نقش زبان بدن در کوچینگ، کسب‌وکار و مدیران

نقش زبان بدن در کوچینگ، کسب‌وکار و مدیران

چرا از زبان بدن در کوچینگ استفاده نمی کنید؟ آیا تاثیر و نقش آن را کم می پندارید؟ این یک اشتباه بسیار بد است. ارتباطات غیرکلامی بخش بزرگی از ارتباطات انسانی را تشکیل می‌دهد و در بیشتر موارد به‌صورت ناخودآگاه بیان می‌شود.

دانستن نحوه تفسیر آن سیگنال‌های غیرکلامی به میزان زیادی مربیگری شما را بهبود می‌بخشد و فرصت‌های زیادی را برای کشف باورهای اساسی باز می‌کند.

دانش زبان بدن در کوچینگ به شما کمک می‌کند تا خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهید، مراقب مشتری خود باشید و اعتماد او را جلب کنید.

سعی کنید این موضوع مهم را حتما در مذاکرات خودتان اولویت دهید. زیرا بهبود زبان بدن ، تاثیر زیادی در موفقیت کاری شما خواهد داشت.

زبان بدن در کوچینگ ابزاری برای ارتباط مؤثر

زبان بدن بازتاب بیرونی وضعیت عاطفی یک فرد است که به‌عنوان ژست‌ها، حالات و حالات صورت تعریف می‌شود که به‌وسیله آن فرد حالات مختلف فیزیکی، ذهنی یا عاطفی را نشان می‌دهد و به‌صورت غیرکلامی با دیگران ارتباط برقرار می‌کند.

افراد معمولاً سه نوع رفتار از خود نشان می‌دهند: لمس، وضعیت بدن و حرکت بدن.

این‌ها در دسته‌ای از سیگنال‌ها و یا وضعیت‌ها قرار دارند و احساسات فرد را به‌وضوح منتقل می‌کنند.

بااین‌حال، فرد باید نسبت به افرادی از فرهنگ‌های دیگر آگاه و نسبت به آنها حساس باشد که احتمالاً بسته به هنجارهای اجتماعی خود، از زبان بدن به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

«Body language» زبان حرکات بدن چیست؟

یکی از مهم‌ترین خصوصیات انسان که او را نسبت به سایر موجودات متمایز می‌کند، قدرت تکلم و سخن گفتن او است.

انسان می‌تواند با به‌کارگیری کلمات و جملات احساسات درونی‌اش را بیان کند و دیگران را از آن آگاه نماید.

از طرفی خواسته یا ناخواسته در فضایی که آن را سکوت و خاموشی می‌نامیم تنها با آنچه زبان بدن و اجزای آن خوانده می‌شود، می‌تواند به‌خوبی احساسی را منتقل کرده و یا معنای کلامی را تغییر دهد.

بنابراین به‌کارگیری این نوع زبان در یک جهت و راستا می‌تواند به‌خوبی در بیان هیجانات، عواطف و احساسات به کار رود.

متخصصین علوم ارتباطات می‌گویند که تنها ۷% از پیام‌های ما از طریق واژه‌ها منتقل می‌شود و ۳۳% آن از طریق لحن و تن صدا و ۵۵% هم از طریق زبان بدن انتقال می‌یابد.

حالا این زبان بدن در کوچینگ چیست؟ به زبان علمی، پیام‌هایی که توسط اعضای بدن و حرکات صورت منتقل می‌شوند، زبان بدن را تشکیل می‌دهند.

• زبان بدن در کوچینگ شامل دو قسمت است:

۱- زبان حرکات بدن ۲- زبان آرایش و ظاهر بدن

نقش زبان بدن

نقش زبان بدن در کوچینگ

پروفسور آلبرت محرابیان استاد دانشگاه UCLA و کارشناس موضوعات روانشناسی در بررسی‌های خود نشان داده که میزان اثرگذاری ارتباطات ما از ۳ قسمت کلی تشکیل شده است.

۱- کلام ۲- لحن صدا ۳- زبان بدن

و موضوع متحیرکننده در این بررسی، میزان اثرگذاری هرکدام از اجزا در ارتباطات است!

خواسته‌های متعدد ورزشکاران، والدین و مدیران باشگاه فشارهایی را ایجاد می‌کند که می‌تواند بر رفتار مربیگری روزانه تأثیر بگذارد، مگر اینکه فرد استراتژی‌های مقابله‌ای خاصی را ایجاد کند.

طبق تحقیقات، 60 تا 80 درصد نظرات اولیه در کمتر از 4 دقیقه شکل می‌گیرد، زیرا ورزشکاران در مورد اینکه مربی برای آن روز قابل دسترس است یا غیرقابل‌دسترس است (به‌آسانی صحبت کردن با او، دوستانه، دوستانه، معاشرت، باز تفسیر می‌شود) یا غیرقابل دسترسی است. (به‌عنوان دور، غیردوستانه، بدخلق، گوشه‌گیر، سرد، و/یا بن‌بست درک می‌شود).

چنین تفسیری برای تعامل مربی و ورزشکار بسیار مهم است زیرا " مربی عامل واقعی تغییر است" در هر محیط ورزشی.

بااین‌حال، مربیان همیشه از تأثیر فوری زبان بدن در کوچینگ خود یا سیگنال‌های احساسی که ارسال می‌کنند آگاه نیستند.

اگر شما اشتباهی در زبان بدن داشته باشید، فرایند شما بسیار پیچیده تر خواهد شد. در مطلب اشتباه زبان بدن ، نکات بسیار جالبی را بیان کرده ایم.

