استراتژی‌های بازاریابی خود را با شرایط کرونا تطبیق دهید

استراتژی‌های بازاریابی خود را با شرایط کرونا تطبیق دهید

در شرایط بحرانی که تغییرات سریعتر رخ می دهند، رهبران سازمان‌ها نیاز به یک برنامه پیشگیرانه برای تنظیم و انطباق با شراط بحرانی جهت تغییر نحوه رهبری تیم خود، صحبت با مشتریان و مدیریت برندهای خود دارند.

ممکن است مشتریان هرگز ندانند که امور مالی یا منابع انسانی شرکت چگونه به یک رویداد مهم پیش‌بینی‌نشده واکنش نشان می‌دهد،

اما بازاریابی در مرحله اصلی قرار دارد و حرکات آن در هر کمپین تبلیغاتی، پیام و کانال منعکس می‌شود.

شما نحوه درک مشتریان از نام تجاری را در زمان سخت تعیین می‌کنید.

انجام اقدامات مناسب و یافتن پیام مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به‌ویژه در شرایطی که به‌سرعت در حال تغییر است.

همه شرکت‌ها باید با صداقت و اعتماد کار کنند، حتی زمانی که تحت‌فشار شرایطی هستند که به‌سرعت در حال تحول هستند.

کسانی که محصول یا خدماتی مناسب برای شرایط سخت دارند، باید درعین‌حال ملایم عمل کنند، تا مبادا مشتریان فکر کنند از تراژدی سوءاستفاده می‌کنند.

آگی ری، تحلیلگر معاون گارتنر، می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بازاریابی،

پیش‌بینی این است که چگونه خواسته‌ها، نیازها، انتظارات و تصمیمات مشتری تغییر می‌کند.»

تا زمانی که عفونت، ترس و محدودیت در محل کار، محل زندگی و زندگی آن‌ها ایجاد نشود، خود مشتریان نمی‌دانند.

بازاریابان نباید منتظر پیشرفت مشکلات یا جهت‌گیری بازار در جهت مشخص باشند، سپس برنامه‌ریزی و اقدام انجام دهند.

در عوض، یک برنامه اقدام چهار مرحله‌ای برای تعریف سناریوها، نظارت بر مشتریان و برنامه‌ریزی برای تغییرات بازاریابی در شرایط کرونا را دنبال کنید.

  بیشتر بخوانید: مبارزه با بحران ویروس کرونا؛ راهکارهای حفظ کسب‌وکارهای کوچک   درگیر برنامه‌ریزی سناریو شوید

1- درگیر برنامه‌ریزی سناریو شوید

بهترین، بدترین و متوسط سناریوهای را که می‌توانند در طول بحران از نظر مشاغل، مشتریان و شرکای مهم مطرح شوند را، تعریف کنید.

با همکاران خود در بخش‌های دیگر مانند منابع انسانی و امور مالی همکاری کنید تا سناریوهایی را توسعه دهید که به‌طورکلی در تجارت اعمال می‌شود.

بااین‌حال، بازاریابی نباید صرفاً به سناریوهای سطح بالا شرکت وابسته باشد، بلکه باید بیشتر به بخش و نام تجاری خود بپردازد.

بازاریابان باید برای شناسایی چالش‌های خاصی که مشتریان، نام تجاری

و بخش بازاریابی در هر سناریویی ممکن است تجربه کنند، تحقیق کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

به‌عنوان‌مثال، اگر بهترین سناریو "طبق معمول" شامل خرید تبلیغات و نمایش آن‌ها در طی رویدادهای پیش رو باشد،

بدترین سناریو که آن رویداد ممکن است برگزار نشود و...پیش‌بینی شود و باید راه‌های جایگزین برای دستیابی به مشتریان را مشخص کند.

  پیشنهاد ویژه: راههای جذب مشتری و کم کردن تاثیرات ویروس کرونا روی کسب‌وکارها  

2- به تغییرات در احساسات و رفتار مشتری توجه کنید

مدت‌ها قبل از ظهور ویروس کرونا، اعتماد مصرف‌کنندگان به مارک‌های دولتی و بزرگ تضعیف‌شده بود.

مردم در حال حاضر با خانواده، دوستان و مشاغل محلی نزدیک‌تر هستند.

به نظر می‌رسد بحران کنونی بی‌اعتمادی مشتریان به برندها را افزایش دهد.

برندها می‌توانند با ارتقاء موقعیت و اعتماد مجدد از طریق اقدامات مشتری محور، در برابر آن موج قرار بگیرند. مثلاً:

اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است که بدانیم مشتریان چه احساسی دارند و چرا کاری را انجام می‌دهند.

صدای برنامه‌های مشتری (VoC) را برای گوش دادن به مراجع مربوط به کووید 19 یا نوبت‌های دیگر تنظیم کنید.

از گوش دادن اجتماعی برای نظارت بر گفتگوهای مشتری در مورد نگرانی‌های مربوط به ‌سلامتی یا نیازهای اطلاعاتی مربوط به نام تجاری خود استفاده کنید.

از تیم‌های فروش ازآنچه می‌شنوند بپرسید.

ایمیل‌های خدمات مشتری، تماس‌های تلفنی و چت‌های خدماتی را برای تغییر نگرانی‌ها یا احساسات کنترل کنید.

پاسخ خود را متعادل کنید. بازاریابان باید از مشتریان حمایت کرده و از روابط با آن‌ها محافظت کنند

درحالی‌که در مورد آنچه شرکت در حال حاضر می‌تواند و نمی‌تواند ارائه دهد صادق باشند.

مراقب اقداماتی باشید که ثبات (یا سود) کوتاه‌مدت را برای شرکت به قیمت از دست رفتن اعتماد مشتری ایجاد می‌کند.

