چرا از زبان بدن در کوچینگ استفاده نمی کنید؟ آیا تاثیر و نقش آن را کم می پندارید؟ این یک اشتباه بسیار بد است. ارتباطات غیرکلامی بخش بزرگی از ارتباطات انسانی را تشکیل میدهد و در بیشتر موارد بهصورت ناخودآگاه بیان میشود.
دانستن نحوه تفسیر آن سیگنالهای غیرکلامی به میزان زیادی مربیگری شما را بهبود میبخشد و فرصتهای زیادی را برای کشف باورهای اساسی باز میکند.
دانش زبان بدن در کوچینگ به شما کمک میکند تا خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهید، مراقب مشتری خود باشید و اعتماد او را جلب کنید.
سعی کنید این موضوع مهم را حتما در مذاکرات خودتان اولویت دهید. زیرا بهبود زبان بدن ، تاثیر زیادی در موفقیت کاری شما خواهد داشت.
زبان بدن در کوچینگ ابزاری برای ارتباط مؤثر
زبان بدن بازتاب بیرونی وضعیت عاطفی یک فرد است که بهعنوان ژستها، حالات و حالات صورت تعریف میشود که بهوسیله آن فرد حالات مختلف فیزیکی، ذهنی یا عاطفی را نشان میدهد و بهصورت غیرکلامی با دیگران ارتباط برقرار میکند.
افراد معمولاً سه نوع رفتار از خود نشان میدهند: لمس، وضعیت بدن و حرکت بدن.
اینها در دستهای از سیگنالها و یا وضعیتها قرار دارند و احساسات فرد را بهوضوح منتقل میکنند.
بااینحال، فرد باید نسبت به افرادی از فرهنگهای دیگر آگاه و نسبت به آنها حساس باشد که احتمالاً بسته به هنجارهای اجتماعی خود، از زبان بدن به روشهای مختلفی استفاده میکنند.
«Body language» زبان حرکات بدن چیست؟
یکی از مهمترین خصوصیات انسان که او را نسبت به سایر موجودات متمایز میکند، قدرت تکلم و سخن گفتن او است.
انسان میتواند با بهکارگیری کلمات و جملات احساسات درونیاش را بیان کند و دیگران را از آن آگاه نماید.
از طرفی خواسته یا ناخواسته در فضایی که آن را سکوت و خاموشی مینامیم تنها با آنچه زبان بدن و اجزای آن خوانده میشود، میتواند بهخوبی احساسی را منتقل کرده و یا معنای کلامی را تغییر دهد.
بنابراین بهکارگیری این نوع زبان در یک جهت و راستا میتواند بهخوبی در بیان هیجانات، عواطف و احساسات به کار رود.
متخصصین علوم ارتباطات میگویند که تنها ۷% از پیامهای ما از طریق واژهها منتقل میشود و ۳۳% آن از طریق لحن و تن صدا و ۵۵% هم از طریق زبان بدن انتقال مییابد.
حالا این زبان بدن در کوچینگ چیست؟ به زبان علمی، پیامهایی که توسط اعضای بدن و حرکات صورت منتقل میشوند، زبان بدن را تشکیل میدهند.
• زبان بدن در کوچینگ شامل دو قسمت است:
۱- زبان حرکات بدن
۲- زبان آرایش و ظاهر بدن
نقش زبان بدن در کوچینگ
پروفسور آلبرت محرابیان استاد دانشگاه UCLA و کارشناس موضوعات روانشناسی در بررسیهای خود نشان داده که میزان اثرگذاری ارتباطات ما از ۳ قسمت کلی تشکیل شده است.
۱- کلام
۲- لحن صدا
۳- زبان بدن
و موضوع متحیرکننده در این بررسی، میزان اثرگذاری هرکدام از اجزا در ارتباطات است!
