بازاریابی مستقیم چیست؟ استراتژی‌ها و نکات آن

بازاریابی مستقیم چیست؟ استراتژی‌ها و نکات آن

بازاریابی مستقیم نوعی تبلیغات است که مستلزم انتقال مستقیم اطلاعات مربوط به یک محصول، خدمت یا شرکت به مشتریان است. تمام اطلاعات تبلیغاتی بدون دخالت واسطه‌ها و هر شخص ثالثی منتقل می‌شود.

ایمیل‌ها، آگهی‌های آنلاین، تراکت‌ها، بازاریابی پایگاه داده، نامه‌های تبلیغاتی، روزنامه‌ها، تبلیغات در فضای باز، پیام‌های متنی تلفنی، تبلیغات مجلات، کوپن‌ها، تماس‌های تلفنی، کارت پستال‌ها، وب سایت‌ها و توزیع کاتالوگ نمونه‌هایی از استراتژی‌های بازاریابی مستقیم هستند.

در حال حاضر، در حالی که سایر روش‌های تبلیغاتی با هدف آموزش مشتریان بالقوه در مورد خدمات یا محصولات یک برند هستند، بازاریابی مستقیم صرفاً قصد دارد گیرنده را متقاعد کند تا یک اقدام خاص را انجام دهد.

این استراتژی با ارائه فراخوان‌هایی برای اقدام (CTA) که مشتری را وادار به اقدام می‌کند، به این مهم دست می‌یابد.

نمونه‌هایی از CTA(call to action) های مورداستفاده در بازاریابی مستقیم عبارت‌اند از:

از وب‌سایت یا فروشگاه ما دیدن کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محصولات یا خدمات ما با ما تماس بگیرید.

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا خبرنامه ما برایتان ارسال شود.

از ما خرید کنید.

موفقیت استراتژی‌های بازاریابی مستقیم با ردیابی دستیابی به هدف سنجیده می‌شود. توجه داشته باشید که وقتی از لیست‌های هدفمند مشتریان بالقوه استفاده می‌شود، بازاریابی مستقیم مؤثرتر است.

همچنین انتخاب کانال ارتباطی مناسب برای یک تجارت خاص برای موفقیت ضروری است.

امروزه بسیاری از شرکت‌هایی که بازاریابی مستقیم انجام می‌دهند، استراتژی  permission marketing (معرفی محصولات و سرویس‌های یک کسب‌وکار به مشتریان با کسب اجازه آن‌ها) را تمرین می‌کنند تا هرگونه چالش با سرنخ‌ها و مشتریان را از بین ببرند.

علاوه بر این، بسیاری از کسب‌وکارها برای تقویت کمپین‌های بازاریابی مستقیم خود به کارهایی ازاین‌قبیل روی می‌آورند.

با استفاده از این سرویس، یک برند می‌تواند به طور مؤثر محصولات خود را از طریق بازاریابی پیامکی، بازاریابی ایمیلی و web push notifications (پیام‌های تبلیغاتی که از مرورگرهای خود دریافت می‌کنید) تبلیغ کند.

چرا بازاریابی مستقیم مهم است؟

  • به بازاریابان کمک می‌کند تا به‌سرعت به مشتریان دسترسی پیدا کنند
  • یک استراتژی ارتقای کارآمد است
  • بازاریابی مستقیم را می‌توان سفارشی کرد
  • بازاریابی مستقیم امکان اندازه‌گیری کارایی آن را فراهم می‌کند

این به بازاریابان کمک می‌کند تا به‌سرعت به مشتریان دسترسی پیدا کنند. کمپین بازاریابی مستقیم مطمئناً به‌سرعت به مشتری بالقوه می‌رسد.

به‌عنوان‌مثال، یک بازاریاب می‌تواند اکنون یک کمپین بازاریابی ایمیلی ایجاد کند و تنها دو ساعت بعد، منتظر ورودی مشتری و مخاطبین خودش باشد.

این یک استراتژی ارتقای کارآمد است. برخلاف استراتژی‌های دیگر، بازاریابی مستقیم به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا کمپین‌های هدفمندی ایجاد کنند که به مخاطبانی برسد که واقعاً به محصولات یا خدمات آنها علاقه‌مند هستند.

