۸ راه برای بازگرداندن اعتمادبه‌نفس، زمانی که احساس می‌کنید کاملاً تحقیر شده‌اید!
۱۴۰۱-۰۸-۰۴ 0

ما در فرهنگ شرمساری زندگی می‌کنیم که هر روز به اعتمادبه‌نفس ما حمله می‌کند. به همین دلیل ما اغلب احساس نقص، دوست نداشته شدن و بی‌لیاقتی می‌کنیم. اما بهترین راه برای غلبه بر تحقیر شدن این است که بفهمید چگونه اعتمادبه‌نفس کافی بیشتری داشته باشید و سپس از آن به نفع خود استفاده کنید.

تحقیر شدن دیو تاریک در ذهن ما است (هیولای زیر تخت ما). همه‌جا پرسه می‌زند: در محل کار، در خانواده ما، در مدرسه، در فضای مجازی. تحقیر شدن به خاطر ظاهر، جنسیت، گرایش جنسی، اعتقادات مذهبی، وضعیت مالی، اعتیاد و سن و.. علیه ما استفاده می‌کند تا ما را از بین ببرد. هیچ حدومرزی ندارد.

تحقیر شدن به عزت‌نفس ما لطمه می‌زند. نه‌تنها ازنظر عاطفی، بلکه ازنظر جسمی هم ما را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد.

به گفته گای وینچ، دکتر و نویسنده کتاب کمک‌های اولیه احساسی: رد شفا، احساس گناه، شکست و سایر صدمات روزمره، طرد شدن و درد فیزیکی بسیار درهم‌تنیده شده‌اند.

تحقیر شدن مزمن همچنین به سلامتی آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به بیماری قلبی، بیماری‌های گوارشی، اختلالات ایمنی و میگرن و همچنین اختلالات روانی و خلقی شود.

بنابراین، به نفع ماست که یک جعبه کمک‌های اولیه احساسی داشته باشیم و بدانیم چگونه وقتی آن هیولا سر زشت خود را بالا می‌برد، اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کنیم.

۸ روش برای جلوگیری از تحقیر شدن و افزایش احساس اعتماد بنفس داشتن

در اینجا ۸ روش جسورانه برای بازگشت به عقب و احساس اعتمادبه‌نفس بیشتر در زمانی که شرم یا تحقیر سر شما را پایین می‌آورد، آورده شده است.

۱. پاسخ تحقیر شخصی خود را بشناسید و محرک‌های خود را شناسایی کنید

“پاسخ تحقیر شدن” یک واکنش شیمیایی و الکتریکی در بدن شما به معانی است که ما به تجربیات خود نسبت می‌دهیم.

یک ماشه برای من لزوماً یک محرک برای شما نیست. برای برخی از ما، ظاهر یک محرک است. برای دیگران، این احساس گناه در مورد والدین است. از قبل بدانید که چه چیزی باعث تحقیر شما می‌شود.

 

۲. با کسی که به او اعتماد دارید تماس بگیرید

برنه براون، محقق، سخنران و نویسنده برجسته تحقیرشدگی می‌گوید که فقط با کسی که «حق شنیدن داستان‌های ما را به دست آورده است» تماس بگیرید.

کسی که در عین صداقت همدلی می‌کند. این یکی از مهم‌ترین ابزارهای انعطاف‌پذیری تحقیر شدن است که ما داریم، زیرا همدلی شرم را درمان می‌کند.

بنابراین، فهرستی از افرادی که به نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهید و به آن‌ها اعتماد دارید، تهیه کنید و این لیست را با خود داشته باشید.

دفعه بعد که تحقیر شما را کوچک کرد و نفس شما (و اعتمادبه‌نفستان) را از بین برد، در اسرع وقت با یکی از افراد موجود در لیست تماس بگیرید.

 

یک خرس در آغوش بگیرید

۳. یک خرس در آغوش بگیرید

چرا خرس را بغل کنیم؟ پاول زاک، اقتصاددان اعصاب، گزارش می‌دهد که بغل کردن کامل بدن به مدت ۲۰ ثانیه یا بیشتر باعث ترشح اکسی توسین، هورمون “ارتباط” می‌شود.

