چگونه یک تیم بازاریابی کارآمد بسازیم؟

چگونه یک تیم بازاریابی کارآمد بسازیم؟

شما عبارت قدیمی "رم یک‌شبه ساخته نشد" را می‌دانید؟ همین امر برای ساختن یک تیم بزرگ بازاریابی صدق می‌کند.

برای یافتن افراد مناسب با مهارت‌های مناسب که متناسب با فرهنگ شرکت شما و با یکدیگر باشند، زمان زیادی لازم است.

حتی اگر بازاریاب‌های بسیار بااستعدادی استخدام کنید، یک ترکیب اشتباه می‌تواند منجر به نابودی کمپین‌های شما شود.

هنگامی‌که این بازاریابان بااستعداد را استخدام کردید، باید آن‌ها را راضی نگه‌دارید تا بهترین تلاش خود را بکنند و در اولین فرصت سازمان را ترک نکنند.

بخشی از این موارد شامل فراهم آوردن فرصتی برای استفاده از مهارت‌هایی است که طی سال‌های گذشته کسب کرده‌اند.

همچنین باید ابزار لازم بازاریابان را برای کمک به آن‌ها در انجام کار خود به‌طور مؤثر، فراهم کنید.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که چه نقش‌هایی را باید استخدام کنید و به دنبال چه مهارت‌هایی برای ساخت تیم بازاریابی کارآمد باشید.

 

5 نقش برای ایجاد تیم بازاریابی کارآمد

مسئولیت‌های بخش بازاریابی ممکن است بی‌پایان به نظر برسد، اما برخی از نقش‌ها و مهارت‌های اصلی وجود دارد که باید هنگام ساخت تیم از ابتدا به دنبال آن‌ها باشید.

توجه به این نکته مهم است که این نقش‌ها ممکن است باهم همپوشانی داشته باشند، یا مسئولیت‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که از بین می‌رود، به همین دلیل همکاری مهم است.

  تیم بازاریابی ؛ مدیر بازاریابی

1- مدیر بازاریابی

این نقش نام های زیادی دارد، ازجمله مدیر ارشد بازاریابی، معاون رئیس بازاریابی و مدیر بازاریابی.

اما وظایف یکسان است: شما به شخصی احتیاج دارید که مسئول تیم بازاریابی شود.

شخصی که بتواند هم افراد و هم مسئولیت‌های مختلف تیم بازاریابی را مدیریت کند.

مدیر بازاریابی مسئول ایجاد یک برنامه بازاریابی و موفقیت‌ها و شکست‌های کلی بخش بازاریابی است.

مسئولیت‌های مدیر بازاریابی شامل موارد زیر است:

• ایجاد یک استراتژی جامع بازاریابی

• تعیین اهداف و تعیین شاخص‌های اصلی موفقیت

• مدیریت اعضای تیم بازاریابی، ازجمله انجام ارزیابی‌ها

• گزارش به مدیریت ارشد

• اطمینان از هماهنگی کلیه فعالیت‌های بازاریابی با اهداف کسب‌وکار

• نمایندگی شرکت در رویدادها

• تصمیم‌گیری در مورد ساختار تیم بازاریابی

مدیر بازاریابی همچنین برای مدیریت مؤثر تیم خود به مهارت‌های نرم‌ نیاز دارد، مانند:

• ارتباط مؤثر

• مهارت گوش دادن خوب

• توانایی رهبری

• یکدلی

• نگرش باز و شفاف

 

تیم بازاریابی ؛ محتوا نویس

2- محتوا نویس

نوشتن یکی از مهارت‌های دست‌کم گرفته‌شده اما مهم در هر شغلی است، چه رسد به اینکه در تیم بازاریابی باشد.

یافتن نویسنده‌ای که بتواند نام تجاری شمارا معرفی کند و آن را به روشی جذاب برای مخاطب بیان کند که باعث تحریک کلیک، افزایش فروش و وفاداری به برند شود، کار کوچکی نیست.

نوع نویسنده‌ای که باید استخدام کنید به شغل شما بستگی دارد، اما در اینجا یک سری نکاتی بیان می‌کنیم که می‌توانید هنگام استخدام محتوا نویس در نظر بگیرید.

تجربه صنعت: داشتن تجربه صنعتی در برخی صنایع مانند خدمات پزشکی و مالی بسیار مهم است.

نمونه کارهای گذشته با خط محتوا نویس: در حالت ایده آل، نسخه خام را بخواهید، زیرا برخی از سایت‌ها قبل از آنلاین شدن، مطالب را به‌شدت ویرایش می‌کنند.

تجربه کار با یک تیم بازاریابی: برخی از نویسندگان صرفاً مایل به نوشتن هستند، اما نویسندگان محتوا در یک تیم بازاریابی باید فکر کنند که نسخه یا متن تبلیغی آن‌ها چگونه می‌تواند فروش را پیش ببرد.

هنگامی‌که برای اولین بار یک تیم ایجاد می‌کنید و در مورد نقش‌ها و مسئولیت‌های بازاریابی تصمیم می‌گیرید، به‌احتمال‌زیاد فقط یک نفر را برای محتوا نویسی استخدام می‌کنید.

پست‌های وبلاگ، خبرنامه‌های ایمیل، صفحات فرود، فرم‌های ثبت‌نام، محتوای وب‌سایت و مطالب فروش را کپی رایتر یا تولیدکننده محتوا می‌نویسد.

همان‌طور که تیم شما رشد می‌کند، می‌توانید مسئولیت‌ها را جدا کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید نویسنده‌ای را استخدام کنید که فقط لندینگ پیج بنویسد.

