اهمیت نوآوری کسب وکار ؛ چرا نوآوری برای موفقیت کسب‌وکار ضروری است؟

اهمیت نوآوری کسب وکار ؛ چرا نوآوری برای موفقیت کسب‌وکار ضروری است؟

نوآوری کسب وکار در قلب کارآفرینی قرار دارد. همه صاحبان مشاغل بلندپرواز باید بدانند که نوآوری چیست،

چرا مهم است و چگونه می‌توانند از آن در کسب‌وکار خود استفاده کنند.

هوارد شولتز، رئیس و مدیرعامل استارباکس با سابقه بیش از 20 سال، نوآوری را این‌گونه توصیف می‌کند:

"نوآوری باید مختل‌کننده، برهم زننده قوانین فعلی یا ایجاد جهش باشد.

منظورم از ایجاد جهش این است که شما باید قوانین را بشکنید و زیر پا بگذارید و چیز جدیدی ایجاد کنید."

 

نوآوری کسب وکار به چه معناست؟

نوآوری کسب وکار عبارت است از معرفی چیزی جدید در یک شرکت، خواه محصول جدید باشد،

استراتژی بازاریابی جدید، روش جدید و غیره به‌منظور تقویت مجدد شرکت و ارتقاء ارزش و رشد جدید.

نوآوری این است که رهبران کسب‌وکار ایده‌های خلاقانه ارائه می‌دهند (یا به آن‌ها گوش می‌دهند)

و سپس با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استراتژیک برای اجرای موفقیت‌آمیز ایده‌های تجاری جدید استفاده می‌کنند.

هنگامی‌که یک کسب‌وکار نوآوری می‌کند، می‌تواند محصولات،

فرایندها یا روش‌های موجود خود را بهبود بخشد، یا محصولات جدیدی را از ابتدا ایجاد کند.

  پیشنهاد: سیستم سازی کسب‌وکار چیست   3 مدل نوآوری کسب وکار

3 مدل نوآوری کسب وکار

تنها یک راه برای نوآوری وجود ندارد، درواقع، سه رویکرد متمایز وجود دارد که شرکت‌های بزرگ و کوچک از آن‌ها برای معرفی چیز جدیدی استفاده می‌کنند.

هر مدل شامل نوآوری‌هایی در جنبه‌های مختلف سازمان است:

1- نوآوری در مدل درآمد:

این مدل شامل صاحبان مشاغلی می‌شود که به دنبال نوآوری در محصولات و خدمات ارائه‌شده،

قیمت محصولات و خدمات خود و مشتریانی که مورد هدف قرار می‌دهند، در کل مدل درآمدی خود هستند.

هنگامی‌که سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند در مدل درآمد نوآوری داشته باشند،

می‌توانند برای مثال: ایجاد محصولات نوآورانه، توقف فروش برخی محصولات، ایجاد تغییر در زنجیره تأمین خود،

فروش به مشتریان جدید یا تغییر قیمت پیشنهاد‌های خود را انتخاب کنند.

2- نوآوری در مدل کسب‌وکار:

این مدل شامل صاحبان مشاغلی است که به دنبال پیاده‌سازی راه‌حل‌های نوآورانه در مدل جامع کسب‌وکار خود هستند:

فرایندهای تجاری آن‌ها، استراتژی تجاری آن‌ها، مأموریت آن‌ها، فناوری‌هایی که استفاده می‌کنند و مشاغلی که با آن‌ها شریک هستند.

هنگامی‌که سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند در مدل کسب‌وکار خود نوآوری ایجاد کنند،

ممکن است مثلاً اتحادیه‌ای استراتژیک با مشاغل دیگر ایجاد کنند، نرم‌افزار مورداستفاده خود را به‌روز کنند،

تأمین مالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر را بپذیرند یا از فروش فیزیکی به فروش آنلاین منتقل شوند.

3- نوآوری در مدل صنعتی:

این مدل شامل صاحبان مشاغلی است که به دنبال نوآوری در مدل صنعتی خود هستند:

صنعتی که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستند و به چه صنایع بالقوه‌ای می‌توانند منتقل شوند.

