بهترین الگو و مدل‌های کوچینگ تجارت و کوچینگ فردی

بهترین الگو و مدل‌های کوچینگ تجارت و کوچینگ فردی

یک مدل بیزینس کوچینگ می‌تواند فرایند مربیگری شمارا با موفقیت همراه کند یا نتیجه‌ای در پی نداشته باشد.

مهم نیست چه کسی هستید؛ اگر از الگوی مربیگری که مؤثر است یا با شخصیت و نیازهای شما متناسب است، استفاده نکنید و از آن پیروی نکنید، پیشرفت زیادی نمی‌کنید.

شاید شما یک بیزینس کوچ و به دنبال روش‌های کوچینگ جدید برای کمک به مشتریان خود هستید، یا یک مربی که به دنبال بهترین فرصت‌های مربیگری است،

آگاهی از مؤثرترین مدل‌های کوچینگ، بهترین راه برای این است که خودتان ببینید چگونه مربیگری می‌تواند به شما کمک کند تا مشتریانتان را از جایی که هستند به‌جایی که می‌خواهند باشند، برسانید.

 

مدل بیزینس کوچینگ چیست؟

یک مربی خوب کسب‌وکار مشتریان خود را بر اساس میل خود آموزش نمی‌دهد و هرروز به‌طور تصادفی هر کاری را که به ذهنش می‌رسد، انجام نمی‌دهد.

آن‌ها از مدل‌های مربیگری سختگیرانه و دقیق استفاده می‌کنند و از آن‌ها در استراتژی کلی و جلسات روزانه خود استفاده می‌کنند.

برخی از مربیان مدل‌های مربیگری خود را ایجاد می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر از مدل‌هایی استفاده می‌کنند که دهه‌ها بدون نقص برای سایر مربیان تجاری کار کرده است.

به بیان ساده، مدل کوچینگ فرایندی است که چگونه از نقطه A (جایی که هستید) به نقطه B (جایی که می‌خواهید باشید) خواهید رسید.

به‌عنوان یک مربی کسب‌وکار، یک مدل کوچینگ خاص یک چارچوب ملموس برای ارائه به مشتریان است.

نشان می‌دهد که خدمات مربیگری شما چگونه به آن‌ها در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کند. این چارچوبی است که سفر مربیگری را راهنمایی می‌کند.

انواع مختلفی از مدل‌ها برای انواع مختلف خدمات کوچینگ وجود دارد، و همچنین انواع مدل‌های مربیگری که به اصول و ایدئولوژی‌های مختلف مربیگری پایبند هستند.

بنابراین، آنچه ممکن است برای یک نوع شخصیت خاص حرفه‌ای مفید باشد ممکن است برای فردی در یک قایق متفاوت کار نکند.

بنابراین برای سهولت کار، ما در این مقاله محبوب‌ترین و مؤثرترین مدل‌های بیزینس کوچینگ را توضیح داده‌ایم.

  بیشتر بخوانید: بهترین مربیان کسب‌وکار جهان چه کسانی هستند؟   مدل‌های کوچینگ

الگو و مدل‌های کوچینگ

1- مدل GROW

مدل رشد یکی از رایج‌ترین روش‌های مربیگری برای حل مشکلات و دستیابی به اهداف است که توسط مربیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

GROW یک تکنیک مربیگری است که در ابتدا توسط جان ویتمور، آلن فاین و گراهام الکساندر در دهه 1980 برای دنیای مربیگری شرکتی توسعه داده شد.

GROW یک چارچوب طراحی شده برای راهنمایی کل ساختار مربیگری شما، جلسات کوچینگ فردی و به‌عنوان ابزاری برای کمک به مشتریان در پیشبرد هدف خود به‌صورت روزانه است.

مدل GROW مخفف:

• Goal-Setting: تعیین اهداف واقع‌بینانه که می‌توانند کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند. (هدف SMART باشد)

• Reality یا واقعیت: جایی که شما در حال حاضر در ارتباط با هدف خود ایستاده‌اید.

• Options گزینه‌ها: مسیرهای مختلفی که می‌توانید برای رسیدن به هدف خود طی کنید.

• Way Forward راه پیش رو: در مورد مسیر خود تصمیم بگیرید و یک برنامه عملی ایجاد کنید که شمارا به مقصد موردنظر هدایت کند.

