بازاریابی پارتیزانی یا چریکی چیست؟

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی چیست؟

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی (Guerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت‌های تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است.

پدر علم بازاریابی پارتیزانی، «جی کنراد لوینسون» است که در سال ۱۹۸۴ کتابی با نام «بازاریابی پارتیزانی» را چاپ کرد و در آن ضمن معرفی این روش، تمرکزش را بر این موضوع گذاشت که چطور یک شرکت کوچک می‌تواند با بودجه کم، با شرکت‌های بزرگ‌تر رقابت کند.

موفقیت در این نوع بازاریابی به خلاقیت و قانون‌شکنی‌های آن بستگی دارد.

طراحی این برنامهٔ بازاریابی به‌گونه‌ای است که گاه به‌صورت پنهانی روی مخاطبان اثر می‌گذارد.

کسب‌وکارهای کوچک و بسیاری از استارتاپ ها که نمی‌توانند در رسانه‌های گران‌قیمت مانند رادیو و تلویزیون و بیلبورد، تبلیغات انجام دهند.

در چنین شرایطی بهترین راهکار برای آن‌ها، استفاده از بازاریابی پارتیزانی یا چریکی (Guerrilla Marketing) است.

تعریف بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی پارتیزانی استفاده از استراتژی‌هایی ارزان و خلاقانه و با استفاده از ابزارهایی غیرمعمول، در جهت پیشبرد اهداف بازاریابی است.

در بازاریابی پارتیزانی (Guerrilla Marketing) سعی می‌کنیم تا چارچوب ذهنی مخاطب را شکسته، و پیام خود را به او برسانیم.

در این روش باید ذهن مخاطب خود را از روزمره جدا کنید و در یک‌لحظه مخاطب را وارد دنیایی جدید کنید.

این حس که محصول و تبلیغ شما متفاوت است و حس نزدیکی محصول شما به زندگی کاربران و نیازهای آن‌ها می‌تواند همیشه کارساز واقع شود.

  اصول بازاریابی پارتیزانی

اصول بازاریابی پارتیزانی

نبود مشکل کمبود بودجه: در بازاریابی پارتیزانی، برخلاف دیگر روش‌ها، کمبود بودجه را می‌توان با خلاقیت بیشتر، تفکر بیشتر و تلاش بیشتر حل نمود.

نبود روش آزمون‌وخطا: در بازاریابی چریکی، ما چیزی به نام «آزمون‌وخطا» نداریم! همه‌چیز بایستی بر مبنای آمار و ارقام باشد.

تمرکز بر مشتریان فعلی: در این روش، بیشتر از این‌که تمرکزمان بر جذب مشتری جدید باشد، بر مشتریان فعلی (یا حداقل کسانی که ما را می‌شناسند) تمرکز می‌کنیم.

عدالت بین کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ: میزان اثربخشی بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، هیچ فرقی ندارد (و یا حداقل تفاوت محسوسی ندارد).

سود به‌جای فروش: معیار ارزیابی بازاریابی چریکی، میزان مثبت شدن شیب نمودار سود شرکت (نه فروش لحظه‌ای)، می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بازار هدف خود را چگونه انتخاب کنیم

انواع مختلف بازاریابی پارتیزانی

یکی از ویژگی‌های بارز و کلیدی که هر تبلیغ چریکی باید دارا باشد غیرمنتظره و خلاق بودن است.

درواقع همین ویژگی یا بهتر است بگوییم مزیت غیره منتظره بودن است که منجر به ‌عکس‌العمل‌های عاطفی چون خنده، شوک و ناراحتی می‌شود.

می‌توان با استفاده از گوریلا مارکتینگ یا درواقع همان بازاریابی پارتیزانی، کاملاً به نفع یک کسب‌وکار استفاده کرد و به ارتقاء یک برند خاص کمک شایانی نمود.

این مدل بازاریابی فضای باز Outdoor Guerrilla Marketing

بازاریابی پارتیزانی در فضای باز Outdoor Guerrilla Marketing

در این روش بازاریابی، بیشتر تمرکزمان بر این است که چیزی را در محیط بیرون، یک‌جوری به حوزه کسب‌وکار ربط بدهیم.

چیزی را به محیط‌های شهری اضافه می‌کند، مانند قرار دادن چیزی قابل جابجایی بر روی یک مجسمه، یا قرار دادن کارهای هنری موقت در پیاده‌روها و خیابان‌ها.

مدل داخلی Indoor Guerilla Marketing

بازاریابی پارتیزانی داخلی Indoor Guerilla Marketing

مشابه بازاریابی پارتیزانی در فضای باز، فقط در مکان‌های سرپوشیده مانند ایستگاه‌های قطار، مغازه‌ها و ساختمان‌های دانشگاه برگزار می‌شود.

در این روش، به‌نوعی سعی می‌کنیم تا ارتباط بهتر و نزدیک‌تری را بین محصول و مخاطب برقرار کنیم.

بازاریابی چریکی در رویداد Event Ambush Guerilla Marketing

بازاریابی پارتیزانی در رویداد Event Ambush Guerilla Marketing

استفاده از مخاطبان در یک رویداد در حال انجام (مانند کنسرت یا یک بازی ورزشی) برای تبلیغ یک محصول یا خدمات به روشی قابل‌توجه، معمولاً بدون اجازه اسپانسرهای این رویداد.

مدل تجربی Experiential Guerilla Marketing

بازاریابی پارتیزانی تجربی Experiential Guerilla Marketing

همه موارد فوق، اما به روشی اجرا می‌شود که نیاز به تعامل عمومی با برند است.

در این روش کاری می‌کنیم که مخاطب، استفاده از محصول ما را تجربه کند.

