مربیگری آنلاین خود را در 12 مرحله راه‌اندازی کنید

مربیگری آنلاین خود را در 12 مرحله راه‌اندازی کنید

مقدمه در مقاله قبلی با عنوان "شناخت انواع شاخه‌های مربیگری کسب‌وکار"، به انواع زمینه‌های مربیگری کسب‌وکار پرداخته شد که آخرین شاخه معرفی شده، راه‌اندازی مربیگری آنلاین بود.

با توجه به اهمیت بالای این شاخه از رشته مربیگری در عصر اینترنت، در مقاله حاضر به چگونگی راه‌اندازی مربیگری کسب‌وکار آنلاین پرداخته خواهد شد.

راه‌اندازی مربی‌گری آنلاین می‌تواند برای هرکسی که از کمک به مردم در اقصی نقاط جهان لذت می‌برد، شغلی پربار باشد.

امکان ارائه خدمات مربیگری از طریق اینترنت، آن را به کسب‌وکاری تبدیل کرده است که می‌توان آن را با سرمایه‌گذاری اندک شروع کرد.

مربیگری یک صنعت 2.85 میلیاردی است و با رشد فزاینده‌ای که در میان مربیان برای رسیدن به انعطاف و آزادی بیشتر برخوردار است، منجر به انتخاب کسب‌وکار آنلاین توسط آنها شده است.

مربی‌گری آنلاین مزایای بسیاری دارد؛ چراکه مربیگری کسب‌وکار آنلاین امکان انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری دارد و شرایطی را ایجاد می‌کند که هزاران نفر را تحت تأثیر قرار دهد.

همچنین، کسب‌وکار آنلاین هزینه‌های سربار پایین و راه‌اندازی پایینی دارد و تمام چیزی که برای شروع موردنیاز است، یک لپ‌تاپ است.

به‌علاوه، در نظر گرفتن مربی‌گری آنلاین به‌عنوان یک کسب‌وکار جانبی در آغاز کار، باعث می‌شود این کسب‌وکار تقریباً بدون ریسک باشد.

بنابراین، به‌عنوان یک مربی آنلاین، فعالیت‌ها منحصراً به‌صورت آنلاین است.

به این صورت که مشتریان به‌طور شخصی ملاقات نمی‌شوند و فرایند بازاریابی هم به‌صورت محلی صورت نمی‌گیرد؛

بلکه، مربی‌گری و بازاریابی از طریق ابزارهای آنلاین انجام می‌شود، مانند ابزار زمان‌بندی Calendly، ابزار جلسه ویدیویی Zoom، و ابزارهای پرداخت مانند Stripe و PayPal.

ازاین‌رو، فرآیند ایجاد یک کسب‌وکار مربی‌گری آنلاین نیازمند آن است که جایگاه مربی به‌دقت ارزیابی شود، دانش مربی به‌طور مرتب به‌روز شود، مشتریان بالقوه دقیقاً شناسایی شوند و موارد دیگر.

با توجه به اهمیت موضوع، در مقاله حاضر، موارد ضروری در مورد راه‌اندازی مربیگری آنلاین مورد بررسی قرارگرفته‌اند.

مراحل 12 گانه راه‌اندازی مربیگری آنلاین

مرحله اول: مربی آنلاین چه کسی است؟

در وهله اول باید نقش و جایگاه یک مربی آنلاین تبیین شود. یک مربی آنلاین، فردی است که مشتری را به سمت هدف موردنظر خود راهنمایی می‌کند، همچنین از طریق راهنمایی‌هایی جهت هدف‌گذاری‌های عینی و شفافیت فرایندها و پشتیبانی‌های مشتاقانه و مستمر، طی مسیر را تسهیل می‌کند.

این شیوه از ارائه خدمات، از طریق بستر اینترنت منجر به درآمدزایی برای مربی می‌شود.

از طرفی، فناوری، مربی‌گری را به یک گزینه شغلی مناسب برای افرادی تبدیل کرده است که می‌خواهند یک کسب‌وکار خانگی را اداره کنند.

به لطف اینترنت، بازار هدف می‌تواند شامل مشتریان در سراسر جهان باشد و از طریق ویدئو کنفرانس، می‌توان ارتباط شخصی موردنیاز برای مربیگری مؤثر با مشتری را ایجاد کرد.

  مرحله 2. مخاطبان هدف خود را تعیین کنید

مرحله 2. مخاطبان هدف خود را تعیین کنید

چه کسی به خدمات مربیگری شما علاقه‌مند خواهد شد؟ پیشنهاد می‌شود با اطلاعات دموگرافیک اولیه مانند جنسیت، سن و سطح درآمد شروع کنید، سپس سایر عواملی را که به‌طور دقیق‌تری مشتری ایده آل شما را تعریف می‌کنند، بررسی کنید.

