ما بیشتر زندگی خود را در محل کار خود میگذرانیم و همیشه احتمال دارد تعارض در محیط کار بین همکاران به وجود آید که این امر، نقش رهبر تیم، سرپرست یا مدیر را کمی دشوارتر میکند.
با قرار گرفتن در موقعیت رهبری، ممکن است اغلب شمارا برای پادرمیانی و حل تعارض در محیط کار دعوت کنند،
و شما باید یاد بگیرید که بهطور مؤثر از طیف وسیعی از مهارتها برای مقابله با چنین شرایطی استفاده کنید.
بسیاری از سبکهای مدیریتی وجود دارد که بسته به شرایط میتوانید آنها را دنبال کنید،
اما برخی از استراتژیهای اصلی وجود دارد که بدون توجه به سبک رهبری شما، در مورد حل تعارضات در محل کار، استفاده میشوند.
سناریوها میتوانند انجام کار بیش از شرح وظایف، دستکاری، انتقام شخصی، فرضیات و انتظارات غلط و حتی تبعیض باشد.
حل تعارضات با شدت متفاوت بهراحتی خاموش کردن شمع است،
اما اگر مراقبت و کنترل نشود، میتواند منجر به آتشسوزی شود و ممکن است کل کسبوکار شمارا بسوزاند.
وقتی متوجه شدید که با مشکلی روبرو هستید که در یک مسیر خاص قرار دارد و به یک درگیری کامل تبدیل میشود،
این استراتژیها به شما کمک میکنند تا با کمترین اختلال برای شرکت، شرایط را مدیریت کنید.
این استراتژیها برای تفسیر باز و متناسب با سبک شما و هدایت شما برای عبور از چالش است.
متنفر باشید تا آن را برای خود بشکنید اما اجتناب از مشکلی باعث از بین رفتن آن نمیشود.
برعکس، اگر بگذارید دم بکشد، بجوشد، فرقی نمیکند در چه سطحی باشد، زمانی فرامیرسد که تا جایی افزایش مییابد که بازگشتی وجود ندارد.
بهجای اینکه امیدوار باشید از بین میرود، هرچه زودتر با آن کنار بیایید، آسیب احتمالی کمتری ایجاد میکند.
اگر به مشکل و تعارض بهموقع رسیدگی شود، به شما کمک میکند تا از نارضایتی و فضای کار ناخوشایند در سراسر شرکت جلوگیری کنید.
مشکلات و تعارضات را بهصورت سالم و سازنده و مهمتر از همه با کمترین تلفات برطرف کنید.
بیشتر بخوانید: هدف مدیریت منابع انسانی چیست
همه ما در موقعیتهایی بودهایم که بهجای گوش دادن به مسئله برای تصمیمگیری، به پاسخ گوش میدهیم.
گوش دادن فعال به هر دو طرف اختلاف، به روشی آرام به شما کمک میکند که نهتنها اطلاعات مربوط به موضوع را جمعآوری کنید،
بلکه موارد زیادی را برای طرفهای درگیر، آشکار میکند.
برخی از نکات اساسی وجود دارد که شما باید آمادهباشید تا مسئله را حل کنید.
گوش دادن فعال به هر دو طرف به شما کمک میکند تا عواملی مانند اینکه چرا این درگیری ایجادشده است و دلایل اساسی این وضعیت را شناسایی کنید.
وقتی دلیل تشدید درگیری را تا جایی که نیاز به اقدام است، درک کنید، درک علت بهعنوان یک راهنما در حل آن عمل خواهد کرد.
آیا این مسئله مربوط به نقشهای مبهم و مسئولیتهای شغلی است؟
پس مشکل در ساختار سازمانی نهفته است و با برداشتن ابهام و پیچیدگی بهراحتی قابلحل است و باید ازنظر سازمانی موردتوجه قرار گیرد.
شاید مشکل در یک کارمند خاص و نگرش او باشد، که نشان میدهد، اقدامی که باید انجام شود باید متوجه کارمند و رفتار او باشد.
پیشنهاد ویژه: مدیرعاملهای حرفهای با چه چالشهایی مواجه هستند
در صورت امکان، برای حل منازعات، با همه طرفهای درگیر جلسه حضوری داشته باشید.
فناوری ممکن است در موارد دیگر دوست شما باشد.
اما ایجاد یک فضای امن که به هر دو طرف فرصت داده شود آزادانه صحبت کنند به ریشهکن کردن سوء ارتباطات و سوءتفاهمات ناشی از یک موضوع کمک میکند.
