معرفی دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای فضای دیجیتال

معرفی دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای فضای دیجیتال

این مقاله در مورد معرفی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال و یا شکل‌های دیگری از تعریف این عبارت در وب فارسی هست.

همان‌طور که می‌بینم این عبارت دو سیلابی از دو کلمه مارکتینگ و دیجیتال تعریف شده و ما قبل از تعریف این موضوع احتمالاً باید بدانیم بازاریابی چیست و وقتی آن را توانستیم تعریف کنیم، بیاییم سراغ دیجیتال مارکتینگ.

  [caption id="" align="aligncenter" width="750"]معرفی دیجیتال مارکتینگ معرفی دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن[/caption]

بازاریابی چیست؟

با کاسب‌ها که صحبت می‌کنیم میگویند بازاریابی یعنی فروش، با صاحب شرکت صحبت می‌کنیم می‌گوید بازاریابی یعنی فرآیند ارائه ارزش برای مشتری، با دانشگاهی‌ها صحبت می‌کنیم میگویند بازاریابی یعنی فرآیند ایجاد ارزش برای مشتری و صاحب‌کار.

تو کتاب‌ها تحقیق می‌کنیم می‌بینیم تعاریف دیگری هم موجوده، تو اینترنت هم همین‌طور، ویکی‌پدیا یه تعریف داره، کاتلر یه تعریف داره، آقای دکتر روستا فقید یه تعریف داره و ……

ازنظر بعضی افراد، بازاریابی یعنی بازار سازی، ازنظر برخی دیگر بازاریابی یعنی فروش، ازنظر گروه دیگری، بازاریابی یعنی انجام شدن یک فرآیند در سطح محل کسب‌وکار از تدارکات و تولید و فروش و ارسال محصول و خدمات به مشتری.

گروه دیگری میگویند بازاریابی یعنی انتخاب بازار هدف، گروه دیگری هم معتقدند بازاریابی یعنی پیوند صنعت به بازار.

چرا این‌همه تعریف وجود دارد؟ حتماً الان داری با خودت میگی سرکارمون گذاشته؟ بهتره همین‌الان یه سرچ گوگل بزنیم بینیم بازاریابی چیست؟

احتمالاً شما هم دیدید که چقدر تعریف وجود داره، اما می دونید چرا؟

چون علم بازاریابی و مدیریت ازنظر زمانی عمق زیادی نداره و چیزی در حدود یک قرن و حتی کمتر قدمت داره و تعاریف در حال تکمیل شدن هست.

اما بریم سراغ انجمن بازاریابی آمریکا ببینیم چه تعریفی برای بازاریابی دارن:

انجمن بازاریابی آمریکا در سال ۲۰۱۳ در آخرین تعریف بازاریابی را به این شکل تعریف می‌کند:

بازاریابی مجموعه فعالیت‌ها و فرآیندهای مرتبط با خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادات است.

این تبادل پیشنهادات برای مشتری، کارفرما، شرکا و جامعه باید دارای ارزش باشد. آفر= پیشنهاد

اما تعریف جناب کاتلر برای بازاریابی:

بازاریابی دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ارزش یا هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم‌زمان با کسب سود است، بازاریابی، نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را تشخیص دهد، بازار آن‌ها را تعریف می‌کند، حجم بازار را اندازه‌گیری می‌کند، سود احتمالی‌اش را برآورد می‌کند، مشخص می‌کند کدام بخش از بازار سودآورتر است یا من بهتر می‌توانم در آن به ارائه ارزش بپردازم و بعد، این محصول یا خدمت را طراحی و سپس ترویج (معرفی) می‌کنم.

بریم سراغ تعریف دکتر احمد روستا فقید: بازاریابی یعنی بازار شناسی، بازار سازی، بازار داری

بازار شناسی: به معنای شناخت مشتریان و نیازهای آن‌ها (جذب مشتری)

بازار سازی: به معنای خلق و به دست آوردن سهم بازار

بازار داری: به معنای حفظ سهم بازار (حفظ مشتری)

همان‌طور که در این چند دقیقه دیدیم بازاریابی معانی مختلفی داره که می‌تواند درست یا غلط باشد و هرکسی بنا به کسب‌وکار خودش بازاریابی را برای خودش تعریف می‌کند و درواقع تعریف واحدی وجود ندارد، و با توجه به اینکه تکنولوژی هرروز در حال تغییر هست، این تعریف‌ها هم در حال تغییر و پویایی هستند.

  [caption id="" align="aligncenter" width="750"]حالا بریم سر اصل کارمون یعنی بازاریابی دیجیتال چیست؟ معرفی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال[/caption]

حالا بریم سر اصل کارمون یعنی بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی هست که ما در آن از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنیم، همان جور که برای بازاریابی تعاریف متعددی داریم، برای بازاریابی دیجیتال هم تعاریف متفاوت داریم. هرجایی، هرکسی بنا به دانش خودش این عبارت را تعریف کرده است.

اگر بریم داخل ویکی‌پدیا بگردیم، می‌بینیم که تعریفی داده ، داخل سایت‌ها و کتاب‌ها تعریف‌های دیگری را می‌توانیم پیدا کنیم.

بعضی‌ها میگویند بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از اینترنت برای انجام فعالیت‌های بازاریابی.

ویکی‌پدیا:

دیجیتال مارکتینگ، یعنی عرضه محصول و خدمات از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

یکی از اساتید دیجیتال مارکتینگ می‌گوید: استفاده هوشمندانه از ابزارهای موجود در فضای دیجیتال به شکلی که به کسب‌وکار کمک کند به بقیه اهداف تعیین‌شده در بازاریابی برسد.