سعی کنید ویژگی‌های کلیدی را شناسایی کنید که یک فرد را به چشم‌انداز خوبی برای کسب‌وکار مربیگری شما تبدیل می‌کند.

اگر یکی از فعالیت‌های مربیگری اولیه شما خوب نتیجه ندهد، به‌احتمال‌زیاد به این دلیل است که مشتری را انتخاب کرده‌اید که برای خدمات مربیگری شما مناسب نبوده است.

شناخت بازار هدف در داخل و خارج به شما کمک می‌کند از این اشتباه جلوگیری کنید.

 

مرحله 3: مهارت‌ها و صلاحیت‌های ضروری را کسب کنید

به یاد داشته باشید که شما یک مربی هستید و آموزش به دیگران فرآیند آسانی نیست، بنابراین باید تمام مهارت‌ها و توانایی‌های خود را برای رویارویی با برخی مشکلات به کار ببرید.

برای برخی از کارآفرینان، ممکن است کار با مربی که در این زمینه واجد شرایط است مفید باشد.

برخی از کارآفرینان تجربیات گذشته شما را در نظر می‌گیرند و به شرکت‌هایی که با آنها کار کرده‌اید توجه می‌کنند.

اگر مربیگری کسب‌وکار آنلاین را انتخاب می‌کنید، باید در کار با فناوری‌های مختلف مهارت داشته باشید.

این امر ضروری است زیرا کل فرآیند از طریق پلتفرم‌های دیجیتال سازماندهی شده است.

در قرن بیست و یکم، شما باید تا حد امکان دیجیتال باشید و یک رویکرد هدفمند و شخصی برای افرادی که آموزش می‌دهید، در نظر بگیرید.

چراکه آنها باید به اهداف تجاری خود برسند. بنابراین باید به آنها کمک کنید تا درست‌ترین و مؤثرترین راه را برای موفقیت انتخاب کنند.

 

مرحله 4. تخصص و مهارت به‌روز مربیگری داشته باشید

اگر می‌خواهید حرفه‌ای عمل کنید، لازم است به‌عنوان یک متخصص در رشته مربیگری انتخابی خود عمل کرده و ترجیحاً گواهینامه آن تخصص را دریافت کنید.

شاید داشتن گواهینامه ضروری نباشد اما به‌روز کردن دانش و مهارت‌های شما می‌تواند از دو طریق تأثیر مثبتی داشته باشد: اول آنکه مربیگری بهتری ارائه خواهید کرد.

گواهینامه‌های تخصصی به شما دیدگاهی به‌روز می‌دهد و مسیرهای موفقیت را که ممکن است به آن فکر نکرده باشید، آشکار می‌کند، و درک شما ازآنچه مشتریان شما به آن نیاز دارند را اصلاح می‌کند.

دوم آنکه مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد. گواهینامه‌های تخصصی شما به‌عنوان مدرکی است که نشان می‌دهد شما در آن حوزه یک متخصص هستید.

شما همچنان باید مردم را متقاعد کنید که می‌توانید مربیگری کنید، اما زمانی که بتوانید اعتبار دانش خود را مستند هم ارائه دهید، اعتبار شما را افزایش می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تا متقاعد شوند که ممکن است مربی مناسبی برای آنها باشید.

 

مرحله 5. برای دانش‌پذیران خود گواهینامه صادر کنید

اعطای گواهینامه از سمت شما به دانش‌پذیران در پایان دوره، به شما مزیت رقابتی و تمایز در بازار می‌دهد.

از طریق یک پلتفرم تعاملی تدریس مانند پلتفرمی که کوچ آکادمی (www.coach-academy.ir) برای شما فراهم کرده است، بدون نیاز به فرایندهای برنامه‌نویسی قادر خواهید بود جلسات آموزش خود را برگزار نمایید، دانش‌پذیرانتان را گروه‌بندی کنید و برای هر گروه نماینده قرار دهید تا گزارشات لازم را برای شما ارسال کنند، پس از اتمام هر جلسه آزمون آنلاین برگزار کنید و امتیاز دهید و درنهایت به‌صورت خودکار برای دانش‌پذیرانی که دوره را با موفقیت طی کرده‌اند، به‌صورت الکترونیکی گواهینامه صادر و ارسال کنید.

