• چهار شنبه 17 شهريور 1400
  • 689
  • فروش

5 نکته برنامه‌ریزی عصبی-کلامی (NLP) برای افزایش فروش

5 نکته برنامه‌ریزی عصبی-کلامی (NLP) برای افزایش فروش

فروش موفق با ایجاد رابطه دوستانه و درک مشتری حاصل می‌شود.

برخی از فروشندگان ممکن است برای چنین مواردی غریزه خاصی داشته باشند، اما فروشنده باهوش می‌داند که این چیزی است که باید یاد بگیرد.

در اینجاست که آموزش برنامه‌ریزی عصبی-کلامی (NLP) و روش‌های مرتبط با آن ارائه می‌شود و بینش ارزشمندی را به مشتریان و به‌طورکلی افراد ارائه می‌دهد.

در حقیقت، با استفاده از NLP و تکنیک‌های مرتبط، می‌توانید فروش خود را افزایش دهید و حتی روابط خود را با دوستانتان بهبود ببخشید.

 

NLP یا Neuro-Linguistic Programming چیست؟

NLP در دهه ۷۰ میلادی توسط دو دانشجو به نام ریچارد بندلر و جان گریندر پایه‌گذاری و ابداع شد.

آن‌ها نام NLP یعنی برنامه‌ریزی عصبی کلامی (Neuro-Linguistic- Programming) را انتخاب کردند.

که در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه و انجمنان آل پی آلمان، کلمهٔ برنامه‌ریزی به روانشناسی تغییر پیدا کرد.

عصبی: ما از طریق حواس پنج‌گانه خود و درک دنیای بیرون، دنیای درونی خود را خلق می‌نماییم و بر اساس آن‌ها رفتار می‌کنیم.

زبانی: ما با استفاده از زبان، تفکرات و تجربیات خود، با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم.

برنامه‌ریزی: ما برای سازمان‌دهی اندیشه‌ها و عملکردهای خود، آن‌ها را در ذهنمان برنامه‌ریزی می‌کنیم. نتایجی که از تأثیرگذاری و تعامل با دیگران منتج می‌شود، نشان از برنامه‌ریزی ذهنی ما دارد.

NLP دستورالعملی برای مغز و ذهن است.

NLP تمرکز به واقعیت‌ها دارد و نه حقیقت.

NLP راه‌حل مدار، هدف مدار و تمرکز روی ابزارها دارد.

N = فکر کردن و دیدن

L = صحبت کردن و گوش دادن

P = عمل کردن و احساس کردن

تمرکز ما در NLP به آگاهی، خودشناسی، تغییر چشم‌انداز، انعطاف‌پذیری، بالا بردن قدرت انتخاب، و هنر بهتر زندگی کردن است.

NLP متدولوژی است که بسیاری از فروشندگان برتر، سال‌ها از آن استفاده کرده‌اند.

برنامه‌ریزی عصبی-کلامی (NLP) برای افزایش فروش

پنج نکته ذکرشده در این مقاله مسیر موفقیت را برای شما هموار می‌کند.

  گوش دادن فعال برنامه‌ریزی عصبی-کلامی (NLP)

1- گوش دادن فعال

در زندگی مدرن و فروش، جایی که به نظر می‌رسد همه عجله دارند و زمان ندارند، به‌ندرت شنیده می‌شوند.

گوش دادن واقعی به مشتریان باعث ایجاد ارتباط می‌شود و اطمینان حاصل می‌کند که شما وقت خود یا آن‌ها را تلف نمی‌کنید،

زیرا فروش شما می‌تواند متناسب با نیازهای اعلام‌شده آن‌ها باشد.

به همین ترتیب، گوش دادن بهتر به اطرافیان، روابط شمارا در کل تقویت می‌کند.

بنابراین، تسلط بر مهارت‌های گوش دادن فعال، ازجمله تکنیک‌های NLP است و می‌تواند به شما در فروش کمک کرده و بر افراد تأثیر بگذارد!

به‌عنوان‌مثال، قبل از شروع یک مکالمه فروش که ممکن است خارج از محدوده راحتی شما باشد،

تمرینات آرامش‌بخش مانند تنفس عمیق را امتحان کنید، زیرا عصبی بودن می‌تواند شمارا بی‌علاقه نشان دهد.

علاوه بر این، مراقب نشانه‌های غیرکلامی مانند لحن صدا، حرکات و حالت بدن باشید که می‌تواند درک شمارا ازآنچه گفته می‌شود، افزایش دهد.

