استفاده از کمپین ایمیل مارکتینگ و کلا بازاریابی ایمیلی سودآورترین کانال بازاریابی مستقیم است. ایمیل باید ستون اصلی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باشد.
انجام ندادن استراتژی بازاریابی ایمیلی، به معنی از دست دادن فرصت درآمدزایی است. اما اگر در مورد اینکه از کجا شروع کنید، گیج شدهاید، این کاملاً طبیعی است.
ایمیل یک رشته وسیع است و گمشدن در دریایی از ابزارها، تکنیکها و اصطلاحات برای مبتدیان آسان است.
این مقاله دقیقاً توضیح میدهد کمپین ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه کار میکند.
کمپین ایمیل مارکتینگ، ایمیلی است که از جانب یک کسبوکار برای یک نفر یا تعداد بیشتر از مشتریان فعلی و بالقوه ارسال میشود.
درواقع از مجموعهای از ایمیلها تشکیل شده است که در یک بازهٔ زمانی مشخص و با یک هدف مشخص همچون دانلود یک مقاله،
ثبتنام برای یک وبینار، یا ثبت سفارش برای کاربران ارسال میشوند.
هر ایمیل باید دارای یک موضوع جذاب، یک محتوای باکیفیت و یک دکمهٔ فراخوان (CTA) واضح باشد تا آن کمپین بتواند به هدفش دست یابد.
یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق سبب میشود کاربران تعاملات بیشتری با آن کسبوکار داشته باشند و نرخ فروش افزایش یابد.
در این قسمت 9 استراتژی برای داشتن کمپین ایمیل مارکتینگ موفق را توضیح خواهیم داد.
موفقترین کمپینهای ایمیل مارکتینگ آنهایی هستند که با یک لیست ایمیل باکیفیت کار خود را آغاز میکنند،
لیستی شامل ایمیل کاربرانی که به محصولات و خدماتی که آنها ارائه میدهند علاقهمندند.
بهترین راه برای داشتن همچنین لیستی این است که بتوانید بازدیدکنندگان سایتتان را ترغیب کنید در سایتتان ثبتنام کنند.
طبق آمار، حدود 80% از بازدیدکنندگان بدون آنکه در سایت شما ثبتنام کنند، آن را ترک میکنند، باید برای آنها انگیزه ایجاد کنید و همچنین روند ثبتنام را آسان کنید.
لیست ایمیلتان را همیشه مورد بررسی قرار دهید.
تلاش کنید مشترکینی که دیگر فعال نیستند را فعال کنید و تعاملاتتان را با آنها بهبود بخشید و اگر تلاشتان بیفایده بود، آنها را از لیستتان حذف کنید.
برای داشتن کمپین ایمیل مارکتینگ موفق، بهتر است لیست مشترکینتان کوچک باشد
و همگی فعال باشند تا اینکه لیست طولانی از مشترکین داشته باشید که تعداد زیادی هیچ تعاملی با شما ندارند.
بیشتر: چگونه میتوان یک کمپین تبلیغاتی موفق داشت
بر اساس نظرسنجی که از استراتژی بازاریابان ایمیلی انجام شده است بسیاری از آنها اظهار داشتهاند
که هدف اولشان بهبود شخصیسازی کمپینهای ایمیل مارکتینگ میباشد و 36% بیان داشتهاند که چالشبرانگیزترین مسئله برای آنهاست.
زمانی که محتوای موردعلاقهٔ مخاطبانتان را برای آنها ارسال کنید احتمال اینکه پاسخ دریافت کنید بیشتر است.
با اضافه کردن نامشان به موضوع ایمیل شروع کنید. این کار میتواند نرخ باز شدن ایمیل را ۱۶% افزایش دهد.
و یا با سفارشی کردن محتوای کمپین بر اساس لیست دستهبندیشده، تعاملات با کاربرانتان را به حداکثر برسانید.
بهعنوانمثال، بهجای اینکه پیشنهادهایی را بهطور تصادفی برای مخاطبانتان ارسال کنید، بر اساس تاریخچهٔ سفارشهایشان به آنها محصول پیشنهاد دهید.
دستهبندی لیست علاوه بر اینکه سبب میشود ایمیلهای مرتبطتری برای کاربرانتان ارسال کنید بلکه ازنظر افزایش درامد نیز بسیار اهمیت دارد.
بازاریابانی که از کمپینهای دستهبندیشده استفاده میکنند، 6% افزایش درامد را گزارش دادهاند
و بیش از 76% از بازاریابان اظهار داشتهاند که دستهبندی لیست بخشی از استراتژی ایمیل مارکتینگ شان است.
