5 دلیل برای عدم موفقیت محصول جدید

5 دلیل برای عدم موفقیت محصول جدید

نظرات مختلفی در مورد نرخ عدم موفقیت محصول جدید وجود دارد.

میزان شکست محصولات جدیدی که در بخش مواد غذایی عرضه می‌شود، بین 70 تا 80 درصد در ایالات‌متحده است.

برای شرکت‌های کوچک غذایی ایالات‌متحده که محصولات جدیدی را روانه بازار می‌کنند، میزان موفقیت حتی کمتر از 11 درصد است.

این‌ها سطح بالایی از شکست است، اما آیا این یک افسانه است یا یک واقعیت؟ شکست چگونه تعیین می‌شود؟

سازمان شما شکست محصولات را چگونه ارزیابی می‌کند؟ آیا واقعاً می‌خواهید در مورد آن‌ها صحبت کنید؟

در وهله اول ممکن است به دست آوردن نرخ قطعی شکست محصولات جدید به یکی از پاسخ‌های سؤالات زیر بستگی داشته باشد.

نه‌فقط در کدام صنعت هستید، بلکه در کدام بازار و کدام بخش بازار هستید، چه‌کاری می‌خواهید انجام دهید، چه چیزی برای ساختن، دفاع یا پیشرفت و غیره ارائه می‌شود.

اغلب میزان شکست ما مربوط به پذیرش مشتری یا بازار نیست، بلکه روش‌های بسیار ضعیفی است که ما برای توسعه محصول جدید در سازمان‌های خود انجام می‌دهیم.

تحقیقات نشان می‌دهد بیش از 80% از پروژه‌های توسعه محصول جدید با شکست مواجه می‌شوند.

مهم‌ترین علل عدم موفقیت محصول و خدمات جدید

1- زمان‌بندی غلط برای معرفی محصول

سطح بالای محصولاتی که تاریخ عرضه را از دست می‌دهند اغلب به دلیل کمبود وقت و منابع اختصاص‌یافته برای اجرا است.

بخش قابل‌توجهی از عدم موفقیت محصول جدید، مربوط به زمان معرفی آن بستگی دارد.

چنانچه محصول در زمان مناسب و درستی به بازار معرفی نشود یا بودجه مناسبی برای ارائه و launch آن تخصیص نیابد، نرخ شکست آن افزایش می‌یابد.

تأخیر در ارائه معرفی جدید یا ارائه زودهنگام آن به بازار علیرغم رفع نشدن ایرادات و اشکالات فنی و نبود زیرساخت مناسب، منجر به شکست محصول و تحمیل هزینه به بنگاه می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه برای محصولات جدید، تقاضا ایجاد کنیم  

تعداد اندک ایده خوب و تأثیرگذار

2- تعداد اندک ایده خوب و تأثیرگذار

چند بار در بحث مداوم بر سر ایده‌ها بوده‌اید؟

پاسخ تقاضای بسیاری است که توسط شاخصی موردنیاز است که اغلب مدیران ارشد با آن روبرو می‌شوند و مجبورند پروژه‌هایی با ارزش بالاتر را که تأثیر واقعی بر ارزش دارند پیدا و تأمین مالی کنند.

برخی از سازمان‌ها درگیر این "فشار" اساسی می‌شوند که محصولات فزاینده بیشتری را برای جبران کم‌کاری ارائه دهند.

هیچ معیار مشخصی برای اینکه چه چیزی پشتیبانی می‌شود وجود ندارد و علاوه بر این، کسانی که اعداد را به‌طور متفاوت قاب می‌کنند تا آن را به مرحله بعدی برسانند.

مدیریت ایده نیاز به معیارهای روشن و واضح و موجز و فکر شده دارد.

پیشنهاد ویژه: چگونه محصول خود را به مشتریان معرفی کنیم

3- عدم تطبیق محصول با بازار هدف

عدم توجه به نیازها، خواسته‌ها و علایق مخاطبین جامعه هدف، تقریباً ویژگی مشترک تمامی محصولات شکست‌خورده است. توجه به ویژگی‌های مصرف‌کنندگان، ترجیحات و علایق آن‌ها، میزان کارایی، نوآوری و کاربرپسند بودن محصول می‌بایست در حین طراحی و گام‌های اولیه فرایند توسعه محصول، مدنظر قرار بگیرد. استفاده مؤثر از تکنیک‌های تحقیقات بازار، انجام درست مراحل سه‌گانه مدل STP، رصد مستمر بازار، رقبا و تغییرات محیط رقابتی، احتمال عدم موفقیت محصول جدید توسط بازار هدف را به‌صورت مؤثری کاهش می‌دهد. کپی بودن محصول و عدم تمایز نسبت به رقبا

4- کپی بودن محصول و عدم تمایز نسبت به رقبا

نقش نوآوری و خلاقیت در جلوگیری از عدم موفقیت محصول جدید، غیرقابل‌انکار است.

چنانچه محصول جدید ارائه‌شده به بازار، ویژگی‌های متمایز و قابل‌توجهی نسبت به محصولات موجود نداشته باشد، مورد اقبال قرار نخواهد گرفت.