خواستههای متعدد ورزشکاران، والدین و مدیران باشگاه فشارهایی را ایجاد میکند که میتواند بر رفتار مربیگری روزانه تأثیر بگذارد، مگر اینکه فرد استراتژیهای مقابلهای خاصی را ایجاد کند.
طبق تحقیقات، ۶۰ تا ۸۰ درصد نظرات اولیه در کمتر از ۴ دقیقه شکل میگیرد، زیرا ورزشکاران در مورد اینکه مربی برای آن روز قابل دسترس است یا غیرقابلدسترس است (بهآسانی صحبت کردن با او، دوستانه، دوستانه، معاشرت، باز تفسیر میشود) یا غیرقابل دسترسی است. (بهعنوان دور، غیردوستانه، بدخلق، گوشهگیر، سرد، و/یا بنبست درک میشود).
چنین تفسیری برای تعامل مربی و ورزشکار بسیار مهم است زیرا ” مربی عامل واقعی تغییر است” در هر محیط ورزشی.
بااینحال، مربیان همیشه از تأثیر فوری زبان بدن در کوچینگ خود یا سیگنالهای احساسی که ارسال میکنند آگاه نیستند.
اگر شما اشتباهی در زبان بدن داشته باشید، فرایند شما بسیار پیچیده تر خواهد شد. در مطلب اشتباه زبان بدن ، نکات بسیار جالبی را بیان کرده ایم.
بااینحال، آنها قبل، حین و بعد از تمرین توسط ورزشکاران “نمایش، مشاهده و مطالعه” میشوند.
قبل از مسابقه یا رویداد؛ در طول مسابقه یا رویداد؛ پس از مسابقه یا رویداد؛ در طول جلسه توجیهی یا ارزیابی؛ در طول غیر آموزشی و یا در موقعیتهای اجتماعی»
خودتان را کتابی ببینید که علاقهمندان میخوانند – چه بخواهید چه نخواهید»…و همیشه باید به یاد داشته باشید که “تصاویر بهاندازه هزار کلمه ارزش دارند!” گفته میشود: «بزرگترین رهبران جهان در طول تاریخ سخنرانان خوبی بودهاند و از زبان بدن در کوچینگ به صورت عالی استفاده میکنند تا در ارائه خود مؤثر باشند».
بهطور مشابه، مربیان باید تلاش، اشتیاق و اشتیاق را برای ایجاد انگیزه در ورزشکاران خود نشان دهند.
آمارها حاکی از آن است که بدون زبان بدن ۵۰ تا ۶۵ درصد از ارتباطات انسانی از بین میرود یا حداقل قابلخواندن نیست.
ژستهای ناخودآگاه با دستها، حالات چهره و زبان بدن اغلب میتوانند معنای واقعی را بهوضوح بیان کنند.
در دهه ۱۹۷۰، آلبرت محرابیان قانون ۷٪ – ۳۸٪ – ۵۵٪ را برای نشان دادن میزان ارتباط ایجادشده توسط کلمات، لحن و زبان بدن ایجاد کرد.
یافتههای آن مطالعه خاص نشان میدهد که کلماتی که ما صحبت میکنیم تنها حدود ۷ درصد از پیام کلی ارسالشده را منتقل میکنند.
۳۸ درصد به لحن یا خم شدن صدا و ۵۵ درصد به زبان بدن نسبت داده میشود.
با این حال، یافتههای او تا حدودی به ۷٪ [کلامی]، ۳۸٪ و ۵۵٪ [۹۳٪] به عنوان فرمول کاری برای ارتباط تعمیم داده شده است.
درواقع، این اعداد تنها منعکسکننده نتایج آن خاص هستند.
درواقع، آنها بیشتر در مورد اهمیت تصاویر و میزان تکیه ما به آنها در طول ارتباط هستند.
اگرچه نظر در مورد درصد دقیق هنوز در میان متخصصان رفتاری متفاوت است، ارتباط غیرکلامی هرگز کمتر از ارتباط کلامی «سبقت» ندارد.