به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید به‌سرعت بر هنر گوش دادن فعال مسلط شوید و مزایای این امر در فروش وزندگی‌تان، ممکن است شمارا شگفت‌زده کند.

  بیشتر بخوانید: چگونه مشتری ایده آل خود را در ۵ مرحله پیدا کنیم  

2- استفاده از کلمات قدرتمند یا جادویی با کمک NLP

ازآنجاکه ارتباطات یک خیابان دوطرفه است، انتخاب کلمات بسیار مهم است، و این چیزی است که روش NLP و تکنیک‌های فروش مشابه می‌تواند به آن کمک کند.

کلماتی که به‌طور متفاوتی به‌عنوان "کلمات قدرتمند" یا "کلمات جادویی" شناخته می‌شوند،

می‌توانند برای برانگیختن احساسات و پاسخ‌های خاصی استفاده شوند که ممکن است به غلبه بر اعتراضات مشتری و بستن فروش کمک کند.

مجموعه‌ای از کلمات مفید که بر دیگران تأثیر می‌گذارد.

برای مثال، برای برانگیختن احساسات مثبت، کلماتی مانند باور، تغییر، موفقیت و خوشبختی ممکن است مؤثر باشد،

درحالی‌که کلماتی مانند تصور، حقیقت، مخفی و افشا کردن می‌تواند کنجکاوی را برانگیزد.

همچنین می‌توانید با تأکید بیشتر بر این کلمات، قدرت بیشتری به آن‌ها بدهید و آن‌ها را به دستورات عملی تبدیل کنید.

علاوه بر این، تکرار عبارات کلیدی، مانند "شما این محصول را دوست خواهید داشت"،

به طرز کاملاً متفاوتی می‌تواند مشتری شما را به مسیر موردنظر هدایت کرده و فروش را نهایی کند.

  برنامه‌ریزی عصبی-کلامی (NLP) استفاده از تکنیک تقلید یا آینه‌سازی

3- استفاده از تکنیک تقلید یا آینه‌سازی

اگر می‌خواهید در فروش موفق شوید، ایجاد ارتباط با مشتریان نیز حیاتی است

و تکنیک‌هایی که به شما در انجام سریع این امر کمک می‌کند می‌تواند ارزشمند باشد.

یکی از این تکنیک‌های NLP "آینه‌سازی" است، روشی برای تقلید از رفتار و زبان دیگران برای ایجاد سریع رابطه.

همان‌طور که تحقیقات نشان می‌دهد، ما به سمت افرادی شبیه خود جذب می‌شویم،

آینه بودن زبان بدن مشتری، لحن صدا، میزان گفتار، حرکات، نظرات و انتخاب کلمات،

ممکن است باعث شود در کنار شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند و اعتماد کنند.

علاوه بر این، یکی از راه‌های مطمئن برای ایجاد ارتباط سریع این است

که سبک ارتباطی موردنظر طرف مقابل را که می‌تواند بصری یا شنیداری باشد را مورداستفاده قرار دهید و از همان سبک زبان برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

این سبک باید از عبارت آن‌ها مشخص باشد، به‌عنوان‌مثال "آیا منظورم را متوجه می‌شوید؟"

برای سبک بصری، "آیا می‌شنوید چه می‌گویم؟"، برای شنوایی، از تکنیک آینه‌سازی فقط باید در حد اعتدال استفاده شود، تقلید آشکار ممکن است آزاردهنده باشد.

  یک مطلب کاربردی: ۵ راز موفقیت فروش محصولات در فضای آنلاین  

4- مشتری خود را بشناسید

با آگاهی از این‌که آیا مشتری شما فردی دیداری، شنیداری یا حسی است،

می‌توانید از این دانش جدید استفاده کنید و استراتژی فروش خود را به شیوه خود هدایت کنید.

برای یک فرد بصری، تصاویر را به‌عنوان بخشی از ارائه خود به او نشان دهید.

برای یک مشتری شنیداری، در صورت امکان، راه‌هایی برای استفاده از صدا درزمینهٔ فروش خود پیدا کنید.

و برای افراد احساسی، اجازه دهید در صورت امکان محصول را لمس کنند، حتی با استفاده از یک بروشور.

