چنانچه صاحب مشاغل کوچک هستید، صاحب مشاغل متوسط یا یک فروشنده و بخواهید وارد صنعت نوشتن مطالب تبلیغاتی (کپی رایتینگ) شوید، اگر اصول نوشتن متن تبلیغاتی فروش محور را درک کنید، در مسیر موفقیت قرار میگیرید.
نوشتن مطالب تبلیغاتی، وسیله دیگری در جعبهابزار بازاریابی یک تجارت است.
یک متن تبلیغی که بهخوبی نوشتهشده باشد میتواند یک نوع بازاریابی باشد یا بازاریابی را خراب کند.
با توجه به این نکته، نوشتن متن تبلیغاتی یا کپی رایتینگ میتواند معادل یک سرمایهگذاری خوب تبلیغاتی باشد که بهدرستی برایش هزینه شده است یا به قیمت اتلاف پول برای تبلیغات باشد.
بسیاری از افراد منحصربهفرد بودن متن تبلیغاتی مؤثر را، اشتباه برداشت میکنند.
خیلی از نویسندههای مستقل میگویند که میخواهند از نوشتن مقاله به نوشتن متن تبلیغاتی روی بیاورند، گویی فقط آنها میتوانند این کار را انجام دهند.
برخی از افراد بهطور طبیعی میتوانند مطالب تبلیغاتی بنویسند، اما برای اکثر افراد یک چشمانداز خارجی است و آنها نمیدانند چگونه از آن استفاده کنند.
نوشتن مطالب تبلیغاتی چیزی فراتر از نوشتن نامه سخت فروش است که بسیاری از دورههای کوتاه نوشتن مطالب تبلیغاتی ارائه میدهند.
برای نوشتن متن تبلیغاتی خوب نیازی نیست که به سروکله خود بزنید. نیازی به پیچیده کردن و فنی کردن مطالب نیست.
پیام باید بهتنهایی و بدون پیچیدگی و تزئینات فراوان، بفروشد. کسانی که اینگونه مینویسند، واقعاً هدف اصلی نوشتن متن تبلیغاتی را درک نکردهاند.
" چگونه متن تبلیغی بنویسیم که مخاطب مقاومت نکند؟ " هنوز این مطلب را نخواندید!! حتما بخوانید.
با این 10 قدم، به مشتری خود انگیزه خرید دهید.
اولین قدم در نوشتن طرح کلی متن تبلیغاتی که پایه و اساس فعالیتهای تبلیغاتی شما است.
این است که بدانید محصول چه ارزش و منفعتی برای مشتری دارد. بهعبارتدیگر، این کالا چگونه میتواند به مشتری کمک کند.
شما باید دلایل بهترین و بهتر بودن محصول خود را، بر اساس ارزشافزودهای که در اختیار مشتریان قرار میدهد، به زبان بیاورید.
رمز موفقیت این است که شما تمام مزایای محصول را بشناسید.
فقط در این صورت است که میتوانید مخاطب آن محصولات را بشناسید و با آنها ارتباط برقرار کنید.
برای نوشتن یک متن تبلیغاتی جذاب، ضروری است که بدانید چه چیزی محصول شمارا از محصول رقبا متمایز میکند.
هنگامیکه نقاط ضعف رقبا را شناختید، باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان آنها را میشناسند
و میفهمند که چرا خرید محصولات رقبای شما، یک اشتباه وحشتناک است.
با تحقیق کامل در مورد رقبای خود و یافتن آنچه آنها از نظر محصولات و خدمات ارائه میدهند، شروع کنید.
سپس عناصر پیشنهادی آنها را که نسبت به پیشنهادهای شما پایینترند لیست کنید و با خیال راحت برنده رقابت شوید.
اما در مقایسههای خود واقعبین باشید. در صورت به چالش کشیده شدن، باید بتوانید از ادعاهای خود پشتیبانی کنید.
