بازاریابی شرکت وابسته یک روش محبوب برای افزایش فروش و کسب درآمد قابلتوجه در فضای آنلاین است.
روش فوقالعادهای که هم برای برندها و هم برای بازاریابهای وابسته، بسیار سودمند است، درصورتیکه روشهای بازاریابی سنتی کمتر نتیجه داده است.
بازاریابی وابسته یک روش فروش آنلاین است که به صاحب کالا اجازه میدهد فروش خود را افزایش دهد و به دیگران اجازه میدهد مخاطبان یکسانی را هدف قرار دهند.
"شرکتهای وابسته" با توصیه محصول به دیگران، کمیسیون به دست آورند.
درعینحال، این امکان را برای شرکتهای وابسته فراهم میکند که بدون تولید محصولات، از طریق فروش محصول، درآمد کسب کنند.
اینترنت باعث افزایش شهرت در بازاریابی وابسته شده است.
آمازون این کار را با ایجاد یک برنامه بازاریابی وابسته رواج داد، بهموجب آن وبسایتها و وبلاگ نویسان با قرار دادن لینک به صفحه آمازون برای یک محصول، جهت دریافت هزینههای تبلیغات که هنگام خرید ساختهشده است اقدام میکنند.
از این لحاظ، بازاریابی وابسته اساساً یک برنامه بازاریابی عملکردی است که در آن عمل فروش در یک شبکه گسترده انجام میشود.
برای شرکت در یک برنامه بازاریابی وابسته، باید این پنج مرحله ساده را انجام دهید:
1. یک برنامه وابسته پیدا کنید و به آن بپیوندید
2. پیشنهادهای خود را برای تبلیغ انتخاب کنید
3. برای هر پیشنهاد یک لینک وابسته منحصربهفرد دریافت کنید
4. آن پیوندها را در وبلاگ ، رسانههای اجتماعی یا وبسایت خود به اشتراک بگذارید
5. در هر زمان کسی از لینکهای شما برای خرید استفاده میکند، کمیسیون را جمع کنید
بسته به شرکت و پیشنهاد، نرخ کارمزد بهطور چشمگیری متفاوت است.
حدود 5٪ از فروش را کسب خواهید کرد، اما با رعایت برخی مقدمات میتوانید 50٪ درآمد کسب کنید.
همچنین برنامههای بازاریابی وابسته وجود دارد که به ازای هر فروش، نرخ بالایی را بهجای درصد ارائه میدهد.
درک بازاریابی شرکتهای وابستهبازاریابی وابسته قبل از اینترنت است، اما دنیای بازاریابی دیجیتال ، تجزیهوتحلیل و کوکیها است که آن را به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل کرده است.
شرکتی که یک برنامه بازاریابی شرکتهای وابسته را اجرا می کند میتواند پیوندهایی را که منجر به بازاریابی میشوند ردیابی کند و از طریق تجزیهوتحلیل داخلی، تعداد فروشهای خود را مشاهده کند.
یک تاجر تجارت الکترونیکی که میخواهد به پایگاه گستردهتری از کاربران اینترنت و خریداران دسترسی پیدا کند، ممکن است یک شرکت وابسته استخدام کند.
یک شرکت وابسته میتواند مالک چندین وبسایت یا لیست ایمیل بازاریابی باشد.
هرچه یک شرکت اینترنتی دارای وبسایت یا لیست ایمیل بیشتری باشد، شبکه وی گستردهتر است.
شرکت وابسته استخدامشده سپس محصولات ارائهشده در بستر تجارت الکترونیکی را به شبکه خود ارتباط داده و تبلیغ میکند.
شرکت وابسته این کار را با اجرای تبلیغات بنر ، تبلیغات متنی یا پیوندها در چندین وبسایت متعلق به خود یا از طریق ایمیل به مشتری خود انجام میدهد.
شرکتها برای جلبتوجه مخاطب به یک سرویس یا محصول از تبلیغات بهصورت مقاله، فیلم و تصویر استفاده میکنند.
شرکتهای وابسته بازدیدکنندگانی را که روی یکی از این پیوندها یا تبلیغات آنلاین کلیک میکنند به سایت تجارت الکترونیکی هدایت میکنند.
در صورت خرید محصول یا خدمات میتواند 5 تا 10 درصد از قیمت فروش کمیسیون داشته باشد.
