ارزش‌های شخصی شما چیست؟ انواع این ارزش‌ها در زندگی شخصی

ارزش‌های شخصی شما چیست؟ انواع این ارزش‌ها در زندگی شخصی

یاد بگیرید که چگونه ارزش‌های خود را در زندگی تعریف کنید.

به وفادارترین فردی که می‌شناسید فکر کنید. خلاق‌ترین، سخاوتمندترین، فردگراترین یا دلسوزترین. همه ما افرادی را در زندگی خود داریم که به شیوه‌ای خاص برجسته می‌شوند.

دلیلی برای این امر وجود دارد، این افراد به دلیل ارزش‌های قوی برای ما برجسته هستند.

ارزش‌ها چیست؟ آن‌ها از کجا می‌آیند؟ چگونه بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند؟ این‌ها سؤالات اساسی برای هر انسانی است که می‌خواهد زندگی پرمعنا و رضایت بخشی داشته باشد.

 

ارزش‌ها چیست؟

ارزش‌ها باورهای اساسی هستند که بر زندگی ما حاکم هستند. آن‌ها الهام‌بخش نحوه رفتار و صحبت ما هستند. آن‌ها تصمیمات ما را در مورد همه‌چیز از شغل گرفته تا رشد شخصی هدایت می‌کنند.

آن‌ها شخصیتی را که می‌خواهیم باشیم، تجسم می‌کنند و بر نحوه رفتار ما با دیگران و نحوه تعامل ما با جهان تأثیر می‌گذارند. برای بیان واضح آن، ارزش‌ها هسته اصلی شخصیت ما هستند.

دو نوع ارزش وجود دارد: ارزش‌های شخصی و ارزش‌های فرهنگی.

ارزش شخصی چیست؟ این‌ها باورهای خود ما در مورد درست و غلط است. آن‌ها شخصاً متعلق به ما هستند و نوع نگاه ما به جهان را شکل می‌دهند.

ارزش‌های فرهنگی چیست؟ ارزش‌های فرهنگی ارزش‌هایی هستند که توسط جوامعی که ما در آن بزرگ می‌شویم پذیرفته شده‌اند.

این ارزش‌ها بر اساس مکان و زمینه متفاوت هستند، اما تأثیرات آن‌ها بر زندگی ما می‌تواند به‌اندازه ارزش‌های شخصی قدرتمند باشد.

ارزش‌های شرکت و ارزش‌های مذهبی نمونه‌هایی از ارزش‌های فرهنگی هستند. انواع ارزش‌های شخصی شامل ارزش‌های فردی و ارزش‌های گروهی - مانند گروه‌های دوستان یا خانواده است.

نحوه تعریف ارزش شخصی بر اساس احساسات و عواطفی است که فرد در مورد خود و دنیای اطراف خود دارد. ارزش‌های شخصی می‌تواند مثبت باشد و منجر به عزت‌نفس و رضایت شود.

آن‌ها همچنین می‌توانند منفی باشند و مبتنی بر باورهای محدودکننده باشند. این ارزش‌ها می‌توانند در روابط و تعاملات کلی ما با جهان به‌طورکلی مشکلاتی ایجاد کنند.

  ارزش‌ها از کجا می‌آیند؟

ارزش‌ها از کجا می‌آیند؟

ارزش‌های ما در دوران کودکی با قدرت بیشتر شکل می‌گیرند. کودکان مانند اسفنج هستند که دنیای اطراف خود را در خود غوطه‌ور می‌کنند. اما این دنیا نسبتاً کوچک است.

آن‌ها معمولاً از ارزش‌های اعضای نزدیک خانواده استفاده می‌کنند. ارزش‌ها و اخلاق همچنین از تلاش ما برای به دست آوردن عشقی که داریم ناشی می‌شود.

کودکان می‌خواهند پذیرفته شوند و ارزش‌ها و باورهایی را که برای کسب این تأیید لازم دارند، اتخاذ می‌کنند.

ارزش‌های شخصی نیز تحت تأثیر تجربیات کنونی و افرادی است که ما با آن‌ها احاطه داریم.

تابه‌حال این جمله را شنیده‌اید که "شما همانی هستید که دوستانتان هستند؟" ما تکه‌های کوچکی را از افراد دیگر و خانواده، دوستان و افراد مهم خود می‌گیریم – ویژگی‌هایی که دوست داریم.

سپس، ویژگی‌هایی را که دوست نداریم کنار می‌گذاریم.

نتیجه نهایی، ارزش‌ها و باورهای شخصی موجود ماست. هر دوی این‌ها به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که آیا چیزی "خوب" یا "بد" است.