امتیازات این روش برای شما و دانش‌پذیرانتان چیست؟

  • بسیاری از افراد دوره آموزشی شما را بر هزاران دوره دیگر ترجیح می‌دهند،
  • دانش پذیران برای دریافت گواهینامه علاقه بیشتری به یادگیری بهتر خواهند داشت.
  • دانش‌پذیرانی که دوره را با موفقیت به پایان برسانند می‌توانند از طریق دریافت گواهینامه، رزومه کامل‌تری برای خود ایجاد کنند.

علاوه بر این موارد، بسیاری از دانش پذیران به همان اندازه که نیاز به دریافت گواهینامه در پایان دوره دارند، در انتخاب مربیان حرفه‌ای دقت دارند.

بنابراین اگر به دانش‌پذیرانی که دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند گواهینامه ارائه دهید، مربی رقابتی‌تری خواهید بود.

  مرحله 6. دانش خود را به محصول تبدیل کنید

مرحله 6. دانش خود را به محصول تبدیل کنید

مربیگری نیز مانند سایر خدمات، یک پیشنهاد ناملموس است. به همین دلیل، هنگام برنامه‌ریزی برای کسب‌وکار مربیگری، نوع و قالب راهنمایی شما به‌عنوان یک محصول در نظر گرفته می‌شود.

شما می‌بایست محصول خود را به روشی ساختاریافته ارائه دهید که قابلیت فروش و کسب درآمد داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال: فرض کنید شما یک مربی مالی هستید که یک استراتژی برای کمک به افراد برای رهایی از بدهی‌ها در یک دوره 12 ماهه دارید. شما می‌توانید کل برنامه را در یک یا دو پاراگراف تدوین کنید و آن را در یک جلسه مربیگری ارائه دهید، اما پول بسیار کمی در این نوع برنامه‌ریزی وجود دارد. اما اگر جزئیات استراتژی خود را گسترش دهید و اطلاعات را به 12 قسمت تقسیم کنید، یک برنامه 1 ساله خواهید داشت که می‌تواند در جلسات مربیگری ماهانه اجرا شود. شما می‌توانید یک برنامه 6 ماهه ارائه دهید که بخش‌های 7 تا 12 حذف شده‌اند و مشتریانی که نیمی از مشاوره را پرداخت می‌کنند و نیمی از کار را انجام می‌دهند، تنها نیمی از مزیت را دریافت می‌کنند. بنابراین، تعیین چگونگی تولید دانش از سوی شما گامی حیاتی است که در حین برنامه‌ریزی برای کسب‌وکار مربیگری باید لحاظ شود.

 

مرحله 7. مخاطب هدف خود را تعریف کنید

پس از تصمیم‌گیری در مورد جایگاهی برای تمرکز بر روی آن، می‌توانید به‌راحتی مخاطبانی را که می‌خواهید هدف قرار دهید مشخص کنید.

این یک نکته بسیار مهم است زیرا وظایف آینده شما را روشن و ساده می‌کند.

شما می‌توانید مشکلات، نگرانی‌ها و انتظارات مخاطب هدف خود را زمانی که متوجه می‌شوید چه کسانی هستند، بررسی و تعیین کنید.

درنتیجه، راه‌حل‌هایی را در نظر می‌گیرید که به بهترین وجه با شرایط مطابقت دارند و انتظارات مشتریان هدف را برآورده می‌کنند.

 

مرحله 8. خرید دامنه و ایجاد یک وب‌سایت

شما باید یک دامنه خریداری کنید که نشان‌دهنده کسب‌وکار مربیگری شما باشد و یک وب‌سایت که آن را پشتیبانی می‌کند.

این نه‌تنها مکانی برای جذب مشتریان بالقوه‌ خواهد بود که می‌خواهند در مورد خدمات مربیگری شما بیاموزند، بلکه به‌عنوان پورتالی برای دسترسی مشتریان شما به محتواهای تکمیلی که نیاز به آنها دارند، عمل می‌کند.

برای سهولت فرآیند ایجاد وب‌سایت مربیگری، می‌توانید از وردپرس که برای کسب‌وکارهای آنلاین بسیار مناسب است، استفاده کنید.

در کوچ آکادمی (www.coach-academy.ir) می‌توانید وب‌سایت شخصی و حرفه‌ای خود را در سریع‌ترین زمان ایجاد کنید که شامل دامنه سفارشی، هاست باکیفیت و سرعت بالا و طراحی جذاب موردنظر خود را داشته باشد.