بااین‌حال، آن‌ها قبل، حین و بعد از تمرین توسط ورزشکاران "نمایش، مشاهده و مطالعه" می‌شوند.

قبل از مسابقه یا رویداد؛ در طول مسابقه یا رویداد؛ پس از مسابقه یا رویداد؛ در طول جلسه توجیهی یا ارزیابی؛ در طول غیر آموزشی و یا در موقعیت‌های اجتماعی»

خودتان را کتابی ببینید که علاقه‌مندان می‌خوانند – چه بخواهید چه نخواهید»…و همیشه باید به یاد داشته باشید که "تصاویر به‌اندازه هزار کلمه ارزش دارند!" گفته می‌شود: «بزرگ‌ترین رهبران جهان در طول تاریخ سخنرانان خوبی بوده‌اند و از زبان بدن در کوچینگ به صورت عالی استفاده می‌کنند تا در ارائه خود مؤثر باشند».

به‌طور مشابه، مربیان باید تلاش، اشتیاق و اشتیاق را برای ایجاد انگیزه در ورزشکاران خود نشان دهند.

آمارها حاکی از آن است که بدون زبان بدن 50 تا 65 درصد از ارتباطات انسانی از بین می‌رود یا حداقل قابل‌خواندن نیست.

ژست‌های ناخودآگاه با دست‌ها، حالات چهره و زبان بدن اغلب می‌توانند معنای واقعی را به‌وضوح بیان کنند.

در دهه 1970، آلبرت محرابیان قانون 7٪ - 38٪ - 55٪ را برای نشان دادن میزان ارتباط ایجادشده توسط کلمات، لحن و زبان بدن ایجاد کرد.

یافته‌های آن مطالعه خاص نشان می‌دهد که کلماتی که ما صحبت می‌کنیم تنها حدود 7 درصد از پیام کلی ارسال‌شده را منتقل می‌کنند.

38 درصد به لحن یا خم شدن صدا و 55 درصد به زبان بدن نسبت داده می‌شود.

با این حال، یافته‌های او تا حدودی به 7٪ [کلامی]، 38٪ و 55٪ [93٪] به عنوان فرمول کاری برای ارتباط تعمیم داده شده است.

درواقع، این اعداد تنها منعکس‌کننده نتایج آن خاص هستند.

درواقع، آن‌ها بیشتر در مورد اهمیت تصاویر و میزان تکیه ما به آنها در طول ارتباط هستند.

اگرچه نظر در مورد درصد دقیق هنوز در میان متخصصان رفتاری متفاوت است، ارتباط غیرکلامی هرگز کمتر از ارتباط کلامی «سبقت» ندارد.

مربیان باید با قوانین برای تفسیر دقیق آشنا شوند و درک خود را از موانع ارتباطی بالقوه افزایش دهند.

برای تعامل مربی و ورزشکار ضروری است که آگاهی، حساسیت و تکنیک‌های ویژه‌ای برای "خواندن" زبان بدن به‌طور مؤثر ایجاد شود [طبق تحقیقات، زنان ادراکی‌تر هستند].

این شامل ژست‌های بدن، علائم غیرعمدی، وضعیت بدنی و حالت‌ها، شاخص‌های فیزیکی و احساسی، سیگنال‌های چشمی، زبان بدن و فضا [نزدیک بودن] و غیره است.

زبان بدن "باز" و مثبت و بهبود مهارت‌های گوش دادن.

مشاهده مکرر ویدیویی ابزاری برای شناسایی مهارت‌ها یا رفتارهای ارتباطی شخصی مربوطه است و به دنبال آن تمرین زبان بدن مؤثر در طول تعامل روزانه است.

انسان‌ها و حیوانات در ماقبل تاریخ از زبان بدن استفاده می‌کردند. زبان بدن نوعی ارتباط است که در آن رفتارهای فیزیکی، برخلاف کلمات، برای بیان یا انتقال اطلاعات استفاده می‌شود.

چنین رفتاری شامل حالات چهره ، وضعیت بدن، حرکات ، حرکت چشم، لمس و استفاده از فضا است.

این اولین راه ارتباطی بود، سال‌ها قبل از اینکه ما ارتباط کلامی را شروع کنیم.

انسان شناسان که از نظر رشدی صحبت می‌کنند معتقدند که زبان بدن به دلیل نیاز به درک و اعتماد یکدیگر در یک گروه پدید آمده است.

ارتباطات غیرکلامی می‌تواند پنج نقش را ایفا کند:

• تکرار: پیامی را که به‌صورت شفاهی می‌دهید تکرار می‌کند و اغلب تقویت می‌کند. • تناقض: می‌تواند با پیامی که می‌خواهید منتقل کنید مغایرت داشته باشد، بنابراین به شنونده شما نشان می‌دهد که ممکن است حقیقت را نگویید. • جایگزینی: می‌تواند جایگزین پیام شفاهی شود. به‌عنوان‌مثال، حالت چهره شما اغلب پیامی بسیار واضح‌تر از کلمات می‌دهد. • مکمل: ممکن است به پیام شفاهی شما اضافه یا مکمل باشد. به‌عنوان یک رئیس، اگر علاوه بر تعریف و تمجید به پشت یک کارمند دست بزنید، می‌تواند تأثیر پیام شما را افزایش دهد. • لهجه دادن: ممکن است بر یک پیام شفاهی تأکید کند یا زیر آن خط بکشد. برای مثال کوبیدن روی میز می‌تواند بر اهمیت پیام شما تأکید کند.

