدهدار سِمتی هستید که در آن مسئول توسعهٔ کسبوکار هستید یا از شما انتظار میرود که در کل «کارها را پیش ببرید»، توسعهٔ مهارتهای کارآفرینی اهمیت پیدا میکند.
1- کنجکاوی
کارآفرینان بزرگ وظیفهدارند مشکلات جدید را کشف کنند، فرصتهای احتمالی و بالقوه را کشف کنند، روند اصلی تجارت خود را بازسازی کنند و نوآوری کنند.
این امر بستگی به علاقهمند بودن در زمینههای مختلف تحصیلی و موارد تجاری، در خارج از منطقه راحتی فرد است.
2- مدیریت زمان
برنامهریزی دقیق اولویتها، تعیین مراحل، اجرا و تکرار مهم است.
هیچیک از اینها بدون مدیریت صحیح پروژه و یک روش مدیریت زمان برای انجام کار، به پیشرفت منجر نمیشود.
3- تفکر استراتژیک
بیاموزید که مشکل را حل کنید و فرصتهای رشد را کشف کنید.
کشف راهحلهای خلاقانه و شناسایی و حل مشکلات در یک موقعیت خاص، تعریف دامنه MVP و تست مفاهیم در مدتزمان محدود و با بودجه کم.
4-کارایی
در هنگام حل مسئله به عملکرد بالایی نیاز دارید.
از قانون 80/20 و سایر تکنیکها استفاده کنید تا در زمان کمتر به نتایج بالاتری برسید.
بین کارهای مختلف جابجا شوید و بهطور مؤثر روزبهروز پیشرفت کنید.
5- انعطافپذیری
هرروز صبح بااحساس طرد شدن، استرس، فرسودگی شغلی، عدم تمرکز، پیشرفت کند، مقابله کنید و این احساسات را مدیریت کنید و عزم و اشتیاق خود را برای مقابله با هر مسئله و مشکل افزایش دهید. این مهارت از ابتدای کارآفرینی ضروری است.
6- ارتباطات
ارتباط واضح و روشن برای هرگونه تعامل با مشتریان، شرکا، همکاران و مشتریان بالقوه مهم است.
7- شبکهسازی
رشد یک شبکه فرصتهای شغلی، مشارکت، یافتن پیمانکاران فرعی یا کارمندان آینده را تسهیل میکند.
افق روابط عمومی را گسترش میدهد و پیام درستی را از همه زوایا منتقل میکند.
8- مدیریت مالی
مدیریت مالی یک تجارت را ایجاد یا از بین میبرد.
مدیریت صحیح منابع و ارزیابی دقیق سرمایهگذاریها در مقایسه با ROI یک نیاز اساسی برای کارآفرینان است.
9- برند سازی
ایجاد یک برند شخصی برای کارآفرین و تجاری متناسب با مخاطبان هدف کسبوکار
10- فروش
برقراری ارتباط و ایجاد فرصتهای شغلی جدید راحت است.
کانالهای فروش مناسب را پیدا کنید که تبدیل بهتری داشته باشند و سرمایهگذاری زیادی برای توسعه آنها انجام شود.
کانالهای فروش و فرصتهای قابل پیشبینی رشد درآمد، ایجاد کنید.
آیا همه میتوانند کارآفرین باشند؟
همه ما میتوانیم یک کارآفرین باشیم، چه کارمند، چه کشاورز و… در هر پست و مقامی که باشیم درراه انجام فعالیتهای خود میتوانیم کارآفرین بوده و ایدههای خود برای بهبود انجام کارها را به واقعیت تبدیل کنیم.
یک کشاورز میتواند با راهاندازی روشهای جدید کاشت، آبیاری، نگهداری و… کمیت با کیفیت محصولات خود را بالا ببرد.
یک کارمند میتواند برای انجام فعالیتهای روزانه و البته در چهارچوب اختیارات خود روشهای جدیدی را اختیار کند تا انجام کارها برای خود و اربابرجوع سریعتر و با کیفیت بالاتری صورت پذیرد.
فقط نیاز هست تا مهارتهای موردنیاز کارآفرین را یاد بگیریم. زیرا کارافرین شدن نیاز به دانش امروزی هست.
همانطور که مشاهده میکنید در تمام مثالهایی که آورده شد نوعی ریسک وجود دارد.
این ریسک ممکن است باعث از بین رفتن محصول کشاورز شود یا باعث شود تا کارمند توبیخ یا اخراج شود یا سرمایهگذاری آن مهندس یا شرکت به هدر رود.
و دستآخر آنکه مربی تیم ممکن است جایگاه یا اعتبار خود را از دست دهد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کارآفرینی بدون ریسک امکانپذیر نیست.