کمپین تبلیغاتی موفق: تعریف، استراتژی و تکنیک های کاربردی

کمپین تبلیغاتی موفق: تعریف، استراتژی و تکنیک های کاربردی

کمپین تبلیغاتی موفق یک استراتژی خاص طراحی شده است که در رسانه‌های مختلف به‌منظور دستیابی به نتایج مطلوب مانند افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و بهبود ارتباطات در یک بازار خاص انجام می‌شود که همه اینها از طریق تبلیغات انجام می‌شود.

بسیاری از کارآفرینان فکر می‌کنند که انجام یک کمپین تبلیغاتی موفق به معنای ایجاد یک تبلیغ ساده است. اما، آنها اشتباه می‌کنند. برای اینکه تبلیغات بهترین نتایج را به همراه داشته باشد، سازماندهی درست از همان ابتدا بسیار مهم است.

اگر قصد راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی را دارید، توصیه می‌کنیم با یک متخصص در رسانه موردنظر خود تماس بگیرید. یک آژانس تبلیغاتی آنلاین که به‌طور خاص برای بازاریابی دیجیتال طراحی شده است، بهترین گزینه و بهترین راه برای دستیابی به نتایج دلخواه شما است.

علاوه بر این، می‌توانید هم بودجه خود را بهینه کنید و هم به معیارهای مربوط به تکامل اقدامات دسترسی پیدا کنید.

7 کلید برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق

1. یک هدف کمپین تعیین کنید

به‌طورمعمول، هنگامی‌که ما در مورد "اهداف" فکر می‌کنیم، بیشتر مردم تمایل به فروش دارند. اما حقیقت این است که اهداف تبلیغاتی زیادی وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کرد.

متداول‌ترین اهداف شامل به دست آوردن مشتریان جدید، ترویج محصولات فعلی و راه‌اندازی محصولات جدید است.

شما همچنین می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید که برای بهبود آگاهی از برند یا کمک به مرتبط کردن یک برند خاص با احساسات خاص طراحی شده است.

هدف شما هر چه باشد، مهم است که قبل از ادامه آن را شناسایی کنید.

2. یک هدف را تعریف کنید

بخشی از موفقیت یک کمپین مستقیماً با مخاطبان هدف شما مرتبط است. اگر بازار هدف یا مخاطب مشخصی دارید، رسیدن به اهداف و اندازه‌گیری آن بسیار آسان‌تر است.

تعریف نکاتی مانند سن، جنس، طبقه اجتماعی، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، علاقه‌مندی‌ها، عادات و سرگرمی‌ها به شما کمک می‌کند تا بفهمید از طریق استراتژی کمپین تبلیغاتی خود می‌خواهید به چه کسانی دست پیدا کنید.

3. مخاطبان خود را تقسیم‌بندی کنید

هنگامی‌که مخاطبان هدف خود را به‌وضوح مشخص کردید، سپس باید مخاطبان را تقسیم‌بندی کنید و آنها را بر اساس محصولات یا خدماتی که می‌خواهید بفروشید و جمعیت‌های مختلف آنها به گروه‌های مختلفی تقسیم کنید.

خود را به‌جای مشتریان بالقوه خود قرار دهید و سعی کنید آنچه را که باعث علاقه آنها می‌شود شناسایی کنید.

آیا آنچه ارائه می‌دهید برای آنها مفید است؟ چگونه توجه آنها را جلب خواهید کرد؟ آیا آنها از برند یا محصول شما آگاه هستند؟ آیا آنها قدرت خرید برای خرید محصول یا خدمات شما را با قیمت تعیین شده دارند؟

در مورد رسانه‌های تبلیغاتی خود تصمیم بگیرید

4. در مورد رسانه‌های تبلیغاتی خود تصمیم بگیرید

ابزارهای مفید زیادی در اختیار شما هستند که می‌توانند پیام کمپین شما را به بخش هدف شما برسانند. بیایید انواع مختلف گزینه‌های تبلیغاتی موجود را بررسی کنیم.

• تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی:

همانطور که از نام آن پیداست، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که در شبکه‌های اجتماعی جایی که مخاطبان هدف شما هستند، تبلیغات ایجاد کنید.

این به معنای باز کردن یک راه ارتباطی است که به شما امکان می‌دهد به‌راحتی به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

فرمت‌ها و پلتفرم‌های مختلف موجود، استراتژی‌های طراحی شخصی‌سازی‌شده را ارائه می‌کنند که نرخ موفقیت بالایی را به همراه دارد.

