استارت اپ ها به امید رشد کسبوکار نوپا و کوچک خودشان، معمولاً با اشتیاق و مثبت اندیشی به بازارهای منتخب خود وارد میشوند.
مثبت اندیشی ممکن است آنها را غافل کند.
اما برای موفقیت واقعی در بازارهای رقابتی، داشتن یک برنامه رشد طولانیمدت قابلدستیابی، منطقی است.
حقیقت تأسفبار این است که بسیاری از استارتاپ ها یا شرکتهای کوچک به دلیل اینکه این گام مهم را برنداشتهاند، شکست میخورند.
بدون برنامه، یک تجارت جدید میتواند خیلی زودتر از حد انتظار با شکست مواجه شود.
حتی ممکن است سبب مرگ کسبوکار شود، اما میتوان با اجرای استراتژیهای مناسب رشد کسبوکار، شرایط را بهسرعت تغییر داد.
اگر در مرحلهای هستید که کسبوکار شما نیاز به رونق و رشد سریع دارد.
وقت آن است که بفهمید کدام استراتژیهای رشد را میتوانید اجرا کنید.
هدف این مقاله، کمک به شما در درک چگونگی تسریع رشد کسبوکار است، بهطوریکه تجارت شما از شانس موفقیت بلندمدت برخوردار شود.
نفوذ در بازار، افزایش سهم بازار یک محصول موجود یا تبلیغ موفقیتآمیز یک محصول جدید است.
استراتژیهای مفید شامل تبلیغات، بستهبندی محصولات در بستههای جذاب و قابلفروش، ارائه تخفیف در سفارشهای بزرگتر و کاهش قیمتها برای غلبه بر رقبا است.
اگرچه ممکن است کاهش قیمت جذاب به نظر نرسد، اما کاهش قیمت میتواند یک استراتژی کوتاهمدت خوب برای گسترش تجارت و فروش محصولاتی مشابه کالاهای فروختهشده توسط رقبا باشد.
بهعنوانمثال، شرکتهایی با محصولات نسبتاً عمومی (مانند شرکتهای نظافت منزل یا لوازمالتحریر) میتوانند از این استراتژی نفوذ در بازار، بهرهمند شوند.
اگر نمیتوانید دامنه محصولات خود را افزایش یا بهبود دهید و باید به تبلیغ محصولات موجود ادامه دهید، ممکن است لازم باشد محصولات را با قرار دادن محصولات مکمل در یک بسته یا ارائه خریدهای مناسب و عمده، جذابتر کنید.
استراتژی توسعه بازار، به تبلیغ محصولات یا خدمات موجود به مشتریان جدید یا راهاندازی آنها در یک منطقه جغرافیایی جدید اشاره دارد.
ممکن است بازار عادی شما اشباعشده باشد یا در تلاش برای جذب مشتری یا مشتری جدید در منطقه محلی خود باشید.
فروش و سود کاهش پیدا میکند، مگر اینکه یک تجارت برای محصولات خود بازارهای جدیدی پیدا کند.
نمونه بزرگتری از این شرکتهای پیشرو کفش نایک، آدیداس و ریباک هستند که با کمپینهای جذاب بازاریابی، با موفقیت در بازارهای بینالمللی گسترشیافتهاند.
بودجه رشد کسبوکار کوچک با شرکتهای بزرگ قابلمقایسه نیستند.
اما مطمئناً شرکتهای کوچک میتوانند برنامههای جدیدی را برای محصولات فعلی پیدا کنند و یا در بازارهای مشابه گسترش دهند.
بهعنوانمثال، یک صاحب رستوران ممکن است پذیرایی خصوصی را در نظر بگیرد یا بازاریابی B2B انجام دهد یا محصولات غذایی بستهبندیشده را در قفسههای فروشگاههای مواد غذایی محلی عرضه کند.
استفاده از کانالهای جایگزین یکی از بهترین روشها برای رشد تجارت است.
بسیاری از کسبوکارهای کوچک در حال حاضر از بیش از یک بستر بازاریابی آنلاین استفاده میکنند، اما گاهی اوقات تغییر سیستمعامل بهتر عمل میکند.
سه کانال اول بازاریابی ایمیل مارکتینگ، شبکههای اجتماعی و وبسایتهای تجاری هستند.
54٪ از مشاغل کوچک از ایمیل و 48٪ از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
به گفته شرکت تحقیقاتی B2B Clutch.co، شاید تعجبآور باشد اگر بدانید کمتر از دوسوم (معادل 64٪) از کسبوکارهای کوچک، دارای وبسایت خاص خود هستند، مشتریان تمایل دارند حداقل یک وبسایت برای اهداف اطلاعاتی پیدا کنند!
برای یک تجارت فوقالعاده آفلاین، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که وبسایتی را با فروشگاه محصولات آنلاین راهاندازی کنید تا بتوانید به دامنه ملی یا بینالمللی برسید.
روندهای سالهای اخیر نشان داده است که حضور آفلاین و آنلاین منجر به رشد مطلوب میشود، بنابراین قابلتأمل است.
کسبوکارهای کوچک دارای محصولات باکیفیت، معمولاً از کانالهای جایگزین بهره میبرند.
پنج کانال که معمولاً مورداستفاده قرار میگیرد عبارتاند از: Google Ads (تبلیغات، پرداخت به ازای هر کلیک)، فیسبوک، بازاریابی از طریق ایمیل و بازاریابی مجدد.
برای ایده دادن به شما، بازاریابی مجدد مبتنی بر ایمیل است و به مجموعه اطلاعات کاربر برای ایجاد یک لیست اشاره دارد.
سپس از لیستها برای ایمیلهای تبلیغاتی آینده استفاده میشود.