مربیان باید با قوانین برای تفسیر دقیق آشنا شوند و درک خود را از موانع ارتباطی بالقوه افزایش دهند.
برای تعامل مربی و ورزشکار ضروری است که آگاهی، حساسیت و تکنیکهای ویژهای برای “خواندن” زبان بدن بهطور مؤثر ایجاد شود [طبق تحقیقات، زنان ادراکیتر هستند].
این شامل ژستهای بدن، علائم غیرعمدی، وضعیت بدنی و حالتها، شاخصهای فیزیکی و احساسی، سیگنالهای چشمی، زبان بدن و فضا [نزدیک بودن] و غیره است.
زبان بدن “باز” و مثبت و بهبود مهارتهای گوش دادن.
مشاهده مکرر ویدیویی ابزاری برای شناسایی مهارتها یا رفتارهای ارتباطی شخصی مربوطه است و به دنبال آن تمرین زبان بدن مؤثر در طول تعامل روزانه است.
انسانها و حیوانات در ماقبل تاریخ از زبان بدن استفاده میکردند. زبان بدن نوعی ارتباط است که در آن رفتارهای فیزیکی، برخلاف کلمات، برای بیان یا انتقال اطلاعات استفاده میشود.
چنین رفتاری شامل حالات چهره ، وضعیت بدن، حرکات ، حرکت چشم، لمس و استفاده از فضا است.
این اولین راه ارتباطی بود، سالها قبل از اینکه ما ارتباط کلامی را شروع کنیم.
انسان شناسان که از نظر رشدی صحبت میکنند معتقدند که زبان بدن به دلیل نیاز به درک و اعتماد یکدیگر در یک گروه پدید آمده است.
ارتباطات غیرکلامی میتواند پنج نقش را ایفا کند:
• تکرار: پیامی را که بهصورت شفاهی میدهید تکرار میکند و اغلب تقویت میکند.
• تناقض: میتواند با پیامی که میخواهید منتقل کنید مغایرت داشته باشد، بنابراین به شنونده شما نشان میدهد که ممکن است حقیقت را نگویید.
• جایگزینی: میتواند جایگزین پیام شفاهی شود. بهعنوانمثال، حالت چهره شما اغلب پیامی بسیار واضحتر از کلمات میدهد.
• مکمل: ممکن است به پیام شفاهی شما اضافه یا مکمل باشد. بهعنوان یک رئیس، اگر علاوه بر تعریف و تمجید به پشت یک کارمند دست بزنید، میتواند تأثیر پیام شما را افزایش دهد.
• لهجه دادن: ممکن است بر یک پیام شفاهی تأکید کند یا زیر آن خط بکشد. برای مثال کوبیدن روی میز میتواند بر اهمیت پیام شما تأکید کند.
زبان بدن قدرتمند و قابلاعتماد است مگر اینکه فردی که آن را بیان میکند بداند چگونه آن را دستکاری کند.
انواع زبان بدن
حالات چهره:
احساسات بیشماری را میتوان با استفاده از حالات چهره بیان کرد. بهطور منحصربهفرد، حالات صورت تمایل به جهانی دارد.
برای مثال، حالات چهره برای شادی، غم یا ترس در همه فرهنگها یکسان است.
حرکت و وضعیت بدن شامل تمام موارد زیر است:
وضعیت بدن: وضعیتی که در طی آن فرد هنگام ایستادن یا ایستادن بدن خود را نگه میدارد.
باربری: روش خاصی که برای نگهداشتن بدن یا جهتگیری آن طبیعی میدانید.
موضع: چگونه کسی ایستاده است.
حرکت بدن: تغییر وضعیت یک عضو بدن نسبت به کل بدن.
حرکات: حرکت بخشی از بدن، بهویژه دست یا سر، برای توضیح یک فکر یا معنی.
