نحوه استفاده از بازاریابی حسی برای تقویت جذابیت برند

نحوه استفاده از بازاریابی حسی برای تقویت جذابیت برند

امروزه ده ها نظریه وجود دارد که چگونه مشتریان را بهتر جذب کنیم. یکی از روش‌های معروف جذب مشتری، برند سازی با بازاریابی حسی است.

به بازاریابی حسی، تبلیغات حسی نیز می‌گویند. این مدل بازاریابی روشی است که با استفاده از جذابیت حسی هر پنج حس مخاطب خود را درگیر می‌کند.

بازاریابی حسی محتوایی را تولید می‌کند که حواس بینایی، لامسه، صدا، بو و چشایی را به خود جلب کند.

بازاریابی حسی یا بازاریابی چند حسی ثابت می‌کند که راهی مؤثر برای جذب مخاطب است و با استفاده از این روش برند شما فراموش نمی‌شود.

برخی از افراد از دیدن تصاویر لذت می‌برند، برخی از افراد از گوش دادن به صدا لذت می‌برند و عده‌ای از طریق لمس کردن یا بوییدن جذب می‌شوند.

از این جذابیت‌های حسی می‌توان در بازاریابی محصولات و خدمات استفاده کرد.

در این مقاله بازاریابی حسی را تعریف می‌کنیم و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که برند سازی حسی چیست و چه نقشی در بازاریابی محصولات و خدمات دارد.

 

بازاریابی حسی چیست؟

بازاریابی حسی چیست؟

به زبان ساده، بازاریابی حسی شامل اجرای یک کمپین بازاریابی است که پنج حس مخاطب را به خود جلب می‌کند: بینایی، صدا، لمس، چشایی و بویایی.

همچنین شامل بسیاری از تکنیک‌ها است. مخاطبان نسبت به برند و تاکتیک‌های شما احساساتی دارند.

از این تکنیک‌ها برای دستیابی به حواس مشتری و تأثیرگذاری بر رفتار وی استفاده می‌شود.

استفاده از حواس رسانه‌ای در تبلیغات و کمپین‌های بازاریابی می‌تواند به میزان قابل‌توجهی بر مخاطبان و تصمیم آن‌ها برای خرید محصول شما تأثیر بگذارد.

مطالعات نشان داده است که یک جذابیت حسی خاص می‌تواند بر نحوه درک فرد از یک کالا یا عملکرد آن تأثیر بگذارد. درصورتی‌که مربوط به آن تجربه حسی باشد.

به‌عنوان‌مثال، محققان کشف کرده‌اند که احساس گرما می‌تواند فرد را به پذیرش وادار کند.

به همین ترتیب، باز کردن پوسته شکلات و صدایی که تولید می‌کند، احساسات مثبتی ایجاد می‌کند و مخاطب با شادی و راحتی پذیرای محصول می‌شود.

هنگامی‌که محصولات را تبلیغ می‌کنیم، اگر یکی از حواس پنج‌گانه مخاطبین را جلب کنیم، بسیار مؤثر است، به همین دلیل تبلیغات حسی می‌تواند نتایج خوبی را کسب کند.

بازاریابی حسی یک رویکرد ساده و درعین‌حال مؤثر در جهت تأثیرگذاری بر مصرف‌کنندگان است که محصولات و یا خدمات را خریداری کنند.

  برند سازی حسی چیست؟

برند سازی حسی چیست؟

برند سازی حسی یعنی ایجاد حس‌های نوستالژیک در مشتریان و ترغیب آنان به خرید.

بسیاری از بوها، رنگ‌ها و صداها تداعی‌کننده خاطرات دل‌نشین مردم یک فرهنگ و یا سرزمین هستند.

شما می‌توانید برند حسی خود را داشته باشید و بیانگر یک حس و حال خاص باشید.

طبق تحقیقات، ۹۳ درصد افرادی که خرید می‌کنند به خاطر رنگ محصولات جذب‌شده‌اند و ۶ درصد به خاطر جنس محصولات و آن یک درصد درگیر بو و فضا و سایر عوامل حسی دست به خرید زده‌اند.

شرکت‌ها تشخیص می‌دهند که هنگام تبلیغ محصولات خود کدام‌یک از حواس پنج‌گانه را هدف قرار دهند.

استراتژی‌های بازاریابی حسی باید مختص یک محصول خاص باشد.

به‌عنوان‌مثال، تولیدکنندگان عطر می‌توانند به‌طور طبیعی بر روی حس بویایی تمرکز کنند.

از طرف دیگر، رستوران‌ها و شرکت‌های غذایی می‌توانند حس چشایی فرد را هدف قرار دهند.

مهم نیست که یک شرکت درنهایت از کدام استراتژی استفاده می‌کند اما باید با نام تجاری یا برند مطابقت داشته باشد.

 

چرا بازاریابی حسی کار می‌کند؟

چرا بازاریابی حسی کار می‌کند؟

امروزه، بازاریابی عالی مربوط به تجربه مشتری است.

این امر هم در فروش محصولات اینترنتی و هم برای فروش محصول به‌صورت فیزیکی صدق می‌کند.

اگر مخاطب احساس خوبی نداشته باشد، کیفیت محصول و خدمات مهم نیست.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، بازاریابی حسی کاملاً با این مفهوم ارتباط برقرار می‌کند.

