اغلب، ما از بازاریابی دیجیتال، بهعنوان یک اصطلاح فراگیر استفاده میکنیم.
درواقع، انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد و کانالها و قابلیتهای هر نوع، هر روز در حال رشد هستند.
چگونه یک عادت جدید را در خودمان شکل دهیم ؟ چرا به اهداف خودمان نمی رسیم؟
نحوه شکل گیری یک عادت خوب چیست؟
استراتژی بازاریابی دیجیتال که نادیده گرفته میشود، بازاریابی عملگرا یا پرفورمنس مارکتینگ است.
با بازاریابی عملگرا، تبلیغکنندگان فقط در صورت انجام اقدامات خاص، هزینه پرداخت میکنند.
بهعنوانمثال، وقتی بینندهای روی صفحه شما کلیک میکند یا خرید میکند.
همانطور که از نام این مدل مشخص است، این نوع از فرایندهای بازاریابی و تبلیغات به عملکرد و نتایج بهدستآمده وابسته است.
پرفورمنس مارکتینگ در دنیای آنلاین اتفاق میافتد که نتایج کاملاً قابلیت اندازهگیری دارد و تبلیغ دهنده تنها درازای تحقق نتایج موردنظر هزینه پرداخت خواهد کرد.
گاهی شما از تبلیغات و بازاریابی خود دنبال فروش مشخص هستید و گاهی میخواهید اپلیکیشنتان به تعداد نصب قابلتوجه برسد.
به همین دلیل عملکرد موردنظر سنجیده میشود تا ببینید چه میزان توانستهاید به نتایج دلخواه برسید.
ازآنجاییکه از گذشته مدیران کسبوکارها و بازاریابها از گذشته دنبال چنین سیستمی بودند و تمایل داشتند تضمین لازم را برای رسیدن به نتایج موردنظر داشته باشند،
بنابراین بازاریابی عملکردی خیلی موردتوجه قرار گرفت.
نکته مهم اینجاست که این مدل بازاریابی از پیش هزینه مشخص ندارد و هزینههای آن به خروجی کار وابسته است.
بازاریابی عملکرد برای تمام کسبوکارهایی کاربرد دارد که در فضای آنلاین حاضر هستند و نتایج برنامههای تبلیغاتی آنها قابلاندازهگیری باشد.
کسبوکارهای کوچک و بزرگ میتوانند بسته به اهداف موردنظر خود از این روش استفاده کنند که بیشتر دیده شوند،
فروش خود را افزایش دهند یا به دیگر نتایج تعریفشده برسند.
از سوی دیگر سایتهایی که میتوانند با توجه به بازدید یا قابلیتهای بالای خود نتایج آتی را تضمین کنند نیز بیشترین سود را از پرفورمنس مارکتینگ خواهند برد.
روشهای پرداخت هزینه در بازاریابی عملگرا (performance marketing)
برای پرداخت هزینه در بازاریابی عملگرا بسته به اقدام نهایی و نتیجه موردنظر، روشهای مختلفی وجود دارد:
CPC (Cost Per Click) : پرداخت هزینه در ازای هر کلیک روی لینک موردنظر (تبلیغکنندگان بر اساس تعداد دفعات کلیک بر روی تبلیغات خود پرداخت میکنند. این یک روش خوب برای هدایت بازدید به سایت شما است.)
CPM (Cost Per Mile) : پرداخت هزینه در ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ (بنابراین اگر 25000 نفر بهعنوانمثال تبلیغ شمارا مشاهده کنند، نرخ پایه خود را 25 برابر میکنید).
CPA (Cost Per Action) : هزینه در ازای اقدام موردنظر که میتواند شامل فروش، اشتراک اطلاعات تماس خود، بازدید از وبلاگ شما و غیره باشد هزینه پرداخت میکنند.
CPL (Cost Per Lead) : هزینه در ازای لید (سرنخ) تولیدشده (CPL منجر به تولید مشتری میشود، بنابراین میتوانید مشتریان را پیگیری کرده و فروش را افزایش دهید.)
وقتی صحبت از بازاریابی عملکردی میشود، چه کانالهایی بهترین عملکرد را دارند؟
اگر میخواهید از کانالهایی استفاده کنید که محبوبیت بالایی دارند
و درنتیجه اثربخشی و شانس نتیجهگیری آنها بیشتر است، میتوانید موارد زیر را در نظر بگیرید:
تبلیغات همسان:
تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات کلیکی است که این روزها طرفداران زیادی دارد
و چون با توجه به محتوای صفحه و رابط کاربری آن نمایش داده میشوند، بنابراین میتوانید به نتیجه دلخواهتان برسید.
محتوای اسپانسر یا رپورتاژ آگهی:
یکی دیگر از انواع روشهایی که در بازاریابی عملکرد مؤثر است،
رپورتاژ آگهی است که میتوانید علاوه بر هزینه انتشار در رسانه موردنظر،
هزینه تبلیغات را درازای ترافیک دریافتی و نرخ تبدیل ایجادشده بپردازید.
همکاری در فروش:
این روزها بازار افیلیت مارکتینگ و همکاری حسابی داغ است.
این روش نیز یکی از مدلهای پرفورمنس مارکتینگ است که نهتنها آگاهی از برند را افزایش میدهد،
بلکه درازای فروش یا ترافیک ایجادشده هزینه به تبلیغکنندگان پرداخت میشود.
