در سال ۲۰۲1 هستیم و در حال حاضر استفاده از روشهای قدیمی، کاربردی نبوده و نمیتواند کسبوکارها را به نتیجه دلخواه برساند.
اما بهترین استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات که در سال 2021 کسبوکارها را به نتیجه دلخواه میرسانند کدماند؟
1- با محتوای خود آموزش دهید
مدتهاست که محتوا پادشاه است.
با استناد به آمار و ارقام گزارش موسسه بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۹ میتوان گفت ۷۷ درصد از بازاریابان B2B (بازاریابی محصولات و خدمات) از بازاریابی محتوا استفاده میکنند.
اکثر بازاریابان محتوا B2B از محتوای آموزشی برای ایجاد اعتماد در مخاطبان استفاده میکنند که این امر برای بازاریابی درونگرا (inbound marketing) ضروری است.
بنابراین کسبوکارها باید محتوایی مرتبط، معتبر و آموزنده برای مخاطبان خود تولید کنند و در اختیار آنها قرار دهند.
2- پیامهای بازاریابی خود را شخصیسازی کنید
Peter Wilfahrt مدیرعامل آژانس دیجیتال مارکتینگ Versandgigant معتقد است بازاریابان باید هر پیام بازاریابی خود را در سال ۲۰۲۰ با تجزیهوتحلیل و درک دموگرافی گروه جمعیت هدف، ارتباط دستهبندیها و بخشهای درون بازار شخصیسازی کنند.
شخصیسازی یکی از بهترین استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات محسوب میشود.
او میگوید: «فقط کسبوکارهای معدودی هستند که از یک استراتژی پیامرسانی شخصیسازیشده استفاده میکنند.
ما درباره اضافه کردن نام کوچک مشتریان به ایمیل ارسالی برای آنها صحبت نمیکنیم. باید در ذهن خود جستوجو کنید و آنچه را که از آن میترسید، آرزو میکنید و میخواهید را کشف کنید»
Brock Murray مدیر ارشد عملیات آژانس دیجیتال مارکتینگ seoplus+ با این نکته موافق است که مشتریان باید احساس ویژه کنند.
او معتقد است ارسال پیامهای خودکار راهی است که باید انجام شود. زیرا به تبلیغکنندگان این امکان را میدهد تا تبلیغاتی را ایجاد کنند که بهطور پویا بر اساس جستوجوی کاربران تغییر کند.
نتایج نشان میدهد که مشتریان میخواهند از این نوع سفارشیسازی استفاده کنند.
Murray میگوید: «با این گفته ثابت میشود شخصیسازی بخش مهمی از هر استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات است. زیرا کاربران ثابت کردند که مایل نیستند با محتوا بمباران اطلاعاتی شوند، بهویژه محتوایی که به آنها مربوط نباشد.»
بهطورکلی تمام محتوای شما باید مختصر و بهراحتی قابلفهم باشد تا اطمینان حاصل شود که کاربران شما با هر تعامل ارزش دریافت میکنند.
شفافیت و احترام به حریم خصوصی کاربران نیز باید یک مؤلفه مهم هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ باشد.
Frank Spear بازاریاب محتوا در افزونه RafflePress که بهترین افزونه ارائهدهنده مسابقه و بازی در وردپرس است،
میگوید شخصیسازی، استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات او را بسیار فراتر از انتظارات در سال ۲۰۱۹ تقویت کرده است.
او بیان میکند: «ما سعی کردیم محتوای شخصیسازیشده را تقریباً در هر جنبه از استراتژی خود پیادهسازی کنیم.
تبلیغات انتخابی ما بر اساس محتوایی که کاربران میخوانند قبل از نشان دادن پاپآپ تغییر میکنند.
طراحی این ارتقاء نسبی به این دلیل است که به مشتریان نشان دهد مشکلات آنها را درک میکنیم و میخواهیم به آنها کمک کنیم.
ما برای مشتریان خود این امکان را فراهم میکنیم که در صورت اشتراک در کمپینهای بازاریابی ما، نوع محتوایی را که میخواهند از ما دریافت کنند انتخاب کنند.»
Sam White مدیر بازاریابی سایت CBD در Soul CBD میگوید: شخصیسازیِ کارآمد، نتیجه تلاشهایی در جهت شناخت رفتار مشتریان و مخاطبان است.
تقسیمبندی رفتاری یا جدا کردن مخاطبها بر اساس اقدامات آنها مانند خریدهای اول، سبد خرید رهاشده،
خریدهای مکرر و مشاهده صفحه بدون تبدیل نمونههایی از این تلاشها است.