• بازاریابی ایمیلی:

بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی است که می‌تواند در کمپین شما مورداستفاده قرار گیرد.

اگرچه می‌توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ‌های جدید استفاده کنید (که می‌تواند منجر به مشتریان بالقوه شود).

• بازاریابی محتوا:

به لطف محبوبیت محتوای متنی و بازاریابی ویدیویی، این یک راه عالی برای کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال است. بااین‌حال، در مورد اینکه بازاریابی محتوا درواقع چیست، کمی سردرگمی وجود دارد.

به گفته مؤسسه بازاریابی محتوا، "بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و ثابت برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص‌شده و درنهایت، هدایت اقدامات سودآور مشتری" متمرکز است.

بنابراین، محتوا نمی‌تواند منحصراً تبلیغاتی باشد. شما باید به آن ارزش (مانند سرگرمی، اطلاعات جدید، تبلیغات و غیره) نیز اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که در اجرای بازاریابی محتوا چهار مرحله وجود دارد: تولید ترافیک، تولید سرنخ، پرورش سرنخ و تولید مشتری.

• SEM: بازاریابی موتورهای جستجو به تبلیغات پولی در موتورهای جستجو اشاره دارد. آنها متشکل از تبلیغاتی هستند که با یک مدل پرداخت به ازای کلیک (PPC) پرداخت می‌شوند.

SEM یک راه عالی برای تقویت موقعیت شما در موتورهای جستجو است و مانند تبلیغات اجتماعی، می‌توان آنها را بسیار هدفمند، تقسیم‌بندی کرد.

5. نقش ارتباطات در کمپین تبلیغاتی

پیام یک کمپین تبلیغاتی نیز اساسی است. حتی اگر هر شرکت و هر استراتژی متفاوت است، کپی رایتینگ تبلیغ باید همیشه صدای طبیعی، به‌خوبی سازماندهی شده، واضح، مختصر، روان و منسجم باشد.

ممکن است آسان به نظر برسد، اما اگر به این واقعیت اضافه کنید که پیام باید مختصر باشد (برای اینکه مخاطب شما را خسته نکند)، فشار برای نوشتن درست آن واقعاً افزایش می‌یابد.

توصیه می‌کنیم این کار را به متخصصان باتجربه در این بخش یا کپی رایترها بسپارید.

به طراحی خود توجه کنید

6. به طراحی خود توجه کنید

طراحی به‌اندازه پیام مهم است. از طراحی پوسترها و وب‌سایت‌های سازگار با تجربه کاربری برای جلب نظر مخاطبان خود استفاده کنید. اول با دیدن آنها را خوشحال کنید و سپس از طریق هر چیز دیگری که باید به آنها بگویید.

7. متریک‌ها و KPI ها را ردیابی کنید

اندازه‌گیری در بسیاری از زمینه‌های مختلف مهم است، اما در دنیای تبلیغات کاملاً حیاتی است.  اگر نتایج خود را دنبال نکنیم، نمی‌دانیم چه چیزی خوب پیش می‌رود یا چه چیزی را می‌توانیم بهبود دهیم.

در یک کمپین تبلیغاتی، معیارها باید بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند را تشکیل دهند.  تنها راه برای درک کمپین ردیابی و اندازه‌گیری معیارها و داده‌ها است.

علاوه بر این، باید به تفاوت بین معیارهای عمومی و KPI توجه کنیم.  حتی اگر دومی معیارهایی را ارائه نمی‌دهد، آنها با نحوه اندازه‌گیری مجموعه اهداف استراتژیک شرکت شما سروکار دارند.

3 نمونه کمپین تبلیغاتی موفق

1. Open to All توسط Heineken

یکی از اصول دنیای بازاریابی آنلاین این است که هدف خود را به‌خوبی بشناسید و تا حد امکان روی آن تمرکز کنید.  بازاریابان زندگی خود را صرف بخش‌بندی و بخش‌بندی می‌کنند تا زمانی که جایگاه مناسب را پیدا کنند.

شاید به همین دلیل است که ما از ویدیوی هاینکن که در آن مردی سعی می‌کند به همه چشمک بزند، بسیار متعجب و تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم.