 

انواع ارزش شخصی در زندگی

ارزش‌ها چیست؟ بستگی به شرایط دارد. انواع مختلفی از ارزش شخصی وجود دارد، اما بیشتر آن‌ها را می‌توان به ارزش‌های اخلاقی، زیبایی‌شناسی یا خانواده دسته‌بندی کرد.

ارزش‌های اخلاقی به ما کمک می‌کنند تشخیص دهیم چه چیزی درست است یا نادرست. این نوع ارزش‌ها مبتنی بر قوانین، اعتقادات مذهبی یا سیاست هستند.

قاره‌ها، ایالت‌ها و شهرها تمایل به توسعه ارزش‌های اخلاقی گسترده دارند که سپس به کسانی که در جامعه زندگی می‌کنند منتقل می‌شود.

هنگامی‌که آن‌ها به ما منتقل می‌شوند، آن‌ها را به‌عنوان ارزش‌های شخصی می‌پذیریم.

ارزش‌های زیبایی‌شناختی به ما کمک می‌کند تا در مورد زیبایی، استعداد هنری یا موسیقی قضاوت کنیم.

ارزش‌های زیبایی‌شناختی بیشتر فردی هستند، اما می‌توانند به‌شدت بر نحوه تربیت ما، زمانی که با آن‌ها می‌گذرانیم و ارزش‌های زیبایی‌شناختی فرهنگمان تأثیر بگذارند.

ارزش‌های خانواده از خانواده‌ای به خانواده دیگر متفاوت است. آن‌ها به نحوه گذراندن زمان با هم، نحوه برخورد با افراد درون واحد خانواده و ساختار خانواده مربوط می‌شوند.

پاسخ نهایی به "ارزش‌ها چیست؟" اغلب این است که آن‌ها با ارزش‌های خانواده شما یکسان هستند یا حداقل آن‌ها از این راه شروع می‌کنند. به‌هرحال، منبع اولیه ارزش‌های شما معمولاً خانواده نزدیک است.

  نمونه‌های ارزش شخصی

نمونه‌های این نوع ارزش

نمونه‌های زیادی از ارزش شخصی در زندگی وجود دارد. ازآنجایی‌که چیزهای مختلف برای افراد مختلف اهمیت دارد، تهیه یک فهرست جامع دشوار است.

در اینجا فقط چند مورد وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا این مفهوم را درک کنید و فهرستی از ارزش‌های شخصی خود را ایجاد کنید.

یادگیری: اگر دائماً در حال یافتن راه‌هایی برای تغذیه ذهن خود با اطلاعات جدید هستید و از صحبت کردن با دیگران لذت می‌برید تا بتوانید در مورد آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، احتمالاً یادگیری یکی از ارزش شخصی مهم شما است.

فردیت: آیا وضعیت موجود را رد می‌کنید؟ اگر خود را کاملاً بر اساس معیارهای خود تعریف کنید و به‌طور مداوم آنچه را که دیگران معتقدند «راه درست» زندگی‌تان است نادیده بگیرید، برای فردیت ارزش قائل هستید.

استقلال: مفهوم آزادی، ازجمله آزادی فیزیکی، عاطفی یا مالی، برای شما بسیار مهم است. شما در جایی زندگی می‌کنید که تنها محدودیت در آن خودتان هستید و از قدرت و پشتکار خود برای تحقق همه‌چیز استفاده می‌کنید.

سخاوت: اگر یکی از ارزش‌های شخصی شما سخاوت است، این باور را تجسم می‌کنید که راز زندگی در بخشش است و احتمالاً بیشتر وقت خود را صرف داوطلبانه کار کردن، اهدا کردن یا یافتن راه‌های دیگر برای بازپرداخت می‌کنید.

 

چگونه ارزش‌های شخصی خود را تعریف کنید

اگر مطمئن نیستید که ارزش‌های شخصی‌تان چیست، با فکر کردن به اینکه چه چیزی به شما احساس خوبی می‌دهد، شروع کنید. این احساسات راهنمای خوبی برای تعریف ارزش شخصی شما خواهد بود.

چند سؤال از خود بپرسید تا عمیق‌تر به افکار و احساسات واقعی خود بپردازید. این احساسات توسط ارزش‌های شخصی شما هدایت می‌شود.

در اینجا لیستی از سؤالات برای شروع شما وجود دارد:

  • وقتی به زندگی خود فکر می‌کنید، مهم‌ترین جنبه چیست؟
  • چه نوع اخبار یا داستان‌هایی الهام‌بخش شما هستند؟
  • چه نوع اخبار یا داستان‌هایی شما را افسرده می‌کند؟
  • اگر می‌توانستید چیزی را در مورد دنیا تغییر دهید، آنچه چیزی بود؟
  • چه زمانی شادترین بودید؟
  • در کدام مقطع از زندگی خود غمگین‌ترین بودید؟
  • چه کسی را در زندگی بیشتر تحسین می‌کنید؟
  • چه چیزی در مورد آن‌ها برای شما قابل‌تحسین است؟

این سؤالات پاسخ‌هایی را ارائه می‌دهند که ارزش شخصی شما را در زندگی آشکار می‌کند.