درک ترجیحات خرید مشتریان می‌تواند به شما در امضای یک معامله کمک کند و تکنیک‌های NLP می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به‌عنوان‌مثال، نحوه خرید مشتری را از قبل دریابید. آیا آن‌ها به زمان نیاز داشتند تا در مورد آن فکر کنند یا نظر دیگران را جلب کنند؟

همان‌طور که تکرار الگوی خرید قبلی شخص می‌تواند شانس بیشتری برای بستن فروش به شما بدهد.

علاوه بر این، این روش نشان می‌دهد که اگر بتوانید امیدها و رؤیاهای مشتری خود را کشف کنید

و محصول خود را برای کمک به آن‌ها در دستیابی به این اهداف، پیوند دهید،

یک مشتری بسیار راضی و یک فروش امضاشده، مهروموم‌شده و تحویل داده‌شده خواهید داشت!

  حتما بدانید: نکاتی برای موفقیت در اتمام فروش‌های پیچیده  

ذهنیت مثبت داشته باشید

5- ذهنیت مثبت در NLP

سرانجام، برای اینکه واقعاً در فروش پیشرفت کنید، باید یک ذهنیت مثبت داشته باشید، زیرا الگوهای فکری منفی می‌تواند شانس موفقیت شمارا از بین ببرد.

با داشتن یک ذهنیت مثبت‌تر، می‌توانید انگیزه خود را تقویت کرده و برای دستیابی به اهداف خود، مجدد برنامه‌ریزی کنید،

یک تکنیک NLP نیز می‌تواند در این امر کمک کند. یک تکنیک معروف به نام "بازسازی مجدد" می‌تواند معجزه کند

و به شما برای غلبه بر تجارب بد فروش که ممکن است داشته باشید، کمک کند.

زیرا این تاکتیک، انتخاب تمرکز بر روی مزایای چنین موقعیتی است که می‌توانید بیابید، به‌جای تمرکز بر نکات منفی.

یکی دیگر از این تکنیک‌ها، تمرین چیزی است که به آن الگوی وقفه می‌گویند.

یافتن راه‌هایی برای خروج از روال معمول، برای شکستن الگوهای ناموفق و افزایش شانس موفقیت،

که ممکن است تنها چیزی باشد که شما برای بهبود دیدگاه خود به آن نیاز دارید.

علاوه بر این، روشی تحت عنوان "anchoring" از روش‌های NLP می‌تواند به شما کمک کند تا فوراً خلق‌وخوی خود را بالا ببرید،

با استفاده از محرکی مانند صدا، بو یا طعم، که می‌تواند یک ابزار ارزشمند برای فروش شما باشد.

اگرچه این تکنیک‌های مفید فقط نوک کوه یخ NLP هستند، اما شاید انگیزه شمارا برای طرز فکر متفاوت، تقویت کند،

برای افزایش آگاهی از تمام تکنیک های NLP، می توانید دوره پیشنهاد رد نشدنی ویدان را تهیه کنید.

دوره پیشنهاد رد نشدنی

دوره پیشنهاد رد نشدنی

پروسه‌ی تکامل و رشد، نیازمند حرکت و رشد مرحله‌به‌مرحله است. اما استفاده از تکنیک‌های جادویی NLP تنها راه میانبر برای رسیدن سریع‌تر به اهدافتان است.

با فراگیری این علم به‌راحتی می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و محصول یا خدمات خود را به آن‌ها بفروشید و یا پیشنهادی به آن‌ها بدهید که نتوانند آن را رد کنند و به‌آسانی و بدون فشار آن را می‌پذیرند.

هدف از برگزاری این دوره یادگیری مطرح کردن پیشنهادی است که عملاً غیرقابل مقاومت باشد. یعنی شما در پایان دوره قادر خواهید بود پیشنهادی را طراحی کنید که مقاومت در برابر آن دشوار است.

دوره «پیشنهاد رد نشدنی» توسط دکتر محمدمهدی ربانی مؤسس پلتفرم آموزشی ویدان و مدیرمسئول مجله خلاقیت آموزش داده می‌شود. ایشان توضیحاتی درباره‌ی علم NLP و تکنیک‌های آن خواهند داد.

در مرحله‌ی بعدی مبحث راپورت را توضیح می‌دهند؛ سپس به سراغ پیشنهاد رد نشدنی می‌روند که قلب این دوره محسوب می‌شود. زیرا اگر شما پیشنهادی برای مطرح کردن نداشته باشید درواقع به این معنی است که اصلاً کسب‌وکاری ندارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این دوره فوق‌العاده همین حالا اینجا را کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران (0)