کسبوکارهای کوچک میتوانند با گسترش خطوط تولید یا افزودن ویژگیهای جدید، برای جذب بازارهای موجود خود، بهره قابلتوجهی ببرند.
ممکن است به دلیل قدیمی بودن فناوری یا محصولات منسوخشده در فروش یا سود خود احساس کسری کنید.
در این صورت، ممکن است زمان آن فرارسیده باشد که خط تولید خود را گسترش دهید.
غول نوشیدنی، کوکاکولا مثال خوبی است: آنها برای پیشی گرفتن از رقبای خود، Cherry Coke را در سال 1985 راهاندازی کردند.
بهعنوان اولین نوشیدنی سازگار با نوشیدنی اصلی، موردعلاقه مشتریان قبلی قرار گرفت و توجه بسیاری دیگر را به خود جلب کرد.
Gilette شرکت دیگری است که انواع مختلفی از محصولات مشابه در محدوده خود دارد.
ازآنجاکه فروش محصولات شما شروع به کاهش میکند، وقت آن است که محصولات ضعیفتر را حذف کرده
و نسخههای جدیدتری را بهعنوان نقطه شروع به مشتریان وفادار خود معرفی کنید.
وقتی یک کسبوکار با یک محصول، دیگر به اهدافش نمیرسد، میتواند از گسترش محصولات یا خدمات بهرهمند شود.
اما به یاد داشته باشید که تحقیقات قبل از گسترش، کلید جلوگیری از شکست است.
یکی دیگر از استراتژیهای رشد کسبوکار کوچک، تقسیم بازار است.
این به معنای تقسیم بازار شما به گروههای مختلف (بخشها) با توجه به ترجیحات مشتری، علایق، موقعیت مکانی و سایر مشخصات است.
این بخشها به شما امکان میدهند با توجه به متغیرهای خاص، کمپینهای هدفمندی را ایجاد کنید و فرصت موفقیت بیشتری را به این کمپینها میدهید.
بخشهای معمولی عبارتاند از:
• جغرافیایی
• جمعیتی
• فیرموگرافی
• رفتاری
• روانشناسی
تقسیمبندی، استراتژیای است که معمولاً توسط مشاغل مانند تأمینکنندگان لوازمآرایشی، بانکها، شرکتهای پوشاک و رسانهها استفاده میشود.
اگر دامنه محصول یا خدمات شما از هر لحاظ متنوع است، مطمئناً میتوانید از تقسیم بازار بهرهمند شوید.
توجه داشته باشید که این امر شامل تحقیقات کاملی از پروفایل کارآمد مشتریان شما و متناسبسازی اقدامات شما با آنهاست.
گرفتن جزئیات از طریق نظرسنجی ایمیل، سابقه خرید و تجزیهوتحلیل سایت شروع خوبی است.
بااینحال، با توجه به اینکه 65٪ از مدیران بازاریابی اعتراف میکنند که با تفسیر راهحلهای تقسیم بازار مبتنی برداده تلاش میکنند،
شما ممکن است کاهش پیچیدگی این استراتژی را دوست داشته باشید.
در این صورت، یک روش بسیار مناسب برای تقسیم بازار شما وجود دارد:
یک ابزار قدرتمند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میتواند تقسیمبندی شمارا بدون زحمت بهینه کند، و در وقت و انرژی ارزشمند صرفهجویی میکند.
بعضیاوقات پیوستن نیروها به کسبوکارهای دیگر، عملیترین روش برای رشد کسبوکار کوچک شماست.
شما میتوانید این کار را از طریق ادغام، ادغام یا مشارکت با شرکتهای دیگر انجام دهید.
به شرطی که این توافقنامه مزایای قابلتوجهی برای همه طرفها به همراه داشته باشد، میتواند یک موقعیت واقعی برد-برد باشد که منابع را به میزان قابلتوجهی افزایش دهد.
بسته به نوع تجارت شما، فرصتها ممکن است شامل منابع اضافی ازنظر نیروی انسانی، مجموعه مهارتها، دانش، تجهیزات و فناوری باشند، حتی ممکن است بار کاری یا خطرات تجاری کاهش یابد.
مشارکتها متناسب معاملهگرانی است که میتوانند مشتریهای خود را به اشتراک بگذارند و برای تکمیل پروژههای پیچیده همکاری کنند.
بهعنوانمثال، نجاران، مهندسان برق و سازندگان میتوانند به یکدیگر در صنعت ساختوساز کمک کنند.
با پیوستن به یک تجارت مکمل و غیررقابتی، میتوانید فوراً به پایگاهها و بازارهای جدید مشتری دسترسی پیدا کنید.
اگر این مسیر را طی کردید، فقط مطمئن شوید که قراردادهای حقوقی جامعی برای محافظت از تجارت خود در صورت بروز مشکلات پیشبینینشده دارید.
در پایان، با ایجاد یک استراتژی جامع توسعه کسبوکار، میتوانید زندگی جدیدی را بدون در نظر گرفتن بازار، به تجارت خود وارد کنید.
فقط به خاطر داشته باشید که هیچ استراتژی و برنامه تجاری یکسان نیست.
مهم است که بدانید چه چیزی برای نوع خاص تجارت شما مفید است و آن را با منابعی که دارید، نیازهای مخاطبان هدف و چشمانداز شرکت خود، مطابقت دهید.
سخن آخر
استراتژیهای رشد کسبوکار با اجرای خوب، سهم بیشتری از بازار را برای کسبوکار شما به ارمغان میآورد.
حتی اگر به معنای ضربه مالی در کوتاهمدت باشد، آنها میتوانند شمارا در رقابت جلو بیندازند و شمارا برای مدت طولانی پیشرو نگهدارند.