امروزه بیشتر مصرف محتوا در دنیای دیجیتال صورت میگیرد. برای ادامه وابستگی ما به فناوری، بازاریابی نیز دیجیتالی شده است.
این تغییر مستلزم حضور برند شما در دنیای دیجیتال است.
برای ایجاد یک حضور دیجیتالی موفق برای برندسازی موفق، باید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال محکم داشته باشید.
بازاریابی دیجیتال چیست و چرا به استراتژی آن نیاز دارید؟ "استراتژی بازاریابی دیجیتال" اصطلاحی است که موارد زیادی را پوشش میدهد.
در این مقاله کاربردی 7 مرحله را برای ایجاد یک استراتژی موفق توضیح دادهایم.
• یک هدف مشخص کن
• حضور فعلی خود را در بازاریابی دیجیتال ارزیابی کنید
• قیف فروش دیجیتال را درک کنید
• ایجاد شخصیت خریدار
• مشتریان خود را در قیف پیدا کنید
• طرح محتوا ایجاد کنید
• نتایج را تجزیهوتحلیل کنید
یک استراتژی بازاریابی دیجیتال یک فرایند گامبهگام و مؤثر است که برای دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال شرکت شما کار میکند.
بازاریابی دیجیتال از طریق کانالهای دیجیتال مارکتینگ انجام میشود.
این کانالها شامل رسانههای اجتماعی، انتشارات دیجیتالی و رسانههای پولی است.
یک استراتژی بازاریابی دیجیتال شامل یک فرایند تصمیمگیری بسیار عمدی در مورد اهداف بازاریابی دیجیتال شما و مناسبترین کانالها برای دستیابی به آنها است.
در اینجا مراحل اساسی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال محکم برای نام تجاری شما آمده است:
قبل از شروع استراتژی، باید از خود بپرسید که با استراتژی بازاریابی خود به چه چیزی میخواهید برسید.
ساده به نظر میرسد، اما این مرحله مستلزم این است که شما مجموعهای بسیار دقیق و مشخص از اهداف را تعیین کنید.
برای این کار میتوانید از معیارهای SMART استفاده کنید.SMART یک ابزار بسیار مفید و رایج برای تعیین اهداف است.
SMART یعنی:
• خاص
• قابلاندازهگیری
• دستیافتنی
• مربوط
• اهداف بهموقع
کسب بازدید بیشتر برای وبسایت، یک هدف هوشمند نیست.
ایجاد 10٪ ترافیک بیشتر به وبسایت شما از طریق تبلیغات در شبکه اجتماعی X برای دو ماه آینده، یک هدف هوشمند است.
بیشتر بخوانید: ۷ راه برای تبدیل مخاطبین آنلاین به خریدار
حتی اگر وجود نداشته باشد، خوب است بدانید که قبلاً به چه چیزی رسیدهاید. این مرحله به شما کمک میکند تا دریابید که برای رسیدن به اهداف فعلی خود روی چه چیزی تمرکز کنید. ابتدا باید کانالهای اصلی بازاریابی خود را بشناسید: • وبسایت شما • رسانههای اجتماعی • بازاریابی ایمیلی • بازاریابی محتوا SEO • تبلیغات به ازای هر کلیک کدامیک منجر به جذب بیشترین مشتری و ترافیک به سمت شما میشود؟ هر کانال و رسانه خاص را از مؤثرترین تا کمترین (در حال حاضر) رتبهبندی کنید. حتما بدانید: بازاریابی محتوا چگونه به رشد کسبوکار کمک میکند
قیف فروش دیجیتال، سفر خریدار شما از یک مشتری ناشناس به یک مشتری وفادار یا طولانیمدت است. یک برند با حضور دیجیتالی قوی میتواند از قیف برای دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال خود استفاده کند. چگونه؟ با نگاه کردن به هر مرحله از قیف با ابزارهای مناسب بازاریابی دیجیتال. درک قیف فروش دیجیتال به این معنی است که شما باید هر مرحله از قیف و ابزارهای دیجیتال مناسب مکمل آن را درک کنید. در اینجا یک تقسیمبندی ساده از مراحل و پاسخ مناسب برای بازاریابی دیجیتال آورده شده است. آگاهی بخشی مشتریان احتمالی را از وجود خود آگاه کنید. بهعنوانمثال، از طریق تبلیغات در رسانههای اجتماعی یا رتبهبندی خوب در موتورهای جستجو. ایجاد علاقهمندی علاقه به نام تجاری خود را افزایش دهید. شما چه کسی هستید و چه چیزی شمارا از رقبا متمایز میکند؟ برخی از ابزارهای دیجیتالی رایج برای این مرحله، چاپ ویژگیهای برای نام تجاری شما در نشریات و فیلمهای دیجیتالی است. تقویت مشارکت رابطه خود را تقویت کنید. استفاده از پستهای حمایتی شده در رسانههای اجتماعی که به نگرانیهایی که ممکن است مشتری داشته باشد، پاسخ میدهد یا آنها را تشویق به پرسیدن سؤالات میکند، ابزار خوبی برای این مرحله هستند. اقدام کردن با مشتری تجارت کنید. یکی از ابزارهای این مرحله معرفی دعوت به اقدام است تا مشتری بتواند خرید انجام دهد. بهعنوانمثال، تحریک خرید با ارائه تخفیف در تبلیغات یا ایمیل به مشتری. پیشنهاد ویژه: چرا از توییتر باید برای کسبوکارتان استفاده کنید
قبل از اینکه بخواهید با موفقیت با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، باید بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند.
بنابراین چگونه میتوانید بفهمید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
خود را جای مشتری خود بگذارید. هنگامیکه تصور میکنید آن شخص کیست، میتوانید فرضهایی در مورد آنچه او میخواهد داشته باشید.
داستان بسازید: این شخص از کجا خرید میکند؟ این شخص چه میخواند؟ از طریق کدام کانالهای بازاریابی میتوانید آنها را پیدا کنید؟
خاص باشید: آنها به چه چیزی نیاز دارند؟ ترجیحات آنها چیست؟ چگونه میتوانید انتظارات آنها را برآورده کنید؟
تحقیقات خود را با کمک خدمات تجزیهوتحلیل انجام دهید
بیشتر: استراتژیهای بازاریابی دیجیتال برای کسبوکارهای کوچک
سپس باید مشتریان خود را در مراحل مختلف قیف قرار دهید.
بهاحتمالزیاد، در تمام مراحل قیف مشتریانی وجود خواهند داشت که آماده تماس با شما هستند.
برای مثال فرض کنید محصول شما یک دئودورانت ارگانیک است. مشتری احتمالی شما میتواند:
شخصی که در گوگل دئودورانت های ارگانیک را جستجو میکند و در نهایت مقالهای را میخواند که شمارا معرفی میکند.
کسی که میخواهد یک دئودورانت خریداری کند که ارگانیک و فاقد ضایعات است
و پست فیسبوک موردحمایت شمارا در مورد نحوه ساخت دئودورانت شما از بستهبندی کمپوست میبیند.
برخی از کسانی که قبلاً دئودورانت شمارا خریداری کردهاند و اکنون آنها را در یک کمپین ایمیل شامل گزینه خرید دئودورانت با قیمت تخفیفدار قرار میدهید.
هنگامیکه این اطلاعات را در اختیار دارید، میتوانید گروههای مختلف مشتریان را از طریق کانالهای مختلف هدف قرار دهید.
در این مرحله، شما یک استراتژی بازاریابی خاص برای هر کانال ایجاد میکنید که مشتریان شمارا جذب میکند.
برای دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال خود برای هر یک از این کانالها، به چه نوع محتوایی نیاز دارید؟
استراتژی شما شامل مجموعهای از اقدامات است که اهداف خاصی را برآورده میکند.
همچنین یک جدول زمانی خاص خواهد داشت تا اقدامات دارای مهلتهای قابلاندازهگیری باشند.
برخی از این اقدامات عبارتاند از:
توسعه یک استراتژی کلمات کلیدی: شناسایی کلمات کلیدی مهم برای بهبود SEO
ایجاد تقویم محتوا:
این به شما این امکان را میدهد که اهداف بلندمدت و قابلردیابی داشته باشید. تقویم محتوایی شما بسیار خاص خواهد بود.
