چطور در کوچینگ به شهود برسیم؟

چطور در کوچینگ به شهود برسیم؟

در فرایند مربیگری روش‌های مختلفی برای عملکرد مربی و خدمت‌رسانی به مراجعان و بهره‌مندی افراد از فرآیند کوچینگ وجود دارد.

کوچ ابتدا ارتباط اولیه خوبی برقرار می‌کند و با ایجاد یک حس همدلی در مراجع (موکل) شروع به هدف‌گذاری جلسه و پیش روی به‌صورت گام‌به‌گام با وی را می‌نماید و با پرسش‌های مؤثر و ارائه بازخوردهای مفید به شفاف‌سازی گفت‌وگوهای مراجع کمک می‌کند و درنهایت سعی در ارائه ایده‌ای می‌نماید که از درون جلسه گفت‌وگو برمی‌خیزد و از همدلی و یکدلی با مراجع به‌دست‌آمده است.

در این زمان فرایندی به نام شهود در کوچینگ اتفاق می‌افتد، مربی سرنخ‌هایی را بر اساس اطلاعات و تجربه شخصی و علم روانشناسی و مهارت‌های بیزینسی از عمق گفت‌وگوهای مراجع و یافته‌های جلسه کوچینگ استخراج می‌کند که از سطح عمیق‌تری از شعور و ادراکات برمی‌خیزد و نکاتی را مطرح می‌کند که زیر لایه‌های غفلت به فراموشی سپرده شده بود، و نگاه مراجع را به افقی دیگر برمی‌گرداند و آن را گسترده می‌کند.

یک مربی تاثیرگذار و توانمند می‌تواند با نگاهی سوم به چالش مطرح‌شده در جلسه مربیگری بنگرد و با شهودی که حاصل‌شده به مراجع کمک کند تا جریان فکری خودش را تغییر دهد و با تغییر رویکرد و عملکرد خود این چالش را درک کند و سپس حل نماید.

چگونه می‌توان به یک قدرت فراروانی و شهود در رهبری و کوچینگ دست پیدا کرد؟

چگونه می‌توان به یک قدرت فراروانی و شهود در رهبری و کوچینگ دست پیدا کرد؟

یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم مربیان این است که، چگونه می‌توان به یک قدرت فراروانی و شهود در کوچینگ دست پیدا کرد؟

آیا تنها با آموختن روش‌های مربیگری و اصول بیزینسی مرتبط با آن می‌توان به شهود کافی و درنتیجه الهامات درونی رسید؟

آیا نیاز به آمادگی جسمی و روحی بالا در گوش دادن، می‌باشد تا بتوان با آگاهی و ذهن آگاهی مناسب و عملکرد درست به کار مربیگری پرداخت؟

برای کسب توانایی فراروانی و افزایش شهود و درک از یک مسئله می‌توان کارهای ساده‌ای را انجام داد و با این کارها به توانایی شهودی واسطه‌گری شما اضافه شود و شهود شما پرورش یابد.

این کارها خطر خاصی ندارند و البته دستورات خاصی هم برای انجام آن‌ها موجود نیست.

و چون وقتی از شما نمی‌گیرد می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی انجام دهید تا زمانی که احساس کنید توانایی‌های فراوانی شما افزایش پیداکرده است:

1- مراقبه: هدف از مراقبه این است که شما ارتعاش خود را افزایش دهید، انرژی شما افزایش یابد و به فرکانس بالاتری از بدن برسید.

این حالت باعث افزایش آرامش و تمرکز در ما می‌شود. مراقبه در شهودی شدن کوچ مؤثر و مهم است و فقط با تمرین امکان‌پذیر می‌باشد.

2- شکرگزاری: هدف از شکر گذاری، ایجاد رضایت از وضعیت فعلی زندگی خود و رضایتمندی از حال و اکنون می‌باشد، بدین شکل به ذهن کمک می‌کنیم که پرونده‌هایی باز از رویدادهای گذشته خود را که در آن‌ها عدم رضایت‌هایی در زندگی و ماجراهای آن وجود دارد، ببندد و با تمرکز بیشتری در کوچینگ عمل کند.

3- راهنماهای روحی خود را بشناسید: راهنماهای روح شما می‌توانند انسان‌هایی با روح قوی و یاریگرهای فرا مادی شما باشند.

شما می‌توانید با کمک‌گیری و استعانت از روح قدرتمند آن‌ها که شاید مرده یا زنده باشند، به شهود فراوانی دست پیدا کنید.

4- ذهن آگاهی و مراقبت از ذهن به‌طوری‌که هرلحظه در زمان حال باشیم: ذهن انسان به‌طور عجیبی از شنیدن موضوعات به یاد خاطرات می‌افتد و بعد بر مبنای آن خاطرات، تصویرپردازی از آینده یا گفتگوی ذهنی را ایجاد می‌کند.

که این مسئله در جلسه کوچینگ بسیار مخاطره‌آمیز است و کیفیت آن را به‌طور کامل تخریب می‌کند، البته می‌توان با تمرین در تمام امور زندگی، این ذهن آگاهی را به عادت تبدیل کرد و فرار ذهن را کم کرد.

5- مراقبت از بدن: سلامتی جسمی نقش مهمی را در ایجاد شرایط مناسب در کوچ به‌عنوان یک حمایتگر و مشاوره دهنده بازی کند.

با مراقبت از بدن و ورزش و توجه به خوراک و نوشیدنی‌های مناسب و رعایت اصول غذای سالم، می‌توان به ذهن برای فعالیت بهتر و شهودی‌تر یاری رساند.

6- اتصال به طبیعت و غرق شدن در آن و فروتنی در آثار صنع الهی: می‌تواند کمک کند تا بتوانیم به روح برتری دررسیدن به فرا آگاهی و شهود برسیم.

سخن آخرسخن آخر

اگر از زندگی خود ناراضی هستید و از بسیاری از جنبه‌های آن دلخوری دارید، نخواهید توانست به آن نگرش سطح بالا و شهودی که در کوچینگ مدنظر دارید برسید.

بخش مهمی از شهود در کوچینگ به عملکرد و اقدامات درست کوچک در زندگی خود برمی‌گردد.

داشتن رویکرد صحیح نسبت به رها کردن و دل کندن از موضوعات گذشته و دیدن همه‌چیز به روش صحیح و اقدامات درست در زندگی و گذاشتن وقت و انرژی به‌اندازه کافی برای سرفصل‌های مختلف و ابعاد گوناگون در زندگی به‌صورت آگاهانه و با تمرکز کافی، می‌تواند راه خوبی برای باز کردن نگاهی فراروانی و ارزشمند و والا، برای کوچ باز کند و از دریچهٔ چشم سوم به رهبری فرد و یا تیم و حتی جامعه بپردازد که مزایای عظیمی را از شهود در بر خواهد داشت.

نویسنده: سرکار خانم محبوبه سادات دریاباری از دانش پذیران دوره اول تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)