 

مرحله 9. اصول ارائه خدمات را تمرین کنید

مرحله 9. اصول ارائه خدمات را تمرین کنید

در این مرحله شما باید تصمیم بگیرید که چگونه خدمات مربیگری خود را به‌صورت آنلاین ارائه دهید. بنابراین می‌توانید از کانال‌ها و منابع زیر استفاده کنید:

• ایجاد یک کانال مربیگری که در آن بتوانید خدمات خود را از طریق جلسات ویدیویی برنامه‌ریزی‌شده ارائه دهید. شما به تعامل شخصی و رودررو نیاز دارید تا مطمئن شوید که مشتری نظرات شما را درک می‌کند. هر جلسه می‌تواند شماره‌گذاری، تاریخ‌گذاری یا به‌صورت دیگری مورد دسته‌بندی قرار گیرد. این امکانات را می‌توانید به‌سادگی از کوچ آکادمی (www.coach-academy.ir) دریافت کنید.

• ایجاد منابع تکمیلی در وب‌سایت خود تا مخاطبان به محتواهای ارزشمند تکمیلی دسترسی داشته باشند که از این طریق فرایند مربیگری شما نیز پشتیبانی بهتری شود. هرچه مشتریان پیشرفت می‌کنند، اطلاعات جدیدتری را منتشر کنید و در طول هر جلسه مربیگری توجه خود را به این مطالب تکمیلی جلب کنید.

• ایجاد یک کانال ارتباطی برای آنکه مشتریان شما بدانند چگونه بین جلسات مربیگری با شما تماس برقرار کنند و چه میزان باید در انتظار پاسخ از سوی شما باشند.

• در مورد نرخ خدمات خود تحقیق کنید. نرخی که مردم برای مربیگری آنلاین می‌پردازند بسته به جایگاه شما و حوزه مربیگری بسیار متفاوت است. شما باید خدمات خود را با نرخی قیمت‌گذاری کنید که به‌اندازه کافی بالا باشد تا مشروعیت را نشان دهد و به‌اندازه کافی پایین برای جذب مشتری باشد. اینترنت منبع خوبی برای اطلاعات در مورد میانگین نرخ مربیگری در یک جایگاه خاص است.

• خدمات خود را بخش‌بندی کنید. ارائه دو سطح خدمات را در نظر بگیرید. یک سطح، خدمات کم‌هزینه و سطح پایین که می‌تواند اهداف مشتری را به‌صورت محدود، اما با یک مسیر کوتاه به سمت موفقیت هدایت کند. این امر باعث ایجاد مشتریان برای برنامه‌های مربیگری بلندمدت شما می‌شود که نوید موفقیت مداوم و کمک به دستیابی به اهداف پیشرفته‌تر را می‌دهد.

• نیاز به حداقل تعهد، که شما باید از مشتری خود بخواهید که به حداقل تعداد جلسات مربیگری متعهد شود. این یکی از دلایل برای ارائه خدمات ارزان‌تر و کوتاه‌مدت هوشمندانه است.

مرحله 10. محتوای جذاب ارائه دهید

اهمیت محتوای جذاب برای همه قابل‌درک است. تمام اطلاعاتی که ارائه می‌دهید، چه متنی و چه بصری، باید جذاب باشند.

همچنین محتوای شما باید برای همه واضح باشد، با واژگانی که به‌وضوح جلب‌توجه ایجاد کنند، و تصاویر بصری که به‌درستی انتخاب شده باشد.

علاوه بر این، وب‌سایت شما باید کاربردی، سریع و ساده در پیمایش باشد. درواقع افراد باید بتوانند به‌سرعت صفحات موردنیاز خود را پیدا کنند.

مرحله 11. خدمات مربیگری خود را بازاریابی کنید

برای جذب مشتریان به کسب‌وکار مربیگری خود، باید پیشنهادات خود را به‌طور دقیق توصیف کنید، اعتبار و تجربه خود را بدون اینکه در مورد آنها اغراق کنید، برجسته کنید.

پیام‌هایی بنویسید که با مخاطبان هدف شما از طریق چندین کانال بازاریابی ارتباط برقرار کنند. همچنین مواردی که می‌توانید برای بازاریابی کسب‌وکار مربیگری آنلاین خود انجام دهید شامل:

• برای کسب‌وکار مربیگری خود در رسانه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام می‌توانند به شما کمک کنند تا به یک مخاطب هدف خاص دستیابی پیدا کنید. افرادی را دنبال کنید که متناسب با مشخصات مشتریان شما هستند. پست‌های آنها را لایک کنید و هشتگ هایی که استفاده می‌کنند را بررسی کنید.

• تبلیغات از نوع پرداخت به ازای هر کلیک، اگرچه گران است، اما کسب‌وکار مربیگری شما را به‌سرعت رشد می‌دهد و نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارند.

