7 استراتژی رسانه‌های اجتماعی برای جلب و حفظ توجه مشتریان

7 استراتژی رسانه‌های اجتماعی برای جلب و حفظ توجه مشتریان

ظهور شبکه‌های اجتماعی و ظهور استراتژی رسانه‌های اجتماعی متفاوت، می‌تواند برای کسب‌وکارها خوب و چالش‌برانگیز باشد.

بدین معنا که صدها استراتژی رسانه‌های اجتماعی ، بازاریابی و تعامل با مشتری وجود دارد که مشاغل می‌توانند برای دستیابی به پتانسیل کامل خود استفاده کنند.

اما، نکته منفی این است که هرچه افراد بیشتری با انبوه محتوای رسانه‌های اجتماعی رشد می‌کنند، چشم‌پوشی از پیام‌های بازاریابی برای آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

ما در دنیای سراسر رقابت زندگی می‌کنیم، جایی که باید برای هر رؤیایی که داریم بجنگیم.

در چنین دنیایی، حتماً هر ایده‌ای که برای کسب‌وکار خاصی در نظر دارید، پیش از شما به ذهن کسی رسیده است و برای هر کسب‌وکاری یک یا چند رقیب وجود دارد.

بنابراین به‌عنوان کسی که صاحب یک کسب‌وکار است یا حتی ایده راه‌اندازی شرکتی را در ذهن دارد،

باید بدانید که همیشه در این رقابت برای جلب مشتری و کنار زدن سایر رقبا باید آماده‌باشید و گاهی حتی زندگی آسان خود را برای رسیدن به موفقیت کنار بگذارید.

برجسته شدن در دنیای آنلاین در دریایی از مشاغل می‌تواند یک چالش باشد، به‌خصوص اگر مشتریان قبلاً عادت کرده‌اند که دائماً محتوای عالی را ببینند.

بر همین اساس باید به‌سوی انتخاب مخاطب ایده آل و طراحی بهترین استراتژی به‌منظور دستیابی به آن‌ها حرکت کنیم.

 

استراتژی رسانه‌های اجتماعی ؛ جمع‌آوری اطلاعات

جمع‌آوری اطلاعات

جمع‌آوری اطلاعات درباره مخاطبان یکی از مهم‌ترین ابزارها در راستای شناخت هرچه کامل‌تر از میزبان‌های تبلیغاتی‌مان است.

برخی از سازمان‌ها اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده در مورد مشتریانشان دارند.

این امر معمولاً در شرکت‌های نسبتاً بزرگ و باسابقه مرسوم است.

اگر به هر دلیلی چنین اطلاعاتی را در دست ندارید، تلاش برای گردآوری آن به هزینه‌اش می‌ارزد.

پس از دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده باید مشتریان و مخاطب‌های دارای ویژگی موردنیاز در کمپینتان را انتخاب کنید.

استفاده از این نوع اطلاعات نه‌تنها در زمان و هزینه‌های بازاریابی صرفه‌جویی خواهد کرد، بلکه تأثیرگذاری فعالیتمان را نیز تضمین می‌کند.

در این مرحله در صورت وجود اطلاعات کار نسبتاً راحت خواهد بود.

بااین‌حال در صورت فقدان چنین مدارکی باید راهکار مناسب را برای تولیدشان انتخاب کرد.

در این راستا بهترین راهکار توجه به معیارهای مخاطب ایده آل جهت تولید محتوا است.

همچنین تصویرسازی مخاطب به همراه مشکلات و دغدغه‌های روزمره‌اش، اهمیت فراوانی دارد.

به‌این‌ترتیب تا حدودی امکان پیش‌بینی نحوه عملکرد مخاطب هدفمان فراهم می‌شود.

در مرحله بعد، باید ویژگی‌های موردنظرمان را به‌صورت دقیق و وسیع‌تر ترسیم کنیم.

به‌عنوان‌مثال علاوه بر ویژگی‌هایی نظیر نیاز به محصول باید مخاطب را ازنظر سن، جنسیت و محل سکونت نیز تقسیم‌بندی کرد.

در صورت امکان آگاهی از سلیقه شخصی و همچنین شبکه اجتماعی که بیشتر از آن استفاده می‌کنند نیز مفید خواهد بود.