استفاده هوشمندانه از ابزار دیجیتال یعنی ببینیم چه سهمی را برای وب‌سایتمان باید بگزاریم، چه سهمی برای شبکه‌های اجتماعی‌مان، ایمیل مارکتینگ در چه مواردی به درد ما خواهد خورد، بررسی کنیم ببینیم برای کسب‌وکارمون کدام شبکه اجتماعی مناسب است مخاطب‌های ما بیشتر کجا حضور دارند .

درواقع دیجیتال مارکتر کسی هست که بتواند سهم مناسبی از هرکدام از ابزارهای دیجیتال را تعیین کند.

اگر امروز یک دیجیتال مارکتر بیاد و یک شبکه اجتماعی را مثل اینستاگرام برای کسب‌وکار خودش در نظر بگیره قطعاً اشتباه کرده چرا چون طبق آمار منتشرشده حدوداً ۹۴ درصد سطح کشور ما تحت نفوذ اینترنت قرارگرفته و این یعنی ۷۳ میلیون نفر ایرانی امروز از اینترنت دارند استفاده می‌کنند و چیزی حدود ۴۷ میلیون نفر در اینستاگرام هستند پس تعداد کثیری هم از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند پس هر نوع حرکتی در این فضا می‌بایست ابتدا از وب‌سایت شروع شود.

همان‌طور که خود اینستاگرام، تلگرام و …. ابتدا یک وب‌سایت داشتند و دارند و از روی آن نسخه‌های اپلیکیشن خود را منتشر کرده‌اند و ما می‌توانیم از پلتفرم‌های آن‌ها استفاده کنیم.

درواقع این پلتفرم‌ها بر روی سایت مستقرشده‌اند.

بنابراین ماهم باید ابتدا سایت خود را راه‌اندازی کنیم و بعد از راه‌اندازی سایت، در شبکه‌های اجتماعی اکانت حساب خود را فعال کنیم . و شروع کنیم به تولید محتوا.

پس دیجیتال مارکتینگ را ماهم این‌طوری تعریف می‌کنیم:

دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده هوشمندانه از ابزار دیجیتال و دیجیتال مارکتر کسی است که به‌درستی از این ابزارها استفاده کند.

  [caption id="" align="aligncenter" width="750"]اما یک سؤال مهم ابزارهای فضای دیجیتال چی هستند؟ معرفی دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای فضای دیجیتال[/caption]

اما یک سؤال مهم ابزارهای فضای دیجیتال چی هستند؟

ابزارهای دیجیتال در شرایط فعلی عبارت‌اند از وب‌سایت، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های ایمیل مارکتینگ و .... که هرکدام رو توضیح خواهیم داد.

وب‌سایت:

وب‌سایت‌ها درواقع تعدادی صفحه اینترنتی هستند که تحت یک هدف خاص و با یک عنوان و آدرس اصلی که آن آدرس اینترنتی میگوییم فعالیت می‌کنند.

در بازاریابی به تعبیر آقای دکتر ربانی وب‌سایت‌ها خانه برند هر کسب‌وکاری هستند.

وبلاگ‌ها:

وب‌سایت‌هایی هستند که طراحی‌شده‌اند که افراد مختلف در آن‌ها بتوانند مطالب خودشان را منتشر کنند و چون افراد زیادی در آن‌ها عضو هستند محتوای منتشرشده توسط دیگران مطالعه می‌شود که انتشار محتوا در آن‌ها و ارجاع دادن به سایت اصلی می‌تواند باعث افزایش ترافیک وب‌سایت ما گردد.

شبکه‌های اجتماعی:

درواقع اپلیکیشن ها بر پایه وب‌سایتی هستند که هرکدام امکانات خاصی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند و شکلی از ارتباطات را به‌صورت غیرحضوری و آنلاین برای کاربران فراهم می‌کنند.

که این ارتباط‌ها به شکل توییت، فیلم و تصویر، کامنت، تماس‌های صوتی و تصویری و ... می‌باشند.

البته مالکیت این فضاها در اختیار ما نیست و این شبکه‌ها حکم خانه‌های اجاره‌ای را دارند و ما باید بتوانیم از این فضاها مشتری را به خانه اصلی خودمان که وب‌سایت ما هست هدایت کنیم.

سیستم‌های ارسال ایمیل:‌

ایمیل یکی از ابزارهای اولیه است که برای ایجاد ارتباط بین افراد و سازمان‌ها ایجاد و تا به امروز خاصیت خود را از دست نداده و همچنان نقش مهمی را در بازاریابی دیجیتال به عهده دارد.

داشتن لیست ایمیل در هر کسب‌وکاری قدرت محسوب می‌شود.

چراکه با داشتن ایمیل مشتری‌ها بی‌واسطه و خیلی ارزان ما می‌توانیم محصول و خدمات خودمان را به آن‌ها ارائه دهیم.

 

نتیجه‌گیری:

با رشد و توسعه اینترنت و جهش‌های مختلفی که در آن صورت گرفته، همواره امکان بروز و ظهور ابزارهای جدید دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و ما به‌عنوان دیجیتال مارکتر باید هنرمندانه و هوشمندانه از آن‌ها برای رسیدن به اهداف بازاریابی خودمان استفاده کنیم.

نویسنده: جناب آقای مرتضی آزاد دهقان از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)