روانشناس متیو هرتنشتاین می‌افزاید: “تحریک گیرنده‌های لمسی زیر پوست می‌تواند فشارخون و سطح کورتیزول را کاهش دهد و به‌طور مؤثر استرس را کاهش دهد.”

تحقیر شدن باعث افزایش استرس می‌شود درحالی‌که آغوش کشیدن آن را کاهش می‌دهد. غلبه بر استرس روش هایی دارد که در ادامه در مورد آنها در یک مطلب جداگانه به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

 

۴. یک مانترا جمله انگیزشی را برای خود تکرار کنید

شرم و تحقیر پاسخ اولیه بقا را تحریک می‌کند و وقتی این اتفاق می‌افتد، بخش منطقی مغز ما معمولاً خاموش می‌شود.

یک مانترا ذهن شما را دوباره متمرکز می‌کند و به شما یادآوری می‌کند که به‌جای واکنش، عمل کنید. مانترایی را انتخاب کنید که با شما طنین‌انداز شود.

در اینجا تعدادی از مانتراهای موردعلاقه من وجود دارد:

“عمل پادزهر ناامیدی است.” -جوان بائز

“اگر روی ترست پا بگذاری، با رؤیاهایت فرار خواهد کرد.” – آل. کالینز

“تعالی مستلزم کمال نیست.” -هنری جیمز

استفاده از مانتراها آسان است. یکی را با خود حمل کنید (در کیف پول یا کیف خود) یا آن را در تلفن خود ضبط کنید. یکی را به‌عنوان محافظ صفحه برای رایانه خود انتخاب کنید.

یکی را روی آینه حمام خود بنویسید که هر روز آن را ببینید. یک مانترا را روی کاغذ زیبا تایپ کنید و آن را برای میز اداری خود قاب کنید. یک مانترا را به رمز لپ‌تاپ خود تبدیل کنید.

نکته مهم این است که آن را به‌راحتی در دسترس نگه دارید تا بتوانید در هر زمانی آن را ببینید.

 

۵. آیین «بازیابی تحقیر شدن را ایجاد و تمرین کنید

روانشناسان دریافتند که حرکت برای بازیابی از پاسخ استرس ضروری است. بنابراین، یک لیست پخش سرگرم‌کننده از سرودهای انگیزشی در تلفن هوشمند خود ذخیره کنید، مانند: “Shake it Off” از تیلور سویفت، “قوی‌تر (چه چیزی شما را نمی‌کشد” کلی کلارکسون، “غرش کیتی پری” و “شجاع” از سارا باریل. “

هر آهنگی که شما را تحریک می‌کند، موسیقی را بلند کنید و برقصید، راه بروید، بدوید یا انرژی بد باقی‌مانده را دور بریزید.

 

dک تابلوی چشم‌انداز برای اهداف و رؤیاهای خود ایجاد کنید

۶. یک تابلوی چشم‌انداز برای اهداف و رؤیاهای خود ایجاد کنید

اگرچه شرم و تحقیر در لحظه به شما صدمه می‌زند، اما شما (و زندگی‌تان) همچنان به جاهایی می‌روید و برای خودتان اهدافی دارید!

تابلوی چشم‌انداز کلاژی از تصاویر است که ارزش‌ها و اهداف آینده شما را نشان می‌دهد. این یادآوری بصری به شما کمک می‌کند در یک موقعیت استرس‌زا متمرکز شوید.

یک مثال عالی از قدرت یک تخته چشم‌انداز در فیلم داستان گابی داگلاس است. تابلوی چشم‌انداز خانواده او به بازیابی اعتمادبه‌نفس گبی پس از یک ناامیدی بزرگ کمک می‌کند.

 

۷. “ژست قدرت” را تمرین کنید

می‌پرسید: «ژست قدرت چیست؟» مانند “زن شگفت‌انگیز” یا “سوپر مرد” برای دو دقیقه بایستید، مانند یک قهرمان فوق‌العاده می‌شوید.