2. مرد شما می‌تواند بوی «اولد اسپایس» بدهد

Old Spice به لطف کمپین " مرد شما می‌تواند بوی «اولد اسپایس» بدهد" شاید یکی از پادشاهان تبلیغات سرگرم‌کننده باشد.

این تبلیغ با شوخ‌طبعی توانست نام تجاری دئودورانت کلاسیک را برای مخاطبان جوان‌تر تغییر دهد و الهام‌بخش یک استراتژی تبلیغاتی کامل با بسیاری از تبلیغات سبک مشابه باشد.

این کمپین ثابت می‌کند که شوخ‌طبعی، سرگرمی و تداوم کلیدهای عالی برای کمپین‌های تبلیغاتی موفق حتی بعد از 10 سال پابرجا هستند.

3. Narcos توسط Netflix

درنهایت، یکی از موفق‌ترین کمپین‌های اخیر، یکی از کمپین‌های نتفلیکس برای سریال Narcos است که توانسته بیش از یک میلیون دنبال کننده را در شبکه‌های اجتماعی خود جذب کند.

کلید موفقیت آن چیست؟

بارگذاری مداوم تصاویر و عبارات مربوط به نمایش و معرفی شخصیت‌ها با ویدئوهای کوتاه. این محتوای جذاب باعث می‌شود که شما بخواهید بیشتر بدانید.

تکنیک‌های کاربردی برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق

موفقیت یک کمپین بازاریابی به عوامل زیادی بستگی دارد. ممکن است برخی از آن‌ها خارج از کنترل شما باشند، اما بدون شک، برخی کاملاً قابل مدیریت‌اند. برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت، ما 10 عنصر کلیدی را که باید برای هر کمپین بازاریابی در نظر بگیرید، طبقه‌بندی کرده‌ایم.

1.    مخاطب هدف خود را به‌وضوح تعریف کنید

اولین چیزی که برای یک کمپین بازاریابی موفق باید به آن فکر کنید این است: چه کسی را هدف قرار می‌دهید؟ باید اطمینان حاصل کنید که هر کمپینی که ایجاد می‌کنید مشتری ایده‌آل شما را هدف قرار می‌دهد. «با همه صحبت کن و به هیچ‌کس نفروش»

چگونه هدف خود را تعریف کنیم؟

  • ابتدا باید از خود بپرسید هدف از محصول یا خدمات شما چیست؟ محصول یا خدمت شما در صدد حل کدام مشکل است؟
  • دوم، شما باید بدانید که محصول یا خدمات شما به چه کسی کمک خواهد کرد. اساساً، شما باید پرسونای خود را مشخص کنید که مشتری ایده‌آل شما است. هیچ قانون از پیش تعریف‌شده‌ای برای آن وجود ندارد، می‌توانید معیار‌ها را به هراندازه که می‌خواهید در نظر بگیرید، به شرطی که به شما کمک کند ایده‌ای واضح از اینکه با چه کسی صحبت می‌کنید، داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، بعضی از معیار‌هایی که می‌توانید روی آن‌ها تمرکز کنید عبارت‌اند از: سن و جنسیت، حرفه، موقعیت جغرافیایی، وضعیت مالی، وضعیت خانواده، علایق و غیره. نکته: برای شناسایی بهتر بخش‌هایی از مخاطبان خود، داده‌های مخاطبان را ابزارهای با آنلاین جمع‌آوری کنید.
  • هنگامی که مخاطبان خود را به‌وضوح تعریف کردید، آخرین سؤالی که باید از خود بپرسید این است: آیا این افراد برای محصول یا خدمات شما هزینه خواهند کرد؟ اگرنه… پیشنهاد یا هدف خود را اصلاح کنید!

تکنیک‌های کاربردی برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق

2.    اهداف خود را تعیین کنید

قبل از اینکه دست‌به‌کار شوید، باید بفهمید که چه انتظاراتی از این کمپین بازاریابی دارید؟ می‌خواهید به چه چیزی برسی؟ هدف آن چیست؟ آیا می‌خواهید سرنخ ایجاد کنید، مشتریان جدید جذب کنید، یا مشتریان موجود را دوباره به سمت خود بیاورید (و آن‌ها را با برند خود در تعامل قرار دهید)، دید خود را افزایش دهید، فروش یک محصول یا خدمات خاص را افزایش دهید، ترافیک بیشتری را به وب‌سایت خود هدایت کنید و ...؟

قبل از اینکه شروع کنید باید اهداف واقعی و ملموسی را برای کمپین بازاریابی خود تعیین کنید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید ارزیابی کنید که آیا موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر. برای انجام این کار، همچنین باید شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) مرتبط با اهداف خود را تنظیم کنید. چه؟ یک مثال ارزش هزار کلمه را دارد: اگر هدف شما افزایش مشترکین خبرنامه است، برای مثال، KPI شما رسیدن به نقطه عطف 1000 مشترک خواهد بود.