  اثرات عملیاتی را پیش‌بینی کنید

3- اثرات عملیاتی را پیش‌بینی کنید

در این بحران چالش‌هایی برای ارائه محصولات و خدمات وجود دارد.

تعطیلی کارخانه‌ها و اختلال در زنجیره تأمین باعث کاهش عرضه در یک طرف تجارت می‌شود،

درحالی‌که سؤالات مشتریان باعث افزایش تقاضای خدمات در طرف دیگر می‌شود.

بازاریابان باید پیام‌های خود را برای انعکاس واقعیت‌های موجود و درعین‌حال وفادار ماندن به ارزش‌های برند تطبیق دهند.

برخی از اقدامات که باید انجام دهید عبارت‌اند از:

وعده‌های خود را مدیریت کنید: انتظارات واقع‌بینانه‌ای در مورد سطح خدمات، تاریخ عرضه محصول، در دسترس بودن محصول و غیره تعیین کنید. کمپین‌های تبلیغاتی را برای محصولاتی در نظر بگیرید که مطمئن نیستید می‌توانید آن‌ها را تولید و ارائه دهید. سیاست‌های فعلی را ارزیابی کرده و تغییرات منطقی را در نظر بگیرید. برای مثال، اجازه لغو یا تمدید شرایط پرداخت.

ایجاد ظرفیت برای رسیدگی به حجم خدمات مشتری: ایجاد پیام‌های فعال برای توزیع از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و وب برای پاسخ به سؤالات متداول. همچنین اسکریپت‌های واکنشی را برای کمک به نمایندگان خدمات مشتری در رسیدگی به تعاملات حساس تک‌به‌تک تهیه کنید. به اعضای تیم واجد شرایط در مقیاس کوچک‌تر آموزش دهید تا تقاضا را از کانال‌های خدمات مشتری مدیریت کنند.

تحویل دیجیتال را افزایش دهید: برنامه‌ها و سایر ابزارها و خدمات تلفن همراه را تبلیغ کنید. ظرفیت معاملات آنلاین و تعاملات دیجیتالی را افزایش دهید. روش‌های جدیدی را برای ارائه محصول یا جنبه‌های آن به‌صورت آنلاین ارائه دهید، مانند پزشکی از راه دور برای ویزیت معمول یا آموزش آنلاین. بااین‌حال، حتی وقتی گزینه‌های دیجیتالی را فعال می‌کنید، درک کنید که برخی از مردم همیشه به‌خصوص در حال حاضر باید صدای انسانی همدلانه را بشنوند و آماده ارائه آن باشند.

بودجه بازاریابی را بهینه کنید: کلیه وظایف سازمانی برای اولویت‌بندی هزینه‌ها فراخوانده می‌شوند. سعی کنید از کاهش کلی هزینه‌ها اجتناب کنید. در عوض به دنبال راه‌هایی برای افزایش کارایی (به‌عنوان‌مثال، با جستجوی همپوشانی در قراردادهای فناوری نمایندگی یا بازاریابی)، و کاهش یا به تعویق انداختن تعهداتی که در محیط فعلی ارزشی نخواهد داشت و حتی ممکن است بدون تأثیر باشند.

  حتما بدانید: اقدامات مؤثر در زمان بحران چیست  

4- برنامه بازاریابی در شرایط کرونا را تطبیق دهید

سعی کنید تغییراتی را که در طی 3 تا 6 ماه آینده در جامعه رخ می‌دهد، را پیش‌بینی کنید.

از بهترین، بدترین و متوسط سناریوها برای پیش‌بینی تغییرات احتمالی و انجام اقدامات جایگزین استفاده کنید. برخی از حوزه‌های تمرکز عبارت‌اند از:

برنامه‌های مبتنی بر رویداد محدودیت در تجمعات بزرگ، مشاغلی را که به این رویدادها خدمت می‌کنند

و بازاریابان که کمپین‌های خود را بر روی آن‌ها متمرکز می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. ایده‌های بازاریابی جایگزین را توسعه دهید.

محتوای قانع‌کننده ارائه دهید. افراد بیشتری در ماه‌های آینده وقت خود را در خانه می‌گذرانند.

برندها می‌توانند محتوایی دل‌انگیز و نشاط‌آور و آموزنده و تشویقی را برای افرادی که به دنبال حمایت هستند ارائه دهند.

از رسانه‌های خود محافظت کنید. همه در یک قایق هستند و همه در تلاش هستند تا مکان‌های کلیدی را برای جبران فرصت‌های ازدست‌رفته تأمین کنند.

  دوره کسب‌وکار در شرایط کرونا

دوره کسب‌وکار در شرایط کرونا

در حال حاضر بسیاری از کشورها و سازمان‌ها تحت تأثیر کرونا قرارگرفته‌اند، اغلب کسب‌وکارها دچار مشکلات فراوانی شده‌اند و اغلب آن‌ها سایه بحران را روی سر خود می‌بینند بنابراین در این شرایط بحرانی به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار چه باید کرد؟ چه کنیم تا کسب‌وکار خود را بهبود ببخشیم؟

دکتر احمد روستا پدر بازاریابی نوین در ایران در این دوره آموزشی به ما خواهد گفت که چه کنیم تا در شرایط بحرانی بتوانیم کسب‌وکار خود را بهبود ببخشیم؟

افرادی که این دوره را خریداری می‌کنند می‌تواند از مشاوره رایگان دکتر روستا جهت پاسخ به سؤالاتشان بهره‌مند شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید این دوره آموزشی همین حالا اینجا را کلیک کنید.

   
دیدگاه کاربران (0)