همواره کوچها و مربیان سؤالات خود مربیگری و کوچینگ عالی را جمعآوری میکنند. این سؤالات معمولاً بر افزایش ظرفیت مشتریان و مراجع مربیان متمرکز است.
مربیان نیز به سؤالاتی نیازمندند که ظرفیت مربی را افزایش دهد.
در ادامه این مقاله، لیست متنوعی از سؤالاتی ارائهشده است که میتواند آگاهی و اثربخشی کوچها و مربیان را در میسر مربیگری، عمیقتر کند.
این دسته از سؤالات که مربی از خود میپرسد، مربی را قادر میسازد تا بهطور مداوم کارآیی خود را بعد از هر جلسه مربیگری افزایش دهد و مهارتهای مربیگری را نیز در خود تقویت کند.
این فرآیند پیشبینی یا برنامهریزی، مربی را برای آموختن برتر میکند.
وقتی مربیان در طول یک رویداد تأمل میکنند، میتوانند مسیر خود را اصلاحکرده و تعدیلاتی را انجام دهند.
تأمل گذشتهنگر به مربیان امکان میدهد وضعیت گذشته را بررسی کنند، در نظر بگیرند که اقدامات آنها در فرآیند مربیگری چقدر مؤثر بوده است، و سپس پیشبینی کنند که چگونه در آینده با چنین رویدادی برخورد خواهند کرد.
انواع مختلفی از سؤالات خود مربیگری در ادامه آمده است:
الف) سؤالات بر اساس جلسه مربیگری که برگزارشده است:
1- چه چیز به خصوصی، خوب پیش رفت؟
2- چه چیزی آنطور که میخواهم، پیش نرفت؟
3- برای پیشروی بیشتر، کمتر یا متفاوت چهکارهایی میتوانستم بکنم؟
4- چه چیزی کم بود؟
5- کجا میتوانست تعادل بهتری وجود داشته باشد؟ در طول جلسه به چه چیزی توجه میکنم؟
6- چه چیزی در این گفتگو جالبتر بود؟
7- در طول جلسه چه اتفاقی افتاد که من/ ما انتظارش را نداشتیم؟
8- کجا را صرف چیزهایی میکردیم که ضروری نبودند؟
9- چه ارتباطات جدیدی در طول جلسه ظاهر شد؟
10- برای این جلسه چه استعارهای میشود به کار برد؟
11- در طول گفتگو و مشارکت از چه نوع هوشی استفاده کردیم؟
12- واقعاً در مورد چه چیزی صحبت میکردیم؟
13- چه چیزی ناگفته ماند؟ چه چیزی قطعشده است که نیازمند بررسی مجدد است؟
14- چهکاری میتوانستیم متفاوت انجام دهیم تا نتیجه بهتری به دست آوریم؟
15- آیا ما بیشتر بر نقاط منفی/چالشها تمرکز کردیم یا نقاط مثبت/امکانات؟
16- ما (مربی و مشتری) چه نوع پیامدهایی را ایجاد میکنیم؟ ما از این چه چیزی را میتوانیم بیاموزیم؟
17- چگونه مشارکت ما از جلسه قبل تکاملیافته است؟
18- آیا فرایند مربیگری بین من و مشتری در حال پیشرفت است؟
19- میتوانیم برای جشن گرفتن و پیروز شدن آمادهباشیم؟
ب) سؤالات بر اساس تجربه مربی
1- مشتری - یا این جلسه - چه چیزی به من آموخت؟
2- کجا زیاد کارکردم؟ کجا میتوانستم بیشتر انجام دهم؟
3- الآن انرژی من کجاست؟ این انرژی به من چه میگوید؟
4- چه چیزی برای من چالشبرانگیز بود؟
5- کجا متوجه شدم که نیاز به مدیریت شخصی دارم؟
6- من در کجا احساس محدودیت یا قضاوت کردم و چه چیزی باعث ایجاد آن شد؟
7- آیا الگوهای قبلی وجود دارد که باید در نظر بگیرم، برای من و یا مشتری من؟
پ) سؤالات مبتنی بر مهارتهای مختلف مربیگری:
1- سطح حضور من چه تأثیری داشت؟
2- نحوه گوش دادن من چه تأثیری داشت؟
3- وقتی ناسازگاریها را احساس کردم چگونه آنها را برطرف کردم؟
4- چقدر صحبت کردم در مقابل چقدر گوش دادم؟
5- آیا من مربی شخص بودم یا مشکل؟ (آیا فرد در فرآیند توسعه فردی باید قرار میگرفت و یا مشکل مرتبط با یک حوزه غیر از خودش بود؟ مثلاً در فرآیند کسبوکار مشکل داشت)
6- چقدر از زبان بدن و احساسات آگاه بودم؟ چقدر آنها را بهطور مؤثر مدیریت کردم؟
8- چقدر از سکوت استفاده کردم؟
9- چگونه میتوانم به مشتری کمک کنم شجاعتر باشد؟
10- چگونه میتوانستم آمادگی بهتری برای این جلسه داشته باشم؟
ت) سؤالات بر اساس تجربه مشتری:
1- چه چیزی، بهویژه برای این مشتری خوب کار کرد؟ این را از کجا میدانم؟
2- چه چیزی این فرایند مربیگری را برای این مشتری در سطح عمیقتری تحریک میکند؟
3- مشتری چه امکانات جدیدی را میشناسد؟
4- مشتری امروز بیشتر چه چیزی میخواست یا نیاز داشت به آن برسد؟
5- آنچه من متوجه شدهام برای این مشتری واقعاً مهم است؟
6- احساسات مشتری چه بود؟ چقدر احساساتش بر او اثر گذاشته بود؟
7- مشتری از موانع احتمالی چقدر آگاه است؟ این موانع چگونه بر پیشرفت آنها تأثیر میگذارد؟
8- مشتری در چه زمینهای بیشتر فعال به نظر میرسید؟
نتیجهگیری:
پرسیدن سؤالات خود مربیگری در زمان مناسب و بهموقع و در نظر گرفتن آنها پس از جلسات مربیگری میتواند توسعه مهارتهای مربی را تسریع کند.
این سؤالات بهعنوان یک تمرینی محسوب میشود که فرصتی را برای تقویت ذهنیت رشد و کنجکاوی مداوم مربی در مورد نحوه تبدیلشدن به یک مربی بهتر را ایجاد میکند.
بسته به علایق و نیازهای مشتری و فرآیند مربیگری، این سؤالات ممکن است تغییر کند.
مستندسازی پاسخها میتواند به مربی در مشاهده الگوها و ایجاد بینش عمیقتر در طول زمان کمک کند.
نویسنده: سرکار خانم مهسا کمالی پور از دانشپذیران دوره تربیت کوچ حرفهای کسبوکار ویدان