قرار نیست هر آدمی در دنیا، هر تبلیغی را ببیند.
هر تبلیغ مخاطب خاصی دارد که آن را میبیند و وظیفه بازاریاب یافتن بهترین مکان برای تبلیغ است و باید اطمینان حاصل کند مخاطب هدف آن را میبیند.
بهعنوانمثال، تبلیغات مربوط به اسکیت بورد در خبرنامه انجمن مسکن شهروندان مسن محلی، فروش زیادی نخواهد داشت.
درواقع این نوع تبلیغات، اتلاف پول است. مخاطبان اسکیت بورد نوجوانان یا جوانان هستند.
قبل از خرید فضای تبلیغاتی، اطمینان حاصل کنید که پول خود را در مکان مناسب خرج میکنید.
وقتی آگهی محصول و خدمات شما در معرض دید مخاطبین قرار داده شود، تبلیغ شما بیشترین تأثیر را خواهد داشت.
ابتدا وقت بگذارید و در مورد مشتریان خود کاملاً تحقیق کنید.
در بیشتر مشاغل، 20 درصد مشتریان مسئول 80 درصد فروش هستند (این قانون 80/20 نامیده میشود).
این 20 درصد بهترین مشتری شما هستند و وظیفه شماست که تعیین کنید این 20 درصد چه کسانی هستند.
مشتریان خود را ارزیابی کنید و یک نمایه دموگرافیک از باارزشترین مشتری خود ایجاد کنید.
تا بتوانید در بهترین مکانها برای یافتن افراد مشابهی که بهاحتمالزیاد مشتریان احتمالی هستند، تبلیغات کنید.
اگر صاحب مشاغل کوچکی هستید، احتمالاً بودجه جداگانهای برای انجام تحقیق و تجزیهوتحلیل دقیق مشتری ندارید،
بنابراین باید از مهارتهای ارتباطی و تحقیقات بصری استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که شما در حال ایجاد یک نمایه اصلی از مشتری هدف خود هستید. با اطلاعاتی که در اختیار دارید بهترین تلاش خود را انجام دهید.
ویژگیهای بسیاری وجود دارد که میتوانید از آنها برای ایجاد مشخصات دموگرافیک مشتریان خود استفاده کنید.
در زیر لیستی از نمونه ویژگیها آورده شده است.
• جنسیت • سن • قومیت • وضعیت خانوادگی (متأهل یا مجرد) • درآمد • شغل • منافع
دلایل مختلفی برای ایجاد یک تبلیغ یا یک برنامه بازاریابی وجود دارد. قبل از نوشتن متن تبلیغاتی خود، باید اهداف خود را برای آن درک کنید.
در عوض چه میخواهید به دست آورید؟ متنی که در هر تبلیغ یا برنامه بازاریابی استفاده میکنید، بر اساس اهداف شما در آن تبلیغ متفاوت خواهد بود.
اگرچه این مقاله در رابطه با توسعه برنامهها و استراتژیهای بازاریابی نیست،
چند نمونه از اهداف مختلف برای تبلیغات یا برنامه بازاریابی ذکرشده که بهنوبه خود بر متن تبلیغاتی شما تأثیر میگذارد:
• پیشنهاد ویژهای را اعلام کنید
• اطلاعات را به اشتراک بگذارید و آگاهی را افزایش دهید
• ایجاد مشتری بالقوه
مشتریان شما باید درک کنند که چگونه محصول یا خدمات شما سبب سهولت زندگی آنها، ایجاد احساس بهتر، کمک به صرفهجویی در هزینه، کمک به صرفهجویی در وقت و غیره میشود.
در این مرحله باید ویژگیها، مزایا و تمایزات محصول خود را در نظر بگیرید و بهطور خاص توصیف کنید،
چگونه آنها از طریق روشهای مثبت، مستقیماً بر زندگی اعضای مخاطب شما تأثیر میگذارند.
