شما حتماً در مورد نظریه "بقای اصلح" شنیدهاید. و احتمالاً این جمله را شنیدهاید: "دریای صاف هرگز ملوانان خوبی نمیسازد."
هر دو نظریه "بقای اصلح" و جمله فوق کاملاً منطبق با دنیای استارتاپ ها هستند. و دنیای استارتاپ ها یک دنیای خشن است.
امروزه 150 میلیون استارتاپ در جهان وجود دارد و هرساله هم 50 میلیون استارتاپ جدید راهاندازی میشود.
بهطور متوسط، هرروز 137000 استارتاپ در حال ظهور هستند. این رقم با هر استانداردی، بسیار زیاد است.
اما این سؤال همچنان باقی است که، چه تعداد استارتاپ تمایل به زنده ماندن در برابر موجهای سهمگین تغییر را دارند که ماهیت استارتاپ های امروزی را کاملاً دگرگون کردهاند؟
بله، یک تغییر الگوی عظیم وجود دارد. و این تغییر، عملکرد کلی استارتاپ ها را به چالش کشیده است.
چالشها در همهجا وجود دارد. و کسبوکارها و بهطور خاص استارتاپ ها، از چالشهای بیشماری که امروز با آنها روبرو هستیم، مستثنا نیستند.
در این مقاله به برخی از بزرگترین چالش های استارتاپ های کوچک خواهیم پرداخت.
" 10 قدم برای شروع یک کسبوکار جانبی درحالیکه مشغول کار تماموقت هستید " برای کسانی که بدنبال شغل دوم هستند.
اگر شما نتوانید این چالش ها را پشت سر بگذارید احتمالا در کسب وکار خود دچار مشکل می شود.
سعی کنید در مورد علتهای شکست استارت اپ ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.
1- رقابت شدید وجود دارد
دنیای کسبوکارهای بزرگ، کاملاً خشن است. همیشه بین غولهای تجاری رقابت وجود دارد.
رقابت یکی از بزرگترین چالش های استارتاپ برای بقای آنها است. و اگر یک کسبوکار مبتدی آنلاین داشته باشید، رقابت سختتر میشود.
فضای رقابتی، استارتاپ ها را هشیار نگه میدارد، زیرا جای هیچگونه خطایی وجود ندارد. سازمانهای B2B و B2C همیشه گرمای رقابت شدید را احساس میکنند.
برای زنده ماندن در این فضای رقابتی، که هم مشاغل سنتی و هم تجارت آنلاین را در بر میگیرد، شرکتهای نوپا باید تهاجمی بازی کنند
و بیشتر از توانشان مبارزه کنند تا در میان شاخههای مختلف کسبوکارهایی که همیشه چالشبرانگیز و رو به رشد هستند، به رسمیت شناخته شوند.
شما باید برای رقابت در بین رقبای خود یک مزیت رقابتی داشته باشید، تا بتوانید قسمتی از مشتریان هدف آنها را به سمت خود بکشانید.
2- انتظارات غیرواقعی ایجاد میشود.
موفقیت تنها حاصل نمیشود، انتظارات را با خود به همراه میآورد. در بیشتر مواقع، این انتظارات واقعبینانه به نظر میرسند.
اما به معنای واقعی کلمه، صرفاً غیرواقعی هستند. همین مفهوم در مورد استارتاپ های جوان نیز صدق میکند.
استارتاپ ها پس از موفقیت پررونق، معمولاً "انتظارات غیرواقعی" تعیین میکنند و با چالشهایی روبرو میشوند.
به یاد داشته باشید که موفقیت کوتاهمدت است و انتظارات هرگز به پایان نمیرسند.
در اینجا استارتاپ ها باید توجه کنند که انتظارات واقعی چیست؟ در اصل پایداری مهم است. و پایداری نیاز به تلاش مداوم دارد.
برای موفقیت در دنیای تجارت رقابتی، استارتاپ ها باید انتظارات بالا اما کنترلشدهای داشته باشند،
همچنین منابع موجود، میزان پتانسیل رشد و سایر عوامل بازار را نیز در نظر داشته باشند.
" 8 نکته بازاریابی با بودجه کم برای استارتاپ ها " قبل از شروع کسب وکار خود این مطلب را حتما بخوانید.
3- استخدام نیروهای مناسب مشکل است
یکی از مهمترین عواملی که فرهنگسازمانی را در یک شرکت نوپا تعیین میکند، همافزایی تیم است.
این تیم متشکل از افرادی با تواناییهای مشابه و تمرکز یکسان است.
بهمنظور توسعه فرهنگ تیمی بسیار موفق، سازمانها بهطورکلی و استارتاپ ها بهطور خاص نیاز به استخدام نیروهای مناسب دارند.
یک استخر عظیمی از افراد مشتاق وجود دارد. انتخاب یک نیروی مناسب که بهاندازه کافی متناسب با شغل باشد، یک کار مشکل و پیچیده است.
و یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی شرکتهای نوپا در این عصر دیجیتال است.
هنگام استخدام یک نیروی مناسب، سازمانها باید یک قانون طلایی را به خاطر بسپارند هر قشری باید با هم نوع خود، کار کند (کبوتر با کبوتر، باز با باز).
" اشتباهات مهم صاحبان کسبوکار در زمان استخدام فروشنده " حتما این مطلب جذاب را بخوانید.
4- یافتن شرکای قابلاعتماد مشکل است
مشارکت جوهر موفقیت است. و این منطق برای استارتاپ ها نیز صادق است.
