کوچ کیست؟ 10 نکته که باید در یک کوچ خوب جستجو کنید

کوچ کیست؟ 10 نکته که باید در یک کوچ خوب جستجو کنید
از خصوصیات یک کوچ یا یک مربی این است که به شما راهکار نمی‌دهد بلکه کمکتان می‌کند تا خودتان ذهن و افکار پراکنده‌تان را جمع‌وجور کرده و درنهایت راه‌های رسیدن به اهدافتان را بیابید و تعیین کنید. به‌این‌علت که کوچ (مربی) به‌طور اختصاصی در خدمت شما و یا کسب‌وکار شماست، و زندگی و یا کسب‌وکار شمارا از محلی مشخص به موفقیتی مشخص می‌رساند، به آن کوچ (مربی) می‌گویند. کوچ یک تسهیلگر است و همانند یک حامل (مانند یک کالسکه) شمارا از مسیر اصلی به مسیری که دوست دارید برسید هدایت می‌کند و باعث می‌شود تا کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. یک کوچ نیازی ندارد در همه زمینه‌ها تخصص داشته باشد و تخصص کسب کند، او تنها باید متخصص کوچینگ باشد و در این حوزه از دانش و تجربه کافی برخوردار باشد. دغدغه و وظیفه اصلی یک کوچ یا یک مربی این است که مراجعش (کلاینت یا ارباب‌رجوع: کسی که به کوچ نیاز دارد و به او مراجعه می‌کند) به چیزی که می‌خواهد برسد و یکی از تفاوت‌های کوچینگ با حرفه‌های دیگر این است که کوچ باید بداند مراجعش در حال حاضر کجاست (شرایط فعلی) و به کجا می‌خواهد برسد (شرایط مطلوب یا هدف نهایی).

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ما یک مربی استخدام می‌کنیم و دلایل زیادی نیز وجود دارد که چرا ما یک مربی را استخدام نمی‌کنیم.  مربی برای همه مناسب نیست. اما، اگر آمادگی آن را دارید، یک مربی خوب، واقعاً می‌تواند به شما کمک کند.

در این مقاله 10 مورد آورده‌ایم که باید در یک کوچ خوب جستجو کنید. برخی از افراد فکر می‌کنند به مربی نیاز ندارد.  ما مربی می‌تواند بر مشکلات خاص شما تمرکز کند و زمان شمارا به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشد.

برخی از افراد احساس می‌کنند که خود را به‌اندازه کافی می‌شناسند و می‌توانند برنامه خود را بسازند. ما می‌گوییم که این افراد پتانسیل خود را به حداکثر نمی‌رساند،

زیرا یک مربی خوب می‌تواند توانایی‌ها و محدودیت‌های شمارا از بیرون ارزیابی کند و در مورد چگونگی بهبود آن‌ها یا کنار آمدن به شیوه‌ای جدید پیشنهاداتی ارائه دهد.

برای یافتن مربی مناسب، کسی که شما او را دوست دارید، به او احترام می‌گذارید و دانش لازم برای کمک به شما برای رسیدن به اهدافتان را دارد، کار زیادی نیاز است.

مربی دوست شما، ممکن است برای شما مناسب نباشد. این را در نظر داشته باشید و تحقیق کنید. هنگامی‌که لیستی از مربیان مختلف دارید، باید زمانی را برای آشنایی با آن‌ها اختصاص دهید.

  بیشتر بخوانید: آیا واقعاً بیزینس کوچینگ یک امر ضروری برای موفقیت کارآفرینان است  

1- دانش و اعتبار

به دنبال مربی باشید که تجربه داشته باشد و با افرادی کار کرده باشد که شما آن‌ها را تحسین می‌کنید، دوست دارید و موفق دیده‌اید.

اطمینان حاصل کنید که مربی مهارت‌های مناسبی برای کمک به شما در رسیدن به اهدافتان دارد.

تصور نکنید که یک فرد موفق یک مربی موفق می‌سازد. مربی شما باید سابقه کار ثابت با افراد با تمام توانایی‌ها و به‌ویژه فردی مانند شمارا داشته باشد.