3.    هدف خود را مشخص کنید

برای رسیدن به اهداف خود، باید بدانید که چقدر آماده سرمایه‌گذاری در تلاش‌های بازاریابی خود هستید. از قبل در مورد تمام هزینه‌هایی که باید صرف شود فکر کنید، مانند ایجاد حقیقی کمپین، منابع داخلی یا خارجی موردنیاز برای آن، زمان‌بندی، تبلیغات و غیره.

4.    محتوای هدفمند ایجاد کنید

هنگامی که مخاطبان و اهداف خود را در ذهن دارید، می‌توانید شروع به راه‌اندازی کمپین خود کنید. ارائه مداوم ایده‌های کمپین اصلی به این آسانی نیست. اگر فاقد تخیل هستید، راه‌حل این است که کمپین‌های عملکردی رقبای محبوب خود را شناسایی کنید.

این به شما ایده خوبی از آنچه مخاطبان شما ممکن است بدان علاقه‌مند باشند، می‌دهد. هرگز از کار یک رقیب کپی نکنید. در عوض، از آن به‌عنوان یک شروع خوب برای کمپین خود استفاده کنید و با افزودن لایه‌های خلاقیت خود، صدای و پیشنهاد ارزش خود، کمپین خود را بهتر کنید.

5.    با مخاطبان خود درگیر شوید

مخاطبان خود را وادار به شرکت در کمپین خود کنید. ساده‌ترین راه اضافه‌کردن یک جایزه ویژه است، ترجیحاً مربوط به کسب‌وکار شما (برای جلوگیری از تقلب یا هرزنامه)، آن هم برای جذب شرکت‌کنندگان بیشتر. نیز می‌توانید روی تصاویر بصری مانند فیلم‌ها، تصاویر، اینفوگرافیک‌ها سرمایه‌گذاری کنید که توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

راه دیگر استفاده از گیمیفیکیشن است. همه دوست دارند بازی کنند و نکته کلیدی این است که لحظات سرگرم‌کننده و تعاملی را به مخاطبان خود ارائه دهید. با پیشنهاددادن به مخاطبان خود برای شرکت در یک مسابقه، یک بازی خاطره، یک جک‌پات یا یک کمپین مفرح دیگر، آن‌ها را بهتر درگیر خواهید کرد و میزان مشارکت خود را افزایش خواهید داد.

6.    چیزی ارزشمند را ارائه دهید

قرار نیست همه پس از دیدن یکی از کمپین‌های شما، محصول شما را بخرند یا از خدمات شما استفاده کنند. از هر کمپین به‌عنوان راهی برای نمایش محصولات خود (و اینکه چگونه مشکل مخاطبان شما را حل می‌کند) یا تخصص خود استفاده کنید و به مشتریان بالقوه کمک کنید تا بهتر شما را بشناسند. در اینجا دعوت به اقدام نقش اصلی را ایفا می‌کند. به آن‌ها چیزی بدهید که رایگان، بسیار ارزشمند و منحصربه‌فرد است (یک ویدئو، یک مطالعه موردی، یک کتاب الکترونیکی، یک مشاوره رایگان، و غیره) تا خودتان را از رقبا متمایز کرده و نیز به آن‌ها فرصت دهید تا اطلاعات بیشتری بخواهند.

اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق

7.    شانس خود را برای وایرال‌شدن افزایش دهید

اشتراک‌گذاری کمپین خود را آسان کنید. اگر کمپین شما برای اشتراک‌گذاری طراحی نشده است، پتانسیل آن را محدود می‌کنید. در اینجا چند ایده وجود دارد:

  • در یک کمپین بازاریابی موفق، به‌اشتراک‌گذاری آن در کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی (فیس‌بوک، توییتر، پینترست، لینکدین و غیره) باید آسان باشد.
  • شرکت‌کنندگان را تشویق کنید تا کمپین شما را در نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی‌شان به اشتراک بگذارند و با دادن شانس بیشتری برای برنده‌شدن به آن‌ها پاداش دهید.
  • شرکت‌کنندگان باید بتوانند به‌راحتی کمپین شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و آن‌ها را به شرکت دعوت کنند.
  • برای برانگیختن گفت‌وگو پیرامون یک کمپین، به مخاطبان اجازه دهید نظر بدهند، فیلم و عکس بگیرند، رأی دهند و غیره.