هدف از استفاده از بازاریاب شرکتهای وابسته افزایش فروش است. یک راهحل برنده برای بازرگان و شرکت وابسته.
نکات کلیدی
• شرکتها معمولاً با کلیک یا برداشت درازای هر فروش، هزینه کمتری پرداخت میکنند
• همزمان با تکامل فناوری، تولید کلیک متعدد برای کلاهبرداران بهطور فزایندهای آسانتر میشود.
• شرکتها از روشهای ابتکاری برای دور زدن تلاشهای متقلبانه برای پیشبرد تجارت استفاده میکنند.
شرکت تبلیغاتی شرایط یک برنامه بازاریابی شرکت وابسته را تعیین میکند. در اوایل، شرکتها هزینههای هر کلیک (ترافیک) را برای تبلیغات بنری پرداخت میکردند.
اکنون، اکثر برنامههای وابسته دارای شرایط و ضوابط سختگیرانه در مورد نحوه تولید Lead هستند.
(Lead اصطلاحی است که در بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری زیاد آن را شنیدهاید.
این اصطلاح در مورد سازمانها، شرکتها یا افرادی بهکاربرده میشود که از طرق مختلف با محصولات یا خدمات ما آشنا میشوند و ممکن است قصد خرید از ما را پیدا کند.
درواقع این مشتری یک مشتری بالقوه است که ما میتوانیم او را به خرید هدایت کنیم.
درواقع هرچه Lead بیشتری برای کسبوکار خود جمع کنیم احتمال اینکه بتوانیم آنها را به مشتریان واقعی تبدیل کنیم بیشتر است.
شما زمانی میتوانید یک مشتری را Lead یا مشتری بالقوه بنامید که اطلاعات تماس او را داشته باشید تا بتوانید او را به مراحل بعدی هدایت کنید.)
برخی از روشهای ممنوع نیز وجود دارد، مانند نصب نرمافزارهای تبلیغاتی یا جاسوسی که کلیه درخواستهای جستجو برای یک محصول را به صفحه یک شرکت وابسته هدایت میکند.
بنابراین یک برنامه بازاریابی وابسته requires مؤثر نیاز به اندیشه و تدبیر دارد شرایط و ضوابط باید فشرده باشد، بهخصوص اگر قرارداد منعقده هزینه فروش را بهجای فروش بپردازد.
احتمال کلاهبرداری در بازاریابی وابسته امکانپذیر است.
شرکتهای وابسته بیوجدان میتوانند روی نام های دامنه با غلط املایی چمباتمه بزنند و برای هدایت مجدد کمیسیون بگیرند.
آنها میتوانند فرمهای ثبتنام آنلاین را با اطلاعات جعلی یا سرقت شده پر کنند، و میتوانند AdWords را با عبارات جستجوی شرکت که از قبل رتبه بالایی دارد و غیره خریداری کنند.
حتی اگر شرایط و ضوابط واضح باشد، یک برنامه بازاریابی شرکتهای وابسته مستلزم نظارت بر شرکتهای وابسته و اجرای قوانین است.
در عوض، یک شرکت میتواند به افراد باانگیزه و خلاق دسترسی پیدا کند تا به فروش محصول یا خدمات خود به دنیا کمک کنند.
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، درآمد بازاریابی وابسته درنهایت میتواند بهنوعی درآمد منفعل تبدیل شود، اما هنوز هم باید از قبل کارهای سنگین انجام دهید.
موفقیت برنامه شما به کیفیت بررسی شما بستگی دارد. برای ایجاد یک بررسی خوب، بهتر است شخصی باشید.
تجربه خود را در وبلاگ، پست رسانههای اجتماعی یا فیلم خود به اشتراک بگذارید .
اگر در حال نوشتن یک نظر شخصی هستید، بر اساس تجربه و دانش خود در مورد محصول نظر صریح دهید.
اگر احساس کنند میتوانند به شما اعتماد کنند، مردم از پیروی از توصیههای شما راحتتر خواهند بود.
اعتماد عامل اصلی در تلاشهای بازاریابی وابسته شماست، زیرا افراد باید به شما اعتماد کافی کنند تا بر اساس توصیههای شما عمل کنند.
میزان اعتمادی که برای انجام فروش شرکتهای وابسته به آن نیاز دارید به صنعت و محصولاتی که پیشنهاد میکنید بستگی دارد.
