بیماری همهگیر COVID-19 چنان ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی وارد کرده است که بسیاری هنوز در فکر این هستند که برای پیشبرد کسبوکار خود چه باید بکنند.
چنین حوادثی غیرمعمول نیستند، اما همیشه در مقیاس کوچکتر اتفاق افتادهاند.
ازآنجاکه بسیاری از شرکتها در حال فروپاشی هستند، زیرا تحمل تغییر را ندارند، نگرانی صاحبان مشاغل بسیار زیاد است.
بهطور همزمان، بیماری همهگیر ویروس کرونا میتواند منجر به تغییرات زیاد در نحوه خرج کردن پول مردم شود و این تغییرات میتواند دههها طول بکشد.
دنیای تجارت دائماً در حال تغییر است و توانایی سازگاری با تغییر، نشانه واقعی یک کارآفرین است.
بسیاری از عدم اطمینانها مانند اکنون، جهان را احاطه کردهاند و بیشتر این عدم اطمینان ناشی از ناشناخته بودن متغیرهای مربوط به شیوع ویروس در آینده است.
دانستن این نکته ضروری است که شاید هیچوقت نتوانیم به شرایط قبل برگردیم. بهعنوانمثال، تمایل به خرید فیزیکی، غذا خوردن در بیرون و غیره
در حال حاضر فروشندگان باسابقهای هستند که در این شرایط دشوار، قادر به پیشبرد کسبوکار نیستند.
در شرایط دشوار اقتصادی، حدود 25٪ از کسبوکارها شکست میخورند، 70٪ بهسختی زنده میمانند و 5٪ رشد میکنند.
شما کدامیک خواهید بود؟ پاسخ به این سؤال بستگی به این دارد که چقدر تاکتیکهای این مقاله را دنبال میکنید.
بیشتر بخوانید: اسرار موفقیت ۱۰ نفر از ثروتمندترین کارآفرینان جهان
1- یاد بگیرید که خود را با تغییر وفق دهید
ژنرال اریک شینسکی: «اگر تغییر را دوست ندارید، نا کفایتی را کمتر دوست خواهید داشت»
چارلز داروین، طبیعت شناس بریتانیایی، با بیان اینکه فقط مناسبترین موجودات زنده میمانند، اظهار کرد که تنها موجوداتی که به بهترین وجه با محیط خود سازگار شوند، در زنده ماندن و تولیدمثل موفق خواهند بود.
برای مشاغل در زمانهای دلهرهآور نیز اینچنین است.
توانایی سازگاری سریع با تغییرات بهطور مؤثر تعیین میکند که آیا یک تجارت رونق خواهید داشت، بهسختی زنده میمانید یا میمیرید.
اگر میخواهید در سالهای آینده در تجارت پیشرفت کنید، بهترین زمان تصمیمگیری، برای اتخاذ استراتژیهای جدید است.
برای انطباق مؤثر، ابتدا باید مشخص کنید که همهگیری ویروس کرونا در مشاغل شما چه مشکلاتی ایجاد کرده و چه مناطقی نیاز به تغییر دارند.
برقراری ارتباط با کارمندان برای رفع این مشکل نهتنها به شما کمک میکند تا این چالشها را بشناسید بلکه باعث تقویت روحیه تیمی میشود و کارکنانتان احساس امنیت و ارزش میکنند.
پیشنهاد ویژه: چگونه استارتاپ خود را ارزشگذاری کنیم
2- خوشبین باشید
کالین پاول: «خوشبینی مثل یک نیروی کمکی چندنفره است»
خوشبین بودن به معنای امید داشتن و حفظ نگاه مثبت به آینده خود و آینده جهان است.
خوشبینی بخشی جداییناپذیر از انعطافپذیری است، این قدرت درونی است که به ما کمک میکند تا دوران سخت را پشت سر بگذاریم.
فکر فعلی شما درباره تغییر چیست و واکنش شما در برابر تغییر چیست؟
آیا از تغییر عصبانی هستید، میترسید، مردد هستید، نگران هستید یا ابهام دارید؟
داشتن بسیاری از احساسات یا افکار متناقض در مورد بیماری همهگیر و تفاوتی که ایجاد کرده خوب است.
همچنین خوب است که مطمئن نباشید چگونه نسبت به تغییر واکنش نشان دهید.
اما هر اتفاقی بیفتد، باید خوشبین باشید.