بازاریابی و تبلیغات در شبکههای اجتماعی:
یکی از روشهای دیگر که میتوانید بر اساس آن شاخصهای کلیدی موردنظر را ارزیابی کنید، تبلیغات در شبکههای اجتماعی است.
اگر به دنبال نرخ کلیک، ترافیک ورودی، تعامل، افزایش فروش و ایجاد سرنخ هستید میتوانید سراغ این روش بروید.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM):
بازاریابی موتورهای جستجو و بهینهسازی برای موتورهای جستجو نیز میتواند میزان بازدید، ترافیک، نرخ تبدیل و فروش شمارا افزایش دهد.
برای اینکه بتوانید در پرفورمنس مارکتینگ بهترین نتیجه را بگیرید، عوامل مهم و ضروری وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید.
مهمترین مواردی که باید در بازاریابی عملکرد جدی گرفته شود شامل موارد زیر است:
• طراحی باکیفیت و جذاب که بیشترین مخاطب ممکن جذب تبلیغات شما شود.
• قرار دادن تبلیغات در جای درست که بیشتر مخاطب هدف شما در آنجا حضور دارند.
• طراحی بهترین صفحه فرود (Landing Page) که توضیحات کاربردی و کاربری آسان آن بیشترین نرخ تبدیل را برای شما به همراه داشته باشد.
• ارزیابی و تحلیل فرایندها تا متناسب با رفتار کاربران باشد.
تیم پرفورمنس مارکتینگ شامل چه کسانی میشود؟
بدون شک فرایند پرفورمنس مارکتینگ توسط یک نفر پیادهسازی نمیشود
و برای رسیدن به موفقیت باید بهصورت تیمی عمل کنید. تیم بازاریابی عملگرا شامل افراد زیر است:
مدیر دیجیتال مارکتینگ وظیفه تقسیم منابع برای اجرای فرایندهای بازاریابی، انتخاب کلمات کلیدی مناسب با تبلیغات کلیکی،
تحقیقات بازار و طراحی پرسونای مخاطب و مدیریت کمپینها و تیم اجرایی را برعهده دارد.
ایده یابی و ایده پردازی، مدیریت تولید محتوای تبلیغاتی، اجرای تبلیغات کلیکی، بازاریابی شبکه های اجتماعی و پلتفرمهای مختلف و طراحی انواع پیام بر عهده مدیر تبلیغات است.
شما به یک طراح سایت نیز نیاز دارید تا طراحی صفحه فرود، نظارت فنی روی سیستم فروش، تحلیل رفتار و استفاده کاربران از سایت،
عملکرد رقبا و برطرف کردن مشکلات فنی سایت را بر عهده داشته باشد.
همانطور که تا اینجا متوجه شدید بازاریابی عملگرا مزایای بسیار زیادی دارد.
اولین و مهمترین مزیت این روش این است که هزینه پرداختی درازای تحقق نتایج موردنظر انجام میشود و بهخوبی میتوانید مخاطبان اصلی خود را هدف قرار دهید.
ضمن اینکه بودجه شما حسابشده و هوشمندانه هزینه میشود و از سوی دیگر میزان آگاهی از برند، ترافیک ورودی و نرخ تبدیل را افزایش میدهد.
در روزهای مدیران کسبوکار سخت حاضر به هزینه کردن میشوند و تلاش میکنند درازای منابع صرفشده بیشترین خروجی را بگیرند،
پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملگرا میتواند مطلوبیت زیادی داشته باشد.
دوره راههای معرفی کسبوکار خود به بازار
معرفی کسبوکار و جذب مشتری، یکی از مهمترین فعالیتهای هر کسبوکاری است. مخاطبین هدف شما، ابتدا باید بدانند که شما هستید و محصولات و خدماتی ارائه میدهید، که میتوانند به کمک محصولات و خدمات شما، بخشی از نیازها، دردها و دغدغههایشان را برطرف کنند.
برخی استارتاپها بر اساس یک ایده ناب شکل میگیرند و محصول و خدماتشان هم بسیار باکیفیت است، اما به دلیل نداشتن مشتری، شکست میخورند، زیرا مشتریان حقیقی از محصول خوب اطلاع ندارند، حتی ممکن است افراد زیادی از محصولات و خدمات ارائهشده، آگاه باشند، اما چون جزء مشتریان هدف شرکت نیستند، فرایند بازاریابی اثربخشی لازم را نخواهد داشت.
در دوره راههای معرفی کسبوکار خود به بازار، توسط محمدمهدی ربانی میآموزید، روشهای جذب مشتری چگونه است؟، استراتژیهای به دست آوردن مشتریان و درک تقاضای محصول در هنگام شروع کار را یاد میگیرید. چگونه مردم را ترغیب کنیم که از ما خرید کنند؟، تکنیکهای بازاریابی و روابط عمومی مؤثر چه هستند؟، در این دوره ۲۵ روش جذب مشتری معرفی میشود و در انتها تکنیکهای استفاده مؤثر از هرکدام این روشها، ذکر میشود. درصورتیکه که موارد آموزشی این کلاس را جدی بگیرید، فقط به کمک همین یک دوره میتوانید، کسبوکارتان را بیمه کنید.