وایت اضافه میکند: «هر گروه رفتاری میتواند از نظر دموگرافی بسیار شبیه به یکدیگر باشد اما به روشهای بسیار متفاوتی عمل کند.
تقسیمبندی رفتاری همان چیزی است که به ما امکان میدهد تا با هر گروه به روشی صحبت کنیم که با نحوه تعامل آنها با کسبوکار معنا پیدا کند.»
3- اجازه دهید دادهها خلاقیت شما را هدایت کنند
طبق گفته Natalia Wulfe مدیر ارشد بازاریابی آژانس دیجیتال مارکتینگ Effective Spend پلتفرمهایی مانند:
گوگل و فیسبوک کنترل بیشتری بر هدفمند کردن مخاطبان دارند، زیرا همزمان از قابلیت پیشنهادهای دستی دور میشوند.
در همین حال الگوریتمهای آنها در فهم اینکه کدام تصاویر تبلیغی و تصاویر کپی بهترین نرخ کلیک و نرخ تبدیل را به دست میآورند، ماهر شدهاند.
او میگوید: با این تغییرات ما شاهد هستیم که خلاقیت بهعنوان یک محرک جدی ظاهر میشود
و با محرکهای اصلی دیگر نظیر انتخاب مکان و هدفگیری مخاطبان در یک موقعیت قرار دارد.
درنتیجه Effective Spend روند طراحی خلاقانه خود را برای ترکیب رویکرد data-first بازنگری کرد.
ناتالیا ولف میگوید: «ما معیارهای عملکرد خلاقیت موجود را تجزیهوتحلیل میکنیم، سپس نقاط ضعف را شناسایی کرده
و ایده خلاقانه جدیدی را طراحی میکنیم که بهطور مستقیم بر معیارهای عملکرد ضعیف تأثیر میگذارد.»
۴- در تحقیقات اصلی سرمایهگذاری کنید
یکی از بهترین استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات سال ۲۰۱۰ سرمایهگذاری در تحقیقات اصلی بود.
Tamas Torok ریاست بازاریابی آنلاین شرکت Coding Sans میگوید: «Coding Sans از سال ۲۰۱۷ تحقیقات خود را درباره روند توسعه نرمافزار منتشر میکند
و این گزارشها باعث ایجاد لینکهایی در وبسایتهای معتبر شده و هزاران مشترک و مخاطب جدید را به همراه داشته است.»
او میگوید: «این استراتژی به این دلیل نتیجه داد که ما به چیز جدیدی رسیدیم.
دادههای جدید که به زیبایی ارائهشده بودند لینکهایی را ایجاد کردند که باعث شد افراد آنها را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند.»
Matthew Zajechowski سرپرست تیم توسعه آژانس دیجیتال مارکتینگ Digital Third Coast اذعان دارد استفاده از دادههای اختصاصی برای ایجاد محتوای طولانی با گرافیک،
یک استراتژی مؤثر در سال ۲۰۱۹ بوده است و نتیجه آن بک لینکهایی از هزاران نشریه پرنفوذ است.
او اضافه میکند: «ناشران میخواهند زوایای داستان جدیدی را برای پوشش دادن یک موضوع ارائه دهند، حتی اگر قبلاً آن موضوع را یک میلیارد بار پوشش داده باشند.
داشتن دادههای اختصاصی به ما امکان میدهد تا از این زاویه منحصربهفرد برخوردار باشیم و ارائه آن با کمک گرافیک، اشتراکگذاری آنها را آسان میکند.
ما به دنبال نویسندگان و انتشاراتیهایی هستیم که آن موضوع را پوشش دهند و آن را بهعنوان تحقیق یا مطالعه جدید ارائه کند.
۵. محتوای خود را بهروز کنید
Cyrus Yung بنیانگذار شرکت Ascelade میگوید بهروزرسانی محتوای قدیمی روشی است که به این شرکت خدمت زیادی کرده است و رتبه سایت آن را در رتبهبندی گوگل افزایش داده است.
Ascelade مقالههای قدیمی را که جستوجوی آنها در حال حاضر روندی نزولی دارد ولی قبلاً رتبه خوبی در گوگل کسب کردهاند و بک لینکهای زیادی را به خود جذب کردهاند، بهروزرسانی کرده است.
Mark Webster بنیانگذار شرکت آموزش بازاریابی آنلاین Authority Hacker میگوید این شرکت در سال ۲۰۱۹ بهجای تمرکز بر تولید محتوای جدید و باکیفیت، مطلب قدیمی را بهروزرسانی کرد.
