هر کسبوکاری برای تداوم و بقا نیاز به مشتری دارد، حتی در لینکدین. بدون مشتری هر کسبوکاری محکوم به شکست است.
در بازاریابی لینکدین نیز این قاعده برقرار است؛ بنابراین پیدا کردن مشتری در لینکدین و معرفی محصولات و سرویسها باید در اولویت شما باشد.
شاید تصور کنید که اگر محصول خوبی را تولید کنید، مشتری هم خودبهخود به سراغ شما میآید.
این فرضیه تا حدودی درست است اما نه در فضای شبکههای اجتماعی!
در این شبکهها تنوع محصولات و تعداد کسبوکارهای مشابه و باکیفیت آنقدر زیاد است که اگر نتوانید مشتری خود را بهدرستی پیدا کنید، حتماً با مشکل مواجه میشوید.
در این مقاله روشهای شناسایی و پیدا کردن مشتری احتمالی را در لینکدین توضیح میدهیم.
آیا همهٔ مخاطبان لینکدین را میتوان بهعنوان مشتریان احتمالی در نظر گرفت؟
یا برای انجام تبلیغات در لینکدین روی همهٔ آنها حساب کرد؟
قطعاً خیر! زیرا این کار علاوه بر اینکه هزینه و وقت زیادی میخواهد، بازدهی مناسبی هم نخواهد داشت.
بنابراین برای پیدا کردن مشتری در لینکدین باید به فکر مخاطبانی باشید که احتمال تبدیلشدن آنها به مشتری بیشتر است!
برای اینکه بتوانید این مشتریان را پیدا کنید ابتدا باید به این سؤالات پاسخ دهید:
• باید مشخص کنید که دنبال چه چیزی هستید؟
• چه محصولی را برای چه کسی میخواهید تولید کنید؟
با پاسخ به این سؤالات، فرایند جستجوی مشتری در لینکدین نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
تجربه نشان داده است که برای پیدا کردن مشتری در لینکدین بهتر است به دنبال کسانی باشید که سه شرط زیر را داشته باشند:
مشتریانی که ارتباط و تعامل با آنها لذتبخش است.
مشتریانی که بیشترین خدمات را میتوانید به آنها ارائه دهید.
مشتریانی که بازدهی مالی بیشتری برای شما فراهم میکنند.
بیشتر: ۷ مزیت استفاده از لینکدین
مراحل زیر را انجام دهید
1. لیستی تهیه کنید که حاوی اطلاعات جمعیتشناسی دربارهٔ مشتری ایدهآل شما باشد. این اطلاعات شامل عنوان شغلی، اندازه شرکت و غیره است.
2. ویژگیهای اساسی را تعریف کنید: مثلاً نقاط ضعف و کاستی موجود در صنعت خود را معرفی و روشهای بهبود آن در آینده را توضیح دهید.
3. اطلاعات مشتری را در جدول بهصورت دقیق وارد کنید تا بررسی آنها آسانتر باشد.
پسازاینکه یک استراتژی دقیق برای پیدا کردن مشتری در لینکدین طراحی کردید، باید به دنبال مشتریان ایدهآل خود بگردید؛
پسازآن، میتوانید با ارتباط بیشتر با مشتری و نشان دادن محصولات، کسبوکار خود را گسترش دهید.
شبکه اجتماعی لینکدین، یک راه اساسی برای جستجوی مشتریان در نظر گرفته است که کار شمارا بسیار راحت میکند!
شما با استفاده از ویژگی جستجوی Boolean میتوانید کلیدواژههای مختلف را بهصورت دقیق سرچ نمایید.
جستجوی Boolean یک ترفند کاربردی است به شما اجازهٔ جستجوی پیشرفته را میدهد.
این روش جستجو بر اساس یک سیستم جبری طراحیشده است که رابطه بین دو متغیر را بهصورت حقیقی و موهومی نشان میدهد.
اگر بخواهیم طرز کار جستجوی Boolean را بهصورت ساده بیان کنیم، باید بگوییم که این روش، نتایج چند جستجو را باهم ترکیب و یا فیلتر میکند.
پیشنهاد: روشها و اصول بازاریابی در لینکدین چگونه است
برای انجام جستجوی Boolean و پیدا کردن مشتری در لینکدین میتوانید از ۵ روش استفاده کنید که عبارتاند از:
1- روش نقلقول
اگر بخواهید یک عبارت را بهصورت کامل و دقیق جستجو کنید باید علامت نقلقول یا (”) را به کار ببرید. بهعنوانمثال:
اگر عبارت (فروش شبکهای و بازاریابی) را بدون نقلقول سرچ کنید، نتایجی که به شما نشان میدهد،
شامل همهٔ مخاطبانی است که در دو زمینهٔ فروش شبکهای و بازاریابی بهصورت جداگانه و یا همزمان فعالیت دارند.