هنگامی‌که سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند در مدل صنعتی نوآوری داشته باشند،

می‌توانند به‌عنوان‌مثال،

محصول خود را در یک صنعت کاملاً متفاوت به بازار عرضه کنند یا حتی یک صنعت جدید ایجاد کنند که مطابق مأموریت و محصولات آن‌ها باشد.

  پیشنهاد: چگونه می‌توان در کسب‌وکار به سودآوری رسید   3 دلیلی که نوآوری کسب وکار مهم است

به 3 دلیل، نوآوری کسب وکار مهم است:

نوآوری بخش مهمی برای داشتن یک کسب‌وکار موفق است. نوآوری می‌تواند به شما کمک کند:

1- نوآوری کسب‌وکار شمارا توسعه می‌دهد

رشد کسب‌وکار به معنای بالا بردن سود شما است.

نوآوری موفق به شما امکان می‌دهد ارزش کسب‌وکار خود را افزایش دهید تا بتوانید سود خود را افزایش دهید.

اگر به‌خوبی نوآوری نکنید، تجارت شما رونق نمی‌گیرد.

2- نوآوری به شما کمک می‌کند جلوتر از رقبا باشید

با جهانی‌شدن و تغییرات سریع بازار، مشاغل رقابتی بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد.

تفکر نوآورانه می‌تواند به شما در پیش‌بینی بازار و برآوردن نیازهای مشتری کمک کند.

اگر کسب‌وکار شما نوآوری نداشته باشد،

خواهید دید که شرکت‌های نوآور ایده‌های جدیدی را به بازار ارائه می‌دهند، پس برای بقا باید تلاش کنید.

3- نوآوری به شما کمک می‌کند از فناوری‌های جدید استفاده کنید

فناوری (و به‌ویژه هوش مصنوعی) سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال پیشرفت است،

به این معنی که ممکن است فناوری‌های جدید و کارآمدتری برای تولید محصولات بهتر، ارائه خدمات شما،

بازاریابی کسب‌وکار یا ردیابی عملکرد شما با تجزیه‌وتحلیل وجود داشته باشد.

با بهره‌گیری از این فناوری‌های جدید برای نوآوری در فرآیند،

می‌توانید کسب‌وکار خود را بهینه کرده و برتری رقابتی خود را نسبت به رقبای خود به دست آورید.

  حتما بدانید: رایج‌ترین مدل‌های کسب‌وکار آنلاین   3 خطر نوآوری کسب وکار

3 خطر نوآوری

نوآوری موفقیتی را تضمین نمی‌کند، عوامل متعددی می‌توانند مانع از موفقیت نوآوری شوند، و قبل از انجام این جهش باید آن‌ها را در نظر داشته باشید:

1- هزینه‌ها:

فناوری‌های جدید، کارکنان متخصص، تغییرات بزرگ در هویت کسب‌وکار شما.

نوآوری می‌تواند تلاشی بسیار گران باشد و ازآنجاکه افزایش سود تضمین نمی‌شود، می‌تواند خطرناک باشد.

در طول فرآیند نوآوری، شما باید در مورد هزینه‌های موزون در برابر سود احتمالی فکر کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

از خود بپرسید: آیا این کار ارزش ایجاد می‌کند؟

2- زمان‌بندی:

نوآوری زمان می‌برد و زمانی که صرف نوآوری می‌کنید زمانی است که از آن برای تمرکز بر محصولات فعلی، بازاریابی و فروش استفاده نمی‌کنید.

اگر نتوانید نوآوری‌های خود را سریع و کارآمد پیاده‌سازی کنید، ممکن است سهمیه‌بندی خود را رعایت نکنید،

از برنامه خود عقب بمانید، سود و اعتماد مشتریان و سرمایه‌گذاران خود را از دست بدهید و این ریسک بزرگی است.