بازاریابی حسی یک تجربه کامل را فراهم می‌کند. به همین دلیل، به‌عنوان یک روش تعاملی منحصربه‌فرد برای جلب‌توجه مخاطبان است.

گاهی اوقات ممکن است برای تأثیرگذاری بیشتر و دستیابی به نتایج بهتر، روی چند حواس متمرکز شویم.

 

چگونه از بازاریابی حسی استفاده کنیم؟

1- به مخاطبان نزدیک شوید

اگر می‌خواهید از بازاریابی حسی برای افزایش فروش استفاده کنید، باید به مخاطبان خودتان نزدیک شوید.

فرد باید بعد از ورود به فروشگاه، با شما و برندتان احساس نزدیکی و صمیمت کند و هنگام خروج لبخند روی لب داشته باشد.

برای ارتباط صمیمی با مشتری، حتماً نیاز نیست از نزدیک او را ببینید؛ حتی در کسب‌وکارهای اینترنتی هم می‌توانید ارتباط خوبی برقرار کنید.

این صمیمت از راه‌های مختلف ایجاد می‌شود؛ مثلاً پیشنهاد محصول، طبق سلیقه و نظر مشتری، که قبل از آن باید شناخت کافی از مشتری پیدا کرده باشید.

یا دادن هدایای تبلیغاتی هرچند کوچک، تخفیف دهی به آن‌ها؛ یا برقراری ارتباط با مشتری از طریق شبکه‌های اجتماعی یا پیامک یا تلفن.

  با حس بویایی مخاطب بازی کنید

2- با حس بویایی مخاطب بازی کنید

استفاده از حس بویایی برای بازاریابی حسی یک تکنیک حساس و مهم است که باید با دقت بالا انجام شود.

یک رایحه خوش که از چند متری فروشگاهتان به مشام مخاطب می‌رسد، تأثیر مناسبی روی ذهن او در مورد شما و برندتان و حتی افزایش فروش دارد.

مثلاً فروشگاه victoria secret سال‌هاست که از رایحه وانیل، استفاده می‌کند و این رایحه را به یکی از عنصرهای برندش تبدیل کرده است.

متأسفانه استفاده از رایحه برای کسب‌وکارهای اینترنتی قابل انجام نیست؛ اما می‌توانید یک رایحه برای هدایای تبلیغاتی خود که برای مشتری می‌فرستید، در نظر بگیرید.

بعد از مدتی، مشتری متوجه تعلق این رایحه به برند شما می‌شود و در خاطرش می‌ماند.

 

3- از تأثیر صدا استفاده کنید

آهنگ‌های ملایم فقط برای پخش در کافی‌شاپ‌ها نیستند. حتی شما می‌توانید از یک لیست پخش موزیک در فروشگاه اینترنتی‌تان هم استفاده کنید.

خیلی از مدیران وب‌سایت‌ها، از آهنگ در سایت خود برای افزایش احساس خوب مخاطب و در ادامه افزایش زمان ماندگاری آن‌ها در سایت استفاده می‌کنند.

البته این موضوع بسیاری از کاربران را ممکن است آزار دهد.

در انتخاب موزیک چه در کسب‌وکار آنلاین و چه فیزیکی، دقت لازم را به خرج بدهید و سلیقه مخاطبان را در نظر بگیرید.

مثلاً مشتریان یک فروشگاه لوازم اسپرت با مشتریان آثار هنری کاملاً متفاوت است. حالا اگر جای این دو را عوض کنیم، چه حسی به مخاطب دست می‌دهد؟

  روی حس لامسه سرمایه‌گذاری کنید

4- روی حس لامسه سرمایه‌گذاری کنید

جالب است انسان قبل از خرید، تمایل دارد محصول را هر چه که باشد، حتی یک مجسمه، لمس کند.

چون مشتری ازنظر ذهنی به آرامش می‌رسد و ریسک ذهنی او را برای پرداخت پول کاهش می‌دهد.

بنابراین سعی کنید محصولاتی را به‌عنوان نمونه در دسترس مخاطب قرار دهید تا بتواند با آن‌ها رابطه برقرار کرده و حتی احساس داشتنش را تجربه کند.

البته اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید شاید نتوانید به‌خوبی این موضوع را قبل از خرید رعایت کنید.

اما با ارسال بسته‌بندی محکم، کارت ویزیت ضخیم و نرم و... می‌توانید باعث ایجاد احساس بهتر به برندتان از طریق حس لامسه شوید.

5- حس بینایی را دست‌کم نگیرید

بینایی یکی از قدرتمندترین حواس 5 گانه است و با بی‌توجهی به آن می‌توانید به‌خوبی تمامی زحماتتان در مورد این نوع بازاریابی را به باد بدهید.

یادتان باشد هنوز هم مخاطب بیشتر از آنکه با بوی رایحه خوش ترغیب شود و وارد فروشگاه شما شود، به‌ظاهر و ویترین آن توجه می‌کند.

مثلاً یک بسته‌بندی جذاب می‌تواند، مشتری را ترغیب به خرید کند.

علاوه بر فروشگاه فیزیکی، ظاهر در فروشگاه‌های اینترنتی هم اهمیت بالایی دارد.

مثلاً در کسب‌وکارهای طراحی سایت، زیبایی سایت برای مشتریان بسیار اهمیت دارد.

دیدگاه کاربران (0)