8.    کمپین خود را منتشر و تبلیغ کنید

اکنون که کمپین بازاریابی خود را ایجاد کرده‌اید، وقت آن است که آن را تبلیغ کنید. در گام اول باید کانال مناسب را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود انتخاب کنید. اگر کسی آن را نمی‌بیند، ایجاد یک کمپین فوق‌العاده منطقی نیست. راه‌های زیادی برای انتشار کمپین شما وجود دارد:

  • آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید؛
  • برای اعضای خود ایمیلی بفرستید و آن‌ها را از کمپین‌های بازاریابی خود مطلع کنید یا تصویری را در خبرنامه خود قرار دهید که کمپین‌های شما را تبلیغ می‌کند.
  • انتشار بیانیه مطبوعاتی؛
  • برای تبلیغات (تبلیغات فیس‌بوک یا لینکدین، توییت‌های تبلیغاتی، گوگل ادوردز، تبلیغات رادیویی و غیره) کمی پول خرج کنید.
  • جلد فیس‌بوک یا عکس نمایه، بیوگرافی اینستاگرام خود را با پیوندی به کمپین خود به‌روز کنید.
  • و غیره.

تکنیک‌های اجرای کمپین تبلیغاتی موفق

9.    ROI خود را اندازه‌گیری کنید

همان‌طور که در نکته شماره 2 ذکر شد، پس از اجرای هر کمپین بازاریابی، باید کارایی آن را ارزیابی کنید. اگر نتایج را ردیابی نکنید، اجرای کمپین‌ها چه فایده‌ای دارد؟ باتوجه‌به اهدافتان سؤالاتی از خود بپرسید: چند عضو جدید دریافت کردید؟

چه تعداد سرنخ از طریق کمپین‌تان به دست آمد؟ آیا فراخوان شما به هدف خود رسید؟ نتایج همه این داده‌ها را جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل کرده و مدنظر قرار دهید.

این کار به شما کمک می‌کند تا عناصر خلاقانه یا بودجه کمپین خود را تنظیم کنید و پس از آن کمپین‌های بازاریابی مرتبط‌تری ایجاد نمایید. داده‌ها به شما امکان می‌دهند تا آزمایش، بهینه‌سازی، یادگیری و واکنش سریع با معیار‌های در راستای اهداف را انجام دهید.

برای اندازه‌گیری ROI خود، می‌توانید از ابزار‌های اندازه‌گیری داخلی استفاده کنید. بسیاری از ابزار‌های دیجیتالی که این روز‌ها می‌توانید پیدا کنید، معیار‌ها و ارقامی را برای کمپین‌های بازاریابی در اختیار شما قرار می‌دهند که نقطه خوبی برای شروع است. ب

ه‌عنوان‌مثال، Qualifio یک ماژول آمار عملکردی را ارائه می‌دهد تا به شما کمک کند تا موفقیت کمپین‌های بازاریابی خود را ارزیابی و پیگیری کنید.

10.   ادامه دهید

اکنون که وارد یک رابطه با چشم‌انداز‌های جدید شده‌اید، می‌توانید پرورش سرنخ‌ها را آغاز کنید. کانال‌هایی را که از طریق آن‌ها به شما مراجعه کرده‌اند، ردیابی کنید، اطلاعات مرتبط را برای آن‌ها ارسال کنید، اطلاعات بیشتری درباره کسب‌وکار خود به اشتراک بگذارید، و غیره و برای انجام این کار، باید به جمع‌آوری داده‌ها ادامه دهید تا کاربران خود را بهتر بشناسید و محتوای شخصی‌سازی شده را ارائه دهید.

گفتگو را تا زمانی که شناخته شده و قابل‌اعتماد شوید، ادامه دهید. وقتی زمان خرید فرامی‌رسد، اول به شما فکر می‌کنند! البته این کاری نیست که بتوانید در عرض پنج دقیقه انجام دهید، اما اگر به عناصر توضیح داده شده در بالا توجه کنید، مطمئناً نتایج شما مثبت خواهد بود.

دیدگاه کاربران (0)