دکتر امی کادی در مورد تبعیض و کلیشه تحقیق می‌کند. او دریافت که ژست قدرت باعث کاهش کورتیزول (هورمون استرس) و افزایش تستستورون (هورمون تقویت‌کننده اعتمادبه‌نفس) می‌شود.

دانش‌آموزان و افرادی که قبل از انجام یک مصاحبه شغلی سخت، حالت قدرت را کسب کردند، گزارش دادند که احساس اعتماد بیشتری می‌کنند.

بنابراین توصیه‌های مادرتان را دنبال کنید: قد بلند بایستید، شانه‌هایتان را عقب نگه دارید و صاف پشت میزتان بنشینید. احساس بهتری خواهید داشت و اعتمادبه‌نفس خود را سریع‌تر بازیابی خواهید کرد.

 

مالک داستان خود باشید

۸. مالک داستان خود باشید

یکی از نقل‌قول‌های موردعلاقه من در رابطه برنه براون می‌گوید: “داشتن داستان و دوست داشتن خود در این فرآیند شجاعانه‌ترین کاری است که تابه‌حال انجام خواهیم داد.”

برای بازیابی اعتمادبه‌نفس خود پس از تجربه تحقیر شدن، باید مالک داستان خود باشید. تنها با رویارویی با بخش‌هایی که بیشتر شما را می‌ترساند، متوجه می‌شوید که کافی هستید.

هنگامی‌که از این حمله شرم‌آور برگشتید، بدانید که شرم یا تحقیر احتمالاً به اطراف باز می‌گردد و سعی می‌کند در مقطعی از زندگی شما دوباره با لگد زدن به شما ضربه بزند.

اما سر خود را بالا نگه دارید، زیرا اکنون می‌دانید که چگونه با سر آن هیولا روبرو شوید و آن را به‌جای خود بازگردانید.

مونیکا لوینسکی، اپرا وینفری و لیزی ولاسکوئز زنانی هستند که ادعای داستان‌های خود را داشتند و اکنون حکمت به‌دست‌آمده خود را به اشتراک می‌گذارند. با شجاعت خود به دیگران الهام می‌بخشند.

از آن‌ها الگوبرداری کنید و با وارد شدن به لیست آهنگ خود، درخواست در آغوش گرفتن، مالکیت داستانتان و دوست داشتن خود، اعتمادبه‌نفستان را به دست آورید.

 

دوره «چگونه قاطع باشیم؟»

دوره «چگونه قاطع باشیم؟»

قاطعیت بسیار مهم است زیرا پایه و اساس هر کاری که انجام می‌دهیم، هر ارتباطی که با افراد چه در خانه و چه در محل کارداریم، چه یک‌به‌یک باشد چه جلسه‌ای و یا گروهی از دوستان، قاطعیت است.

اگر خوب فکر کنید می‌بینید که رهبری به قاطعیت نیاز دارد؛ در مدیریت زمان هم باید قاطع باشید؛ حتی یک ارائهٔ خوب هم نیاز به قاطعیت دارد.

کار سختی ست چون یک مهارت ذاتی نیست و باید آن را فراگرفت. خیلی راحت است که در موقعیت‌های سخت یا وقتی‌که داریم موقعیت‌های سخت را حل می‌کنیم تسلیمگر یا پرخاشگر باشیم و رفتار بدون قاطعیت از خود نشان دهیم.

ولی در این دوره ویدان کریس کرافت، نویسنده، سخنران و مربی مهارت‌های مدیریتی، به شما توضیح می‌دهد که قاطعیت از چه چیزی تشکیل‌شده است و تکنیک‌های عملی را آموزش می‌دهد که به شما اجازه می‌دهد بتوانید بلافاصله از آن‌ها استفاده کنید.

پس اگر می‌خواهید بدانید که قاطعیت چیست و چگونه می‌توانید در آن بهتر شوید توجه شما را به دیدن این دوره جلب می‌کنیم.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۲]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]