درصورتیکه با استفاده از نقلقول، فقط و فقط کسانی نشان داده میشوند که در “فروش شبکهای و بازاریابی” بهصورت همزمان فعالیت دارند.
2- استفاده از AND یا "و"
درصورتیکه برای پیدا کردن مشتری در لینکدین بخواهید از دو عبارت مجزا استفاده کنید،
باید بین این دو عبارت از کلمهٔ AND"و" و یا علامت مثبت + استفاده کنید.
بهعنوانمثال با سرچ عبارت marketing AND Facebook نتایج جستجوی آنها بهصورت مجزا خواهد بود.
3- استفاده از OR "یا"
اگر تعداد عبارتهایی که میخواهید جستجو کنید بیشتر از دو عبارت است،
میتوانید از کلمهٔ OR در بین این عبارات استفاده کنید تا نتایج آنها بهصورت جداگانه برای شما نمایش داده شود.
بهعنوانمثال: Sale OR marketing OR Facebook
4- استفاده از NOT
رای جستجوی یک عبارت کلی که میخواهید یک واژه از آن حذف کنید، استفاده از کلمهٔ NOT پیشنهاد میشود.
برای مثال با سرچ marketing NOT Facebook به نتایجی دست پیدا میکنید که شامل فیسبوک نخواهد شد.
5- جستجوی PARENTHETICAL
این روش، درواقع مجموعهای از چهار روش قبلی است.
یعنی شما میتوانید بهصورت همزمان از نقلقول و کلمات OR، NOT و AND نیز استفاده کنید
و هیچ محدودیت خاصی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
حتما بخوانید: مراحل جذب بیشترین مشتری در لینکدین
اگر میخواهید نتایج بهدستآمده کاربردیتر باشد بهتر است از جستجوی پیشرفته نیز استفاده کنید.
در این صورت، سرنخها یا لیدهای تولیدشده کیفیت بیشتری خواهند داشت و شما به موفقیت در بازاریابی لینکدین نزدیکتر خواهید شد.
لینکدین به شما اجازه میدهد که فیلترهای مختلفی را روی نتایج جستجو اعمال کنید. با این کار، پیدا کردن مشتری در لینکدین تخصصیتر خواهد شد.
برای شروع جستجوی پیشرفته باید روی آیکون All Filters کلیک کنید؛
پسازآن، یک صفحه برای شما باز میشود که عناوین مختلفی برای فیلتر کردن در آن وجود دارد.
بهعنوانمثال، میتوانید نتایج جستجو را بر اساس عنوان شغلی، موقعیت جغرافیایی، شرکت محل کار و غیره محدود کنید تا مشتریانی را پیدا کنید که احتمال خرید آنها بالاتر باشد.
نکته: همهٔ این روشهایی که برای پیدا کردن مشتری در لینکدین عنوان شد، در نسخهٔ رایگان لینکدین هست.
اما ممکن است کمی هم محدودیت وجود داشته باشد.
بهعنوانمثال، تعداد جستجوهایی که میتوانید در یک زمان انجام دهید، خیلی کم است و باید در زمانهای مختلف، جستجوهای جدید را انجام دهید.
یک مطلب کاربردی: لینکدین چگونه به برند سازی آنلاین کمک میکند
نحوهٔ استفاده از نتایج جستجو
پسازاینکه مشتریان احتمالی خود را پیدا کردید، باید اطلاعات آنها را در جایی ثبت کنید.
انجام این کار چه ضرورتی دارد؟
ممکن است تعداد جستجوهای شما در طول یک هفته یا یک ماه آنقدر زیاد باشد که عملاً با انبوهی از اطلاعات روبهرو شوید؛
در این شرایط دچار سردرگمی و آشفتگی میشوید.
لینکدین برای حل این مشکل هم راههایی در نظر گرفته است.
یکی از آنها، استفاده از Campaign Spreadsheet است.
این قابلیت، درواقع یک صفحه گسترده است که به شما امکان میدهد تا اطلاعات مربوط به مشتریان احتمالی خود را در آن ثبت کنید.
برای ثبت نتایج جستجو بهتر است این سه نکته را در نظر داشته باشید:
ممکن است برخی از نتایج با هم همپوشانی داشته باشد، پس باید اضافیها را حذف کنید.
حواستان به نرخ تبدیل مخاطب به مشتری باشد تا میزان موفقیت خود را بدانید.
پیگیری کردن افرادی که موفق به ارتباط با آنها شدهاید را فراموش نکنید.