او میگوید: «ما بعد از انجام این تاکتیک، متوجه شدیم استفاده از ترفندهای ساده در بهروزرسانی
و مهمتر از همه تغییر تاریخ مقاله و درج تاریخ جدید، رتبه سایت را در SERP گوگل بهسرعت بالا میبرد.
بدیهی است گوگل محتوای جدید را ترجیح میدهد اما ما پیشبینی نمیکردیم چنین موفقیتی به این آسانی باشد.»
علاوه بر این بهروزرسانی محتوای قدیمی روشی ارزان و مقرونبهصرفه است و بیدلیل نیست که مارک وبستر از این راهکار کوچک با عنوان «برد بزرگ» یاد میکند.
Jeroen Minks از آژانس دیجیتال مارکتینگ Vazooky Digital نیز معتقد است بهروزرسانی محتوای وبسایت یکی از موفقترین
و بهترین استراتژیهای بازاریابی است که در سال ۲۰۱۹ از آن استفاده کردهاند.
او میگوید: «با بهروزرسانی هر مقاله و هر صفحه از وبسایت بهصورت جداگانه شاهد افزایش بزرگی در رتبهبندیهای ارگانیک بودیم که منجر به ترافیک ورودی بیشتر وبسایت و دستیابی به مشتریان جدید شده است.
بخشی از بهینهسازی محتوا مشارکت سایر کارشناسان در مقالات ما بود که منجر به لینکهای خارجی بیشتر و حضور بهتر در شبکههای اجتماعی شد»
۶- فرصتهای وبلاگ نویسی خود را گسترش دهید چه راه دیگری برای گسترش دسترسی شما وجود دارد؟ به افراد بیشتری اجازه دهید از طریق وبلاگ نویسی مهمان برای نام تجاری شما محتوا تولید کنند. Pamela Bourgault کارشناس دیجیتال مارکتینگ در DashThis میگوید که این شرکت استراتژی محتوای خود را با اجازه دادن به مشتریان برای مشارکت در تولید محتوای وبلاگ تغییر داده است. او میگوید: «این نوع استراتژی برای هر دو طرف ایده آل است زیرا نویسندگان میتوانند از امتیاز نویسنده مهمان استفاده کنند تا تخصص خود را افزایش دهند و ما میتوانیم از دانش آنها برای افزایش دادههای وبلاگ خود بهعنوان منبع اطلاعات مرتبط و تولید سرنخ یا لید استفاده کنیم. در بیشتر موارد این مقالات ترافیک ورودی زیادی به همراه دارند و منجر به تولید سرنخ برای ما میشوند. ما مقالاتی به قلم مشتریان خود داریم که تا به امروز بیش از ۲۰۰ لید در ماه تولید کردهاند.»7- از ویدئو بیشتر استفاده کنید
استفاده از محتوای ویدئویی در سال ۲۰20 یک تاکتیک محبوب در دیجیتال مارکتینگ بوده است و برای سال ۲۰۲1 نیز یک استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات ضروری به شمار میآید.
Stuart Leung معاون بازاریابی برند Breazy میگوید که محتوای ویدئویی ارتباط بهتری با مشتریان برقرار میکند که به سهم خود باعث میشود آنها بتوانند محصولی را خریداری کنند.
گزینههای محتوای ویدئویی شامل آموزشها، توصیهها و فیلمهای مربوط به پشتصحنه است.
8- از پخش زنده آنلاین (Livestream) استفاده کنید Morgan Lathaen کارشناس بازاریابی شرکت Thumbprint تأکید میکند: «پخش زنده آنلاین در سال ۲020 در حال افزایش بود و همچنان در سال ۲۰۲1 به سلطه خود ادامه خواهد داد. زیرا رایگان است، مدتزمان کوتاهی برای تولید آن لازم است، در معرض دید مخاطبان هدف گستردهتری قرار میگیرد و تعامل کاربر معتبری را ارائه میکند.» همچنین محتوای پخش زنده توانایی ایجاد ایمپرشنهای بیشتر نسبت به پستهای منتشرشده در سرویسهای خبری را دارد.9- ویدئوهای توضیحدهنده را امتحان کنید
گزینه دیگری از محتوای ویدئویی، ویدئوهای توضیحدهنده هستند.
این همان چیزی است که به گفته Raj Vardhman سردبیر ارشد GoRemotely.net وبسایت آنها تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۹ انجام دهد تا مخاطبان مفاهیم پیچیده را آسانتر درک کنند.
