با استراتژی قوی کانتنت مارکتینگ، تجارت شما میتواند منفعلانه به مشتریان بالقوه برسد، به سؤالات آنها پاسخ دهد و آنها را به لید تبدیل کند.
اکنونکه اینترنت به ابزاری قدرتمند برای بازاریابی تبدیلشده است، سایت شما میتواند (و باید) بیش از حداقل امکانات ارائه دهد.
1- مخاطبان خود را بشناسید
قبل از ایجاد هرگونه استراتژی بازاریابی (بهصورت آنلاین یا غیرمجازی)، باید مخاطبان خود را بشناسید.
اما برخلاف بیشتر روشهای سنتی، کانتنت مارکتینگ نیاز دارد تا شما درباره اینکه چه کسی مخاطب موردنظر شما است، بیشتر بدانید.
کانتنت مارکتینگ شمارا ملزم به نوشتن مقالات، پستهای وبلاگ و گرافیکی میکند که مخاطبان شمارا درگیر خود کند.
برای انجام این کار، شما باید درک کنید که مشتریان بالقوه شما چه میخواهند.
علاقه آنها چیست؟ آنها در چه مواردی به کمک نیاز دارند؟ و از چه کلمات و عباراتی برای یافتن پاسخ بهصورت آنلاین استفاده میکنند؟
در اینجا مثالی از این نکته تبلیغاتی کانتنت مارکتینگ در عملآورده شده است.
یک استراتژی بازاریابی دیجیتال دارویی و یک استراتژی بازاریابی دیجیتال دندانپزشکی ممکن است روی دو مخاطب جداگانه متمرکز شوند،
اگرچه هر دو در زمینه مراقبتهای بهداشتی فعالیت کنند.
درحالیکه تجارت داروسازی پزشکان را هدف قرار میدهد، مطب دندانپزشکی بر بیماران تمرکز دارد و درنتیجه محتوای متنوعی ارائه میشود.
اگر درک درستی از مخاطبان خود داشته باشید، تلاشهای شما برای کانتنت مارکتینگ بسیار موفقیتآمیزتر خواهد بود.
و اگر هرگز این نوع تحقیق را انجام ندادهاید، ایجاد شخصیت میتواند یک روش عالی برای شروع باشد.
بیشتر بخوانید: تدوین استراتژی بازاریابی محتوا چگونه است
2- برای مخاطبان خود بنویسید
این روش بازاریابی محتوا ممکن است واضح به نظر برسد، اما وقتی میدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند، باید برای آنها بنویسید.
از انتخاب موضوع تا ویرایشهای نهایی، مخاطبان شما باید نقش زیادی در نحوه ارائه اطلاعات داشته باشند.
از همان ابتدا، شما باید موضوعاتی را انتخاب کنید که مشتریان بالقوه میخواهند درباره آنها بیاموزند.
این یک فرایند چالشبرانگیز است (و گاهی اوقات اشتباه خواهید کرد)، اما میتوانید با این هفت روش شروع کنید تا ایدههایی را که دوست دارند، پیدا کنید.
3- در مورد رقبا تحقیق کنید
با توجه به اینکه 48٪ بازاریابان B2B و 77٪ بازاریابان B2C از کانتنت مارکتینگ استفاده میکنند،
شما احتمالاً تنها تجارت در صنعت خود نیستید که سعی در جذب مشتری با محتوا دارید.
این بدان معناست که شما در رقابت هستید و این فرصت را دارید که ببینید دیگران چه چیزی را ایجاد میکنند.
نگاهی بیندازید که سایر مشاغل صنعت شما (بهویژه رقبای برتر) با استراتژیهای محتوای خود چه میکنند.
آنها از چه فرمتهایی استفاده میکنند؟ آنها درباره چه موضوعاتی بحث میکنند؟
و خوانندگان آنها چه واکنشی نشان میدهند؟
پیشنهاد عالی بری شما: دلیل نیاز شما به استراتژی بازاریابی محتوایی چیست
4- یک زاویه منحصربهفرد پیدا کنید
اینیکی از مهمترین نکات کانتنت مارکتینگ است. گرچه رقبای شما میتوانند منبع ایدههای خوبی باشند.
اما شما باید از انتشار محتوایی که بیشازحد به مطالب دیگر شبیه است، خودداری کنید.
درنهایت، هدف از کانتنت مارکتینگ ارائه اطلاعات مفید به مشتریان است، نه اطلاعاتی که بهراحتی در دسترس باشد.
هر زمان که ایدهای عالی مشاهده کردید، در برابر وسوسه، مقاومت کنید و فقط با برخی تغییرات جزئی آن را تکرار کنید.
در عوض، به موضوع بهعنوان یک نقطه شروع نگاه کنید و به دنبال روشهایی باشید که بتوانید از زاویه منحصربهفرد خود استفاده کنید.
این امر باعث میشود، شما نتوانید بخشی از "دوربین اکو" محتوای آنلاین شوید و برای خوانندگان شما بسیار جالبتر خواهد بود.
5- تمرکز خود را محدود کنید
وقتی موضوعاتی را که میخواهید در مورد آنها بنویسید انتخاب میکنید، ممکن است خود را با موضوعات کلی و مشترک بیابید.
