وقتی از فردی قدردانی میشود، آن فرد انگیزه پیدا میکند. درواقع قدردانی از کارکنان سوخت و موتور محرکه انگیزه است.
یک رهبر خوب میتواند احساس خوب ارزشمندی را در دیگران به خاطر تلاشها و مشارکتهایشان، ایجاد کند.
قدردانی از کارمندان ممکن است آسان به نظر برسد، اما حقیقت این است که اغلب گفتن آن، آسانتر از انجام دادن آن است.
غالباً کارکنان معتقدند که مدیرانشان، واقعاً برای آنها ارزشی قائل نیستند و شما باید ثابت کنید که مخالف این نظر هستید.
در ادامه مقاله به 5 نکته کاربردی اشارهشده است که به شما کمک میکند، کاری کنید که کارکنان شما احساس ارزشمندی کنند و انگیزه بیشتری برای ادامه همکاری داشته باشند.
یکی از نقلقولهای موردعلاقه من درباره رهبری میگوید:
"بهترین رهبران یک فاکتور مهم دارند. آنها واقعاً به مردم خود علاقهمند هستند. "
بنابراین تعریف و تمجید از کارمندان هنگام انجام کار خوب کافی نیست، اگر واقعی نباشد، آنها مستقیماً آن را درک میکنند.
قبل از رسیدن به نقطهای که تیم شما احساس ارزشمند بودن کند، باید بهجایی برسید که برای آنها واقعاً ارزش قائل شوید.
اگر واقعاً یاد بگیرید از تیم خود قدردانی کنید، حتی اگر این کار به زمان و تمرین نیاز داشته باشد، آنها متوجه خواهند شد.
تعدادی از سبکهای رهبری وجود دارد که میتوانید از بین آنها انتخاب کنید، هر یک از سبکهای رهبری نیز دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.
بااینحال، برخی از سبکهای رهبری بیشتر باعث میشوند که تیم شما احساس ارزش کند.
یکی از سبکهای رهبری موردعلاقه من، سبک رهبری به نام Golden Rule Management است که بهسادگی بیان میکند شما باید با کارمندان خود همانگونه رفتار کنید، که دوست دارید اگر شما در جایگاه آنها باشید و آنها در موقعیت شما باشند، با شما رفتار کنند.
بدون تردید، این امر شامل قدردانی واقعی در زمان و مکان درست است.
یکی از مهمترین مواردی که رهبران باید به خاطر داشته باشند این واقعیت است که، افراد تحت نظارت آنها افراد عادی و معمولی هستند.
آنها رباتهایی نیستند که برای انجام یک کار طراحیشده باشند و هر یک از آنها آرزوها، احساسات، چالشها و موارد دیگری دارند که خارج از شغل روزانه آنها است.
درباره این موضوعات با کارکنان خود صحبت کنید. این کار یکی از سادهترین راهها برای نشان دادن این است که، شما واقعاً برای کارمندان خود ارزش قائل هستید.
درواقع، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که، کمی وقت خود را صرف صحبت با کارمندان خود کنید به همان روشی که با همسایه یا هر آشنای دیگری صحبت میکنید.
اگر این کار را انجام دهید، نشان خواهید داد که کارمندان خود را بیش از افرادی که، فقط برای انجام یک کار در آنجا هستند، میبینید.
نشان میدهید برای آنها ارزش قائل هستید. شما باید بدانید که احساسات کارمندان شما چگونه هست؟
آیا آنها جدیدا از گفتگو با شما پرهیز می کنند و یا اینکه شما سعی می کنید که فضا را بیش از حد آرام نگه دارید.
کارمندان دوست دارند بدانند که، آنها نقش مهمی در پیشبرد شرکت دارند.
بااینحال، برای کارمند سخت است که درک کند در پیشبرد اهداف شرکت، چه نقشی دارد، اگر هیچ چشماندازی از آینده نداشته باشد.
مهم باشد که اهداف را بهوضوح با کارمندان خود در میان بگذارید و به آنها اطلاع دهید که کاری که آنها انجام میدهند کمک میکند تا شرکت به اهداف خود برسد.
شما باید اهداف کوتاهمدت را برای تکتک کارکنانتان بیان کنید. همچنین اهداف بلندمدتی که آنها میتوانند در دستیابی به آن اهداف نقش داشته باشند را باید بیان کنید.
هرچه کارمندان شما بهتر درک کنند که تلاششان چه تغییری ایجاد میکند و چگونه تلاشهایشان تأثیر میگذارد، احساس ارزشمندتری بیشتری میکنند.
شما باید به آنها بگویید که چه اهداف مقرون به صرفه برای سازمان دقیقا چیست؟
برخی از رهبران احساس میکنند که به چالش کشیدن عمدی کارکنان خود، تأثیر منفی در روحیه آنها خواهد داشت.
واقعیت این است که هیچچیز فراتر از حقیقت نیست.
تعداد کمی از افراد، از انجام کارهای ساده و بیهوده لذت میبرند و این احتمال وجود دارد که افرادی که تحت نظر شما کار میکنند، سالها در حرفه خود کار کنند، تحصیلات خود را ادامه دهند و مهارتهای ثانویه را بیاموزند.
بنابراین آنها آمادگی بیشتری برای مقابله با چالشهای پیچیدهتر دارند.
بهترین پاداش برای کسانی که سخت تلاش کردهاند تا پیشرفت کنند، این است که به آنها فرصت دهید با یک چالش مقابله کنند و تواناییهای خودشان را بهبود ببخشند.
و شما میتوانید اطمینان حاصل کنید که اگر آنها بتوانند بر چالشی که شما برای آنها تعیین کردهاید، غلبه کنند. احساس ارزشمندی و قدردانی بیشتری خواهند داشت.
نوشتهای از برایان تریسی