سؤالات زیر را از خود بپرسید تا مشخص شود آیا تبدیلشدن به یک مربی حرفهای، بهویژه یک مربی بیزینس، مسیر شغلی مناسب برای شما است؟
در این چشمانداز تجاری بسیار رقابتی، کارآفرین جسور به دنبال هر وسیلهای برای به دست آوردن مزیت است.
یکی از راههای این کار، استخدام مربی کسبوکار است.
یک مربی حرفهای میتواند به رشد و توسعه رهبران بیزینس کمک کند و درنتیجه کارایی کل شرکت را بهبود میبخشد.
بنابراین تعجبی ندارد که مربیگری بیزینس در حال پیشرفت است.
روس آلن پرنس، رئیس R.A. Prince & Associates در مقالهای در Forbes میگوید:
"بدون شک، تقاضا برای بیزینس کوچ زیاد است و بهسرعت در حال رشد است.
فرصتها برای مربیان کسبوکار باکیفیت از هر قشری که باشند احتمالاً بهتر از همیشه است. "
این یک مسیر شغلی با آیندهای روشن است و استقلال زیادی را ارائه میدهد.
اما آیا این شغلی است که شما شخصاً برای آن مناسب هستید؟
مربیگری حرفهای بهطورکلی یک صنعت رو به رشد است، اما کوچینگ کسبوکار نوع خاصی از مربیگری است، با اهداف مشخص.
سؤالات زیر را از خود بپرسید تا مشخص شود که آیا مربیگری و بهطور خاص کوچینگ کسبوکار مسیر شغلی شما هست یا خیر؟
بیشتر: ۶ مزیت داشتن بیزینس کوچرضایت شغلی همیشه در اولویت است؛ و در حرفه مربیگری، رضایت، از کمک به دیگران برای موفقیت حاصل میشود.
مربیان حرفهای میدانند که در مرکز توجه قرار نخواهند گرفت و از این بابت خوب هستند.
تماشای رشد و پیشرفت دیگران با حمایت شما هیجانانگیز است و بهعنوان مربی بیزینس با رهبران آینده در دنیای تجارت کار خواهید کرد.
درحالیکه مربیان حرفهای مشاور نیستند، اما به برخی مهارتها نیاز دارند.
اینها شامل مهارتهای ارتباطی عالی، هوش هیجانی بالا و توانایی گوش دادن بدون حواسپرتی است.
تفاوت در این است که مشاور از این مهارتها برای کمک به مشتریان در دستیابی به بهزیستی ذهنی و عاطفی مطلوب استفاده میکند،
درحالیکه مربی از آنها برای تعیین و دستیابی به اهداف مشتری استفاده میکند.
در مورد یک مربی بیزینس ، این اهداف بیشتر ماهیتی حرفهای دارند تا شخصی.
پیشنهاد ویژه: خصوصیات یک بیزینس کوچشما بهعنوان یک مربی بیزینس در مرز بین دو صنعت قرار دارید: کسبوکار و مشاوره.
بهاینترتیب، شما باید آمادگی لازم را برای توسعه دانش و درک خود از هر دو رشته داشته باشید.
به یاد داشته باشید که هدف یک مربی بیزینس کمک به مشتری برای بهبود مهارتهای تجاری مانند مدیریت زمان، تکنیکهای مدیریت، بازاریابی و استراتژی است.
این به آنها کمک نمیکند که زندگی شخصی خود را سازماندهی کنند. این صلاحیت مربی زندگی است.
همانطور که کلای کلارک مینویسد: " اگرچه استخدام درمانگران، روانشناسان و مربیان زندگی دارای ارزش است،
اما مربیگری کسبوکار به گونه دیگر ارزشمند است.
مربی بیزینس برای کمک به صاحبان مشاغل واقعی است که در نتیجه کشف پیشرفتها و پیادهسازی سیستمها و بهترین روشها، کسبوکارهای واقعی را توسعه میدهند. "
بسیاری از مربیان کسبوکار در سطح مدیریت یا بازاریابی آموزش خواهند دید.