تماس چشمی:
حالتی که در آن دو نفر آگاه هستند که مستقیماً به چشمان یکدیگر نگاه کنند. این نوع ارتباط غیرکلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
تغییرات حداقلی در نوع نگاه شما به شخص یا چیزی میتواند سیگنالهای مختلفی مانند محبت، جذابیت، علاقه یا خصومت بدهد.
مردم از تماس چشمی برای حفظ مکالمه یا ارزیابی پذیرش، اعتماد و صداقت استفاده میکنند. در بسیاری از فرهنگهای شرقی، تماس چشمی طولانیمدت بیاحترامی تلقی میشود.
لمس:
بر اساس پروژه زبان بدن، لمسی مطالعه لمس و نحوه استفاده از آن در ارتباطات است. دست دادن، دست در دست گرفتن، بوسیدن، سیلی زدن به پشت، پنجه بالا، مسواک زدن با کسی، یا نوازش همگی معنی دارند.
لمس کردن بهعنوان پیشرفتهترین حس در بدو تولد در نظر گرفته میشود و دیدگاه اولیه ما را از محیط خود فرموله میکند.
از لمس کردن میتوان برای تسکین، سرگرمی در حین بازی، معاشقه، ابراز قدرت و حفظ پیوند بین افرادی مانند نوزاد و مادر استفاده کرد.
لمس کردن میتواند احساسات متمایز را به همراه داشته باشد و شدت این احساسات را نشان دهد.
لمس بدون نشانههای دیگر میتواند نشانه خشم، ترس، انزجار، عشق، قدردانی و همدردی باشد.
طول و نوع لمس انجامشده نشاندهنده احساس پشت آن است. عوامل بسیاری نیز در معنای لمس نقش دارند مانند طول لمس و محل روی بدن که در آن لمس انجام میشود.
استفاده از لمس در ارتباطات نیز بهشدت تحت تأثیر فرهنگ، مذهب و هنجارهای اجتماعی است.
بهعنوانمثال، افراد غریبه همجنس برای اولین بار در فرهنگ عربی ممکن است با یک بوس به یکدیگر سلام کنند، درحالیکه مردم آمریکای شمالی ترجیح میدهند دست دادن را انجام دهند.
در جوامع مسلمان، زن و مرد با بوسه به یکدیگر سلام نمیکنند، مگر اینکه از بستگان درجهیک یا (در برخی موارد) درجهدو باشند.
حتی دست دادن را نشاندهنده درجاتی از محبت میدانند و هنوز هم توسط بسیاری از زنان مسلمان بهعنوان راهی برای احوالپرسی با غریبههای جنس مخالف ترجیح داده نمیشود.
فضا:
مطالعه روابط خاص بهعنوان Proxemics شناخته میشود. فاصله قابلاندازهگیری بین افراد هنگام برقراری ارتباط توسط ادوارد تی هال به چهار دسته اصلی تقسیم میشود.
فاصله صمیمی، فاصله شخصی، فاصله اجتماعی و فاصله عمومی. این نیز تحت تأثیر فرهنگ، مذهب و هنجارهای اجتماعی است.
صدا:
شما میتوانید هر بار یک چیز را ۵ بار با معانی مختلف بگویید. وقتی صحبت میکنید، مردم آنچه را که میگویید و نحوه بیان آن را تفسیر میکنند.
چیزهایی که تفاوت را ایجاد میکنند عبارتاند از زمان و سرعت، میزان بلند صحبت کردن، لحن صدایتان، و صداهایی که برای انتقال توافق یا موارد دیگر تولید میکنید.
ما میتوانیم به توصیف نشانههای غیرکلامی مختلف و تفسیر آنها ادامه دهیم. در این زمینه تحقیقات زیادی صورت گرفته است.
شاید نشات گرفته از نیاز بیپایان انسان به کشف ناشناختهها، در این مورد، ناگفتهها.
چرا زبان بدن در کوچینگ مهم است؟
توجه به زبان بدن در کوچینگ یک مهارت بسیار مهم است. وقتی مربی به زبان بدن توجه میکند، بیشتر میتواند به آنچه گفته میشود توجه کند.