وقتی اتفاق بدی رخ دهد، فرد خوشبین باور خواهد کرد که برای همیشه دوام نخواهد داشت و چیزهای بهتری در پیش است.
رهبران خوشبین رهبران بهتری هستند. زیرا انرژی مثبت خود را منتقل میکنند، بنابراین کارمندان خود را خوشبینتر میکنند.
همه ما باید روی کار کردن تمرکز کنیم و این فقط در صورت مثبت اندیشی اتفاق میافتد.
حتما مطلب " رایجترین مدلهای کسبوکار آنلاین " را با دقت بخوانید.
3- با روند فعلی بازاریابی پیش بروید
جان گرودن: «برای اینکه یک تحلیلگر خوب باشید، باید بدانید که روندها چیست و چهکاری انجام دهید»
اکنون زمان آن است که خود را با روندهای فعلی بازار تطبیق دهیم. اگرچه درک و پیشبینی کامل همه روندهای فعلی بازار میتواند یک چالش باشد.
اما صرف وقت برای تحقیق در مورد مدلها مزیت شما خواهد بود.
بهعنوانمثال، اگر بهشدت احساس میکنید که تجارت الکترونیکی در سالهای آینده تسلط خواهد یافت، اتخاذ استراتژیهای تجارت الکترونیکی را کاملاً در نظر بگیرید.
کمی وقت بگذارید تا فضای فعلی بازار را در حوزه کسبوکار خود کاملاً بشناسید و موقعیت شغلی خود را دوباره بهینه کنید.
این ممکن است به اقدامات جدی مانند تغییر کل استراتژی کسبوکار شما و مواردی ازایندست نیاز داشته باشد.
اما وقتی به آن فکر کنید متوجه خواهید شد که تجارت شما میتواند از راه دورتر ازآنچه تصور میکردید خدمات یا محصولات خود را به مشتریان ارائه دهد!
اگر به روندهای فعلی بازاریابی پایبند باشید، میتوانید از مسیرهای درآمد کاملاً جدید یا مسیرهای تجاری بهرهمند شوید.
ازآنجاکه استراتژی کسبوکار قبلی شما هنوز وجود دارد، شما میتوانید یک طرح ترکیبی برای پیشبرد کسبوکار ایجاد کنید که پس از تعطیلی مفید باشد.
بنابراین، فقط در خانه ننشینید.
پیشنهاد عالی برای شما: ۷ راه برای ساختن یک تیم با پول کم یا بدون پول
4- با کارمندان و مشتریان همدل باشید
سیمون سینک: «همدلی نگران بودن در مورد انسان است و فقط در مورد خروجی او نیست»
بدانید که همه به طریقی تحت تأثیر این بحران قرارگرفتهاند و همه آنها مشکلات زیادی را پشت سر میگذارند.
برای حفظ ارتباط، باید از سه جبهه متصل باشید.
اول، ارتباط داخلی با کارمندانتان، دوم ارتباط خارجی با مشتریان و سرمایهگذاران، و سوم ارتباط جهانی و جریان با روندها و بازارهای در حال ظهور است.
برای پیشبرد کسبوکار ، باید سطح خاصی از همدلی را داشته باشید، که به شما کمک میکند دیدگاه دیگران را کاملاً درک کنید.
وقتی خود را جای دیگران بگذارید، بهراحتی احساس او را درک خواهید کرد و مطابق آن رفتار میکنید.
بهعنوانمثال، برخی از کارمندان شما ممکن است نتوانند از خانه بهطور مؤثر و کارآمد کار کنند، درحالیکه دیگران کارایی بیشتری خواهند داشت و این کاملاً قابلدرک است.
در این مورد سروصدا نکنید.
5- ریسک کنید
تام پیترز: «سریع تست کنید، سریع شکست بخورید، سریع اصلاح کنید»
فقط کسانی که مایل به ریسک هستند، زنده میمانند. دریابید که جهان، شاید برای همیشه تغییر کرده است.
شما باید در خانه بیش از گذشته به افراد دسترسی پیدا کنید. بنابراین ریسک کنید، وقت و منابع خود را صرف کنید و تیم برنده شوید!
همه ما درک میکنیم که دوران سخت و بیسابقهای را پشت سر میگذاریم. اراده زنده ماندن و پیشرفت باعث حرکت شما میشود.
آماده شوید. شواهد و قرائن نشان میدهد که روشهای قدیمی کارشان تمام است و به نوآوری نیاز دارند!