در اینجا چند نمونه از دستهبندی ایمیل را معرفی میکنیم، شما میتوانید برای تولید محتوای هدفمند بر اساس آنها برنامهریزی کنید و نرخ کلیک کمپینهایتان را افزایش دهید:
موقعیت مکانی: این دستهبندی هنگامی کارایی دارد که میخواهید در ارتباط با فروشگاه منطقهای یا رویدادی که قرار است در یک منطقهٔ مشخص برگزار شود،
بهصورت هدفمند اطلاعرسانی کنید و این محتوا مناسب کاربران خارج از آن منطقه نمیباشد.
جمعیتشناسی: بهمنظور ارسال پیامها برای ردهٔ سنی خاص یا یک جنسیت مشخص از این دستهبندی استفاده میشود.
بازار: در این حالت، کاربران بر اساس شرکت یا محصولات موردعلاقهشان دستهبندی میشوند.
فعالیتهای قبلی: در این حالت مشترکین بر اساس فعالیتهای قبلی و نرخ باز شدن یا نرخ کلیک دستهبندی میشوند.
داده مشتری: این حالت برای آن دسته از برندهای تجارت الکترونیک مفید میباشد که میخواهند کمپین هدفمندی را برای مشتریان VIP خود ارسال کنند یا مشتریانی که در یک مدتزمانی خاص خریدی نداشتهاند و ممکن است آنها را از دست بدهند.
پیشنهاد: چگونه یک کمپین فروش را مدیریت کنیم
موضوع ایمیل نقطهٔ شروع خوب برای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق است.
چراکه اولین چیزی است که افراد میبینند و نقش اصلی در ترغیب آنها و نرخ باز شدن و کلیک ایمیل دارد.
همچون تیترهای پستهای وبلاگی که باید جذاب باشند،
موضوع ایمیل نیز باید بهگونهای نوشته شود که بتواند توجه کاربران را جلب کند و آنها را ترغیب کند ایمیل را باز کنند.
گزینههایی برای بهبود موضوع ایمیل وجود دارند که عبارتاند از:
• به افراد بگویید که با باز کردن ایمیل به چه اطلاعاتی دست مییابند.
• موضوع ایمیل را شخصیسازی کنید. بهعنوانمثال میتوانید از نام افراد در موضوع استفاده کنید. این کار سبب افزایش تعاملات کاربران با برند شما میشود.
• از کلماتی که سبب اسپم شدن ایمیل میشوند خودداری کنید.
• شما باید کنجکاوی خواننده را در موضوع ایمیل تحریک کنید.
• نکتهٔ دیگر اینکه متن هدر پیشنمایش ایمیل نیز خیلی مهم است چراکه پس از موضوع ایمیل دومین چیزی است که مخاطب میبیند. پس هر چه جذابتر باشد، نرخ باز کردن ایمیل بالاتر است.
حتما بدانید: چگونه یک کمپین بازاریابی وایرال طراحی کنید
طبق مطالعات میانگین مدتزمان توجه افراد به یک ایمیل حدود 8 ثانیه است.
با این میزان توجه کم میتوان متوجه شد که افراد کلمه به کلمه ایمیل را نمیخوانند بلکه با یک اسکن کلی به دنبال بخشهایی هستند که ممکن است برایشان جذاب باشد.
بنابراین نوشتن متن طولانی اصلاً نمیتواند رویکرد مناسبی باشد.
شما باید ایمیل را بهگونهای ساختاردهی کنید تا همچنان که کاربران را به خواندن ایمیل ترغیب میکند آنها را به سمت دکمهٔ فراخوان هدایت کند.
یکی از بهترین ساختارها استفاده از مدل هرم وارونه است. در این مدل شما میتوانید ابتدا در بالای ایمیل با یک تیتر پیام اصلی ایمیل را بنویسید
سپس با استفاده از ارائه اطلاعات به همراه جلوههای بصری به کاربران کمک کنید که مزایای کلیک کردن بر روی لینک ارائهشده را درک کنند
و سپس یک دکمهٔ فراخوان واضح بگذارید. با استفاده از این مدل شما میتوانید مطمئن باشید که توجه افراد را جلب میکنید و نرخ کلیک افزایش مییابد.
طراحی ایمیل نقش مهمی در موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ دارد. اگر ایمیل طراحی مناسبی نداشته باشد ممکن است سبب شود افراد ایمیل شما را نخوانند.