بااینحال، هنگامیکه تنش بالا میرود، جلسه حضوری برگزار نکنید، زیرا نمیخواهید در میانه یک دعوا قرار گیرید.
تعارضات در محل کار فقط به معنای اخلال درروند کار نیست.
عواقب آن میتواند برای مدت طولانی باقی بماند، مگر اینکه بهسرعت و بهطور حرفهای حل شود.
شما بهعنوان عضوی از بخش منابع انسانی، باید رهنمودهایی برای حل تعارض بهصورت عادلانه و بدون طرفداری یا خصومت ارائه دهید.
پس از شناسایی علت اصلی، مهارتهای راهنمایی و مدیریتی شما برای حل تعارض و بازگشت به یک محیط کار سالم ضروری است.
حتما مطالعه کنید: چگونه از کارکنان خود قدردانی کنیم
تعارض ناخواسته و مخرب است، اما این فرصت را دارد که به پایه رشد و تکامل تبدیل شود.
ازآنجاکه گاهی اوقات از مسائل عملیاتی یا سازمانی ناشی میشود،
تعارضات دیدگاه متمایزی در شناسایی مشکلات و فرصتی منحصربهفرد برای پرداختن به آنها ارائه میدهد.
در دنیای دیجیتال که همیشه در حال تکامل است،
میتوان تعارض را بهعنوان سیگنالی دانست که برای پیشروی و پیشرفت یک شرکت موردنیاز است و از آن استقبال میشود.
ما اغلب درمییابیم که در برابر مسئلهای، حتی گاهی بهطور غریزی، واکنش نشان میدهیم و در حل آن کوتاهی میکنیم یا حتی آن را فوریتر میکنیم.
مدیریت تعارض نباید به دنبال واکنش به تعارض باشد،
بلکه به دنبال یک پاسخ سازمانیافته و هدفمند است که بهجای پرتاب سوخت در آتش، به حل آن کمک میکند.
اگرچه هر سبک مدیریتی ممکن است متفاوت باشد، اما واکنش در شرایط ناپایدار فقط باعث میشود که شرایط از کنترل خارج شود.
علاوه بر این، اگر مدیر واکنشی هستید، این آسیبپذیری میتواند مشکلات بیشتری را در آینده ایجاد کند.
بیشتر بخوانید: رهبران بزرگ با ۶ قدم به دیگران انگیزه میدهند
عواملی مانند جنسیت، سن، میراث فرهنگی و تاریخ شخصی، که معمولاً نادیده گرفته میشوند، در هنگام درگیریها بهشدت موردتوجه قرار میگیرند.
با شناخت این موارد در زمانهای دشوار، شما تصور واضحتری از شخصیت یک شخص میگیرید.
اگرچه دلیل اصلی این مشکل نیست، اما تبعیض و بیاحترامی از موضوعات مهمی است که محل کار با آن روبرو است و نباید سکوت و تحمل کرد.
پیشنهاد ویژه: مستر مایند چیست
تعارض در محل کار میتواند بر سایر نیروها نیز تأثیر بگذارد. این تأثیر میتواند حتی پایدارترین محیط کار را نیز برهم بزند.
بنابراین ارتباطات چندجهته برای تداوم و پیشرفت در محل کار ضروری است.
درحالیکه پرداختن به تعارض بهخودیخود نباید یک نقطه کانونی باشد،
مدیر باید اطمینان حاصل کند که هیچ اثر ماندگاری وجود ندارد و فرهنگ و ارزشهای شرکت درک میشود، به آن احترام گذاشته میشود و نگهداری میشوند.
علاوه بر این، باید هرگونه نگرانی یا اختلال را برطرف کنید تا تنظیمات عملیاتی را به سطح موردنظر برگردانید و عملیات بهینه را از سر بگیرید.
نحوه مدیریت تیم یا نیروی کار یا نحوه اداره مشاغل کاملاً به خود شما بستگی دارد و سبک مدیریت شخصی شمارا منعکس میکند.
بااینحال، در نظر گرفتن استراتژیهای فوق میتواند یک صرفهجویی در زمان باشد.
هم مدیران باتجربه و هم تازه واردین باید بلوغ عاطفی و حرفهای نشان دهند که به آنها این امکان را بدهد تا با نگرش و طرز فکر صحیح از پس شرایط دشوار برآیند و آنها را از مدیران نالایق با گرایشهای استبدادی جدا کند.