فقدان دانش در آموزش مهارت‌ها، خطر صدمه و ناامیدی را در پی دارد.

هر چه کوچ ها دانش بیشتری در آموزش داشته باشند و دربارهٔ فنون کوچینگ و تربیت صحیح و آموزش بدانند، کوچ و مشتریان، لذت بیشتری خواهند برد.

 

2- ارتباطات

مربی باید کاملاً سیاست درهای باز داشته باشد. مربی باید در دسترس باشد.

شما باید بتوانید سؤالات خود را از طریق ایمیل بپرسید و پاسخی دریافت کنید که نه‌تنها به‌موقع جواب داده می‌شوند،

بلکه به‌اندازه کافی پاسخ سؤالات شما نیز دقیق است. ایمیل‌ها باید ظرف یک روز کاری پاسخ داده شوند.

ارتباط تنها ارسال پیام نمی‌باشد بلکه دریافت پیام نیز از عناصر اصلی ارتباط است. موفقیت کوچ ها تا حدی زیاد به توانایی آن‌ها به برقراری ارتباط بستگی دارد.

برای موفقیت و حرفه‌ای شدن در کوچینگ و مدیریت نیاز به داشتن مهارت‌های بالای شنیداری است نه به این منظور که فقط بشنویم بلکه محتوای پیام را درک کنیم.

  تعامل

3- تعامل

تعامل مربی با مشتریانش چگونه است؟ آیا این شخص برای هر فردی قابل‌دسترسی است؟ آیا این مربی مثبت است و یک الگو و مربی عالی در صنعت و حرفه خاص خود است؟

این مربی چگونه به مشتریان خود انگیزه می‌دهد؟ برخی از مربیان برنامه‌هایشان را به مشتریان خود می‌دهند و سپس آن‌ها را رها می‌کنند.

برخی از آن‌ها به‌طور روزانه با مشتریان خود بسیار درگیر هستند. ممکن است بیشتر به یکی از این گزینه‌ها متمایل شوید. مربی مناسب را برای خود پیدا کنید.

  حتما بدانید: بهترین مدل‌های بیزینس کوچینگ که باید بشناسید  

4- اهداف

مطمئن شوید که مربی از شما می‌پرسد چه اهدافی دارید و می‌خواهید به چه اهدافی برسید، چه کوتاه‌مدت و چه بلندمدت.

مربی باید بتواند برنامه روزانه را برای شما تنظیم کند، اما همچنین بتواند تصویر کلی را ببیند،

یک برنامه کلان تنظیم کند و بتواند به شما توضیح دهد که چرا برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که باید به اهدافتان برسید.

 

5- بازخورد

یکی از وظایف کلیدی یک مربی خوب ارائه دادن هدایت و بازخورد سازنده است. این به این معنی است که احتمالاً بیشتر افراد از طریق شناسایی نقاط قوت و ضعف فعلی خود

و همچنین یادگیری نحوه استفاده از آن‌ها برای ایجاد موفقیت‌آمیز در این زمینه بیشترین رشد را خواهند داشت. از مربی بپرسید که چگونه به شما بازخورد می‌دهد. پیشرفت کلی‌گویی است.

اگر مشتری احساس نمی‌کند در حال پیشرفت است، باید بتواند از مربی در مورد نحوه تغییر اوضاع بازخورد بخواهد.

همچنین، مربی باید بتواند در مورد فعالیت‌های انجام شده و داده‌های شما بازخورد ارائه دهد.

برخی از راه‌هایی که مربی می‌تواند بازخورد خود را ارائه دهد به‌صورت حضوری، به‌صورت آنلاین، از طریق ایمیل یا از طریق رسانه‌های اجتماعی است.

  صداقت

6- صداقت

این کار دشواری است، اما برای موفقیت کاملاً حیاتی است. این نیز یکی از سخت‌ترین مسائلی است که بین مربی و مشتری حل می‌شود.

وقتی به دنبال مربی هستید، مدتی وقت بگذارید و از آن مربی بپرسید که چگونه می‌تواند به شما بگوید که اهداف شما چقدر واقعی هستند.

