تحقیق و توسعه (R&D) ابزاری ارزشمند برای رشد و پیشرفت تجارت شماست.
R&D شامل تحقیق در مورد بازار و نیازهای مشتری و تولید محصولات و خدمات جدید و پیشرفته متناسب با این نیازها است.
مشاغلی که دارای استراتژی تحقیق و توسعه هستند، شانس موفقیت بیشتری نسبت به مشاغلی دارند که از این سیستم استفاده نمیکنند.
یک استراتژی تحقیق و توسعه میتواند منجر به نوآوری و افزایش بهرهوری شود و میتواند مزیت رقابتی کسبوکار شمارا افزایش دهد.
تحقیق و توسعه (R&D) کاری نیست که فقط شرکتهای بزرگ بتوانند انجام دهند. مشاغل کوچک میتوانند از R&D برای رقابت در بازار استفاده کنند و بازار را نیز هدایت کنند.
اگر ایده نوآورانهای برای یک محصول یا خدمات جدید دارید، در اینجا شش روش تحقیق و توسعه میتواند به شما کمک کند تا آن را زنده کنید:
1) نقطه فروش منحصربهفرد: تحقیق و توسعه میتواند به شما در توسعه محصولات و خدمات منحصربهفرد کمک کند.
اینها همیشه لازم نیست که کاملاً جدید باشند R&D میتواند باعث بهبود یا نوآوری محصول در ارائه تجارت موجود شود.
2) درآمد: محصولات و خدمات منحصربهفرد حاصل از پروژههای تحقیق و توسعه موفق میتوانند منافع مالی را برای تجارت به همراه داشته باشند.
این امر معمولاً از طریق ایجاد درآمد جدید یا افزایش درآمد است، اما R&D همچنین میتواند سرمایهگذاران جدید بالقوه را به سمت تجارت شما جذب کند.
3) تأمین بودجه: انجام تحقیق و توسعه میتواند پیامدهای هزینهای برای تجارت کوچک داشته باشد.
بااینحال، تحقیق و توسعه همچنین میتواند فرصتهای زیادی را برای کسبوکارها فراهم کند تا به دنبال نوآوری در بخش عمومی ، کمک های مالی تحقیق و توسعه داشته باشند .
4) برتری رقابتی: از طریق تحقیق و توسعه میتوانید برتری نسبت به رقبا داشته باشید و خود را بهعنوان رهبر بازار معرفی کنید.
توسعه محصولات و خدمات جدید همچنین میتواند مالکیت معنوی جدیدی برای تجارت شما ایجاد کند که میتواند از نظر اقتصادی بیشتر به نفع شما باشد .
5) همکاری: همکاری میتواند عنصر اصلی هر پروژه R&D باشد و اغلب برای دستیابی به موفقیت بسیار مهم است.
همکاری میتواند بین مشاغل شما و شرکتهای دیگر یا دانشگاه انجام شود.
این امکان انتقال مهارتها و دانش و دسترسی به امکانات، تخصص و ایدههای بالقوه جدید است که در غیر این صورت از دسترس تجارت شما دور خواهد بود.
6) اعتبار: شرکت در تحقیق و توسعه میتواند به شما در تقویت برند و اعتبار خود کمک کند.
اگر با یک شریک معتبر و یا یک نهاد علمی قوی همکاری میکنید، در موفقیت تجاری حاصل از محصولات و خدمات میتوانید از مشارکت آنها بهرهمند شود.
تحقیق و توسعه در طیف وسیعی از بخشها و صنایع و در شرکتها در هراندازه انجام میشود.
این صنایع که تا حد زیادی از پروژههای تحقیق و توسعه مانند داروسازی، علوم زندگی، خودرو، نرم افزار و فناوری گرفته تا مناطقی مانند غذا و نوشیدنی متکی هستند.
R&D همچنین در صنعت ساخت و ساز، بهویژه در ساخت و مهندسی نقش عمده ای دارد .
فرایند تحقیق و توسعه بر روی کاوش و تحقیق در مورد ایدهها متمرکز میکند و میبیند که چه چیزی امکانپذیر است.
در تحقیق و توسعه دو نوع تحقیق اصلی وجود دارد، تحقیقات اساسی و تحقیقات کاربردی.
شرکتها میلیاردها دلار صرف تحقیق و توسعه برای تولید جدیدترین و بیشترین محصولات میکنند.
طبق گفته شرکت خدمات حرفهای PriceWaterhouseCoopers، ده شرکت زیر بیشترین هزینه را برای نوآوری و پیشرفت در (سال 2018 (صرف کردهاند:
وقتی به تحقیق و توسعه (R&D) در تجارت خود میاندیشید، اولین چیزی که به ذهن شما خطور میکند چیست؟
بیشتر اوقات، بلافاصله به تحقیقات مبتنی بر محصول میپردازید، اما تحقیق و توسعه میتواند (و باید) بیش از این باشد.