توانایی خواندن سیگنالهای غیرکلامی میتواند مهارتهای ارتباطی شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.
درست بهاندازه گوش دادن فعالانه به مشتری، انتخاب آن سیگنالهای غیرکلامی باعث ایجاد ارتباط میشود و آنچه در زیر سطح وجود دارد را آشکار میکند.
یکی دیگر از مزایای مهم دانش در زبان بدن این است که به شما کمک میکند همدلی نشان دهید، که در ایجاد و حفظ یک رابطه قوی ضروری است.
علاوه بر این، آگاهی از زبان بدن به شما کمک میکند از سوءتفاهم جلوگیری کنید، تصویر خود را بسازید و تأثیر خود را افزایش دهید.
اعتقاد بر این است که ۵۰ درصد ارتباطات انسانی غیرکلامی است و در سطح ناخودآگاه اتفاق میافتد.
وقتی زبان گفتاری با زبان بدن همسو باشد، پیامهایی که دریافت میکنیم واضح هستند. این به ارتباطات مؤثر و روابط قویتر کمک میکند.
ایجاد ارتباط:
بیان زبان بدن مناسب میتواند به شما در ایجاد یک رابطه قوی با مشتری کمک کند.
برقراری ارتباط چشمی مناسب با مشتری به یک رابطه قابلاعتماد کمک میکند.
تغییر نگاه خود بین چشم چپ، چشم راست و دهان این پیام را ارسال میکند که بدون نیاز به خیره شدن عجیب به مشتری، مطمئن و قابلاعتماد هستید.
همیشه دست دادن را آغاز کنید (در صورت لزوم)، با دست مشتری مطابقت دهید، لبخند بزنید و نام او را بگویید.
در وضعیت بدن باز بنشینید؛ دستها یا پاهای خود را روی هم نگذارید.
این باعث میشود این تصور ایجاد شود که شما باز و درگیر هستید. همچنین از کمر به سمت جلو خم شوید، این کار ظاهر موردعلاقه شما را به مشتری میدهد.
آرام بمانید، روی تنفس خود تمرکز کنید و بیشازحد بیقراری نکنید، این امر باعث حواسپرتی میشود و میتواند مشتری را از بین ببرد یا این احساس را ایجاد کند که شما اعتمادبهنفس ندارید.
شبیهسازی یکی دیگر از راههای بسیار مؤثر برای ایجاد رابطه است. Mirroring به معنای شبیهسازی یا کپی کردن ژستها و حرکات طرف مقابل یا حتی زبان و لحن صدای اوست.
انعکاس زبان بدن شخص بهطور طبیعی بین دوستان، اعضای خانواده و همسران اتفاق میافتد. این پیام را میدهد که ما یکسان هستیم یا شبیه هم فکر میکنیم.
پروفسور جوزف هاینریش از دانشگاه میشیگان دریافت که میل به انعکاس دیگران در مغز به وجود میآید.
زیرا همکاری منجر به غذای بیشتر، سلامتی بهتر و رشد اقتصادی برای جوامع میشود.
انعکاس زبان بدن مشتری مهارتی است که میتواند مربیگری شما را تقویت کند و رابطهای را ایجاد کند.
انتخاب نشستن به همان شکل و استفاده از حرکات مشابه به مشتری کمک میکند تا احساس راحتی، باز بودن داشته باشد و حتی ممکن است چیزی مانند “احساس میکنم مدت زیادی است که شما را میشناسم!” بااینحال، نشانه منفی آنها را منعکس نکنید و از توهینآمیز به نظر رسیدن آگاه باشید.
از طرف مقابل، زمانی که زبان بدن بین مربی و مشتری بسیار متفاوت است، مشتری بهاحتمالزیاد احساس ناراحتی، کمبود شیمی و دوری خواهد کرد.