بهعنوانمثال، برای یک دوره آموزشی 20 میلیون تومانی یک شرکت وابسته مؤثر، اعتماد بیشتری نسبت به تیشرت 200 هزارتومانی دارد.
فراتر از به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، میتوانید با محدود کردن تعداد شرکتهای وابستهای که تبلیغ میکنید، یا تنها تبدیلشدن به یک شرکت وابسته برای محصولاتی که شخصاً استفاده میکنید، اعتماد کنید و به تخصص خود پایبند باشید.
گزینه دیگر مصاحبه با افرادی است که از این محصول یا خدمات استفاده میکنند، یا حتی مصاحبه با شخصی که آن را تولید میکند یا میفروشد.
این میتواند به بررسی شما عمق بیشتری ببخشد و روایتی را برای خواننده ایجاد کند.
اگرچه موفقیت شما در بازاریابی شرکتهای وابسته میتواند به افراد مختلف بستگی داشته باشد، اما راه دیگری برای افزایش بازدید بیشتر با ارائه آموزش در مورد پیشنهادها است.
افراد معمولاً جستجوهای "چگونه" را در Google انجام میدهند، ازجمله "چگونه میتوان برای دانشگاه صرفهجویی کرد" یا "چگونه اتاق لباسشویی را تزئین کنیم".
اگر شما آموزشی ارائه میدهید که مشکل جستجوگر را برطرف میکند و ارزش محصول را بهوضوح به نمایش میگذارد، ارجاعات شما در زمینه منطقیتر خواهد بود و انگیزه قویتری برای خرید محصولی را که پیشنهاد میکنید به مشتری ارائه خواهید داد.
اگر پیشنهاد خود را از طریق پست وبلاگ تبلیغ میکنید، تحقیق کنید کدامیک از کلمات کلیدی ممکن است کسی در موتور جستجو استفاده کند تا پاسخی برای یک مسئله مرتبط پیدا کنید.
Google Ads Keyword Planner ابزار خوبی است که میتواند به شما کمک کند.(استفاده از آن رایگان است ، اما باید یک حساب کاربری ایجاد کنید)
بسته به پیشنهاد خود، دریابید که چه مقدار انرژی باید در محتوای آموزشی صرف کنید، که این معمولاً منجر به تلاش شخصی برای محصولی میشود.
بهعنوانمثال، شما میتوانید از فیلم استفاده کنید از خود فیلم بگیرید و از یک محصول فیزیکی بیشترین بهره را ببرید یا از مزایای یک محصول دیجیتال مانند نرمافزار استفاده کنید.
پستهای جعبه گشایی محبوب هستند، بنابراین اگر محصول را از طریق نامه الکترونیکی دریافت میکنید، تجربه خود را با گشودن آن مستند کنید.
هنگامیکه محتوای تبلیغاتی خود را نوشتید، آن را در وبسایت یا سیستمعاملهای رسانههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
اگر یک لیست ایمیل دارید، میتوانید یک کمپین بازاریابی ایمیل ایجاد کنید.
و حتماً یک صفحه بازاریابی وابسته در وبسایت خود با یک صفحه منابع داشته باشید که در آن لیستی سریع از تمام ابزارهایی را که استفاده میکنید و دوست دارید به اشتراک میگذارید.
بعضیاوقات بازاریابان با ارائه پاداش به هرکسی که پیشنهاد را خریداری میکند، برنامههای وابسته خود را تبلیغ میکنند.
بهعنوانمثال، شما میتوانید به هر دنبال کنندهای که خرید میکند یک کتاب الکترونیکی رایگان ارسال کنید.
تبلیغاتی ازایندست با شیرین کردن معامله، مشتریان را به خرید ترغیب میکند.
اگر پاداش ارائهشده چیزی باشد که شما بهطورمعمول میفروشید، اقناعکننده هستند، زیرا در این صورت خریداران میتوانند ارزشافزوده واقعی را دقیقاً در سایت شما ببینند.
نمونههایی از مشاغل با استفاده از این بازاریابیبا نگاهی به برخی از شرکتهایی که در بازاریابی شرکتهای وابسته مشارکت میکنند، به شما الهام میبخشد، همچنین اثبات میشود که این یک جریان درآمد قانونی و پرسود است.
Wirecutter ، سایتی برای تبلیغ تجهیزات و ابزارها، از ابزار آشپزخانه تا وسایل سفر، که توسط نیویورکتایمز در سال 2016 خریداری شد.