جنبههای بیشماری از تجارت شما وجود دارد که نوآوری نهتنها در محصولات و خدمات، بلکه به عبارتی وسیعتر،
ازجمله اثربخشی جریان مشتری و سیستمهایی که میتواند به کار شما در روند کار شما کمک کند، تفاوت چشمگیری خواهد داشت.
سه مرحله مهم (و صرفهجویی در وقت) برای اجرای یک استراتژی تحقیق و توسعه موفق و مؤثر برای تجارت شما وجود دارد:
همانطور که مطمئن هستم بسیاری از کارآفرینان هم میتوانند گواهی دهند، معمولاً ایدههای خوبی در مورد چگونگی بهبود تجارت شما کم نیست.
بنابراین، اولین قدم برای ایجاد چارچوب در برابر اشتیاق و درک این ایست که در کدام بخش از کسبوکار خود باید R&D را متمرکز کنید.
از خود بپرسید که خواستههای فعلی تجارت برای رسیدن به هدف خود چیست،
سپس محدودیتهایی را که با آن روبرو هستید و آنچه را که باید تغییر دهید یا اصلاح کنید برای رسیدن به نتیجه مطلوب، شناسایی کنید.
هنگامیکه بدانید کجا هستید و کجا میخواهید بروید و در اهداف خود شفافیت ایجاد کنید،
میتوانید شروع به بررسی روش، عوامل تعیینکننده موفقیت، اندازهگیری و گزارشگیری کنید.
داشتن یک تیم اختصاصی برای مدیریت تحقیق و توسعه با نقشها و مسئولیتهای دقیق تعیینشده به شما کمک میکند
تا تعیین کنید که آیا برنامه R&D شما بهطور مؤثر اجرا میشود یا خیر.
همه اعضای تیم باید ساختار گروه را بشناسند و مسئولیت تحقیق، طراحی و اجرای محصول، فرآیند یا خدمات جدید را به عهدهدارند.
و شاید مهمتر از همه، آنها باید بدانند که چگونه آزمایش میشود.
اکنون، این بدان معنا نیست که شما به 100٪ نقش اختصاصی احتیاج دارید.
اگر شما یک تجارت کوچک هستید که برای یک تیم اختصاصی بهاندازه کافی بزرگ نیست، مهمترین نکته در اینجا داشتن برخی از معیارهای پاسخگویی است.
شما باید ایده روشنی از اینکه چه کسی مسئول پیشبرد برنامه است و نقاط عطف روشنی برای سنجش میزان پیشرفت خود داشته باشید.
بنابراین وقتی دیگر جنبههای کسبوکار خواستار توجه شما نمیشوند، به فکر بعدی تبدیل نشوید.
آخرین مرحله در تعیین اثربخشی برنامه تحقیق و توسعه شما، اطمینان از محیط آزمایش مناسب است.
بهعنوانمثال، اگر رستوران دارید و یک مورد جدید در منو اضافه میکنید، اما مردم آن را نمیخرند، این یک آزمایش کامل در مورد خوب بودن یا نبودن آن نیست.
این باید بیشتر از "بله، ما این سرویس را تغییر دادیم" یا "بله، ما آن محصول را امتحان کردیم." این محصول میتواند کاملاً خوب باشد، اما آیا آن را به بازار عرضه کردید؟
آیا شما در مورد آن صحبت کردید؟ آیا کارکنان در مورد نحوه تبلیغ آن آموزشدیدهاند؟
یک محیط آزمون خوب بهوضوح مشخص میکند که در آن شما باید با در نظر گرفتن همه این عوامل تنظیماتی انجام دهید.
در غیر این صورت، میتوانید درنهایت یک برنامه کاملاً خوب را از بین ببرید، فقط به این دلیل که به چند اصلاح نیاز داشت.
برخی از صاحبان مشاغل به دلیل هزینه و عدم اطمینان در مورد تحقیق و توسعه مردد هستند، اما آیا رقبا پیشی میگیرند؟
آیا شما از یک رهبر بازار به یک پیرو خواهید رسید؟ آیا مشتریان شما بهتر یا کارآمدتر را انتخاب میکنند؟
در پایان
تحقیق و توسعه عبارت است از گرفتن آنچه شما دارید و انجام تحقیقات لازم برای ارتقا تواناییها و کارایی بیشتر، و این برای همه صاحبان مشاغل مهم است، صرفنظر از اندازه شرکت یا صنعت.
نویسنده: میثم بی کینه، یکی از دانش پذیران دوره بیزینس کوچینگ