حروف اختصاری ابزارهای مربیگری هستند که سفر شما را در جهت رسیدن به خواسته‌های فوری یا اهداف بزرگ شکل می‌دهند.

در طول فرایند کوچینگ، وظیفه مربی این است که به مشتری خود کمک کند تا به این سؤالات کوچینگ به‌طور مستقل پاسخ دهد.

مربی باید به‌عنوان شریک تمرین و طوفان مغزی برای مشتری عمل کند و به روشن شدن نور در انتهای تونل کمک کند.

  پیشنهاد عالی: چالش‌های رایج مربیان کسب‌وکار امروز چیست؟  

تنظیم هدف SMART

تعیین هدف ممکن است به‌اندازه کافی ساده به نظر برسد: چیزی را انتخاب کنید که می‌خواهید به آن برسید و سپس برای رسیدن به آن تلاش کنید، درست است؟ دوباره فکر کن.

کلید دستیابی به اهدافتان، بزرگ یا کوچک، نیاز به دانستن نحوه تعیین مؤثر آن‌ها است. SMART یک رویکرد تعیین هدف است و یکی از ارزشمندترین ابزارهای مربیگری است.

آن نحوه ایجاد اهداف قابل‌دستیابی را که نتایج بهتری به شما می‌دهد و درواقع تا انتها دنبال خواهید کرد، بیان می‌کند.

در دهه 1960، رهبران روانشناسی، گری لاتهام و ادوین لاک نظریات خود را در مورد هدف‌گذاری مؤثر منتشر کردند.

SMART مخفف: 

• Specific خاص: هرچه هدف کلی‌تر و نامشخص‌تر باشد، دست‌نیافتنی خواهد بود. خواه در زمینه بهبود باشد یا نتیجه‌ای خاص، تا حد امکان بر روی خاص بودن تمرکز کنید.

• Measurable قابل‌اندازه‌گیری: شما باید هدف خود را به‌گونه‌ای ملموس اندازه‌گیری کنید که نشان می‌دهد در حال پیشرفت هستید یا خیر.

• Attainable دستیابی به هدف واقع‌بینانه: اگر رسیدن به آن غیرممکن به نظر می‌رسد، احتمالاً چنین است. اما این کار را خیلی راحت انجام ندهید. در غیر این صورت انگیزه کافی وجود نخواهد داشت.

• Relevant مرتبط: اهداف شما باید با واقعیت و آرزوهای بزرگ شما مطابقت داشته باشد.

• Time زمان: هدف شما باید محدودیت زمانی داشته باشد. اگر مبتنی بر زمان نباشد، احساس انگیزه برای رسیدن به آن دشوار خواهد بود.