3- بی‌ثباتی:

ایجاد خلاقانه ایده‌ها می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما اگر یک کسب‌وکار دائماً در حال ایجاد نوآوری‌های بزرگ باشد،

ممکن است هرگز هویت یا بازار ثابتی پیدا نکند و برای مشتریان، سرمایه‌گذاران و کارمندان سخت خواهد بود که از تغییرات پیروی کنند.

همه چیز در مورد مدیریت نوآوری است. هویت تجاری پایدار برای ایجاد سود مهم است،

بنابراین بسیار مهم است که به‌جای گفتن بله به هر چیز جدیدی که به آن برخورد می‌کنید، نوآوری‌های جدید خود را با دقت و آگاهانه انتخاب کنید.

نوآوری کسب وکار چیست و چرا از اهمیت زیادی برخوردار است؟

اگرچه اصطلاح نوآوری اغلب برای توصیف آخرین فن‌آوری‌ها به کار می‌رود، اما تعریف واقعی نوآوری در کسب‌وکار به درآمدزایی اشاره دارد. در این مقاله یاد می‌گیریم: • نوآوری در کسب‌وکار چیست؟ • آنچه نوآوری در کسب‌وکار نیست! • چرا نوآوری در کسب‌وکار مهم است؟ • انواع نوآوری‌های تجاری • استراتژی یا نوآوری؟ اکثر شرکت‌ها می‌دانند که برای پیشرفت در روند تغییرات بازار به نوآوری نیاز دارند. با پیشرفت فن‌آوری که باعث اختلال در انواع مختلف صنایع شده است، شرکت‌ها برای ادامه کار، عقب نماندن و کنار گذاشته نشدن، به نوآوری نیاز دارند. درواقع، شرکت‌های نوآور نه‌تنها به دلیل آماده بودن برای آینده، بلکه به دلیل داشتن استعدادهای برتر و افزایش تقاضای مصرف‌کننده، پاداش می‌گیرند. اما واقعاً منظور از "نوآوری در کسب‌وکار " چیست؟

نوآوری در کسب‌وکار چیست؟

نوآوری کسب وکار زمانی است که، شرکت‌ها فرآیندهای، ایده‌ها، خدمات یا محصولات جدید را برای افزایش نتیجه نهایی، به کار می‌گیرند. نوآوری می‌تواند به معنای راه‌اندازی محصولات یا خدمات جدید و بهبودیافته باشد، که می‌تواند منجر به درآمد بیشتر شود. نوآوری می‌تواند افزایش بهره‌وری از فرآیند موجود یا حل یک مشکل تجاری در حال انجام باشد، که منجر به کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت می‌شود. عنصر اصلی نوآوری این است که برای شرکت درآمد کسب می‌کند.

آنچه نوآوری در کسب‌وکار نیست!

نوآوری به چنان موضوع داغی تبدیل‌شده است که معنای واقعی آن اغلب در سروصدا از بین می‌رود. درحالی‌که برخی از آن، به‌عنوان کلمه‌ای برای استفاده ساده از آخرین فن‌آوری یا ایجاد تغییر به دلیل تغییر استفاده می‌کنند، تعریف "نوآوری" محدود می‌شود به تغییر در تجارت اصلی سازمان که نتیجه آن رشد است.     چرا نوآوری در کسب‌وکار مهم است؟

چرا نوآوری کسب وکار مهم است؟

نوآوری چهار مزیت اصلی را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد:

1- پیش‌بینی تداخل احتمالی

در شرایط درست، نوآوری کسب وکار وضعیتی را نشان می‌دهد که بازار به دلیل اخلالگران احتمالی یا تغییر تقاضای مصرف‌کننده در آن قرار دارد. مشاغل از این اطلاعات برای ایجاد تغییرات استراتژیک و جلب کردن کارمندان داخلی برای کارآفرینی استفاده می‌کنند. این تغییرات ممکن است شامل ایجاد یک محصول یا خدمات باشد، مشابه کاری که استارتاپ های جدید انجام می‌دهند، خرید آن از دیگران در صنعت یا مشارکت با استارتاپ ها (معروف به مدل خرید، ساخت، شریک) باشد.