کسب‌وکارها با خلق فضای بی‌رقیب و نفوذ در ذهن مخاطب، بدون نیاز به تقلید، می‌توانند به نرخ بالایی از فروش محصولات جدید دست یابند.

با توجه به چرخه عمر محصول، معرفی محصول جدید می‌بایستی پیش از افول محصول کنونی، آغاز شود.

سنجش عملکرد و جایگاه سازمان نسبت به رقبا از طریق ماتریس رشد - سهم بازار (BCG) و کارت امتیازی متوازن (BCG) به بنگاه امکان می‌دهد تصمیمات پیرامون زمان‌بندی معرفی محصول جدید، قیمت‌گذاری و ویژگی‌های کلی آن را به‌درستی اتخاذ نمایند.

حتما بخوانید: پیش از راه‌اندازی یک محصول خودتان مشتری آن شوید

5- قیمت‌گذاری اشتباه

قیمت‌گذاری محصولات و خدمات جدید یکی از چالش‌های اصلی کسب‌وکارها محسوب می‌شود.

بسیاری از محصولات جدید معرفی‌شده به بازار به علت قیمت بالا و عدم توانایی در قانع کردن مخاطب هدف برای پرداخت این هزینه (عدم تمایز با محصولات موجود در بازار یا دلایل دیگر) با شکست مواجه می‌شوند.

اتخاذ استراتژی‌های قیمت‌گذاری با توجه به نظریه بازی و نحوه فعالیت رقبا، ریسک عدم موفقیت محصول جدید را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد عالی برای شما: چه زمانی قیمت محصول را به مشتری بگوییم

جمع‌بندی

پیچیدگی محیط کسب‌وکار کنونی و پیشرفت روزافزون تکنولوژی در کنار تغییرات سریع نیازها و خواسته‌های مشتریان، چرخه عمر محصولات را کوتاه کرده است.

شدت و نحوه رقابت میان رقبا، میزان جذابیت یک صنعت را در فضای رقابتی امروز تعیین می‌کند.

بنگاه‌های تجاری برای پاسخ به نیازها و خواسته‌های مشتریان، به‌طور مستمر می‌بایست در استراتژی‌های رقابتی خود تجدیدنظر نمایند.

شرکت‌ها برای کسب مزیت رقابتی و پیشی گرفتن از رقبا، می‌بایست توسعه محصول جدید را همواره مدنظر قرار دهند.

هر محصول تجاری پس از معرفی، مراحل رشد و بلوغ را طی می‌کند تا به‌تدریج با ظهور تکنولوژی جدید، تقلید رقبا و تغییرات در نیازها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان، از بازار خارج شود.

بااین‌حال تمام محصولات جدید، منحنی چرخه عمر را طی نمی‌کنند و باوجود اهمیت بسیار بالای معرفی محصول جدید، نرخ شکست پروژه‌های توسعه محصول جدید همچنان بالا است.

تمام محصولاتی که عملکرد خوبی در بازار ندارند به دلیل خاصی شکست می‌خورند و آگاهی از این دلیل می‌تواند موفقیت محصول جدید یا نسخهٔ جدید همان محصول را رقم بزند.

  دوره تسلط بر بازاریابی

دوره تسلط بر بازاریابی

در دوره تسلط بر بازاریابی، علت شکست محصولات جدید کامل‌تر و کاربردی‌تر توسط محمدمهدی ربانی توضیح داده‌شده است. این دوره اکنون از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن ویدان در دسترس شما قرار دارد.

یکی از دلایل اهمیت بازاریابی، اثری است که بر جامعه می‌گذارد. بازاریابی به معرفی و جا انداختن محصولات جدیدی که زندگی انسان‌ها را راحت‌تر یا غنی‌تر می‌کنند، کمک می‌کند.

شرکت‌ها با استفاده از بازاریابی ضمن تلاش برای ارتقاء جایگاهشان در بازار، می‌کوشند تا محصولات و خدمات موجودشان را بهبود دهند و از این طریق، زندگی انسان‌ها را نیز بهبود می‌دهند.

بازاریابی موفق، تقاضا برای محصولات و خدمات مختلف را افزایش می‌دهد، امری که به‌نوبهٔ خود، باعث ایجاد مشاغل مختلف می‌شود. علاوه بر این، بازاریابی با تشویق شرکت‌ها، سعی می‌کند آن‌ها را به شهروندان کاملاً مسئولیت‌پذیر تبدیل کند.

یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود کسب‌وکارها به اهداف و نتایج موردنظر خود نرسند، ضعف در آموزش و مهارت مدیران و کارکنان یک مجموعه درباره فرآیند بازاریابی است.

دوره تسلط بر بازاریابی برای همین منظور طراحی‌شده است که این تخصص و هنر را به مدیران و کارکنان یک سازمان یا کسب‌وکار انتقال دهد. هر سازمان یا هر تیمی از پایین‌ترین تا بالاترین درجه باید اصول بازاریابی را بدانند.

 

دیدگاه کاربران (0)