  مدل‌های بیزینس کوچینگ و لایف کوچینگ

2- مدل‌های بیزینس کوچینگ و لایف کوچینگ

STEPPA STEPPA یکی از مؤثرترین ابزارها برای مربیگری زندگی است که می‌تواند برای افراد در بیزینس کوچینگ و همچنین در مربیگری گروهی بسیار مفید باشد. این مدل مربیگری توسط آنگوس مک لئود به‌عنوان رویکردی هدایت شده است که بر اساس احساسات ناشی از مشکلات، موقعیت‌ها و محیط‌های خاص هدایت می‌شود و سپس با تنظیم مجدد این احساسات، راه را برای ایجاد اهداف، نتایج و مسیرهای جدید به‌سوی موفقیت فراهم می‌کند. به بیان ساده‌تر، این مدل مربیگری، احساسات افراد را نیروی محرک اعمال، رفتار و انگیزه آن‌ها می‌داند. STEPPA مخفف: • Subject موضوع: آنچه مشتری می‌خواهد از نظر اهداف مربیگری عمومی یا موضوعات خاصی برای جلسات به آن بپردازد. • Target Identification شناسایی هدف: اطلاعات مربوط به خواسته‌ها و نیازهای مشتری، باید روشن شود. • Emotion احساسات: مربی ترکیبی از احساسات ایجادشده را برچسب‌گذاری می‌کند و آن‌ها را در جهت مناسب برای ایجاد نتایج مثبت پردازش کنند. • Perception ادراک: مربی باید تصمیم بگیرد که کدام مسیر را بهتر دنبال کند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به هدف خود برسند. • Plan برنامه: مربی باید به مشتری خود کمک کند تا یک برنامه حمله جامع با یک جدول زمانی ایجاد کند که بر تاریخ‌ها، وظایف خاص و استراتژی‌ها تأکید دارد تا بتواند هدف را در سر خود ببیند و به رؤیاهای خود برسد. • Act اقدام: در صورت تغییر احساسات و عدم هماهنگی با روند، برنامه خود را دنبال کنید و آن را تطبیق دهید. احساسات می‌توانند سوخت کامل برای عمل و موفقیت باشند. بااین‌حال، اگر در جلسات مربیگری به‌درستی مدیریت نشوند، احساسات فقط می‌توانند انسداد و مشکلات روانی بیشتری برای شما ایجاد کنند.   حتما بدانید: ۸ روش کسب درآمد مربی کسب‌وکار   مدل کوچینگ OSKAR این یک مدل کوچینگ راه‌حل محور است. توسط پل Z Jackson و Mark McKregor در سال 2002 توسعه یافت و به‌سرعت به یکی از ابزارهای اصلی در بسیاری از رویکردهای مربیگری در سراسر جهان تبدیل شد. OSKAR مردم را ترغیب می‌کند تا با منحرف ساختن تمرکز از مشکل و توجه به راه‌حل مشکل، بر موانع غلبه کنند. این ابزار می‌تواند به طرق مختلف مورداستفاده قرار گیرد، اما بیشتر در یک جلسه مربیگری هنگامی‌که رفتار مشتری در یک منطقه مشکل گیر می‌کند استفاده می‌شود OSKAR سپس برای غلبه بر موانع کوتاه‌مدت و بلندمدت استفاده می‌شود. OSKAR مخفف: • Outcome نتیجه: مشتری هنگام حل مشکل، نتیجه‌ای را که می‌خواهد بیان می‌کند. • Scale مقیاس: در مقیاس 1 تا 10 مربی بیان می‌کند که چقدر احساس می‌کند به نتیجه دلخواه خود نزدیک شده است. Know دانش: چگونه مربی فاصله بین جایی که قرار دارد و جایی که می‌خواهد باشد را پر می‌کند. چه مهارت‌ها، توانایی‌ها، ویژگی‌ها، دانش و غیره مورد نیاز خواهد بود. • Affirm/Action تأیید / اقدام: در مورد آنچه در شرایط فعلی مشتری مثبت است بحث کنید، اعتمادبه‌نفس او را با نشان دادن میزان تلاش آن‌ها برای رسیدن به جایگاه خود افزایش دهید. • Review مرور: گذشته، حال و آینده نتیجه را مرور کنید. محتوای انگیزشی و تشویقی در OSKAR چیزی است که آن را به یکی از خوش‌بینانه‌ترین فرصت‌هایی تبدیل کرده است که مربیان در مدل‌های کوچینگ خود استفاده می‌کنند. وقتی به‌جای گیر افتادن در مشکل، بر موفقیت تمرکز می‌کنید، افراد راحت‌تر می‌توانند جلو بروند.  

مدل‌های مربیگری اجرایی و رهبری

3- مدل‌های مربیگری اجرایی و رهبری

جی ولف، عضو شورای مربیان فوربس و مربی عملکرد اجرایی مستقر در نیویورک با سابقه 15 سال،  می‌گوید:"فرایند مربیگری، سرمایه‌گذاری در توسعه مهم‌ترین دارایی یک سازمان یعنی سرمایه انسانی آن است.

یک مدل مربیگری و رهبری مؤثر برای موفقیت سازمانی در مقیاس وسیع‌تر موردنیاز است "

مدل رهبری متمرکز بر عمل

یک مدل مربیگری رهبری مؤثر می‌تواند درآمد را افزایش دهد، بهره‌وری را افزایش دهد و زندگی اعضای تیم و خود شمارا بهبود بخشد.

این‌که آیا شما رهبر اعضای یک تیم هستید یا یک سازمان بزرگ، مدل رهبری متمرکز بر عمل به‌اندازه کافی ساده و مؤثر است که می‌تواند برای هر نوع موقعیت رهبری مورداستفاده قرار گیرد.