اگر نتوانید با شخصی در مورد آنچه برای شما ازنظر پیشرفت، نتایج و اهداف واقع‌بینانه درگذر زمان واقعی است، گفتگو کنید،

واقعاً به خودتان آسیب می‌رسانید. صداقت گاهی آسیب می‌زند، اما برای بهبود و تعیین اهداف واقع‌بینانه بسیار مهم است.

  یک مطلب مهم: چالش‌های رایج مربیان کسب‌وکار امروز چیست  

7- تعادل

یک مربی خوب زندگی را درک می‌کند. برای آن‌ها حفظ تعادل در کار، خانواده، زندگی اجتماعی و.. بسیار مهم است.

مربی‌ای پیدا کنید که بتوانید از زندگی او الگوبرداری کنید و سبک زندگی مشابهی با شما داشته باشد.

یک مربی خوب به شما کمک می‌کند تا تعادل خود را بین کار و زندگی حفظ کنید!

 

8- مهارت و خبرگی

یک کوچ خوب درباره موضوعات مختلف کسب‌وکار سخنرانی می‌کند، می‌نویسد و تدریس می‌کند.

یک کوچ خوب متخصص معروفی درزمینهٔ کاری خود است. او متخصص موضوعات کسب‌وکار مانند بازاریابی (سنتی و اینترنتی)،

خدمات مشتریان، برنامه‌ریزی استراتژیک، برنامه‌ریزی مالی و … است.

 

سازمان‌دهی9- سازمان‌دهی

یک کوچ و مربی خوب در فرایند مربیگری خود دارای سازمان‌دهی مشخص است و باید بتواند ابتدا

و انتهای مسیر را برای فردی که از خدمات کوچینگ استفاده می‌کند، توصیف کند.

این روش به خود او و به دیگران کمک می‌کند تا بتوانند میزان پیشرفت در مسیر را متوجه شوند.

 

10- میزان رضایت

آیا کوچ موردنظر شما تجربه زیادی در کار کردن با مالکان کسب‌وکاری مانند شما و در صنعت شما دارد؟

مشتری و شرکت او را پیدا کنید و سؤالات خود را درباره مربی بپرسید. در LinkedIn نیز می‌توانید رضایت‌نامه‌های کوچ را بررسی کنید.

  دوره آموزش غیرحضوری تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار

دوره آموزش غیرحضوری تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار

کوچ یا مربی، به افراد کمک می‌کند تا روی چیزی تمرکز کنند که اهمیت بیشتری برای آن‌ها دارد. کوچینگ روندی جهت بهبود عملکرد افراد در زندگی حرفه‌ای، اجتماعی، کاری و رشد شخصی آن‌هاست. به این معنی که در بسیاری از زمینه‌های زندگی، برای پیشرفت و ارتقاء عملکرد می‌توان از کوچینگ کمک گرفت.

محمدمهدی ربانی مدرس دوره آموزشی “تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار” ۱۵ سال است که در صنعت کوچینگ مشغول به فعالیت است. او صاحب چندین کسب‌وکار در داخل و خارج ایران است.

در این سال‌ها کوچ صدها نفر بوده است، افرادی که در کسب‌وکار و زندگی شخصی خود توانسته‌اند تحولی عمیق ایجاد کنند و ثروت عظیمی کسب کنند. حال او می‌خواهد حاصل سال‌ها تجربیات خودش را با تلفیقی از دانش روز در اختیار علاقه‌مندان به حرفه کوچینگ قرار دهد.

در این دوره بر موضوعات زیر تمرکز ویژه‌ای می‌شود:

• راه‌اندازی کسب‌وکار کوچینگ

• انواع کوچ (مربی)

• آینده صنعت کوچینگ

• بازاریابی خدمات کوچینگ

• برند سازی برای کوچ‌های حرفه‌ای

• فروش خدمات کوچینگ

• و...

شرکت در این دوره آموزشی ویدان، به‌شرط اینکه همه موارد را با پشتکار دنبال کنید، می‌تواند سرنوشت شمارا تغییر دهد.

کافیست همین حالا اینجا را کلیک کنید و با پر کردن فرم در نظر گرفته شده، از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

دیدگاه کاربران (0)