یا ممکن است قبل از رفتن به حرفه مربیگری در دنیای تجارت، حرفهای را دنبال کرده باشند.
برخی از برنامههای آموزشی، مانند لیسانس در علوم اجتماعی کاربردی از SACAP با مدرک روانشناسی و مدیریت بازرگانی،
بهگونهای طراحی شدهاند که مهارتهای لازم برای کار مؤثر در کسبوکار و روانشناسی را در اختیار شما قرار میدهند.
پیشنهاد ویژه: نحوه کسب درآمد مربی کسبوکاربهعنوان مربی، وظیفه شما این نیست که پاسخ تمام سؤالات را به مشتریان ارائه دهید،
بلکه بیشتر به آنها کمک میکنید تا این پاسخها را برای خود بیابند.
شما باید کسی باشید که سؤالات را میپرسید، اما ترفند این است که سؤالات مناسب را بپرسید.
همانطور که جسی لین استونر از مرکز رهبری مشترک Seapoint میگوید: "مربیان پاسخ نمیدهند، آنها سؤالات بزرگی میپرسند.
سؤالات مربیگری خوب به آنها کمک میکند تا پاسخهای خود را بیابید. "
پرسیدن سؤالات مربیگری مناسب به این معنی است که شما مشتری را تشویق میکنید تا راهحلهای مشکلات خود را بیابد
و مهارتهای حل مشکلات خود را در این فرآیند توسعه دهد.
بهعنوان یک مربی بیزینس ، باید بتوانید بازخورد ارائه دهید و در صورت لزوم مشتری را به چالش بکشید.
اگر قصد ندارید او را برای دستیابی به این اهداف تحتفشار قرار دهید، هیچ فایدهای برای کمک به مشتری ندارد.
شما باید برای ناامیدی از کار با مشتریانی آماده شوید که به دلایلی همیشه اهدافی را که تعیین کردهاید دنبال نمیکنند.
در مقالهای برای فوربس، کلای کلارک، بنیانگذار پلت فرم مربیگری بیزینس Thrive15.com، نوشت:
" بسیاری از مشتریان وی در چیزی احساسی گیرکردهاند، آنها نمیخواهند یکی از اعضای خانواده خود را اخراج کنند،
از استفاده از برنامهریز روزانه امتناع کنند. آنها نمیتوانند انگیزه پیدا کنند که قبل از ساعت 7 صبح از خواب بیدار شوند."
پیشنهاد ویژه: بیزینس کوچ، مشاور کسبوکار نیستفدراسیون بینالمللی مربیان، خدمت مربیان را بهعنوان "آگاهی کامل و ایجاد رابطه خودجوش با مشتری،
با استفاده از سبکی باز، انعطافپذیر و مطمئن" توصیف میکند. رابطه مربیگری بر اساس اعتماد و اصالت بناشده است.
به نفع مشتری خود، باید بتوانید حس اعتمادبهنفس و تمرکز را در خود ایجاد کنید. برای مربیگری نیازی به پاسخ کامل ندارید.
این چیزی است که میتوان توسعه داد و شما یاد خواهید گرفت که بهعنوان بخشی از تمرینات خود، مربیگری خود را تقویت کنید.
خودآگاهی کلیدی برای توسعه مربیگری شما است و تمرین ذهن آگاهی نیز میتواند منفعت قابلتوجهی داشته باشد.
اگر میخواهید مربی بیزینس باشید، اولین گام کسب آموزشهای لازم است.
به یک مربی بیزینس تبدیل شوید
اگر میخواهید مربی بیزینس باشید، اولین قدم این است که آموزشهای لازم را کسب کنید.
کارولین ویلیامز، سرپرست سابق مربیگری در SACAP، میگوید:
"این روزها بازار آگاهتر شده است و به دنبال جداسازی مربیان آموزشدیده و باتجربه از مربیان غیرحرفهای و آماتور است. "