زبان بدن قدرتمند و قابل‌اعتماد است مگر اینکه فردی که آن را بیان می‌کند بداند چگونه آن را دستکاری کند.

انواع زبان بدن

انواع زبان بدن

حالات چهره:

احساسات بی‌شماری را می‌توان با استفاده از حالات چهره بیان کرد. به‌طور منحصربه‌فرد، حالات صورت تمایل به جهانی دارد.

برای مثال، حالات چهره برای شادی، غم یا ترس در همه فرهنگ‌ها یکسان است.

حرکت و وضعیت بدن شامل تمام موارد زیر است:

وضعیت بدن: وضعیتی که در طی آن فرد هنگام ایستادن یا ایستادن بدن خود را نگه می‌دارد.

باربری: روش خاصی که برای نگه‌داشتن بدن یا جهت‌گیری آن طبیعی می‌دانید.

موضع: چگونه کسی ایستاده است.

حرکت بدن: تغییر وضعیت یک عضو بدن نسبت به کل بدن.

حرکات: حرکت بخشی از بدن، به‌ویژه دست یا سر، برای توضیح یک فکر یا معنی.

تماس چشمی:

حالتی که در آن دو نفر آگاه هستند که مستقیماً به چشمان یکدیگر نگاه کنند. این نوع ارتباط غیرکلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تغییرات حداقلی در نوع نگاه شما به شخص یا چیزی می‌تواند سیگنال‌های مختلفی مانند محبت، جذابیت، علاقه یا خصومت بدهد.

مردم از تماس چشمی برای حفظ مکالمه یا ارزیابی پذیرش، اعتماد و صداقت استفاده می‌کنند. در بسیاری از فرهنگ‌های شرقی، تماس چشمی طولانی‌مدت بی‌احترامی تلقی می‌شود.

لمس:

بر اساس پروژه زبان بدن، لمسی مطالعه لمس و نحوه استفاده از آن در ارتباطات است. دست دادن، دست در دست گرفتن، بوسیدن، سیلی زدن به پشت، پنجه بالا، مسواک زدن با کسی، یا نوازش همگی معنی دارند.

لمس کردن به‌عنوان پیشرفته‌ترین حس در بدو تولد در نظر گرفته می‌شود و دیدگاه اولیه ما را از محیط خود فرموله می‌کند.

از لمس کردن می‌توان برای تسکین، سرگرمی در حین بازی، معاشقه، ابراز قدرت و حفظ پیوند بین افرادی مانند نوزاد و مادر استفاده کرد.

لمس کردن می‌تواند احساسات متمایز را به همراه داشته باشد و شدت این احساسات را نشان دهد.

لمس بدون نشانه‌های دیگر می‌تواند نشانه خشم، ترس، انزجار، عشق، قدردانی و همدردی باشد.

طول و نوع لمس انجام‌شده نشان‌دهنده احساس پشت آن است. عوامل بسیاری نیز در معنای لمس نقش دارند مانند طول لمس و محل روی بدن که در آن لمس انجام می‌شود.

استفاده از لمس در ارتباطات نیز به‌شدت تحت تأثیر فرهنگ، مذهب و هنجارهای اجتماعی است.

به‌عنوان‌مثال، افراد غریبه هم‌جنس برای اولین بار در فرهنگ عربی ممکن است با یک بوس به یکدیگر سلام کنند، درحالی‌که مردم آمریکای شمالی ترجیح می‌دهند دست دادن را انجام دهند.

در جوامع مسلمان، زن و مرد با بوسه به یکدیگر سلام نمی‌کنند، مگر اینکه از بستگان درجه‌یک یا (در برخی موارد) درجه‌دو باشند.

حتی دست دادن را نشان‌دهنده درجاتی از محبت می‌دانند و هنوز هم توسط بسیاری از زنان مسلمان به‌عنوان راهی برای احوالپرسی با غریبه‌های جنس مخالف ترجیح داده نمی‌شود.

فضا:

مطالعه روابط خاص به‌عنوان Proxemics شناخته می‌شود. فاصله قابل‌اندازه‌گیری بین افراد هنگام برقراری ارتباط توسط ادوارد تی هال به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود.

فاصله صمیمی، فاصله شخصی، فاصله اجتماعی و فاصله عمومی. این نیز تحت تأثیر فرهنگ، مذهب و هنجارهای اجتماعی است.

صدا:

شما می‌توانید هر بار یک چیز را 5 بار با معانی مختلف بگویید. وقتی صحبت می‌کنید، مردم آنچه را که می‌گویید و نحوه بیان آن را تفسیر می‌کنند.

چیزهایی که تفاوت را ایجاد می‌کنند عبارت‌اند از زمان و سرعت، میزان بلند صحبت کردن، لحن صدایتان، و صداهایی که برای انتقال توافق یا موارد دیگر تولید می‌کنید.

ما می‌توانیم به توصیف نشانه‌های غیرکلامی مختلف و تفسیر آنها ادامه دهیم. در این زمینه تحقیقات زیادی صورت گرفته است.

شاید نشات گرفته از نیاز بی‌پایان انسان به کشف ناشناخته‌ها، در این مورد، ناگفته‌ها.

چرا زبان بدن در کوچینگ مهم است؟

چرا زبان بدن در کوچینگ مهم است؟

توجه به زبان بدن در کوچینگ یک مهارت بسیار مهم است. وقتی مربی به زبان بدن توجه می‌کند، بیشتر می‌تواند به آنچه گفته می‌شود توجه کند.