این گزارش میگوید که یک سری پیشنهاد از طریق "گزارشها، مصاحبهها و آزمایش توسط تیمی از روزنامهنگاران، دانشمندان و محققان کهنهکار" توصیه و ارائه میدهد.
بررسی های BuzzFeed بهعنوان راهنمای هدایا آغاز شد و در بازبینی در مورد دستهبندیهای مختلف محصول گسترش یافت.
آنچه این سایت را منحصربهفرد میکند این است که انواع مختلفی از کالاهای معمولی را تحت پوشش قرار میدهد و در سه قیمت متفاوت گزینههای برتر را ارائه میدهد.
بررسیهای BuzzFeed کاملاً دقیق است، که ارزش زیادی را برای خواننده فراهم میکند.
به دست آوردن پول با برنامههای بازاریابی وابسته میتواند یک روش پاداش آور برای اضافه کردن جریان درآمد جدید بدون پذیرفتن ریسک زیاد باشد.
تمام هزینه شما وقت شماست. با سرمایهگذاری روی وقت خود میتوانید به مزایای خود ادامه دهید.
بله، شما میتوانید از طریق بازاریابی وابسته درآمد کسب کنید.
وقتی کسی با استفاده از لینک ارجاع شما چیزی را خریداری میکند، درازای آن کارمزد دریافت میکنید.
هر برنامه بازاریابی وابسته و ساختار پرداخت متفاوت است.
چگونه میتوانم بدون پول، بازاریابی وابسته را شروع کنم؟برای شروع بازاریابی وابسته به هیچوجهی نیاز به سرمایه ندارید.
یک برنامه وابسته مناسب پیداکرده، پیوندها را دریافت کنید و تبلیغ محصولات را برای مخاطبان خود شروع کنید.
موفقترین بازاریابهای وابسته وقت خود را صرف پرورش جوامع خود میکنند.
از کجا میتوانم محصولات وابسته را تبلیغ کنم؟با تاکتیکهای مختلف آزمایش کنید تا بهترین مکانها را برای ارتقا. تاکتیکهای وابسته پیدا کنید. برخی از ایدهها عبارتاند از:
• کمپینهای رسانههای اجتماعی را اجرا کنید
• با استفاده از وبلاگ نویسی، به مخاطبان خود در مورد محصولات اطلاع دهید
• از حسابها / صفحات اجتماعی خود برای ایجاد محتوای خرد درباره محصولات استفاده کنید
• ایمیل یا خبرنامه ماهانه را بهعنوان توصیه برای مشترکان خود ارسال کنید
• فیلمهای مفیدی از محصول یا مشکلی که وجود دارد تهیه کنید که بتواند آنها را برطرف کند
• بنرها و دکمهها را به سایت خود اضافه کنید
• تبلیغات، کوپن، مشوق یا پاداش وفاداری به مصرفکنندگان ارائه دهید
بهترین محصول برای بازاریابی شرکتهای وابسته با روند بازار تغییر میکند.
هنگام ثبتنام، به دنبال محصولاتی باشید که افراد در آن لحظه بهطور فعال به دنبال آن میگردند یا خریداری میکنند.
برخی از محبوبترین محصولات در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:
• محصولات سلامتی
• مد و لباس
• بیمه لوازم جانبی رایانه
• لوازم جانبی خودرو
• لوازم جانبی دوچرخه
سخن آخر
بازاریابی وابسته یک راهحل ایده آل برای کسانی است که میخواهند با تمرکز روی گزینههای درآمد مبتنی بر عملکرد، کنترل درآمد خود را به دستگیرند.
اگرچه موفقیت شغل به مهارت بازاریابی شرکت وابسته بستگی دارد، اما میتواند راهی مؤثر برای دستیابی به اهداف درآمد شما بهعنوان یک شغل اصلی یا یک شغل دوم سودآور باشد.
یک روند ساده، بازاریابی وابسته از طریق بررسیها، وبلاگها، رسانههای اجتماعی و .... در بازاریابی است که فقط منتظر استفاده از آن است.
نکات مندرج در این مقاله را دنبال کنید، سپس شما قادر خواهید بود مخاطبان خود را جذب کنید، خوانندگان غیرفعال را به مصرفکنندگان فعال تبدیل کنید و درآمد خود را یکبار افزایش دهید.
نویسنده: جناب آقای میثم بیکینه یکی از دانش پذیران دوره بیزینس کوچینگ