• فایلی ایجاد کنید که نمونه کوچکی از بینش شما را در مربیگری ارائه دهد. یک فایل قابل بارگیری با مؤلفه‌های خاص محدود اما قانع‌کننده می‌تواند در تشویق مشتری برای ثبت‌نام در خدمات مربیگری مؤثر باشد.

• از ایمیل به‌عنوان یک کانال بازاریابی استفاده کنید. یکی از راه‌های جذب مشتریان شما می‌تواند اشتراک در خبرنامه باشد.

  مرحله 12. اولین مشتری خود را جذب کنید و مربیگری کسب‌وکار آنلاین خود را آغاز کنید

مرحله 12. اولین مشتری خود را جذب کنید و مربیگری کسب‌وکار آنلاین خود را آغاز کنید

هنگامی‌که شروع به بازاریابی از طریق دوره‌های ویدیویی می‌کنید، این فرصت را دارید که تصویر واقعی مربیگری آنلاین را تعریف کنید.

شما می‌توانید وارد صنایع مختلف شوید و برای هرکدام برنامه‌های مدون ایجاد کنید.

اما ابتدا باید در مورد بازار آنها تحقیق کنید و دوره‌هایی را که تقاضای بالایی دارند و مردم با کمال میل هزینه آن را پرداخت می‌کنند، ارائه دهید.

به همین دلیل باید مخاطبان خود را به‌درستی مورد هدف قرار دهید و اولین مشتریان خود را پیدا کنید. به یاد داشته باشید، سخت‌ترین قسمت شروع است.

زمانی که نوبت به فروش یک دوره آنلاین می‌رسد، شما چندین گزینه برای جذب اولین مشتریان خود و شروع کسب‌وکار مربیگری دارید.

در اینجا نکاتی در مورد نحوه بازاریابی دوره‌های آنلاین وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

• یک بستر مناسب را برای دوره‌های آنلاین انتخاب کنید. در این زمینه کوچ آکادمی (www.coach-academy.ir) بستر مناسب و منعطفی را جهت آموزش با قابلیت‌های متعدد ارزیابی دانش پذیران به شما ارائه می‌دهد. • پاداش‌هایی را در برنامه دوره آنلاین خود قرار دهید تا ارزش‌افزوده بالایی برای دوره خود ایجاد کنید. • با ایجاد محتوای مفید و مرتبط، حضور خود را در رسانه‌های اجتماعی تقویت کنید. • مخاطبانتان را تشویق کنید در دوره‌های آموزشی آینده شما نیز شرکت کنند و آن را به دیگران پیشنهاد دهند. • از ارزیابی‌ها یا نظرسنجی‌های ایمیلی برای دریافت بازخور در مورد دوره خود استفاده کنید.

 

نتایج

بهترین راه برای به دست آوردن مشتریان بیشتر، این است که از تأیید مشتریان راضی خود استفاده کنید.

وقتی مربیگری کسب‌وکار آنلاین خود را به‌درستی و بر اساس مراحل بیان شده در این مقاله ارائه کنید، از مشتریانتان تاییداتی به دست می‌آورید که از آن تأییدیه‌ها می‌توانید برای متقاعد کردن مشتریان احتمالی و بالقوه برای دریافت مربیگری آنلاین استفاده کنید.

در واقع، تاییدات و معرفی از طریق دیگران، ارزشمندترین راه ورود مشتریان جدید به کسب‌وکار شما است. توصیه آنها یکی از مواردی است که باید در پیام‌های بازاریابی خود برجسته کنید.

به همین ترتیب، توصیفات افرادی که کاملاً نماینده مخاطبان هدف شما هستند، برای تولید سرنخ‌های کسب‌وکار مربیگری شما عالی هستند.

همه فعالیت‌های بازاریابی که برای به دست آوردن چند مشتری اولیه خود انجام می‌دهید، زمانی مؤثرتر می‌شوند که یک یا چند تأیید درخشان از مشتریان راضی و مشعوف به برنامه‌های بازاریابی خود اضافه کنید.

در آخر، برای افراد متخصص که از کمک به دیگران لذت می‌برند، مربیگری آنلاین می‌تواند شغلی سودآور و رضایت‌بخش باشد.

امید است این راهنما برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مربیگری آنلاین، در ورود شما به دنیای مربیگری آنلاین کمک کند.

اگر مراحلی را که توضیح داده شد انجام دهید، کسب‌وکار مربیگری آنلاین خود را در کمترین زمان راه‌اندازی و مدیریت خواهید کرد.

نویسنده: سرکار خانم آسیه ناظمی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)