در این عصر دیجیتالی که همهچیز در حال گسترش و تغییر است و سازمانها برای بقای خود باید بهسختی بجنگند،
یافتن شرکای قابلاعتماد برای استارتاپ ها نیز دشوار است.
این واقعاً یک چالش بزرگ برای شرکتهای نوپا امروز است.
و وقتی نوبت به استارتاپ های فناوری میرسد، مشارکت در این همکاری برای آنها بسیار بیشتر است.
وارد شدن به یک مشارکت، سود سهام بزرگی را برای شرکتهای نوپا به ارمغان میآورد،
اما آنها باید عوامل مختلفی را قبل از تصمیمگیری برای کار با یک شرکت دیگر که در همان اکوسیستم کار میکند، در نظر بگیرند.
برای استفاده بیشتر از مشارکت، شرکتهای نوپا باید به دنبال سازمانهایی باشند که از حضور بازار پایدار و شهرت خوبی در میان غولهای صنعتی برخوردار باشند.
حتما مطلب مرتبط " سرمایههای جدید برای استارتاپها چه خطری دارند " را مطالعه کنید و بدون اطلاعات خوب بدنبال سرمایه جدید نباشید.
5- مدیریت مالی دشوار است
پول، پول میآورد. این واقعیت را به خاطر بسپارید که با افزایش درآمد، هزینهها نیز افزایش مییابد.
در مورد آن هیچ تردیدی نیست. یکی از بزرگترین چالش های استارتاپ ها که با آن روبرو هستند مربوط به مدیریت مالی است.
واقعیت این است که شرکتهای نوپای کوچک بهشدت به ذخایر مالی و بهاصطلاح سرمایهگذاران، متکی هستند.
گاهی اوقات، هنگامیکه جریان نقدی وجود دارد، مشاغل کوچک، از همه مهمتر، شرکتهای نوپا، مدیریت درست امور مالی خود را واقعاً دشوار میدانند و در برابر فشار خسته میشوند.
برای مقابله با این نوع شرایط، استارتاپ ها باید ایمن و محتاط بازی کنند.
کمک گرفتن از یک شرکت مشاور مالی معتبر میتواند واقعاً به مدیریت بحرانهای مالی پیش روی شرکتهای نوپا کمک کند.
شما برای بهبود مدیریت مالی کسب و کارتان حتما باید مطالعه کنید.
6-با تهدیدهای سایبری مواجه هستند این عصر دیجیتال است. بقا و پایداری در برابر این چالشها در این عصر بسیار دشوار است. استارتاپ های کوچک بهویژه شرکتهایی که بهصورت آنلاین فعالیت میکنند باید مراقب تهدیدات امنیتی بهاصطلاح آنلاین که بسیار چابک نیز هستند، باشند. هکرها همهجا هستند و آنها میخواهند از هرگونه روزنه در سیستمهای نصبشده در یک شرکت نوپا بهرهمند شوند. طی چند سال گذشته میزان جرائم اینترنتی به طرز چشمگیری افزایشیافته است. این درصد در سالهای آینده نیز افزایش مییابد. استارتاپ هایی که بهصورت آنلاین فعال هستند با تهدیدهای امنیتی آنلاین روبرو میشوند. دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس استارتاپ، سوابق کارمندان، اطلاعات حسابهای بانکی یا هرگونه اطلاعات مرتبط دیگری که برای بقای یک استارتاپ ، مهم تلقی میشود، در معرض خطر هستند. برای محافظت از همه دادههای مهم آنلاین، شرکتهای نوپا باید دارای سیستمهای امنیتی قوی و نظامی باشند. " چالش های جدید استارتاپهای حوزه سلامتی با وزارت بهداشت " حتما این مطلب را بخوانید7- جلب اعتماد مشتریان دشوار است
مشتری پادشاه است. و این کاملاً درست است.
جلب اعتماد مشتری یکی از مهمترین چالش های استارتاپ ها است که امروزه بهطورکلی مشاغل و بهطور خاص استارتاپ ها با آن روبرو هستند.
با داشتن مشتری بسیار رضایتمند و وفادار، شرکتهای نوپا میتوانند به برتری برسند و پیشرفت کنند.
مشتریان نیروی اصلی موفقیت یک استارتاپ هستند.
قدرت دهانبهدهان و حضور آنها در شبکههای اجتماعی میتواند به استارتاپ ها، یک برتری نسبت به همه مشاغل سنتی بدهد.
بهمنظور جلب اعتماد و وفاداری مشتریان، شرکتهای نوپا باید بهصورت تهاجمی فلسفه مشتری مداری را پیادهسازی کنند تا به رشد و پیشرفت پایدار برسند.
با توجه به اکوسیستم استارت اپی ایران ، بسیار سخت خواهد بود در شروع کار بتوانید اعتماد مشتریان را کسب کنید.
سخن آخر
یک واقعیت است که هیچ راهحلی برای توقف چالشهای پیش روی استارتاپ ها در این عصر وجود ندارد.
چوب جادویی هم ندارید که یکشبه بتواند به شما در حل چالشها کمک کند.
برای مقابله با چالشهای این دنیای تجارت خشن، استارتاپ ها باید مقاوم باشند و تمرکز خود را بر روی بهروز نگهداشتن اطلاعات و یکپارچگی خود بگذارند.
در این مقاله فقط هفت مورد از بزرگترین چالشهای شرکتهای نوپا مطرحشده است.
شما در استارتاپ خود با چه مشکلاتی مواجه شدهاید؟