توانایی خواندن سیگنال‌های غیرکلامی می‌تواند مهارت‌های ارتباطی شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

درست به‌اندازه گوش دادن فعالانه به مشتری، انتخاب آن سیگنال‌های غیرکلامی باعث ایجاد ارتباط می‌شود و آنچه در زیر سطح وجود دارد را آشکار می‌کند.

یکی دیگر از مزایای مهم دانش در زبان بدن این است که به شما کمک می‌کند همدلی نشان دهید، که در ایجاد و حفظ یک رابطه قوی ضروری است.

علاوه بر این، آگاهی از زبان بدن به شما کمک می‌کند از سوءتفاهم جلوگیری کنید، تصویر خود را بسازید و تأثیر خود را افزایش دهید.

اعتقاد بر این است که 50 درصد ارتباطات انسانی غیرکلامی است و در سطح ناخودآگاه اتفاق می‌افتد.

وقتی زبان گفتاری با زبان بدن همسو باشد، پیام‌هایی که دریافت می‌کنیم واضح هستند. این به ارتباطات مؤثر و روابط قوی‌تر کمک می‌کند.

ایجاد ارتباط:

بیان زبان بدن مناسب می‌تواند به شما در ایجاد یک رابطه قوی با مشتری کمک کند.

برقراری ارتباط چشمی مناسب با مشتری به یک رابطه قابل‌اعتماد کمک می‌کند.

تغییر نگاه خود بین چشم چپ، چشم راست و دهان این پیام را ارسال می‌کند که بدون نیاز به خیره شدن عجیب به مشتری، مطمئن و قابل‌اعتماد هستید.

همیشه دست دادن را آغاز کنید (در صورت لزوم)، با دست مشتری مطابقت دهید، لبخند بزنید و نام او را بگویید.

در وضعیت بدن باز بنشینید؛ دست‌ها یا پاهای خود را روی هم نگذارید.

این باعث می‌شود این تصور ایجاد شود که شما باز و درگیر هستید. همچنین از کمر به سمت جلو خم شوید، این کار ظاهر موردعلاقه شما را به مشتری می‌دهد.

آرام بمانید، روی تنفس خود تمرکز کنید و بیش‌ازحد بی‌قراری نکنید، این امر باعث حواس‌پرتی می‌شود و می‌تواند مشتری را از بین ببرد یا این احساس را ایجاد کند که شما اعتمادبه‌نفس ندارید.

شبیه‌سازی یکی دیگر از راه‌های بسیار مؤثر برای ایجاد رابطه است. Mirroring به معنای شبیه‌سازی یا کپی کردن ژست‌ها و حرکات طرف مقابل یا حتی زبان و لحن صدای اوست.

انعکاس زبان بدن شخص به‌طور طبیعی بین دوستان، اعضای خانواده و همسران اتفاق می‌افتد. این پیام را می‌دهد که ما یکسان هستیم یا شبیه هم ‌فکر می‌کنیم.

پروفسور جوزف هاینریش از دانشگاه میشیگان دریافت که میل به انعکاس دیگران در مغز به وجود می‌آید.

زیرا همکاری منجر به غذای بیشتر، سلامتی بهتر و رشد اقتصادی برای جوامع می‌شود.

انعکاس زبان بدن مشتری مهارتی است که می‌تواند مربیگری شما را تقویت کند و رابطه‌ای را ایجاد کند.

انتخاب نشستن به همان شکل و استفاده از حرکات مشابه به مشتری کمک می‌کند تا احساس راحتی، باز بودن داشته باشد و حتی ممکن است چیزی مانند "احساس می‌کنم مدت زیادی است که شما را می‌شناسم!" بااین‌حال، نشانه منفی آنها را منعکس نکنید و از توهین‌آمیز به نظر رسیدن آگاه باشید.

از طرف مقابل، زمانی که زبان بدن بین مربی و مشتری بسیار متفاوت است، مشتری به‌احتمال‌زیاد احساس ناراحتی، کمبود شیمی و دوری خواهد کرد.

او احتمالاً می‌خواهد از مکالمه خارج شود. احتمال کمتری دارد که حرفش را باز کند و احتمالاً جلسه را با احساس ناراحتی یا تنش ترک می‌کند.

حفاری عمیق:حفاری عمیق:

در طول یک مکالمه مربیگری، توجه کنید که مشتری شما به کجا نگاه می‌کند، چه حرکاتی انجام می‌دهد، نحوه نشستن، لحن صدای او و سطح انرژی که بیان می‌کند.

تمام این نشانه‌های غیرکلامی به شما کمک می‌کند تا احساسات واقعی او را کشف کنید.

توانایی تفسیر سیگنال‌های غیرکلامی مانند رمزنگاری بودن است، به شما قدرت فوق‌العاده‌ای می‌دهد تا بتوانید آنچه را که مشتری شما تجربه می‌کند بخوانید.

گاهی اوقات خود مشتری از احساسات خود نسبت به موضوع موردبحث آگاه نیست و اغلب از نحوه بیان این احساسات با استفاده از زبان بدن متعجب می‌شود.

علاوه بر این، بهترین رویکرد این است که آنچه را می‌بینید توصیف کنید و از مشتری خود بپرسید که چه معنایی دارد.

آن‌ها متخصصان آنها هستند و فرضیات از مکالمه مربیگری یا مشتری شما پشتیبانی نمی‌کند.