یا می‌توانید یک نویسنده UX استخدام کنید که تمرکز آن روی ایجاد کپی است و کاربران را در یک برنامه یا وب‌سایت تشویق می‌کند اقدامات خاصی انجام دهند.

اگر از ابتدا شروع می‌کنید و تجربه زیادی درزمینهٔ محتوا ندارید، می‌توانید به دنبال یک استراتژیست محتوا باشید.

آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا لحن خود را تعیین کنید و به شما در مورد نوع محتوایی که برای افزایش آگاهی از برند و جلب مشتری نیاز دارید، مشاوره دهند.

 

تیم بازاریابی ؛ مدیر شبکه‌های اجتماعی

3- مدیر شبکه‌های اجتماعی

در گذشته شرکت‌ها، رسانه‌های اجتماعی را به‌عنوان بخشی مهم از تجارت خود نمی‌دیدند، بنابراین مدیران رسانه‌های اجتماعی را استخدام نمی‌کردند.

اما حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی ضروری است.

اگر به‌تازگی شرکت خود را تأسیس کرده‌اید، این یک روش عالی برای گسترش آگاهی در مورد کاری است که انجام می‌دهید.

رسانه‌های اجتماعی همچنین یک ابزار مفید برای موارد زیر است:

• تعامل با مشتری‌ها

• ارائه خدمات سریع به مشتری

• گرفتن ایده‌های محصول جدید

• پرورش لید

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند یک ابزار فروش باشند در صورتیکه به‌درستی از آن‌ها استفاده شود.

به همین دلیل شما یک مدیر رسانه اجتماعی استخدام می‌کنید که بتواند تعادل مناسبی بین محتوای مفید و جذاب و تبلیغ برند شما برقرار کند.

  متخصص سئو

4- متخصص سئو

امروزه کار یک استراتژیست سئو، بیش از انتخاب کلمات کلیدی است، اگرچه پیدا کردن کلمات کلیدی هنوز قسمت مهمی از کار یک متخصص سئو است.

متخصص سئو همچنین باید مطمئن شود که وب‌سایت شما هنگام جستجوی کلمه کلیدی در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود.

برخی از وظایف متخصص سئو:

• انتخاب کلمات کلیدی مناسب، با در نظر گرفتن رقابت و ارتباط

• دریافت لینک از سایت‌های باکیفیت

• عنوان و متا تگ‌ها را در صفحات وب خود پیاده‌سازی و حفظ کند

• از آخرین تغییرات الگوریتم گوگل مطلع شود و اطمینان حاصل کند که تمام تغییرات لازم در سایت شما اعمال‌شده است.

• تغییرات فنی در سایت را که ممکن است بر رتبه‌بندی جستجوی شما تأثیر بگذارد، مانند سرعت بارگذاری صفحه و تجربه تلفن همراه در نظر بگیرد.

  تحلیلگر داده

5- تحلیلگر داده

یک بازاریاب بدون داده قادر به فعالیت نیست. غالباً شرکت‌ها داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کنند اما کاری با آن‌ها انجام نمی‌دهند.

آن‌ها این داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل نمی‌کنند و مطمئناً بینش عملی ندارند.

اینجاست که یک تحلیلگر داده وارد می‌شود.

در اینجا برخی از مسئولیت‌های اصلی یک تحلیلگر داده وجود دارد:

• تحلیل خرید و روند بازار

• ردیابی رفتار کاربر در کانال‌ها

• اندازه‌گیری عملکرد کمپین

• تهیه گزارش در مورد اهداف بازاریابی

• ارائه توصیه‌هایی برای بهبود کمپین‌ها

شما می‌توانید برخی نقش‌ها را ادغام کنید و یا در هر نقش وظایف را تفکیک کنید و هر دسته وظایف را به یک شخص بسپارید.

این تخصص‌ها به شما کمک می‌کند، یک تیم بازاریابی کارآمد داشته باشید و بتوانید خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهید و درامد خود را افزایش دهید.

دوره تسلط بر بازاریابی

دوره تسلط بر بازاریابی

بازاریابی هنر و علم تشخیص خواسته‌ها و نیازهای واقعی مشتریان فعلی و مشتریان آینده و سپس خلق و ایجاد محصولات و خدماتی است که نیازهای خاص مشتریان مذکور را تأمین کند.

دلیل اصلی موفقیت یا شکست کسب‌وکار، موفقیت یا شکست در تلاش‌های بازاریابی است.

بر اساس نظر دان و برداستریت، 48 درصد شکست‌ها در کسب‌وکار به کاهش یا عدم اثربخشی عملیات بازاریابی و فروش بستگی دارد.

یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود کسب‌وکارها به اهداف و نتایج موردنظر خود نرسند، ضعف در آموزش و مهارت مدیران و کارکنان یک مجموعه درباره فرآیند بازاریابی است.

دوره آموزش غیرحضوری تسلط بر بازاریابی از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن ویدان در دسترس شما است.

این دوره کاربردی به این منظور طراحی‌شده است که تخصص و هنر بازاریابی را به مدیران و کارکنان یک سازمان یا کسب‌وکار انتقال دهد.

هر سازمان یا هر تیمی از پایین‌ترین تا بالاترین درجه باید اصول بازاریابی را بدانند.

در این دوره، اصول اساسی بازاریابی آموزش داده خواهد شد و شما اگر با دقت دروس را فرابگیرید و تمرینات را انجام دهید، به یک متخصص بازاریابی تبدیل خواهید شد.

محمدمهدی ربانی مدرس دوره تسلط بر بازاریابی غیر از این‌که دانش بازاریابی روز دنیا را به شما آموزش می‌دهد، تجربیات خودش را که در سال‌های زیاد به دست آورده، به شما منتقل می‌کند

دیدگاه کاربران (0)