هر عنصر فعال حداقل شامل موضوع، تاریخ انتشار، کلمات کلیدی و برچسبهای بالقوه خواهد بود.
برای هرماه باید یک هدف بازاریابی دیجیتال وجود داشته باشد.
بهعنوانمثال، از فروردین، شما پستهای وبلاگ دوهفتهای را در مورد یک موضوع خاص ارسال خواهید کرد.
ارسال در رسانههای اجتماعی: از تحقیقات خود استفاده کنید تا بدانید چه نوع محتوایی را باید در کدام کانالهای رسانههای اجتماعی ارسال کنید
و هرچند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید.
استفاده از CTA ها و ابزارها: گنجاندن CTA ها و ابزارها در محتوای بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است تا به مشتریان اجازه دهید بهراحتی با شما و محصولات شما ارتباط برقرار کنند.
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی: هنگامیکه استراتژی محتوای خود را کنار گذاشتید، این ابزارها راهی عالی برای صرفهجویی در وقت و مؤثر هستند.
حتما بخوانید: آشنایی با دنیای شگفتانگیز بازاریابی دیجیتال
پس از واردکردن یک استراتژی، این مرحله را در فواصل زمانی متفاوت تمرین کنید (آن را به تقویم خود اضافه کنید).
چگونه مشتریان با آنچه شما با آنها به اشتراک میگذارید تعامل دارند؟ چگونه در حال پیشرفت بهسوی اهداف خود هستید؟
این تجزیهوتحلیلها به شما کمک میکند تا دوره را تنظیم کرده و از چیزهایی که طبق برنامه پیش نرفتهاند درس بگیرید.
با کمک نرمافزار تجزیهوتحلیل میتوانید پیشرفت خود را در مراحل مختلف قیف نظارت کنید. میخواهید بدانید:
• اگر کلیکها تبدیل شوند. آیا حرکت از طریق قیف وجود دارد؟ چرا و چرا نه؟
• اگر زمانی وجود داشته باشد که تعامل با مشتریان را از دست بدهید. علت چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟
• چه چیزی خوب کار میکند و چه چیزی نه.
با جدیدترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال همراه باشید، ممکن است چیز جدیدی در بازار وجود داشته باشد که بهطور کامل نیازهای تجزیهوتحلیل شمارا برآورده کند.
با نتایجی که جمعآوری میکنید، میتوانید نمودارهایی با استفاده از ابزارهای تجسم داده ایجاد کنید تا در مقایسه، ردیابی هدف و ارائه به شما کمک کند.
بر اهداف خود و مراحل خاصی که شمارا به آنجا میرساند تمرکز کنید
شاید متوجه شده باشید که برای ایجاد یک پایه محکم برای یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق، باید دو کلمه کلیدی را رعایت کنید: اهداف و ویژگیها.
اهداف مشخصی ایجاد کنید و سپس مراحل خاصی را که باید برای رسیدن به آن انجام دهید مشخص کنید، هرچه دقیقتر، بهتر!
دوره استراتژی بازاریابی دیجیتال
شما چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را میسازید؟ برای این کار فقط نمیتوانید سراغ شبکههای اجتماعی بروید و اسمش را استراتژی بگذارید. نمیتوانید چند تا پست بگذارید و چند تا عکس در فیسبوک و اینستاگرام منتشر کنید و توقع داشته باشید، کارتان خوب پیش برود.
یک استراتژی خوب و مستند باید شامل کارهایی باشد که باید انجام دهید به این دلیل که انجام دادن آنها لازم است و همچنین نتیجه مطلوبی که به دنبالش هستید را فراهم کند. یعنی هدف استراتژی شما چیست؟ استراتژی قلب دیجیتال مارکتینگ است.
مت بیلی در دوره استراتژی بازاریابی دیجیتال به شما یاد میدهد که چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسازید. چگونه مخاطبین را هدف قرار دهید. چگونه ترکیب کانالی مناسب را انتخاب کنید.
چگونه کمپینهای خود را مدیریت کنید و چگونه کمپین خود را اندازهگیری کنید. در این دوره همهچیزهایی که برای ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ واقعی نیاز دارید، به شما آموزش داده میشود.
برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه دوره همین حالا اینجا را کلیک کنید.