مانند ازدواج، مشارکت تجاری غالباً با اشتیاق و انتظارات زیاد آغاز می شود. اما ممکن است با یک چالش و دعوا پایان یابد.
اگر بخواهید وضعیت تا پایان خوب بماند باید پیش از آغاز شریک تجاری، تدابیر لازم را برای انتخاب یک شریک خوب بسنجید.
مهم است که تا آنجا که ممکن است درباره وضعیت خانوادگی، تعهدات مالی و سایر شرایط شریک بالقوه خود اطلاعات کسب کنید.
در این مقاله چند سوال وجود دارد که می تواند به شما در انتخاب یک شریک تجاری خوب بسیار کمک کند.
باید به دنبال شریک تجاری باشید که آنچه دارد، با داشته های شما متفاوت باشد.
به عنوان مثال اگر فرد خلاقی هستید، احتمالا به کسی احتیاج دارید که جزئی نگر باشد.
اگر سرمایه لازم را برای انجام کار دارید، به دنبال فردی باشید که بازار را بشناسد یا ارتباطات قوی و عالی داشته باشد.
به همین ترتیب اگر خجالتی هستید، به کسی احتیاج دارید که روابط عمومی خوبی داشته باشد.
ویلیام ام مور ، بنیانگذار مور در سن دیگو ، یک شرکت حقوقی است که به کارآفرینان خدمات ارائه می دهد،
گفت: «اگر شریک تجاری مانند شما باشند ، ممکن است راحت تر باشد، اما ممکن است ویژگی هایی که شما نیاز دارید را نداشته باشند.
شما به شخصی نیاز دارید که مهارت و شخصیت شما را تکمیل کند.»
بیشتر بخوانید: چرا استارتاپ ها باید از مالکیت فکری خود محافظت کنندبسیار مهم است که از وضعیت مالی و تعهدات شریک تجاری آینده تان پیش از شروع همکاری درک درستی داشته باشید.
گریگوری کراتوفیل ، وکیل دادگستری و سهامدار Polsinelli Shughart گفت: «سخت است که از همه آنچه فرد مقابلتان در خانه دارد یا به عنوان مثال به همسر سابقش می پردازد، آگاه شوید.
اما از تعهدات مالی او اطلاع حاصل کنید، چون این تعهدات در کوتاه مدت روی تصمیم های او تاثیر می گذارد. شرایط مالی شریک بالقوه شما چگونه است؟»
لازم نیست شرکای تجاری دقیقا به یک میزان در یک پروژه سرمایه گذاری کنند، اما آنچه مهم است و باید رعایت شود این است که میزان پول، زمان موردنظر برای پایان پروژه و مسائلی از این دست میان دو طرف کاملا مشخص و روی کاغذ به صورت کتبی و رسمی نوشته شود.
در واقع شرکای تجاری می بایست انتظاراتشان از یکدیگر را به صورت شفاف تعیین کنند.
کراتوفیل گفت: «تعیین سطح انتظارات شریک تجاری در مورد تعهدات خود به همان اندازه مهم است. این جمله قدیمی است که بهتر است کمتر قول دهید و بیشتر عمل کنید.»
باب فیبس ، مشاور و مدیرعامل The Retail Doctor ، سایتی که اطلاعات را به اندازه کوچک و متوسط ارائه می دهد ، گفت: «من برای من مهم نیست که این یک قهوه خانه است یا یک شرکت طراحی ، تعهد شریک تجاری باید با شما برابر باشد»
هر قراردادی شراکتی که امضا می شود معمولا برای دو طرف اشتیاق و هیجان به دنبال دارد و شروع کار با هیجان خواهد بود.
اما به مرور زمان این هیجان کم شده و جای خود را به تعهد می دهد.
کاهلی هر یک از شما در تعهداتی که دارید، می تواند منجر به مشکلاتی شود و انگیزه طرف مقابل را برای کار نابود کند. وقتی انگیزه ها از بین رفتند طبعا کار هم از بین می رود.
حتما مطالعه کنید: ۷ گام تا کارآفرین شدن بدون نیاز به پولشاید شریک تجاری مشکلات خانوادگی یا حتی به خانواده عشق زیاد داشته باشد، بطوریکه اعضای خانواده یا مشکلات خانوادگی اش در صدر الویت هایش قرار گیرند.
اگر شریک تجاری بالقوه شما همسر بارداری دارد یا از پدر یا مادر مسنی مراقبت می کند ، ممکن است حواس او را از تجارت پرت کند.
شما باید از همان ابتدا با خودتان صادق باشید و به دنبال شریک تجاری بگردید که این شرایط را نداشته باشد.
فیبس گفت، مهم است که بدانید شریک تجاری بالقوه شما در شرایط دشوار چه خواهد کرد و بهترین راه برای کشف این مسئله بررسی کارهایی است که وی در مشاغل گذشته انجام داده است.
مهم است که بدانید واکنش شریک تجاری تان نسبت به شکست در ریسک چیست.
بهترین راه این است که کارهای او در کسب و کارهای پیشینش را بررسی کنید.