این روش که به‌سادگی آنچه را که می‌بینید توصیف کنید و به مشتری اجازه دهید توضیح دهد که چیست و چگونه به او مربوط است، مانند این است که یک آینه در مقابل مشتری خود بگیرید و به او اجازه دهید آنچه را که می‌بینید ببیند.

در بسیاری از موارد، این به لحظات آها یا فرصت‌های یادگیری منجر می‌شود.

تغییر ادراک:

تا انجامش نداده‌ای اعتباری ندارد! همانطور که‌امی کادی در گفتگوی تد خود می‌گوید: "تحقیق در مورد زبان بدن نشان می‌دهد که ما می‌توانیم درک دیگران و شاید حتی شیمی بدن خود را به‌سادگی با تغییر وضعیت بدن تغییر دهیم"

امی کادی، دانشمند تد تاک خود، استدلال می‌کند که زبان بدن ما بر احساس ما نسبت به خود و نه‌تنها نحوهٔ نگاه دیگران به ما، شکل می‌دهد.

تحقیقات او نشان می‌دهد که نه‌تنها هنگام گرفتن یک حالت بدنی باز قوی‌تر احساس می‌کنیم و عمل می‌کنیم، بلکه بدن ما با ترشح بیشتر تستوسترون، که هورمون غالب است، واکنش نشان می‌دهد. درعین‌حال، بدن ما سطح کورتیزول، هورمون استرس را کاهش می‌دهد.

این تغییر هورمونی پس از 2 دقیقه از اتخاذ یک موضع قدرتمند آشکار شد. افراد قدرتمند تمایل دارند قاطع‌تر، با اعتمادبه‌نفس تر و خوش‌بین‌تر باشند.

آن‌ها همچنین تمایل به تفکر منطقی دارند. این ویژگی‌ها در افرادی که عمداً سعی می‌کردند قدرتمندتر به نظر برسند تکرار شد.

درزمینهٔ مربیگری ، توجه به موضع و وضعیت مشتری می‌تواند سرنخ‌هایی از احساسات درونی او به شما بدهد.

بسته به موقعیت، در صورت لزوم، ممکن است بخواهید عمیقاً حفاری کنید و آنچه در زیر وجود دارد را کشف کنید.

علاوه بر این، به اشتراک گذاشتن قدرت زبان بدن با مشتریان خود ممکن است به آنها کمک کند در شرایط خاص بر موانع ذهنی و عاطفی غلبه کنند.

به‌سادگی با اتخاذ یک موضع یا وضعیت قدرتمند به مدت 2 دقیقه، آن‌ها می‌توانند قبل از مصاحبه شغلی، ارائه دانشگاه و غیره بر ناامنی‌های خود غلبه کنند.

تأثیر زبان بدن در کوچینگ و کسب‌وکار چگونه است؟

صحبت در مورد تأثیرات مهم زبان بدن در کسب‌وکار، رهبری و مدیریت، کوچینگ بسیار زیباست. رهبری و کوچینگ مؤثر به توانایی الهام بخشیدن و ایجاد تأثیر مثبت بر روی مخاطب هدف بستگی دارد.

هنگام آماده‌شدن برای یک جلسه مهم با مخاطب هدف روی آنچه می‌خواهید متمرکز شوید، نکات کلیدی را به‌خاطر بسپارید و تمرین کنید تا معتبر و قانع‌کننده باشید.

آیا می‌دانید افرادی که امیدوارید بتوانید آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهید، ناخودآگاه اعتبار، اعتمادبه‌نفس، همدلی و قابلیت اطمینان شمارا ارزیابی می‌کنند.

و ارزیابی آن‌ها فقط تا حدی با آنچه شما می‌گویید، تعیین می‌شود؟

آیا می‌دانید استفاده شما از فضای شخصی، زبان بدن، حالت بدن، حالت‌های چهره و تماس چشمی می‌تواند تأثیر شمارا به‌عنوان یک کوچ / رهبر تقویت، حمایت، ضعیف یا حتی خراب کند؟

پیشنهاد می‌کنم که حتماً مطالب مربوط به کوچ حرفه‌ای و رهبری و گوش‌دادن مؤثر و … را کاملاً مطالعه و تمرین کنید

در اینجا چند نکته وجود دارد که هر کوچ / رهبر باید در مورد زبان بدن بداند.

۱- شما در طول مدت  چند ثانیه و یا چند دقیقه  (در قدم صفر یا جلسه اول) برداشت می‌کنید

لذا برداشت‌های اولیه بسیار مهم است. هنگامی‌که شخصی ازنظر ذهنی به شما برچسب “قابل‌اعتماد” یا “مشکوک”، “قدرتمند” یا “مطیع” می‌زند، تمام کارهای دیگری که انجام می‌دهید از طریق چنین فیلتری مشاهده می‌شود.

اگر کسی شمارا دوست دارد، او به دنبال بهترین چیز در شما خواهد بود. اگر او به شما اعتماد نکند، به همه اقدامات شما مشکوک خواهد شد. درحالی‌که نمی‌توانید مانع تصمیم‌گیری سریع افراد شوید.

چون مغز انسان از این طریق به مکانیزم بقا متصل است. اما می‌توانید درک کنید که چگونه این تصمیمات به نفع شماست و چگونگی زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار خود را درک کنید.

برداشت‌های اول در همان تماس اولیه در جلسه اول انجام می‌شود و به‌شدت تحت‌تأثیر زبان بدن شما است.