  بیشتر بدانید: چگونه یک مربی کسب‌وکار خوب باشید  

این مدل شامل 3 مرحله اصلی است:

1- مهارت‌های رهبری

مهم است که آموزش رهبری خود را با یک مربی اجرایی که بر توسعه ارزش‌های اصلی رهبری شما تمرکز دارد، آغاز کنید.

سنگ بنای هر جلسه مربیگری باید به توسعه و حفظ این مهارت‌های اصلی بپردازد.

 

2- سه حوزه اصلی مسئولیت

رهبر باید زمان خود را به‌طور مساوی بین این سه حوزه تقسیم کند، اگرچه گاهی اوقات، بسته به شرایط خاصی در طول سال، ممکن است یک حوزه نسبت به سایر مناطق به توجه بیشتری نیاز داشته باشد.

Task Achievement دستیابی به وظیفه:

این شامل نقش شما به‌عنوان رهبر است تا با شناسایی هدف، ایجاد استراتژی برای دستیابی به آن، تخصیص ابزار و منابع و غیره، تیم خود را به هدف خود نزدیک کنید.

Team Formation/Upkeep تشکیل تیم / پشتیبانی:

تیم شما باید به‌عنوان یک واحد کار کند. شما با تعیین استانداردهای تیم، نظارت بر تعارض، تشویق ارتباط خوب، انتقاد سازنده و غیره، تیم خود را می‌سازید.

Individual Development توسعه فردی:

تیم زمانی موفق می‌شود که هر واحد سهم مثبتی داشته باشد. وظیفه رهبر برآوردن نیازهای شخصی هر یک از اعضای تیم است تا انگیزه و تمرکز آن‌ها با کل تیم سازگار باشد. مهم است که زمان و منابع را برای تیم‌ها کنار بگذارید.

 

3- استفاده چندمنظوره از این مدل

این مدل به‌اندازه‌ای انعطاف‌پذیر است که در هر موقعیت رهبری قابل‌اجرا باشد. راه‌هایی را پیدا کنید که به هر شکلی که مناسب می‌دانید با ارزش‌ها و وظایف مربیگری شما مطابقت داشته باشد.

 

نکات کلیدی

یک مدل کوچینگ به‌عنوان اسکلت هر رویکرد کوچینگ عمل می‌کند. بدون چارچوب یک مدل محکم، بینش و مهارت مربی، راهی برای رفتار مستقل وجود ندارد.

هرساله در این مورد، ابزارهای جدید و هیجان‌انگیز کوچینگ روی صحنه می‌آیند و می‌توانند انقلابی در صنعت مربیگری ایجاد کنند.

شما یا مربی‌تان در گذشته از چه مدل‌های کوچینگ مؤثری استفاده کرده‌اید که ممکن است ما از آن‌ها بی‌خبر باشیم؟

تجربیات خود را در زیر به اشتراک بگذارید.

 

کلیک کنید

برنامه یک ساله بیزینس کوچینگ با راهبری محمد مهدی ربانی

بیزینس کوچینگ “Business Coaching”مجموعه مهارت‌هایی است که استعدادها و پتانسیل‌های بالقوه ی فرد را شکوفا می‌کند تا بتواند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود کارایی و عملکرد بهتری داشته باشد. کوچینگ برای فرد فرصتی محیا می‌کند تا در مسیر محقق کردن اهداف خود گام بردارد و اقداماتی انجام دهد تا به آن‌ها دست یابد.

در برنامه یک ساله بیزینس کوچینگ بر موضوعاتی چون: چگونگی سیستم سازی برای زندگی ایده آل و لذت بخش، ساخت سیستم تفویض اختیار، ساخت سیستم شبکه سازی و ارتباطات، اصول ساخت کسب و کارهای سودآور، تفکر برنده و بازنده در زندگی و کار و روش تغییر الگو، تبدیل تفکرات به نتایج سرشار، سیستم تاثیرگذاری حداکثری برای افزایش درآمد پایدار، ساخت سیستم ثروت سازی بیش فعال، تسلط بر بازی ذهنی، موفقیت در کسب و کار، مهارت های ساخت کسب و کار پرسود جهانی تمرکز می‌شود.

شرکت در برنامه یکساله بیزینس کوچ ویدان، به شرط اینکه همه موارد را با پشتکار دنبال کنید، می‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد. کافیست همین حالا اینجا را کلیک کنید و با پر کردن فرم در نظر گرفته شده، از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

 
دیدگاه کاربران (0)