کوچینگ بر اساس تعریف فدراسیون بین المللی ICF؛ نوعی همکاری و مشارکت بین کوچ و مراجع قلمداد می شود.
که در طی آن مراجع با استفاده از گفتگوهایی آگاهانه و پرسشهای طلایی کوچ، تواناییهای شخصی و حرفه ای خود را افزایش میدهد.
یا به تعبیر دیگری توسط موسسه IPEC ، کوچینگ همان فرآیند عملی کردن تواناییهای بالقوه مراجع، تسهیل
و منتهی کردن اهداف و علایق درونی مراجع به اقدامات بیرونی و نیل به اهداف است.
در همه رویکردها و تعاریف فوق، میدان کوچینگ آوردگاهی در راستای ارتقای ذهنی و عملی مراجع است به واسطه بازتاب ذهنیت
و زاویه دید دقیق کوچ که طی فرآیند جلسات کوچینگ و با به کارگیری پرسشهای طلایی و زدودن غبار از ذهن و پرورش آگاهانه آگاهی مراجع، به انجام می رسد.
توجه به چنین آوردگاهی که بر خلاف میدان نبرد، میدانی برای تبادل افکار و رشد اندیشه و پرورش خودآگاهی است.
و در آن شخصیت کوچ و مراجع، سفری را آغاز میکنند، دیدگاهی است که در این مقاله کوتاه تلاش شده است.
نگاهی هنرمندانه و اقتباسی به فعالیت کوچینگ و رویکرد کوچ به مقوله بیزینس کوچینگ در آینه سفر قهرمان داشته باشیم.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] چگونگی مشاوره و سغر مراجع در جلسه کوچینگ[/caption]زندگی مدرن، تلاش انسان برای سلامت عبور از هزارتوی آن
در دورانی زندگی می¬کنیم، که تکنولوژی، روزانه امکاناتِ جدیدی به سبک زندگی مخاطبینش اضافه میکند،
این امکانات خواه ناخواه بر رفتار¬ها و تعاملات درونی، بیرونی انسان¬ها تاثیر گذار است.
این فضای ارتباطی در چالش جستجوی خود حقیقی انسان در کنار پیامدهای متعدد اتفاقات، بحران ها و استرس های پیرامون وی است.
انسان نیز بر اساس تغییرات محسوس پیرامونی خود، تغییرات متعددی را در سبک زندگی خود احساس میکند که هر یک مدل جدیدی از ارتباط را نیز طلب میکنند
یکی از چالش های تکنولوژیک و ارتباطی دنیای مدرن، کسب و کار است که تنوع و پیچیدگی آن در جوامع انسانی کنونی بر کسی پوشیده نیست.
تاسیس بنیان کسب و کار، هدایت ارگانهای حیاتی آن کسب و کار در مسیر بازده مناسب و ارتقا و رشد آن چالشهای عظیمی پیش پای صاحبان کسب و کار قرار داده است.
در این میان استفاده از مشاوره و به نوعی خرد جمعی برای رونق بخشی به فعالیتها راهی برای برون رفت از آسیبهای این حوزه از زندگی انسانی است.
مسیری که بعنوان زیر مجموعه خرد جمعی، واژه نوینی تحت عنوان بیزینس کوچینگ به خود یافته است.
همین فرآیند کوچینگ چگونه سفری است؟
مسیری که مراجع در کنار مربی، مشاوره و یا به عبارت بهتر کوچ طی میکند چه الگویی را می تواند در خود داشته باشد؟
توجه به این سفر برای دست یابی به موفقیت و رشد کسب و کار به ویژه در شاخه بیزینس کوچینگ چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟
همچنین بخوانید: مربیگری و تبدیل مدیریت بحران به رهبری بحران [caption id="" align="aligncenter" width="750"] سفر موفقیت مراجع در جلسه کوچینگ[/caption]سفر قهرمان در زندگی و کسب و کار
کریستوفر ووگلر(Christopher Vogler) نویسنده و فیلم نامه نویس معتقد است همه قهرمانان در وهلهی نخست در دنیای عادی
و گاه ملال آوری هستند که داستان از آنجا برای آنها شروع میشود.
تضاد این دنیا که در آغاز داستان هر قهرمان با آن رو به رو هستیم،
با دنیای پررنگ و شادابی که قرار است به آنجا برود یکی از عناصر جذابی است
که در بدایت امر مخاطب را جذب خود میکند و به نوعی داستان زندگی یک فرد را می سازد.