او احتمالاً میخواهد از مکالمه خارج شود. احتمال کمتری دارد که حرفش را باز کند و احتمالاً جلسه را با احساس ناراحتی یا تنش ترک میکند.
حفاری عمیق:
در طول یک مکالمه مربیگری، توجه کنید که مشتری شما به کجا نگاه میکند، چه حرکاتی انجام میدهد، نحوه نشستن، لحن صدای او و سطح انرژی که بیان میکند.
تمام این نشانههای غیرکلامی به شما کمک میکند تا احساسات واقعی او را کشف کنید.
توانایی تفسیر سیگنالهای غیرکلامی مانند رمزنگاری بودن است، به شما قدرت فوقالعادهای میدهد تا بتوانید آنچه را که مشتری شما تجربه میکند بخوانید.
گاهی اوقات خود مشتری از احساسات خود نسبت به موضوع موردبحث آگاه نیست و اغلب از نحوه بیان این احساسات با استفاده از زبان بدن متعجب میشود.
علاوه بر این، بهترین رویکرد این است که آنچه را میبینید توصیف کنید و از مشتری خود بپرسید که چه معنایی دارد.
آنها متخصصان آنها هستند و فرضیات از مکالمه مربیگری یا مشتری شما پشتیبانی نمیکند.
این روش که بهسادگی آنچه را که میبینید توصیف کنید و به مشتری اجازه دهید توضیح دهد که چیست و چگونه به او مربوط است، مانند این است که یک آینه در مقابل مشتری خود بگیرید و به او اجازه دهید آنچه را که میبینید ببیند.
در بسیاری از موارد، این به لحظات آها یا فرصتهای یادگیری منجر میشود.
تغییر ادراک:
تا انجامش ندادهای اعتباری ندارد! همانطور کهامی کادی در گفتگوی تد خود میگوید: “تحقیق در مورد زبان بدن نشان میدهد که ما میتوانیم درک دیگران و شاید حتی شیمی بدن خود را بهسادگی با تغییر وضعیت بدن تغییر دهیم”
امی کادی، دانشمند تد تاک خود، استدلال میکند که زبان بدن ما بر احساس ما نسبت به خود و نهتنها نحوهٔ نگاه دیگران به ما، شکل میدهد.
تحقیقات او نشان میدهد که نهتنها هنگام گرفتن یک حالت بدنی باز قویتر احساس میکنیم و عمل میکنیم، بلکه بدن ما با ترشح بیشتر تستوسترون، که هورمون غالب است، واکنش نشان میدهد. درعینحال، بدن ما سطح کورتیزول، هورمون استرس را کاهش میدهد.
این تغییر هورمونی پس از ۲ دقیقه از اتخاذ یک موضع قدرتمند آشکار شد. افراد قدرتمند تمایل دارند قاطعتر، با اعتمادبهنفس تر و خوشبینتر باشند.
آنها همچنین تمایل به تفکر منطقی دارند. این ویژگیها در افرادی که عمداً سعی میکردند قدرتمندتر به نظر برسند تکرار شد.
درزمینهٔ مربیگری ، توجه به موضع و وضعیت مشتری میتواند سرنخهایی از احساسات درونی او به شما بدهد.
بسته به موقعیت، در صورت لزوم، ممکن است بخواهید عمیقاً حفاری کنید و آنچه در زیر وجود دارد را کشف کنید.
علاوه بر این، به اشتراک گذاشتن قدرت زبان بدن با مشتریان خود ممکن است به آنها کمک کند در شرایط خاص بر موانع ذهنی و عاطفی غلبه کنند.
بهسادگی با اتخاذ یک موضع یا وضعیت قدرتمند به مدت ۲ دقیقه، آنها میتوانند قبل از مصاحبه شغلی، ارائه دانشگاه و غیره بر ناامنیهای خود غلبه کنند.
نویسنده: سرکار خانم سمیه نجفی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفهای کسبوکار ویدان
نظر بدهید