او میگوید: «الگوریتم گوگل همچنان به وبسایتهای دارای محتوای ویدئویی توجه میکند که این امر هم برای بازاریابی و هم برای موتورهای جستوجو بسیار مهم است.»
Larissa Murillo مدیر بازاریابی وبسایت Marketgoo میگوید که آنها یک دوره برای یادگیری آنلاین در یودمی (Udemy) ایجاد کردند که بیشتر از اینکه تبلیغاتی باشد آموزشی است.
او میگوید: «ایده این تاکتیک ایجاد آگاهی برند از طریق ابزار سئو سایت و استفاده از این دوره برای آموزش سئو پایه و نحوه استفاده از ابزار ما برای کمک به این تلاش بود.»
Murillo اذعان کرد درحالیکه ثبتنام افراد مشکل بود. زیرا کاربران بهجای اینکه روی لینکها کلیک کنند URLs را تایپ میکردند،
اما مزیت دیگر این بود که ویدئوها در سایر ظرفیتها مانند پستهای وبلاگ قابلاستفاده مجدد هستند.
10- پادکست تولید کنید یا مهمان پادکستها شوید Ryan Scollon مشاور دیجیتال مارکتینگ، پادکستها را «پیشرفت واقعی در سال ۲۰۱۹» میخواند که بهویژه با افزایش نمایش در دیجیتال مارکتینگ روبهرو شده است. بازاریابان میتوانند بهعنوان مهمان در پادکستها حضور پیدا کنند یا خود، پادکست تولید کنند که هر دو روش مزایای بزرگی برای برندها به همراه دارد. Scollon میگوید: «پادکستها راه بسیار خوبی برای ایجاد مخاطب وفادار هستند که هر هفته بدون نیاز به دیدن چهره شما در مقابل دوربین، اجرا میشوند. بهکارگیری پادکست همچنین یک راه عالی برای استفاده مجدد از مطالبی است که قبلاً در وبلاگ خود منتشر کردهاید.» Stacy Caprio بنیانگذار بازاریابی رشد شتاب میگوید حضور در پادکستها یکی از مؤثرترین و بهترین استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات او در سال ۲۰۱۹ بوده است. زیرا باعث ایجاد ترافیک ورودی سایت و آگاهی از برند شده است.11- سئو محلی را در اولویت قرار دهید
Dan Rice مدیر بازاریابی شرکت Talent Locker میگوید مؤثرترین استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات در سال ۲۰۱۹ بهینهسازی و اولویتبندی گوگل مای بیزینس (Google My Business) بود.
ابزاری رایگان که به کسبوکارها اجازه میدهد تا حضور آنلاین خود را در گوگل و گوگل مپ مدیریت کنند.
کاربران میتوانند از طریق گوگل مای بیزینس در گوگل سرچ و گوگل مپ به دنبال کسبوکار یا خدمات موردنظر در اطراف خود بگردند.
او میگوید: «ما از این ابزار بهعنوان بخشی از یک کمپین گسترده دیجیتال مارکتینگ استفاده کردهایم که برای افزایش آگاهی از برند و نام برند طراحیشده است.
ما از طریق ایجاد پایدار پستها، بهروزرسانی محتوا و کمک به هدایت کاربران بهسوی گوگل مای بیزینس نتایج بسیار خوبی کسب کردهایم.
به نظر نمیرسد که این کارها فقط به سئوی محلی کمک کند بلکه در جستوجوهای مربوط به نامهای برندهای تجاری نیز بسیار مهم است.»
Leslie Whittaker مشاور بازاریابی تأکید میکند: «درحالیکه اکثر کسبوکارها ادعای استفاده از گوگل مای بیزینس را دارند، تنها درصد کمی از آنها این ابزار را بهینهسازی کردهاند.
بهعلاوه گوگل بهطور مداوم ویژگیهای جدید اضافه میکند که بسیاری از کسبوکارها از وجود آنها بیاطلاع هستند، این بدان معناست که آنها از فرصتهای موجود استفاده نمیکنند.»
Whittaker میگوید: «برای کسبوکارهای محلی گوگل مای بیزینس ابزاری اساسی برای بازاریابی است.
این اولین جایی است که افراد به دنبال کسبوکارها بهویژه کسبوکارهای محلی میگردند و راهی آسان برای افزایش تولید سرنخ در مدتزمان کوتاه است»
برای مثال صاحب یک خدمات اسپا در منهتن نیویورک پس از استفاده از این ابزار،
شاهد افزایش ۳۹۸ درصدی در تعداد دفعات مشاهده لیست در جستوجوی گوگل،
افزایش ۸۴ درصدی تماسهای تلفنی و افزایش ۱۵۳ درصدی در ترافیک ورودی سایت بوده است.