این قهرمان در زندگی هر فردی به نوعی وجود دارد و در شمای کلی مطلب ما قهرمان کسی است
که مراجع جلسه کوچینگ است و به نوعی صاحب کسب و کار است و او قهرمان زندگی خود است
و از طرفی دیگر کوچ نیز قهرمان زندگی خود است که شاید در فرصتی و مجال دیگری به آن از این منظر نیز بپردازیم.
زندگی در دنیای عادی بخش اول زندگی قهرمان است که در آن حضور دارد.
بخش دوم سفر قهرمان دعوت به ماجرا نام گذاری شده است.
در این بخش داستان، قهرمان یا صاحب کسب و کار به ماجرای قصه و تلاش برای موفقیت دعوت میشود؛
این دعوت میتواند درونی یا بیرونی باشد.
در اینجا قهرمان یا به نوعی صاحب کسب و کار تردید در دعوت ازکوچ یا رد دعوت و اتکای به خود دارد تا سومین مرحلهی سفر قهرمان شکل بگیرد.
قسمت معروف شمایل و الگویی که ووگلر به ما معرفی میکند در بخش چهارم آن یعنی استاد است.
این کهن الگو شناخته شده ی اسطوره ای همان مراد و مرشد و راهنماست.
فرد آگاهی که معمولا در کنار قهرمان، بعنوان مراد و پیری ـ شما بگویید کوچ یا مربی ـ برای هدایت و نوعی راهنمایی وجود دارد.
وقتی قهرمان داستان موفقیت میپذیرد وارد عرصه تحول فردی و تغییر ابعاد کسب و کار شود؛
متعاقباً از سری چالشهای پیش رو برای تغییر و رشد فعالیتهای فردی و اجتماعی خود استقبال میکند،
گویی از نخستین آستانه داستان موفقیت در زندگی خود عبور کرده است.
پیشنهاد ویژه: بیزینس کوچ، چه کسی هست و چه کسی نیستنام این مرحله را ووگلر عبور از نخستین آستانه گذاشته است. در چالشهایی که قهرمان یا به تعبیری صاحب کسب و کار با آن رو به رو خواهد شد ؛
گاه طی چالشهای پیش رو تغییر نگرش، بازنگری در فرآیند سامانه های منابع انسانی و تولید کالا و حتی پخش و توزیع کالا و ...، در برابر وی قرار دارد.
مسیری که در طی آن حل مسائل پیش رو اولویت وی خواهد شد.
جلسات کوچینگ همان محل ملاقات با کوچ می شود که در آن قهرمان کسب و کار با دوستانی آشنا میشود و آزمونهایی بر سر راهش قرار میگیرد؛
آزمونهایی ذهنی و عملی برای تغییر نگرش و اتخاذ رویکردهایی برای بازنگری در فعالیت های گذشته
و هدف گذاری آینده که طی فرآیند پرسش و پاسخ خودآگاهانه به آنها واقف می شود.
این مرحله مرحله ی آزمون هاست و تلاشی برای گذراندن چالشهای فردی و شغلی توسط مراجع است.
ترسی که از این نبرد در پیش روی قهرمان است، لحظات تنش و تعلیق را در زندگی صاحب کسب و کار دو چندان میکند،
به نحوی که آزمایش برای حرکت در مسیر موفقیت نام گذاشته می شود.
نجات از این چالشهای بزرگ همواره با پاداش همراه است، پاداشی که در نهایت موفقیت فرد را رقم خواهد زد.
مرحله ای از تجدید حیات پدید میآورد که گویی قهرمان کسب و کار جان تازهای گرفته است
و به نوعی بازگشت قهرمانانه قهرمان از مسیر پر چالش حرکت به سوی تغییر است؛
بازگشتی که در آن با اکسیر، با خود عطیه یا گنج ارزشمندی را برای دنیای عادی میآورد و نشانی از موفقیت بر سینه خود می چسباند.
موفقیت در کسب و کار و تبدیل شدن به فردی که نظام نوینی برای فعالیت شغلی خود تدارک دیده است،
تنها گوشهای از این موفقیت عظیم است که فرد قهرمان به دست آورده است.
موفقیتی که در دو حوزه درون و بیرون قهرمان رخ داده است.
موفقیتی که داستان آن شنوندههای بسیاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد و فرد را به قهرمان زندگی خود تبدیل میکند.
نویسنده: جناب آقای وحید حیاتی از دانش پذیران دوره تربیت کوچ حرفه ای کسب و کار ویدان