اصول اولیه نوشتن متن را به خاطر بسپارید. اهمیت محصول یا خدمات شما بسیار کمتر از توانایی تأمین نیازهای مشتریان است.
به سؤال مخاطب هدف خود پاسخ دهید "در آن چه چیزی برای من وجود دارد؟"
به یاد داشته باشید، شما برای فضای تبلیغاتی خود و احتمالاً طراحی گرافیکی پول پرداخت میکنید.
با قرار دادن تبلیغات یا متن تبلیغی بیاثر که بهوضوح به مشتریان شما نمیگوید با خرید محصول یا خدمات شما، چه چیزی به دست میآورند، پول خود را هدر ندهید.
شرکتهای بزرگ با بودجه زیاد تبلیغاتی و بازاریابی میتوانند تیترهای کوتاه و کلیشهای را امتحان کرده
و کپی کنند تا بهترین روش جلبتوجه مخاطب موردنظر خود را پیدا کنند، اما صاحبان مشاغل کوچک و متوسط معمولاً بودجه محدودی دارند.
برای مشاغل کوچکتر که فقط یک فرصت برای ارسال پیام خود دارند، باید متن تبلیغی نوشته شود که پیام، مزایا و تفاوتها، توسط مخاطبان هدف شنیده و درک شود.
در بودجه تبلیغاتی صاحب مشاغل کوچک، جایی برای ریسک کردن نیست.
ضروری است که بدانید چگونه مخاطبان خود را خطاب کنید. برای انجام این کار، شما باید کاربرد ضمیر را درک کنید.
به روزهای مدرسه خود فکر کنید. اول، دوم و سوم شخص یادتان هست؟،
اولشخص (من، ما، خودم، خودمان) کسی است که صحبت میکند
و دومشخص (شما، شما، مال شما) شخصی است که یکی با او صحبت میکند.
بسیار مهم است که متن تبلیغی بنویسید که با مخاطب هدف شما صحبت کند.
مثال صحیح: "فردا میتوانید با ماشین جدید خود رانندگی کنید"
مثال نادرست: " ما میتوانیم ظرف 24 ساعت ماشین تحویل دهیم"
به یاد داشته باشید، نوشتن بهصورت دومشخص به مخاطب شما کمک میکند
تا نکات موجود در متن تبلیغی شمارا بهسرعت، به زندگی خود ربط دهد و به او امکان میدهد تبلیغات یا بازاریابی را شخصیسازی کند.
بهاینترتیب تبلیغات، با زندگی شخصی مشتری در ارتباط است. با نوشتن متن تبلیغی که بر مشتری و نه خود شما متمرکز است،
مشتری میتواند تبلیغ و کالایی را که میفروشید شخصیسازی کند و مطابق آن عمل کند.
هنگام نوشتن متن تبلیغاتی خود، به خاطر داشته باشید که هر رسانهای که آگهی در آن قرار میگیرد، به لحن یا سبک متفاوتی نیاز دارد.
بسته به محلی که تبلیغ خود را قرار میدهید، متن تبلیغی استفادهشده بر اساس مخاطبی که تبلیغ را مشاهده میکنند، متفاوت است.
آیا تبلیغ خود را در یک روزنامه محلی یا یک بیلبورد قرار میدهید؟ آیا تبلیغ خود را در مجله زنان قرار میدهید یا در یک مجله خبری؟
رسانههای مختلف برای ترغیب مخاطب خاص جهت اقدام مؤثرتر، به متون تبلیغاتی مختلف نیاز دارند.
علاوه بر این، انواع مختلف برنامههای بازاریابی، به متون تبلیغاتی مختلف نیاز دارند.
به یاد داشته باشید که روشهای زیادی برای کپی رایتینگ، بهغیراز تبلیغات سنتی وجود دارد.
از هر فرصت ممکن و مناسب برای برقراری ارتباط پیامهای بازاریابی خود با مشتریان خود استفاده کنید.