12- کمپین ایمیل خودکار را راهاندازی کنید
Maciej Baranowski مدیر جذب مشتری در وبسایت مشاوره شغلی ResumeLab میگوید
آنها در سال ۲۰۱۹ از کمپین ایمیل مارکتینگ استفاده کردند و این یک «موفقیت چشمگیر» بود.
ایمیل خودکار امکان شخصیسازی بهتر با آزمون A/B، اینفوگرافیکها، توالیها، مناطق زمانی و دکمههای CTA و همچنین بهینهسازی دادهها را فراهم میکند.
از این طریق کسبوکار شما مشتریان بیشتر و وفادارتری پیدا خواهد کرد، درنتیجه فروش و سودآوری شما افزایش خواهد یافت.
13- برای بهکارگیری فناوری صدا (Voice Technology) آماده شوید
با ادامه روند سالهای قبل و افزایش جستوجوهای روزانه بهصورت صوتی، جستوجوی صوتی بار دیگر در سال ۲۰۱۹ در ذهن بازاریابان قرار گرفت.
Paige Arnof-Fenn مدیرعامل شرکت مشاوره بازاریابی Mavens & Moguls بر استفاده از چتباتها تاکید میکند
که در کاهش هزینهها و تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ با پاسخ دادن به سؤالات متداول و همچنین بهینهسازی سؤالات صوتی و کلمات کلیدی طولانی مؤثر هستند.
او میگوید: «بهینهسازی جستوجوی صوتی برای دستیابی به فرصتهای بازاریابی و تبلیغات با دستیار صوتیهای هوشمند نظیر Siri، Alexa و دستیار گوگل کلید اصلی خواهد بود.»
Arnof-Fenn پیشبینی میکند برندهایی که تبلیغات مشتریپسندتر و کمتر تهاجمی ارائه میکنند به موفقیت دست یابند.
Faizan Ali مدیر روابط عمومی وبسایت WPBeginner میگوید بهینهسازی محتوا برای جستوجوی صوتی مزایای بسیاری برای WPBeginner به همراه داشت
و این امر به افزایش ترافیک ۳۷ درصدی در سال ۲۰۱۹ منجر شد.
بنابراین بهینهسازی جستوجوی صوتی نیز از بهترین استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات در سال ۲۰۲1 خواهد بود.
14- واقعیت افزوده را تست کنید
Polly Kay مدیر ارشد بازاریابی فروشگاه آنلاین فروش پرده English Blinds میگوید:
محتوای تعاملی به مشتریان امکان میدهد پیشنمایش محصولات را قبل از پرداخت هزینه و انجام خرید ببینند.
مشتریان فروشگاه English Blinds میتوانند برای داشتن چشمانداز از طرح پردهای مناسب با پنجره موردنظرشان،
عکس از فضای داخلی منزل خود در وبسایت آپلود کنند تا ظاهر پرده را روی پنجره ببینند.
او میگوید: «این ایده در ابتدا از طریق دیدن وبسایتهای طراحی مو برای ما به وجود آمد. د
ر این وبسایتها خانمها میتوانند تصویری از چهره خود را آپلود کنند و ببینند با مدلهای مختلف مو چگونه به نظر میرسند.
این کار به دلایل زیادی برای ما موفقیتآمیز بوده است.
همچنین این امکان را برای افراد فراهم میکند تا قبل از پرداخت پول و انجام خرید،
یکی از محصولات ما را در منزل خود ببینند که البته این امر نیز بهخودیخود به ایجاد انگیزه در فروش کمک میکند.»
15- از پیشنهادهای هوشمند (Smart Bidding) استفاده کنید
طبق گفتههای Wulfe، مدیر ارشد بازاریابی آژانس دیجیتال مارکتینگ Effective Spend گوگل و فیسبوک تواناییهای تبلیغاتی و هدفگذاری در تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی خود را طی یک سال گذشته بهطور چشمگیری گسترش دادهاند.
گزینههای بیدینگ هوشمند مانند Target CPA میتوانند بهسرعت با توجه به دادههای گذشته،
هزینههای تبلیغات را برای بهینهسازی جستوجوهای پیشرفته، تبلیغات خلاق، مخاطبان و بخشهای دموگرافی بهینهسازی کنند.