درواقع، مطالعات نشان داده است که نشانه‌های غیرکلامی چندبرابر، بیشتر از هر چیزی که بگویید تأثیر می‌گذارد.

چند نکته تأثیرگذار زبان بدن در کوچینگ و کسب‌وکار

  • نگرش خود را تنظیم کنید:

نگرش خود را تنظیم کنید. مخاطب هدف بلافاصله نگرش شمارا درک می‌کنند.

قبل از سلام و احوالپرسی با مشتری یا ورود به یک اتاق کنفرانس برای یک جلسه کاری یا قدم‌گذاشتن روی صحنه برای ارائه یک سخنرانی، به شرایط فکر کنید

و درباره نگرشی که می‌خواهید، تجسم کنید. آگاهانه انتخاب کنید.

  • لبخند بزنید:

لبخندزدن یک سیگنال مثبت است که کمتر توسط رهبران استفاده می‌شود.

لبخند سبب دعوت، نشانه استقبال و فراگیر است. لبخند می‌گوید: “من دوستانه و نزدیک هستم.”

  • ارتباط چشمی برقرار کنید:

نگاه به چشمان کسی انرژی را منتقل می‌کند و علاقه و گشودگی را نشان می‌دهد.

(برای بهبود ارتباط چشمی خود، توجه کنید که هرکس چه رنگ چشمی دارد).

  • کمی خم شوید:

خم‌شدن به جلو بیانگر تعهد و علاقه شما است. اما به فضای شخص مقابل احترام بگذارید.

این بدان معنی است که در بیشتر موقعیت‌های تجاری، حدود یک متر فاصله داشته باشید.

  • از وضعیت بدن خود مراقبت کنید:

تحقیقات دانشکده مدیریت Kellogg در دانشگاه نورث وسترن نشان داده است که “گسترش وضعیت”،

قرارگرفتن در موقعیت خود به‌گونه‌ای که بدن را بازکرده و فضا را اشغال می‌کند، حس قدرت را فعال می‌کند.

که صرف‌نظر از درجه و نقش واقعی در سازمان، باعث تغییرات رفتاری در یک موضوع می‌شود.

در حقیقت، سه مطالعه نشان داده‌اند که وضعیت بدن یا زبان بدن مهم‌تر از سلسله‌مراتب است تا فرد بتواند قدرتمندتر فکر کند، عمل کند و درک کند.

  • دست‌دادن:

این سریع‌ترین راه ایجاد رابطه است. همچنین مؤثرترین است. تحقیقات نشان می‌دهد که برای ایجاد همان سطح ارتباطی که می‌توانید با یک دست‌دادن به دست آورید،

به طور متوسط سه ساعت تعامل مداوم طول می‌کشد. (فقط مطمئن شوید که تماس کف دست با کف دست دارید و چسبندگی شما محکم است؛ اما استخوان‌های شما را خرد نمی‌کند.)

پیشنهاد می‌کنم اخلاق حرفه‌ای را در نظر بگیرید

۲- اعتمادسازی به همسویی کلامی و غیرکلامی شما بستگی دارد

اعتماد با هماهنگی کامل بین گفته‌ها و زبان بدن همراه آن، ایجاد می‌شود. اگر حرکات شما کاملاً با گفته‌هایتان مطابقت نداشته باشد، افراد ناخودآگاه دوگانگی، ناامنی یا حداقل درگیری داخلی را درک می‌کنند.

متخصصان مغز و اعصاب دانشگاه کلگیت در حال بررسی تأثیر حرکات بدن با استفاده از دستگاه‌های الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای اندازه‌گیری “عوامل بالقوه مرتبط با رویداد” هستند.

امواج مغزی که قله‌ها و دره‌ها را تشکیل می‌دهند، اثرات حرکات را بررسی می‌کنند. یکی از این دره‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که ژست افراد با کلامشان متضاد است.

آنچه گفته می‌شود را بگویید. این همان افت امواج مغزی است که وقتی مردم به زبان بی‌معنی گوش می‌دهند اتفاق می‌افتد.

بنابراین، به روشی کاملاً واقعی، وقتی رهبران حرفی می‌زنند و حرکاتشان چیز دیگری را نشان می‌دهد، منطقی نیستند.

هر زمان که زبان بدن شما با کلمات شما مطابقت ندارد مانند ازدست‌دادن تماس چشمی و نگاه‌کردن به اتاق درحالی‌که سعی دارید صراحت را بیان کنید،

هنگام صحبت در مورد آینده مستحکم برای سازمان، پاشنه خود را بچرخانید، یا دستان خود را روی سینه قرار دهید پیام شفاهی را از دست می‌رود.

۳- وقتی با دست خود صحبت می‌کنید چه می‌گویید

آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید که وقتی افراد علاقه زیادی به صحبت‌های خوددارند، حرکات آن‌ها به طور خودکار بیشتر می‌شود؟

دست‌ها و بازوهای آن‌ها حرکت می‌کند، بر نکات تأکید می‌کند و شوروشوق را منتقل می‌کند. ممکن است قبلاً از این ارتباط آگاهی نداشته باشید، اما به طور غریزی آن را احساس کرده‌اید.

تحقیقات نشان می‌دهد مخاطبان تمایل دارند افرادی را که از حرکات متنوع بیشتری استفاده می‌کنند، در پرتو مطلوب‌تری نگاه کنند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد افرادی که از طریق حرکات فعال ارتباط برقرار می‌کنند، گرم، مورد قبول و پرانرژی ارزیابی می‌شوند، درحالی‌که کسانی که بی‌حرکت هستند

(یا حرکات آن‌ها مکانیکی یا “چوبی” به نظر می‌رسد) منطقی، سرد و تحلیلی تلقی می‌شوند.