ریسک نکنید و با ارائه جزئیات بیشازحد در متن تبلیغی خود، توجه مخاطبان خود را از دست ندهید.
یک متن تبلیغی مؤثر به مخاطبان شما میگوید که چه چیزهایی را برای اقدام و خرید باید بدانند یا اینکه چگونه برای کسب اطلاعات بیشتر با شما تماس بگیرند.
جزئیات، عجیب ذهن مخاطبان شمارا تحتالشعاع خود قرار میدهد و باعث میشود که آنها مهمترین جنبههای تبلیغات یا برنامه بازاریابی شمارا فراموش کنند.
مگر اینکه تبلیغ داروی تجویزشده، تجهیزات با تکنولوژی پیشرفته یا کالایی پیچیده باشد.
شما قسمت قابلتوجهی از بودجه تبلیغاتی خود را، صرف هر تبلیغ میکنید.
در هر آگهی فضای کمی برای انتقال پیام خود، به مخاطب خود دارید.
از این فضای گرانقیمت عاقلانه استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که بالاترین بازده سرمایه خود را دریافت میکنید.
هدف از هرگونه تبلیغات یا برنامه بازاریابی، دریافت واکنش مخاطبی است که آن را میبیند.
فراخوان اقدام، عنصری در کپی رایتینگ است که به مخاطب میگوید چگونه به آگهی یا برنامه بازاریابی شما پاسخ دهید.
معمولاً فراخوان عمل، احساس اضطرار را در پیام ایجاد میکند و دستورالعملهایی را برای اقدامات بعدی ارائه میدهد.
بهعنوانمثال، یک فراخوان اقدام، ممکن است به مخاطب بگوید که با تبلیغکننده تماس بگیرد یا از فروشگاه یا وبسایت وی بازدید کند.
گنجاندن فراخوان برای اقدام، مهمترین جنبه متن تبلیغاتی مؤثر است.
مهم است که مخاطبان بتوانند بر اساس تبلیغات یا پیام بازاریابی شما، راحت عمل کنند.
شما قبلاً با دنبال کردن مراحل 1 تا 7 و نوشتن یک متن تبلیغی تأثیرگذار، آنها را متقاعد کردهاید که محصول شمارا بخواهند.
اکنون باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما میتوانند بهراحتی به تبلیغ شما پاسخ دهند و محصول شمارا بخرند و آنها را مجبور به اقدام کنید.
برای شروع، مطمئن شوید که ساختار جملات متن تبلیغی شما معلوم است و نه مجهول. دلیل این کار ساده است.
متنی که دارای فعل معلوم باشد، طبق تعریف عملگرا است، متن تبلیغی که در آن از افعال مجهول استفاده شود، کننده کار مدفون است.
در جملات معلوم، فاعل کننده کار است ولی در جملات مجهول فاعل مستتر است.
گام دوم در ایجاد یک فراخوان اقدام مؤثر در متن تبلیغی خود، ایجاد احساس فوریت است.
هدف شما از تبلیغات ایجاد آگاهی از محصول یا خدمات و درنهایت هدایت فروش است.
چه زمانی میخواهید این کار را انجام دهید؟ آیا میخواهید مشتریان شما فردا، ماه آینده یا سال آینده اقدام کنند؟
اگر اکنون پول خود را برای تبلیغات خرج میکنید، احتمالاً میخواهید مشتریان شما اکنون اقدام کنند.
در این صورت، متن تبلیغی شما باید به آنها بگوید که از روی کاناپه بلند شوند و اکنون به فروشگاه شما بیایند.
عبارتهای بسیاری وجود دارد که میتوانید برای ایجاد احساس اضطرار به نسخه خود اضافه کنید.
درحالیکه شرکتهای بزرگ دپارتمانهای حقوقی دارند و متن تبلیغ را بررسی میکنند تا اطمینان حاصل شود شرکت را، در معرض مشکلات احتمالی قرار نمیدهد،
شرکتهای کوچکتر معمولاً بودجهای ندارند که برای هر تبلیغی که منتشر میکنند یا نشریه بازاریابی که چاپ میکنند از وکیل مشاوره بگیرند.