هنگامی‌که فهرستی از ارزش‌های مهم خود را تهیه کردید، می‌توانید شروع به اولویت‌بندی زندگی خود بر اساس آنچه برای شما مهم است، کنید.

 

چرا ارزش‌ها مهم هستند؟

ارزش‌های شخصی اگر منبع راهنمایی در طول زندگی ما نباشند چیست؟ ارزش‌های ما، ما را شکل می‌دهند. آن‌ها ما را همان چیزی می‌کنند که هستیم و هیچ ایرادی در آن وجود ندارد.

آن‌ها مجموعه‌ای از قوانین هستند که نحوه تعامل و قضاوت ما با افراد دیگر را دیکته می‌کنند. ارزش‌های ما نیز تعیین می‌کنند که چگونه خودمان را ببینیم و جهان را چگونه می‌بینیم.

مهم‌تر از همه، ارزش‌ها عمیقاً بر روابط شخصی ما تأثیر می‌گذارد. ما این مجموعه قوانین را در هر ارتباطی که ایجاد می‌کنیم وارد می‌کنیم و با قوانین انتظارات نیز به وجود می‌آید.

ما دچار ناراحتی‌های حیوان خانگی و مفهوم درک شده خود از چگونگی "باید" بودن چیزها هستیم.

گاهی اوقات این قوانین معتبر هستند. گاهی اوقات آن‌ها فقط احمقانه هستند.

ما اغلب ارزش‌های شخصی خود را بدون گفتن انتظارات یا نیازهای خود به شریک زندگی خود تحمیل می‌کنیم، که تنها منجر به ناامیدی می‌شود.

 

اگر کسی نمی‌داند استاندارد چیست، چگونه می‌تواند مطابق با یک استاندارد عمل کند؟

اگر کسی نمی‌داند استاندارد چیست، چگونه می‌تواند مطابق با یک استاندارد عمل کند؟

در مورد آن فکر کنید: هنگامی‌که می‌گویید یا چیزهایی می‌شنوید، "اگر مرا دوست داشتی، X-Y-Z را انجام نمی‌دادی"، این ارزشی است که ما انتظار داریم اطرافیانمان از آن پیروی کنند.

آیا تابه‌حال به دلیل اینکه فردی کاری را که گفته است و انجام نداده است، ناراحت شدید؟ این نیز یک ارزش است.

اما اعتنا نکردن مردم به انتظارات شما به این دلیل است که انتظارات بسیار خطرناک هستند. آن‌ها نمی‌توانند تعهدی را که نمی‌دانستند دارند انجام دهند.

ما همیشه از همدیگر ناراحت می‌شویم، زیرا شخصی کاری برای نقض یکی از ارزش شخصی ما انجام داده است.

در روابط ناسالم هر فرد دیگری را به‌عنوان یک تابلوی ثابت برای برخی از قوانینی که نقض کرده است، در نظر می‌گیرد و درنتیجه او را تنبیه می‌کند که بیشتر به رابطه آسیب می‌زند.

دانستن پاسخ سؤال «ارزش‌ها چیست؟» و اینکه بتوانید مجموعه قوانین شخصی خود را تعریف کنید برای ایجاد روابط سالم و طولانی‌مدت ضروری است.

وقتی ارزش‌های ما مکمل ارزش‌های شریکمان نباشد، تقریباً همیشه تضاد ایجاد می‌شود. و زمانی که قوانین ما نامعقول می‌شوند و روابط ما را دشوارتر می‌کنند، باید روابط را دوباره ارزیابی کنیم.

شاید زمان آن رسیده است که باورها و ارزش‌های خود را دوباره شکل دهیم تا هماهنگی بیشتری ایجاد کنند، نه تضاد. یا شاید باید شریک یا گروهی از دوستان را پیدا کنیم که با ارزش‌های شخصی ما همسوتر باشد.

پس ارزش‌ها از کجا می‌آیند؟ چگونه به شما کمک می‌کنند یا مانع شما می‌شوند؟ آیا این باورها تأثیر مثبتی بر موفقیت و روابط شما دارند یا مانع شما می‌شوند؟

با نگاهی عینی به باورهای خود و تصمیم‌گیری در مورد اینکه چگونه می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید تا با اهداف شما مطابقت داشته باشند، درنهایت می‌توانید بیشتر آن‌ها را محقق کنید.

نوشته‌ای از آنتونی رابینز

دیدگاه کاربران (0)