درنهایت باید نحوه کمک‌رسانی محصولمان به مخاطب را مدنظر قرار دهیم. به عبارت بهتر، تمام فرآیند تولید محتوا در راستای رفع نیاز مخاطب است.

حال اگر این نیاز اصلاً وجود نداشته باشد، هزینه‌های ما بی‌نتیجه خواهد ماند.

یک راهکار ساده درزمینهٔ دستیابی به مخاطب هدف مشاهده و تحلیل نحوه فعالیت سایر رقباست.

بر این اساس در کسب‌وکار خود تولید محتوای آنلاین یک یا دو رقیبتان را زیر نظر بگیرید.

نحوه طراحی مطالب، شبکه‌های اجتماعی مورداستفاده و همچنین هشتگ های آن‌ها به شما کمک شایانی در شناسایی مخاطب هدف خواهد کرد.

انتخاب استراتژی رسانه‌های اجتماعی مختلف

انتخاب استراتژی مناسب برای شبکه‌های اجتماعی مختلف

آگاهی از استراتژی رسانه‌های اجتماعی مناسب برای جلب مشتری به همین آسانی‌ها نیست.

در اینجا باید به تفاوت سلیقه و سطح نیازهای کاربران هرکدام از شبکه‌های اجتماعی توجه کرد.

به‌عنوان‌مثال، کاربران لینکدین بیشتر علاقه‌مند مطالعه مقاله‌های تخصصی پیرامون حوزه‌های مختلف کسب‌وکار هستند.

در سوی مقابل، کاربران اینستاگرام اصولاً با هر پستی که دربرگیرنده مطلب طولانی باشد، مشکل‌دارند.

بر همین اساس انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای جلب و حفظ توجه مشتری هدف بسیار حائز اهمیت است.

 

بهترین استراتژی رسانه‌های اجتماعی برای جلب و حفظ توجه مشتری

1- محتوای ارزشمندی ارائه دهید

امروزه، بسیاری از برندها به‌جای اینکه در مورد راه‌حل‌ها، روند صنعت، چالش‌ها و ... صحبت کنند، فقط در مورد پیشنهادهای خود صحبت می‌کنند.

برندها باید محتوای ارزشمندی را در مقیاس ارائه دهند تا مناطق فوق‌الذکر را پوشش دهد.

این استراتژی به جلب و حفظ توجه مشتریان کمک می‌کند و می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

2- از رهبران فکر شرکت استفاده کنید

مردم ترجیح می‌دهند با مردم ارتباط برقرار کنند، نه با برندها. هرچه رهبران فکری بیشتری با شرکت در ارتباط باشند، بهتر است.

این امر می‌تواند با آموزش مدیران برای تبدیل‌شدن به رهبران اندیشه یا استخدام رهبران اندیشه موجود به‌عنوان مشاور محقق شود.

این مدیران شرکت می‌توانند در رویدادها صحبت کنند، کتاب یا مقاله منتشر کنند و در شبکه‌های اجتماعی با مشتری ارتباط برقرار کنند.

3- شخصی و اصیل باشید

در بازار و شبکه‌های اجتماعی سروصدای زیادی وجود دارد. تلاش برای تمایز احساس غیرممکن است.

برند شخصی نباشید. یک برند خدمات شخصی باشید و فقط به خدمات معتبر خود ارزش‌افزوده دهید.

روی سپرده خود یا توجه خود تمرکز نکنید، بلکه در عوض به آنچه می‌توانید بدهید، توجه کنید.

این بالاتر از سروصدا قابل‌مشاهده است.

  تعاملات کارکنان خود را با پست‌های شرکت تشویق کنید

4- تعاملات کارکنان خود را با پست‌های شرکت تشویق کنید

از کارمندان خود بخواهید که بزرگ‌ترین طرفدار شما در شبکه‌های اجتماعی باشند.

این استراتژی اجراشده و بسیار مؤثر بوده است.

در برخی شرکت‌ها به دلیل حمایت کارکنانشان بیش از 200 درصد در رسانه‌های اجتماعی موفق بوده‌اند.

این برنامه‌های حمایتی کارکنان به این دلیل کار می‌کنند که مردم بیش از اعتماد به شرکت‌های بزرگ، به افراد دیگر اعتماد دارند.

علاوه بر این، کارمندان شما می‌توانند یک سهم از مخاطبان شما باشند.