2- افزایش کارایی

بسیاری از نوآوری‌های تجاری باعث ارزان‌تر شدن فرآیندهای کسب‌وکار موجود، کاهش زمان فرایند و پایداری بیشتر آن می‌شود. این تغییرات باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود و سازگاری سازمان را با تغییرات صنعتی هنگامی‌که در برابر نوسانات و ریسک قرار دارد، آسان‌تر می‌کند.

3- جذب و حفظ استعداد

بیش از هر زمان دیگر، کارمندان (به‌ویژه هزاره‌ها و گروه Z) می‌خواهند در شرکت‌های مأموریت دار و سریع باشند که به اعتقاد آن‌ها آینده روشنی دارند.

4- ادراک برند

مصرف‌کنندگان بیشتر از شرکت‌هایی خرید می‌کنند که به اعتقاد آن‌ها نوآور و ازنظر اجتماعی آگاه هستند.

انواع نوآوری‌های تجاری

نوآوری در تجارت، می‌تواند شامل ایجاد یک محصول یا خدمات جدید باشد. نمونه‌های زیادی از نوآوری در تجارت وجود دارد، ازجمله:

نوآوری محصول

ایجاد یک محصول کاملاً جدید که نزدیک به پیشنهاد اصلی تجارت باشد. مانند Apple که تلفن‌های هوشمند را روانه بازار می‌کند

نوآوری فرآیند

روشی جدید برای کارایی بیشتر در کسب‌وکار خود طراحی کنید. به‌عنوان‌مثال آمازون را در نظر بگیرید که از روبات در سیستم‌های درگاه بانکی برای نظارت بر پرداخت استفاده می‌کند.

نوآوری در مدل کسب‌وکار

معرفی روشی جدید برای کسب درآمد یا پس‌انداز، مانند راه‌اندازی Zipcar برای اجاره یا کرایه ماشین، یا سیستم کرایه و اجاره لباس

نوآوری در تحویل

نوآوری در تحویل پیاده‌سازی روش جدید تعامل با مشتریان است. این اتفاق زمانی می‌افتد که شرکتی خدمات مشتری را در اولویت قرار دهد. مثال: تسلا به شما امکان خرید آنلاین اتومبیل را بدهد.   استراتژی یا نوآوری؟

استراتژی یا نوآوری کسب وکار ؟

اغلب نوآوری‌ها باهدف جذب مشتری و درآمدزایی است. از دیدگاه استراتژی اما نوآوری تنها راه موفق بودن در جذب مشتری نیست. استراتژی یعنی داشتن تمایز یعنی شما میان خودتان و رقبایتان تمایز ایجاد می‌کنید، ممکن است راهکار ایجاد تمایز شما نوآوری باشد و ممکن است نباشد. ممکن است استراتژی شما کیفیت ممتاز محصول یا قیمت پایین باشد. کسب‌وکار شما برای موفقیت به یک استراتژی خوب نیاز ندارد، ممکن است نوآوری بخشی از این استراتژی باشد یا نباشد. این نکته بسیار کلیدی است. به دنبال طراحی و اجرای یک استراتژی خوب باشید و اگر این استراتژی حکم کرد، در چارچوب استراتژی‌تان نوآوری کنید. حتما استراتژی برای کسب و کارهای کوچک را بخوانید. نکات مهمی در آن بیان شده است. سخن آخر: نوع نوآوری‌های تجاری، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا کارایی بیشتری داشته باشند، چشم‌اندازهای خوبی داشته باشند و سودآوری بیشتری کسب کنند. خبر خوب برای کسب‌وکارها این است که اقدامات عملی برای شروع نوآوری وجود دارد. نوآوری می‌تواند شامل به‌روزرسانی فضای اداری کسب‌وکارها، یا راه‌اندازی آزمایشگاه‌هایی برای نوآوری و همکاری باشد. می‌تواند برنامه‌های نوآوری داخلی را برای بهره‌گیری از انرژی خلاقانه کارمندان خود اجرا کند و ایده پردازی و اجرای بهترین ایده‌ها باشد.
دیدگاه کاربران (0)