نوآوری کسب وکار در قلب کارآفرینی قرار دارد. همه صاحبان مشاغل بلندپرواز باید بدانند که نوآوری چیست،
چرا مهم است و چگونه میتوانند از آن در کسبوکار خود استفاده کنند.
هوارد شولتز، رئیس و مدیرعامل استارباکس با سابقه بیش از 20 سال، نوآوری را اینگونه توصیف میکند:
"نوآوری باید مختلکننده، برهم زننده قوانین فعلی یا ایجاد جهش باشد.
منظورم از ایجاد جهش این است که شما باید قوانین را بشکنید و زیر پا بگذارید و چیز جدیدی ایجاد کنید."
نوآوری کسب وکار عبارت است از معرفی چیزی جدید در یک شرکت، خواه محصول جدید باشد،
استراتژی بازاریابی جدید، روش جدید و غیره بهمنظور تقویت مجدد شرکت و ارتقاء ارزش و رشد جدید.
نوآوری این است که رهبران کسبوکار ایدههای خلاقانه ارائه میدهند (یا به آنها گوش میدهند)
و سپس با برنامهریزی و تصمیمگیری استراتژیک برای اجرای موفقیتآمیز ایدههای تجاری جدید استفاده میکنند.
هنگامیکه یک کسبوکار نوآوری میکند، میتواند محصولات،
فرایندها یا روشهای موجود خود را بهبود بخشد، یا محصولات جدیدی را از ابتدا ایجاد کند.
پیشنهاد: سیستم سازی کسبوکار چیستتنها یک راه برای نوآوری وجود ندارد، درواقع، سه رویکرد متمایز وجود دارد که شرکتهای بزرگ و کوچک از آنها برای معرفی چیز جدیدی استفاده میکنند.
هر مدل شامل نوآوریهایی در جنبههای مختلف سازمان است:
این مدل شامل صاحبان مشاغلی میشود که به دنبال نوآوری در محصولات و خدمات ارائهشده،
قیمت محصولات و خدمات خود و مشتریانی که مورد هدف قرار میدهند، در کل مدل درآمدی خود هستند.
هنگامیکه سازمانها تصمیم میگیرند در مدل درآمد نوآوری داشته باشند،
میتوانند برای مثال: ایجاد محصولات نوآورانه، توقف فروش برخی محصولات، ایجاد تغییر در زنجیره تأمین خود،
فروش به مشتریان جدید یا تغییر قیمت پیشنهادهای خود را انتخاب کنند.
این مدل شامل صاحبان مشاغلی است که به دنبال پیادهسازی راهحلهای نوآورانه در مدل جامع کسبوکار خود هستند:
فرایندهای تجاری آنها، استراتژی تجاری آنها، مأموریت آنها، فناوریهایی که استفاده میکنند و مشاغلی که با آنها شریک هستند.
هنگامیکه سازمانها تصمیم میگیرند در مدل کسبوکار خود نوآوری ایجاد کنند،
ممکن است مثلاً اتحادیهای استراتژیک با مشاغل دیگر ایجاد کنند، نرمافزار مورداستفاده خود را بهروز کنند،
تأمین مالی سرمایهگذاری خطرپذیر را بپذیرند یا از فروش فیزیکی به فروش آنلاین منتقل شوند.
این مدل شامل صاحبان مشاغلی است که به دنبال نوآوری در مدل صنعتی خود هستند:
صنعتی که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستند و به چه صنایع بالقوهای میتوانند منتقل شوند.
هنگامیکه سازمانها تصمیم میگیرند در مدل صنعتی نوآوری داشته باشند،
میتوانند بهعنوانمثال،
محصول خود را در یک صنعت کاملاً متفاوت به بازار عرضه کنند یا حتی یک صنعت جدید ایجاد کنند که مطابق مأموریت و محصولات آنها باشد.
پیشنهاد: چگونه میتوان در کسبوکار به سودآوری رسیدنوآوری بخش مهمی برای داشتن یک کسبوکار موفق است. نوآوری میتواند به شما کمک کند:
رشد کسبوکار به معنای بالا بردن سود شما است.
نوآوری موفق به شما امکان میدهد ارزش کسبوکار خود را افزایش دهید تا بتوانید سود خود را افزایش دهید.
اگر بهخوبی نوآوری نکنید، تجارت شما رونق نمیگیرد.
با جهانیشدن و تغییرات سریع بازار، مشاغل رقابتی بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد.
تفکر نوآورانه میتواند به شما در پیشبینی بازار و برآوردن نیازهای مشتری کمک کند.
اگر کسبوکار شما نوآوری نداشته باشد،
خواهید دید که شرکتهای نوآور ایدههای جدیدی را به بازار ارائه میدهند، پس برای بقا باید تلاش کنید.
فناوری (و بهویژه هوش مصنوعی) سریعتر از هر زمان دیگری در حال پیشرفت است،
به این معنی که ممکن است فناوریهای جدید و کارآمدتری برای تولید محصولات بهتر، ارائه خدمات شما،
بازاریابی کسبوکار یا ردیابی عملکرد شما با تجزیهوتحلیل وجود داشته باشد.
با بهرهگیری از این فناوریهای جدید برای نوآوری در فرآیند،
میتوانید کسبوکار خود را بهینه کرده و برتری رقابتی خود را نسبت به رقبای خود به دست آورید.
حتما بدانید: رایجترین مدلهای کسبوکار آنلایننوآوری موفقیتی را تضمین نمیکند، عوامل متعددی میتوانند مانع از موفقیت نوآوری شوند، و قبل از انجام این جهش باید آنها را در نظر داشته باشید:
1- هزینهها:
فناوریهای جدید، کارکنان متخصص، تغییرات بزرگ در هویت کسبوکار شما.
نوآوری میتواند تلاشی بسیار گران باشد و ازآنجاکه افزایش سود تضمین نمیشود، میتواند خطرناک باشد.
در طول فرآیند نوآوری، شما باید در مورد هزینههای موزون در برابر سود احتمالی فکر کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.
از خود بپرسید: آیا این کار ارزش ایجاد میکند؟
2- زمانبندی:
نوآوری زمان میبرد و زمانی که صرف نوآوری میکنید زمانی است که از آن برای تمرکز بر محصولات فعلی، بازاریابی و فروش استفاده نمیکنید.
اگر نتوانید نوآوریهای خود را سریع و کارآمد پیادهسازی کنید، ممکن است سهمیهبندی خود را رعایت نکنید،
از برنامه خود عقب بمانید، سود و اعتماد مشتریان و سرمایهگذاران خود را از دست بدهید و این ریسک بزرگی است.
3- بیثباتی:
ایجاد خلاقانه ایدهها میتواند هیجانانگیز باشد، اما اگر یک کسبوکار دائماً در حال ایجاد نوآوریهای بزرگ باشد،
ممکن است هرگز هویت یا بازار ثابتی پیدا نکند و برای مشتریان، سرمایهگذاران و کارمندان سخت خواهد بود که از تغییرات پیروی کنند.
همه چیز در مورد مدیریت نوآوری است. هویت تجاری پایدار برای ایجاد سود مهم است،
بنابراین بسیار مهم است که بهجای گفتن بله به هر چیز جدیدی که به آن برخورد میکنید، نوآوریهای جدید خود را با دقت و آگاهانه انتخاب کنید.