5- کاری منحصربه‌فرد انجام دهید

برجسته بودن در شبکه‌های اجتماعی به معنای انجام کاری منحصربه‌فرد از دیگران، در فضای خاص خود است. برای بازاریابی اجتماعی، از پست‌ها و مطالب تبلیغاتی شرکت‌های بازاریابی به‌عنوان الهام استفاده کنید. به‌هرحال، آن‌ها در جلب‌توجه موافق هستند. سپس اطمینان حاصل کنید که مطالب تازه الهام گرفته‌شده شما هیچ شباهتی به محتوای رقبای شما ندارد. بنابراین محتوای رسانه‌های اجتماعی شما در مقایسه برجسته خواهد بود.

6- مخاطب خود را درک کنید

کسانی که علاقه‌مند به جذب مخاطبان هدف در شبکه‌های اجتماعی هستند، ابتدا باید یک‌قدم به عقب بروند و مخاطبانی را که آرزوی جذب آن‌ها را دارند درک کنند.

نه‌تنها مهم است که درک کنید این افراد چه کسانی هستند.

بلکه مهم است بدانید مخاطبین هدف شما در کدام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتر حضور دارند.

همچنین یک پست فریبنده در اینستاگرام را با یک توییت مؤثر اشتباه نگیرید.

7- از ویدیو استفاده نمایید

استفاده از ویدیو یکی از بهترین راه‌های جلب نظر مخاطبین است.

ویدیوها قابلیت نشان دادن و توضیح مسائل را به‌صورت شفاف و فراتر از یک متن معمولی و حتی یک عکس دارد.

در جهان امروز که دائماً با محرک‌های بی‌پایانی روبرو هستیم، ویدیوها روش بهتری برای جذب و حفظ نظر مخاطبین در مدت طولانی هستند.

استفاده از ویدیو همچنین میزان مشارکت و تلاش از طرف مشتری‌ها را کاهش می‌دهد،

و آن‌ها دیگر نیازی به خواندن متن‌ها و گشتن در میان عکس‌ها را برای رسیدن به پاسخ سؤال خود نخواهند داشت تا متوجه شوند که چیزی که شما ارائه می‌دهید، مناسب آن‌ها هست یا نه.

 

دوره بازاریابی دیجیتال دوره بازاریابی دیجیتال

دوره آموزشی بازاریابی دیجیتال با تدریس عادل طالبی از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن ویدان در دسترس علاقه‌مندان به این حوزه قرار دارد و استراتژی رسانه‌های اجتماعی در جهت جلب و حفظ توجه مشتری نیز یکی از سرفصل‌های آموزشی این دوره است.

 عادل طالبی، متخصص و کارشناس حرفه‌ای در حوزه بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ، با تجربه سال‌ها تدریس حضوری در سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه تهران، با تجربه راه‌اندازی چندین استارتاپ، که در حال حاضر نیز مدیریت چندین کسب‌وکار اینترنتی را بر عهده دارد، صفر تا صد بازاریابی دیجیتال را به‌صورت آموزش ویدئویی برای علاقه‌مندان بازاریابی دیجیتال آماده کرده است. 

دوره بازاریابی دیجیتال در یک مسیر یک‌ساله، در قالب 50 درس و 120 فایل آموزشی، از مبانی و مفاهیم پایه بازاریابی دیجیتال، شروع می‌شود، سپس ابزارها و روش‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال هریک به‌صورت جداگانه و کامل توضیح داده می‌شود و شما این ابزارها و روش‌ها را یاد می‌گیرید و از آن‌ها برای رشد کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید.

درنهایت نیز می‌توانید اثربخشی هر یک از این ابزارها را بسنجید.

در این دوره تمرین‌هایی به شما داده می‌شود، که بتوانید مطالب آموزشی دوره دیجیتال مارکتینگ را به‌خوبی درک کنید و در طول یک سال به‌تمامی سؤالات و ابهامات شما به‌صورت ویدئویی، صوتی و متنی پاسخ داده خواهد شد.

با مشاهده و یادگیری از دوره بازاریابی دیجیتال عادل طالبی، می‌توانید به بهترین روش ممکن مشتریان هدف خود را جذب کنید.

به‌عنوان‌مثال با بازاریابی محتوا و بهینه‌سازی سایت برای گوگل می‌توانید باکیفیت‌ترین مخاطبان مربوط به کسب‌وکارتان را به‌صورت رایگان جذب کنید.

   
دیدگاه کاربران (0)