باید متوجه شوید که او در کسب و کارهای قبلی و در موقعیت های بحرانی چه راه حل هایی را برای خروج از بحران اندیشیده و به اجرا در آورده است.
فرض کنید می خواهید کارمندی را استخدام کنید. او در پاسخ به سوالی چون خواسته یا سوالی از من به عنوان کارفرما دارید، هیچ پاسخی به شما نمی دهد.
رغبت شما به استخدام او قطعا کمتر خواهد شد. در مورد شریک هم همینطور است.
اگر هیچ سوالی از شما نداشته باشد، یعنی چندان برایش مهم نیست که در آینده چه اتفاقی می افتد و این نشانه خوبی نیست.
فیبس گفت: "من می خواهم آنها همان سوالات سختی را كه من از آنها می پرسم از من بپرسند.
اگر آنها بگویند كه واقعاً مهم نیست ، این می تواند به معنای دو چیز باشد: انتظارات آنها خیلی زیاد است یا ممكن است تعهد کافی نداشته باشند باشند.
ممکن است اکنون اوضاع خوب باشد، اما در عرض یک یا دو ماه، آنها ممکن است بخواهند چیزها را تغییر دهند یا حتی از معامله خارج شوند.»
پیشنهاد عالی برای شما: ۲۲ ایده کسبوکار آنلاین که میتوانید شروع کنیدخیلی از آدم ها اول کار خوب به نظر می رسند، اما آنچه آنها را تا آخر خوب نگاه می دارد، مهارت هایشان است.
اینکه بداند و تعهد بدهد که تا آخر کار به ویژه چون کار تیمی است، می ماند، بسیار مهم و ارزشمند است.
با کارمندان سابق آنها صحبت کنید تا ببینید با چه کسانی کار می کنند یا چه کاری انجام می دهند.
اگر به دنبال شخصی هستید که سرمایه داشته باشد ، تأیید کنید که پول داشته باشد.
اگر آنها می گویند که ارتباطات عالی دارند ، ببینید آیا این ارتباطات فراتر از دست دادن و صحبت کردن معمولی است.
مور گفت: «مشارکت تجاری یک ازدواج نیست ، اما باید نوعی روند خواستگاری وجود داشته باشد که بتوانید تأیید کنید که آنها همان کسانی هستند که می گویند هستند.»
بسیاری از تفاهم نامه ها با دست دادن دو طرف به پایان می رسد، اما دست دادن خشک و خالی می تواند آغاز یک فاجعه باشد.
نوشتن انتظارات که واجب است و تردیدی در آن نیست، اما می توان درباره عواقب انتظارات برآورده نشده هم نوشت که اگر هر یک از طرفین زیر تعهدات خود زد، بتوان با مدرک و سند کار اشتباهش را ثابت کرد.
مور گفت: «فایده مکتوب کردن تعهدات تجاری این است كه زمینه های مشكلات احتمالی مشاركت را موردتوجه قرار می دهد.»
بیشتر بخوانید: اگر ایده استارتاپ شما از قبل وجود داشته باشد چه باید کرد؟این یکی از مهمترین سوالاتی است که در این راه باید از خود بپرسید.
اگر می توانید یک نفر را به عنوان مقام پایین دستی و نه شریک در کنار خود داشته باشید و فقط در شرایطی به حضور شریک راضی شوید که بدون وجود او کار راه نیفتد.
پس همه جوانب را بررسی کنید و بعد در باره حضور شریک تجاری تصمیم بگیرید.
مور گفت: «اگر سرمایه نقدی کمی دارید ، یا یک استارتاپ هستید و انتظار ندارید فوراً درآمد کسب کنید ، ممکن است انتخاب شریک تجاری گزینه مناسبی باشد.
اما اگر می توانید کسی را استخدام کنید و به او پول بدهید. به طور کلی گزینه بهتری نسبت به شراکت است.»
دوره اصول راهاندازی کسبوکار آنلاین
در اولین قدمهای راهاندازی یک کسبوکار جدید، معمولاً کارآفرینان با حداکثر توان خود به دنبال پیدا کردن مشکلات موجود در بازار و حل مشکل که شناسایی کردهاند و یا توسعه محصول یا تأمین خدمت جدید هستند و بدون توجه به جنبههای حقوقی و شفافسازی حقوق و تکالیف طرفین، به جلو پیش میروند، اما پس از مدتی همکاری جایی که استارتاپ به موفقیت نزدیک میشود، بحثهای حقوقی شکل میگیرد.
در دوره اصول راهاندازی کسبوکار آنلاین توسط محمدمهدی ربانی میآموزید، چگونه ایده خود را عملی کنید، آیا شرکت تأسیس کنید یا خیر؟، آیا شریک داشته باشید یا خیر؟، روش تدوین یک شراکتنامه چگونه است؟، روش راهاندازی یک کسبوکار بدون مشکل حقوقی و قانونی چگونه است؟، چه شرکتی تأسیس کنید؟، چگونه یک تیم شرکای مؤسس داشته باشید؟.