مثلاً شرکت IKEA، مبل‌های خود را در ایستگاه‌های اتوبوس گذاشته تا مردم از نزدیک آن را تجربه کنند، و خب بالاخره دیدن چنین صحنه‌ای جذاب است و قابلیت وایرال شدن دارد.

پیشنهاد ویژه: ۵ عنصر استراتژی‌های بازاریابی مؤثر

بازاریابی پارتیزانی کسب‌وکارهای کوچک

اساس این نوع از بازاریابی، برای کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ ها شکل‌گرفته است.

کسب‌وکارهایی با نیروهای جوان و خلاق و بودجه کم که با قدرت خلاقیت و نوآوری خود می‌خواهند با بازاریابی و تبلیغات کسب‌وکار خود را رونق بدهند.

بازاریابی چریکی ازاین‌جهت برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب است که ساختارشکن،‌ آشوبگر و به‌یادماندنی است.

پس راهی عالی برای به چشم آمدن، متمایز شدن از رقبا و کسب شهرت به دلیل جالب و متفاوت بودن است.

شخصی صاحب لباس‌فروشی کوچکی بود که در میان دو لباس‌فروشی بزرگ و معتبر قرار داشت.

روزی هنگام مراجعه به محل کار خود متوجه تابلو مغازه سمت راستی با عنوان "حراج بزرگ! 50 درصد تخفیف" شد.

این تابلو بسیار جلب‌توجه می‌کرد.

روز بعد مغازه سمت چپی نیز تابلویی با عنوان "حراج بزرگ! 60 درصد تخفیف" نصب نمود و مغازه این شخص در میان این دو بیش‌ازپیش محقر به نظر می‌رسید!

صاحب این لباس‌فروشی کوچک چه‌کاری می‌توانست انجام دهد؟

او با استفاده از بازاریابی چریکی و خلاقیت خود، تابلویی متفاوت برای خود طراحی نمود و در سردر مغازه نصب نمود.

روی این تابلو نوشته‌شده بود: "در ورودی اصلی!"

حتما مطالعه کنید: بهترین استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات که باید امتحان کنید  

این مدل برای کسب‌وکارهای بزرگ

بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکارهای بزرگ

بااینکه بازاریابی پارتیزانی برای کسب‌وکارهای کوچک شکل گرفت اما جذابیت این شیوه از بازاریابی برای مردم و مخاطبان، باعث شده که توجه کسب‌وکارهای بزرگ هم به بازاریابی پارتیزانی زیاد شود.

شرکت‌های بزرگ‌تر از بازاریابی پارتیزانی معمولاً برای جلب کردن توجه افراد نسبت به کمپین‌های تبلیغاتی‌شان استفاده می‌کنند.

برخی کارشناسان بازاریابی معتقدند زمانی که تاکتیک‌های بازاریابی پارتیزانی توسط کسب‌وکارهای بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرند، دیگر نمی‌توان آن‌ها را بازاریابی پارتیزانی واقعی دانست.

زیرا شرکت‌های بزرگ بودجه بیشتری دارند و برند آن‌ها همین حالا به‌خوبی تثبیت‌شده است.

البته بازاریابی چریکی برای شرکت‌های بزرگ با ریسک همراه است.

زیرا که در برخی نمونه‌ها، خلاقیت‌ها و شیرین‌کاری‌های بازاریابی چریکی ممکن است به شکستی پر سروصدا منجر شود و در روابط شرکت با عموم مردم خاطره بدی ایجاد کند.

اما در مورد کسب‌وکارهای کوچک، این ریسک بزرگ نیست، زیرا اغلب مردم آن را به‌عنوان یک شیرین‌کاری شکست‌خورده دیگر در نظر خواهند گرفت.

 

دوره تسلط بر بازاریابی

دوره تسلط بر بازاریابی

در دوره آموزش غیرحضوری تسلط بر بازاریابی محمدمهدی ربانی، موضوع بازاریابی پارتیزانی به‌صورت کامل همراه با مثال آموزش داده‌شده است و اکنون از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن ویدان در دسترس شما قرار دارد.

یکی از دلایل اهمیت بازاریابی، اثری است که بر جامعه می‌گذارد. بازاریابی به معرفی و جا انداختن محصولات جدیدی که زندگی انسان‌ها را راحت‌تر یا غنی‌تر می‌کنند، کمک می‌کند.

شرکت‌ها با استفاده از بازاریابی ضمن تلاش برای ارتقاء جایگاه‌شان در بازار، می‌کوشند تا محصولات و خدمات موجودشان را بهبود دهند و از این طریق، زندگی انسان‌ها را نیز بهبود می‌دهند.

بازاریابی موفق، تقاضا برای محصولات و خدمات مختلف را افزایش می‌دهد، امری که به‌نوبهٔ خود، باعث ایجاد مشاغل مختلف می‌شود. علاوه بر این، بازاریابی با تشویق شرکت‌ها، سعی می‌کند آن‌ها را به شهروندان کاملاً مسئولیت‌پذیر تبدیل کند.

یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود کسب‌وکارها به اهداف و نتایج موردنظر خود نرسند، ضعف در آموزش و مهارت مدیران و کارکنان یک مجموعه درباره فرآیند بازاریابی می‌باشد.

دوره تسلط بر بازاریابی برای همین منظور طراحی‌شده است که این تخصص و هنر را به مدیران و کارکنان یک سازمان یا کسب‌وکار انتقال دهد. هر سازمان یا هر تیمی از پایین‌ترین تا بالاترین درجه باید اصول بازاریابی را بدانند.

دیدگاه کاربران (0)