این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار تأثیرمی گذارد و برای یک رهبر بسیار مهم است و چرا انجام آن‌ها در یک سخنرانی بسیار قدرتمند، با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

مدیران ارشد اشتباه می‌کنند. وقتی مدیران / رهبران / کوچ‌ها از حرکات صحیح استفاده نمی‌کنند (اگر دستان خود را در حالت کلاسیک “برگ انجیر” به حالت آویزان به پهلو قرار می‌دهند و یا جلوی بدن خود تکان می‌دهند)،

این نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ سرمایه‌گذاری عاطفی در این مسائل ندارند یا در مورد نکته‌ای که می‌خواهند بگویند قانع نشده‌اند.

برای استفاده مؤثر از زبان بدن، مدیران / کوچ‌ها / رهبران باید از چگونگی درک این حرکات، آگاه باشند.

در اینجا چهار حرکت معمول دست و پیام مشترک پشت آن‌ها وجود دارد

  • دست‌های پنهان:

دستان پنهان باعث می‌شود تا کمتر قابل‌اعتماد به نظر برسید.

این یکی از سیگنال‌های غیرکلامی است که به طور عمیقی در ناخودآگاه ما ریشه دوانده است.

اجداد ما تصمیمات خود را برای بقا صرفاً بر اساس تعداد کمی از اطلاعات بصری که از یکدیگر می‌گرفتند، اتخاذ می‌کردند.

در ماقبل تاریخ ما، وقتی کسی با دست‌هایی که قابل‌رؤیت نبودند نزدیک می‌شد، این نشانه خطر بالقوه بود.

اگرچه امروزه تهدید دست‌های پنهان بیشتر نمادین است تا واقعی، اما همچنان ناراحتی روان‌شناختی ما باقی‌مانده است.

  • انگشت اشاره:

اغلب دیده می‌شود که مدیران در جلسات، مذاکرات یا مصاحبه‌ها برای تأکید یانشان دادن تسلط خود از این ژست استفاده می‌کنند.

مشکل این است که اشاره انگشتی تهاجمی می‌تواند حاکی از آن باشد که رهبر کنترل وضعیت را از دست می‌دهد

و این حرکت مانند سرزنش یا زورگویی والدین در زمین‌بازی است.

  • حرکات پرشور:

یک رابطه جالب بین حرکت دست و بازو و انرژی وجود دارد.

اگر می‌خواهید اشتیاق بیشتری داشته باشید، می‌توانید این کار را با افزایش حرکات انجام دهید.

از طرف دیگر، حرکات بیش‌ازحد (به‌خصوص هنگامی‌که بازوها از بالای شانه‌ها بلند شده‌اند) می‌تواند شمارا دچار تلاطم، باورپذیری و قدرت کمتری نشان دهد.

  • حرکات منطقی:

دست‌هایی که در ارتفاع کمر قرار گرفته‌اند و حرکات در این صفحه افقی به شما کمک می‌کند

تا با مخاطب احساس مرکزیت و همسویی کنید.

بازوها از ناحیه کمر و خم‌شده تا زاویه ۴۵ درجه (همراه با ایستادن به‌اندازه عرض شانه‌ها)

نیز به شما در حفظ زمین، انرژی و تمرکز کمک می‌کند.

۴- تأثیرگذارترین رسانه ارتباطی شما هنوز ارتباط چهره‌به‌چهره است

در این دوره پرسرعت و گسترش فناوری از طریق ایمیل، متن، کنفرانس تلفنی و گفتگوی ویدئویی، یک حقیقت جهانی باقی‌مانده است:

ارتباط چهره‌به‌چهره، مطلوب‌ترین، تولیدکننده‌ترین و قدرتمندترین رسانه ارتباطی است.

در حقیقت، هرچه رهبران و مدیران کسب‌وکار/ کوچ‌ها  بیشتر به‌صورت الکترونیکی ارتباط برقرار کنند، نیاز فوری به تعاملات شخصی بیشتر می‌شود.

ازاین‌رو: در جلسات رودررو، مغز ما مجموعه‌ای مستمر از نشانه‌های غیرکلامی را پردازش می‌کند که ما از آن‌ها به‌عنوان پایه‌ای برای ایجاد اعتماد و صمیمیت حرفه‌ای استفاده می‌کنیم.

تعامل رودررو غنی از اطلاعات است. وقتی مردم صحبت می‌کنند، فقط تا حدی کلماتی را که استفاده می‌کنند، تفسیر می‌کنیم.

ما بیشتر پیام (و همه تفاوت‌های احساسی موجود در پشت کلمات) را از میزان صدا، سرعت، حالات چهره و سایر سیگنال‌های غیرکلامی می‌گیریم

و ما به بازخورد فوری، پاسخ‌های لحظه‌ای دیگران متکی هستیم تا به ما کمک کنند تا میزان‌پذیرش ایده‌های خود را بسنجیم.

ارتباط غیرکلامی بین افراد به‌قدری قوی است که وقتی با شخصی رابطه واقعی داریم، ناخودآگاه زبان بدن، حرکات و حتی ریتم‌های تنفسی خود را با آن‌ها مقایسه می‌کنیم.