با توجه به اینکه تعداد افرادی که با استفاده از دستگاههای موبایل ایمیلهایشان را میخوانند رو به افزایش است دقت داشته باشید
که قالب انتخابی شما برای ایمیل ریسپانسیو باشد تا بسته به سایز صفحهٔ نمایش دستگاه، لپتاپ، تبلت یا موبایل، بهطور اتوماتیک، عناصر داخل ایمیل تغییر سایز دهند.
در استفاده از تصاویر و متن برای محتوای ایمیلهایتان هوشمندانه عمل کنید. از طرفی بهتر است از متن بیشتر از تصاویر استفاده کنید.
چراکه برخی از افراد بارگذاری تصاویر را غیرفعال میکنند و ایمیل شما بدون تصاویر هم باید بتواند پیامش را به مخاطب منتقل کند.
و از طرفی دیگر بهتر است از بلوکهای متنی بزرگ اجتناب کنید و بهجای آن از تصاویر و ویدئو استفاده کنید چراکه بیشتر جلبتوجه میکنند. همچنین بیشتر در خاطر مخاطب میمانند.
مطالعات نشان میدهد 65% از افراد تا 3 روز بعد میتوانند تصاویری که دیدهاند را به یاد بیاورند درصورتیکه برای متن، این مقدار تنها 10% میباشد.
همچنین افراد، دستورالعملهای تصویری را 32% بهتر از دستورالعملهای نوشتاری دنبال میکنند،
بنابراین وقتی میخواهید کاربران را ترغیب به انجام عمل خاصی بکنید، استفاده از تصاویر و ویدئو انتخاب درستی میباشد.
بهتر است برای تصاویر، متن جایگزین تعیین کنید، تا آن دسته از کاربرانی که بارگذاری عکس را غیرفعال کردهاند متوجه شوند تصویر در مورد چه موضوعی است.
این عمل میتواند سبب شود آنها بارگذاری تصاویر برای ایمیلهای شمارا فعال کنند و سبب جلوهٔ بهتر ایمیل ارسالیتان میشود.
کمپینهای ایمیل تنها راه تعامل با کاربران نیستند و آنها حتماً به سایت یا پروفایلهایتان در شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند تا ثبتنام کنند.
بنابراین مهم است که طراحی بر اساس رنگ و فونت و … برندینگ شما باشد تا مخاطبینتان تجربهٔ یکسانی در استفاده از وبسایت،
شبکهٔ اجتماعی و کمپین ایمیل شما داشته باشند.
با این کار، کاربران مطمئن میشوند که این کمپین ایمیل قانونی است و به مجموعهٔ شما تعلق دارد و احتمال کلیک بر روی لینک داخل ایمیل افزایش مییابد.
پیشنهاد عالی: بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چیست
حتی اگر موضوع ایمیل جذابی نوشتهاید و ایمیل با محتوایی هم خلق کردهاید، اما اگر دکمه فراخوانی طراحی نکنید که مشترکین را تشویق کند تا روی پیام کلیک کنند،
کمپین شما شکست میخورد. بهجای فراخوانهای معمولی مانند «همینالان خرید کنید»، جمله منحصربهفردتری پیدا کنید.
سؤالهای زیر را در مورد دکمه فراخوان از خود بپرسید:
• آیا مشروح است؟
• آیا بهراحتی قابلاجراست؟
• آیا بهسختی نادیده گرفته میشود؟
برای ترغیب کاربران که بر روی لینک داخل ایمیل کلیک کنند، باید این کار را حتیالامکان برایشان آسان کنید.
بر اساس مطالعات انجامشده، 61% از افرادی که ایمیل را باز میکنند، از دستگاه موبایل خود استفاده میکنند،
بنابراین اگر کمپین شما برای تمام دستگاهها، بهینهسازی نشده باشد ممکن است کلیک بر روی لینک برای کاربران مشکل باشد.
در چنین حالتی ممکن است کاربران لغو عضویت کرده و یا ایمیل را حذف کنند.
روی محتوای ایمیل تست دوگانه انجام دهید. تست A/B یکی از بهترین راهها برای موفقیت کمپینهای ایمیل مارکتینگ است.
هر چه بیشتر تست کنید، بهتر مشتریان خود را درک میکنید و استراتژی ایمیلتان را اصلاح میکنید.
فقط یادتان باشد که توجه زیادی به نظر خودتان نکنید بلکه تصمیم را بر اساس داده واقعی بگیرید. گزینههای زیر را حتماً تست کنید:
• فرستنده ایمیل
• موضوع ایمیل
• متن پیشنمایش
• متن ایمیل
• فراخوان
هر بار فقط یک گزینه را تست کنید تا نتایج دقیقتری به دست آورید.