اما اگر مایل نیستید برای ایجاد محتوای جامع و طولانیمدت وقت بگذارید، باید هر موضوع را به حدی محدود کنید که بتوانید آن را بهطور کامل پوشش دهید.
این امر علاوه بر اینکه، مدیریت محتوای قابلکنترلتری دارد، به شما در ایجاد موضوعات مؤثرتر، نیز کمک میکند.
داشتن 10 صفحه که بهطور کامل به یک سؤال خاص پاسخ میدهند،
بهتر از یک صفحه است که 10 سؤال را با کمترین توضیح پاسخ میدهد، خصوصاً اگر هر سؤال با موضوع دیگری سروکار داشته باشد.
حتما مطلب " مهمترین سوالاتی که برای طراحی بهترین استراتژی بازاریابی محتوا باید حتماً بدانید " را با دقت بخوانید.
6- برای هر چیزی که ایجاد میکنید هدف داشته باشید
بیشتر مطالب به یکی از دودسته تقسیم میشوند: مفید یا سرگرمکننده.
همانطور که برای موضوعات ایده میگیرید، از خود بپرسید که آیا ایده شما به مشتری بالقوه کمک میکند تا مشکلی را حل کند؟
در غیر این صورت، از خودتان بپرسید که آیا آنها این ایده را خندهدار یا جالب میدانند.
اگر جواب هر دو سؤال منفی است، ایده را کنار بگذارید. و اگر پاسخ "بله" است، هدف را بهوضوح در عنوان خود بیان کنید.
در بسیاری از موارد، این کار بهسادگی "چگونه X" یا "10 چیزی که باید درباره Y بدانید" ساده است.
اگر خوانندگان بدانند، که با خواندن مقاله شما چه چیزهایی میآموزند، بیشتر وقت خود را صرف این کار میکنند.
پیشنهاد عالی: چگونه با استراتژیهای بازاریابی، برند خود را تقویت کنیم
7- خوانندگان را در اولویت خود قرار دهید
ایجاد محتوایی که در درجه اول آموزنده باشد، میتواند یک چالش باشد.
پس از سالها نوشتن یک نسخه با هدف بسته شدن فروش، آسان است.
از این تمایز آگاه باشید و مراقب باشید خوانندگان خود را در اولویت مطالب خود قرار دهید.
کاربران امروزی تمایل به تنظیم محتوای تبلیغاتی دارند و این میتواند بهراحتی شانس اعتمادسازی شما در بین بازدیدکنندگان سایت را از بین ببرد.
در عوض، هنگامیکه محصولات یا خدمات خود را به بازار عرضه میکنید، به خوانندگان بگویید که چهکاری انجام میدهید، چرا مهم است،
چه مزایایی برای شرکت شما دارد و چگونه میتوانید به مشتریان بالقوه کمک کنید.
8- ارتباط مناسب با تجارت خود برقرار کنید
اگرچه تبلیغاتی نبودن بسیار مهم است، اما باید دنبال فرصت باشید تا در صورت لزوم محصولات یا خدمات خود را ذکر کنید.
حتی اگر این فقط پیوندی به صفحه دیگری در پایین پست وبلاگ باشد،
نگهداشتن بازدیدکنندگان از سایت شما بعد از اولین چیزی که مشاهده می کنند، کلید تبدیل آنها به مشتری است.
9- اهداف قابلاندازهگیری تعیین کنید
مانند هر استراتژی بازاریابی، شما باید اهداف مشخصی برای محتوای سایت خود داشته باشید.
بنابراین قبل از شروع، مشخص کنید که امیدوارید چه چیزی را به دست آورید.
آیا به دنبال افزایش بازدید سایت هستید؟ بازدیدکنندگان، اولین بار جذب میشوند؟ ثبتنام برای لیست ایمیل ایجاد میشود؟
اشتراک در شبکههای اجتماعی دریافت میکنید؟
معیارهای بسیاری وجود دارد که میتوانید آنها را با کانتنت مارکتینگ بسنجید، بنابراین ضروری است که از قبل بدانید کدامیک از آنها برای کسبوکار شما مهم هستند.
10- پیشرفت خود را پیگیری کنید
همانطور که از این نکات کانتنت مارکتینگ استفاده میکنید و محتوا را در سایت خود منتشر میکنید،
حتماً پیشرفت خود را در برابر اهداف خود بهطور منظم کنترل کنید.
اگرچه فقط کافی است به حجم صفحاتی که منتشر کردهاید نگاه کنید و احساس کنید که کاری را به نتیجه رساندهاید،
اما بررسی اینکه، آیا این صفحات واقعاً نتیجه میدهند یا خیر کاملاً ضروری است.
بررسی Google Analytics (یا سایر برنامههای تجزیهوتحلیل) را بخشی از برنامه معمول خود قرار دهید
و معیارهایی را که عملکرد کلی را نشان میدهند، ردیابی کنید.
اگر همهچیز خوب پیش میرود، آنچه را که انجام میدهید ادامه دهید،
و در غیر این صورت، از این دادهها برای تجدیدنظر در استراتژی خود استفاده کنید تا مؤثرتر باشد.