جالب‌تر اینکه، در جلسات رودررو، “نورون‌های آینه‌ای” مغز نه‌تنها رفتار بلکه احساسات را تقلید می‌کند.

وقتی این نشانه‌های بین‌فردی از ما سلب می‌شود و مجبور می‌شویم تنها به کلمه چاپی یا گفتاری اعتماد کنیم، مغز دست‌وپنجه نرم می‌کند و ارتباطات واقعی از بین می‌رود.

ممکن است فناوری یک تسهیل‌کننده عالی برای اطلاعات واقعی باشد، اما ملاقات حضوری کلید روابط مثبت کارمندان و مشتری است.

۵- اگر نمی‌توانید زبان بدن را بخوانید، قسمتی از مکالمه را از دست می‌دهید

بیشتر مدیران / کوچ‌ها نه‌تنها نحوه ارسال سیگنال‌های صحیح، بلکه نحوه خواندن آن‌ها را نیز می‌آموزند. پیتر دراکر، مشاور مشهور مدیریت، این را به‌روشنی درک کرد.

وی یک‌بار گفت: “مهم‌ترین چیز در ارتباطات، شنیدن آنچه گفته نمی‌شود.” ارتباط از طریق دو کانال، کلامی و غیرکلامی انجام می‌شود که منجر به دو مکالمه متفاوت می‌شود که هم‌زمان انجام می‌شوند.

گرچه ارتباط کلامی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما این تنها پیام ارسالی نیست

بدون توانایی خواندن زبان بدن، عناصر حیاتی مکالمات را که می‌توانند تأثیر مثبت یا منفی بر کسب‌وکار داشته باشند، از دست می‌دهیم.

وقتی افراد زبان بدنشان با صحبت‌هایشان در تضاد است، رهبران/ کوچ‌ها  باید بتوانند آنچه را که اتفاق می‌افتد تشخیص دهند و به‌درستی پاسخ دهند و هدایت کنند.

به همین دلیل رفتارهای تعاملی و رفتارهای غیرتعاملی دو سیگنال بسیار مهم برای مشاهده زبان بدن دیگران است.

رفتارهای تعاملی نشان‌دهنده علاقه، پذیرش یا توافق است درحالی‌که رفتارهای غیرتعاملی نشانه خستگی، عصبانیت یا دفاع است.

این مورد دلیل دیگر اهمیت زبان بدن در کوچینگ و کسب‌وکار را نشان می‌دهد.

ارتباطات تعاملی و ارتباطات غیرتعاملی

سیگنال‌های تعاملی شامل سر تکان‌دادن یا کج‌شدن سر (نشانه جهانی “گوش‌دادن به کسی”) و حالت‌های بدن باز است.

وقتی افراد تعامل می‌کنند، مستقیماً با شما روبرو می‌شوند و “تمام بدن” را به شما نشان می‌دهند.

لحظه‌ای که احساس ناراحتی می‌کنند، ممکن است بالاتنه خود را با زاویه دور کنند و اگر آن‌ها در طول جلسه با دست‌وپاهای صلیب نشستند، بعید به نظر می‌رسد که از شما خرید کنند.

زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار و فروش بسیار تأثیرگذار است. همچنین، میزان تماس چشمی خود را کنترل کنید.

به‌طورکلی، افراد تمایل دارند طولانی‌تر و با فرکانس بیشتری به افراد یا اشیایی که دوست دارند نگاه کنند.

بیشتر ما حدود سه ثانیه با تماس چشمی احساس راحتی می‌کنیم، اما وقتی کسی را دوست داریم یا با او توافق می‌کنیم، به طور خودکار مدت‌زمانی را که به چشم او نگاه می‌کنیم افزایش می‌دهیم.

رفتارهای غیرتعاملی باعث ایجاد عکس این مسئله می‌شود. میزان تماسی چشمی کاهش می‌یابد، زیرا ما تمایل داریم که از چیزهایی که باعث ناراحتی یا خستگی ما می‌شوند دور شویم.

” ۷ ویژگی منحصربه‌فرد رهبری بهترین رهبران تاریخ ” مطلب جالبی هست. حتماً مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

حال با تأثیر زبان بدن در کوچینگ و کسب‌وکار آشنا شدید. مهارت در زبان بدن بخشی از برند شخصی کوچ / مدیر می‌شود.

رهبران بزرگ بنشینند، بایستند، راه بروند و با روش‌هایی حرکت کنند که از اعتمادبه‌نفس، شایستگی و مقام برخوردار باشد.

آن‌ها همچنین سیگنال‌های غیرکلامی از گرما و همدلی را ارسال می‌کنند. به‌ویژه هنگامی‌که آن‌ها محیط مشترکی را برای همکاری و مدیریت تغییرات پرورش می‌دهند.

تأثیر زبان بدن در کوچینگ و کسب‌وکار شگفت‌انگیز است

مهارت‌های خوب زبان بدن می‌تواند به شما کمک کند تا به‌صورت زنده سخنرانی کنید، با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، ایده‌هایی بااعتبار بیشتر ارائه دهید و کاریزمای برند شخصی خود را به طور واقعی طراحی کنید.

این مجموعه، مهارت‌های قدرتمندی است که هر کوچ و یا رهبر می‌تواند آن‌ها را توسعه دهد. تأثیر زبان بدن در کوچینگ و کسب‌وکار را دست‌کم نگیرید.

نویسنده:

سرکار خانم سمیه نجفی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

علی باباخانی دانش پذیر دوره تربیت کوچ 6

دیدگاه کاربران (0)