بااینحال، این بدان معنا نیست که صاحبان مشاغل کوچک، مسئولیت کمتری در قبال تولید تبلیغات و برنامههای صادقانه و فریبنده دارند.
بیشتر صاحبان مشاغل کوچک، مالک انفرادی هستند، به این معنی که در صورت شکایت در دادخواست،
نهتنها میتوان از داراییهای تجاری آنها برای تأمین ادعای شاکی، استفاده کرد، بلکه داراییهای شخصی آنها را نیز میتوان هدف قرارداد.
هنگامیکه در حال نوشتن متن تبلیغی هستید،
بررسی کنید گزارههایی را که نمیتوانید در متن تبلیغی خود ثابت کنید (یا نمیتوانید سلب مسئولیت مناسب را ارائه دهید) پس از ارزیابی خطر در برابر پاداش احتمالی، ارزشمند هستند.
جدا از اینکه خود را باید در برابر دعاوی احتمالی آماده کنید، اغراق و جعل ادعا مربوط به محصول یا رقبای شما، عملی غیراخلاقی و یک عمل بد تجاری است.
اگر گرفتار دروغ (هرچند کوچک) شوید، این کلمه بهسرعت گسترش مییابد و به اعتبار شما لطمه میزند.
قبل از تبلیغ با استفاده از ادعاهایی که نمیتوانید اثبات کنید، خطر را در برابر پاداش احتمالی مجدداً بسنجید.
در استفاده از اصطلاحات زیر مراقب باشید:
• رایگان • تضمینی • بهترین، کمترین، سریعترین و غیره • پول خود را پس بگیرید • بیخطر • بدون خطر • الزام برای خرید نیست • بدون هزینه • بدون تعهد • بدون سرمایهگذاری • 100 درصد • قول میدهیم • هیچ سؤالی پرسیده نمیشود
بسیار مهم است که متن تبلیغی خود را با دقت تصحیح کنید.
یکی از سریعترین راههای از دست دادن اعتبار در تبلیغات، این است که اجازه دهید اشتباهات دستوری یا املایی در تبلیغات یا بازاریابی شما ظاهر شود.
مشتریان سهلانگاری در تبلیغات را به سهلانگاری در محصولات و خدمات ربط میدهند. آنها از خود میپرسند،
"اگر این شرکت بهاندازه کافی علاقهمند به ارائه تبلیغات بیعیب و نقص نیست، چقدر احتمال دارد که از من مراقبت کنند؟"
شرکتهای حرفهای تبلیغات، تبلیغات حرفهای انجام میدهند و متون تبلیغاتی باکیفیت تولید میکنند،
به این معنی که متنهای آنها بارها و بارها اصلاحشده و بدون خطا است.
واقعاً به همین آسانی است
نوشتن مطالب تبلیغاتی واقعاً آسان است. اگر کارهای تحقیقاتی و مقدماتی خود را انجام دهید، متن تبلیغی شما خواهد درخشید.
از ریسک حسابشده نترسید و از اشتباهات خود درس بگیرید، اما بودجه تبلیغاتی محدود خود را هدر ندهید.
با انجام اولین کار و تکمیل طرح کلی متن خود، یک سند کاری خواهید داشت که میتوانید از آن بهعنوان ابزاری برای تولید همه پروژههای متنی خود در حال حاضر و در آینده استفاده کنید.
مدتی را برای تهیه طرح کلی متن درجهیک صرف کنید و بعداً با افزایش فروش و سود و بازدهی بیشتر، از سرمایهگذاری تبلیغاتی خود، جوایزی کسب خواهید کرد.
حال با دانستن و اجرایی کردن نکاتی که آموختید، از عهده نوشتن متن تبلیغی خوب برمیآیید.