این ماهیت متمرکز کمپین‌ها حداکثر کارایی را هنگام ارسال پیام‌های تبلیغاتی تضمین می‎‌کند. با بازاریابی مستقیم، بازاریابان از ارسال محتوای تبلیغاتی به لیست‌های معمولی که به‌هیچ‌وجه اصلاح نشده‌اند نجات می‌یابند.

بازاریابی مستقیم را می‌توان سفارشی کرد. بازاریابی مستقیم به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا با استفاده از داده‌های مشتری پیام‌های شخصی‌سازی‌شده ایجاد کنند.

به‌عنوان‌مثال، یک شرکت می‌تواند به اطلاعات مفیدی مانند سن، محدوده درآمد، عادات مطالعه و مرور کردن  و غیره دسترسی داشته باشد و سپس از این داده‌ها برای ایجاد محتوای بازاریابی مناسب برای مشتریان احتمالی خود و مشتریان فعلی استفاده کند.

بازاریابی مستقیم امکان اندازه‌گیری کارایی آن را فراهم می‌کند.

شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که تکنیک‌های بازاریابی مستقیم را پیاده‌سازی می‌کنند، می‌توانند موفقیت کمپین‌های خود را با تجزیه‌وتحلیل مواردی مانند تعداد مشتریانی که به تبلیغات آنها پاسخ داده‌اند، درآمد کسب‌شده و بازده کلی سرمایه‌گذاری، دنبال کنند.

علاوه بر این، بازاریابی مستقیم بازاریابان را قادر می‌سازد تا متوجه شوند که مشتریان بالقوه آن‌ها چقدر مایل‌اند برای محصولات یا خدمات خاص هزینه کنند.

بازاریابی مستقیم چیست

ویژگی‌های بازاریابی مستقیم

ازآنجایی‌که استراتژی‌های بازاریابی مستقیم بر انتقال مستقیم پیام برند به مشتریان متمرکز است، ویژگی‌های خاصی وجود دارد که به ما کمک می‌کند این نوع تبلیغات را از سایرین متمایز کنیم.

هدف‌گذاری: بازاریابی مستقیم تنها زمانی موفق است که افراد مناسب را هدف قرار دهد. اگر می‌خواهید پیشنهاد خود را برای کل مخاطبان خود تبلیغ کنید، خطر صرف هزینه‌های بیهوده را دارید.

به همین دلیل، بازاریابان مستقیم با علاقه‌مندترین مشتریان کار می‌کنند و به ابزارهای تقسیم‌بندی تکیه می‌کنند.

تقسیم‌بندی پایگاه‌داده: بازاریابان پایگاه مشتریان خود را به گروه‌های کوچک با برخی ویژگی‌های مشترک شامل سن، جنسیت، شغل، مکان، علایق، نیازها، درآمد و غیره تقسیم می‌کنند.

پیگیری پاسخ‌ها: بدون نظارت بر پاسخ‌های مشتریان، هرگز نمی‌دانید کدام استراتژی برای برند شما بهترین عملکرد را دارد.

کانال‌های بازاریابی مستقیم آنلاین به کاربران اجازه می‌دهند به‌راحتی به کمپین‌های بازاریابی پاسخ دهند و همچنین به برندها اجازه می‌دهند کل فرایند را نظارت کنند.

کاربران می‌توانند از طریق ایمیل، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، چت‌بات‌ها و غیره با شرکت‌ها ارتباط برقرار کنند.

مزایای بازاریابی مستقیم

  1. تبلیغات هدفمند
  2. استفاده درست از بودجه و بازگشت سرمایه
  3. افزایش فروش به مشتریان فعلی و از بین رفته
  4. بهبود وفاداری مشتری
  5. کمک به پیشبرد کسب‌وکار جدید
  6. فراهم‌کردن امکان اندازه‌گیری عملکرد محصول

بازاریابی مستقیم با مجموعه‌ای از مزایای مفید، هم برای مشاغل و هم برای شرکت‌ها همراه است. مفیدترین آنها عبارت‌اند از:

بازاریابی مستقیم

تبلیغات هدفمند

تبلیغات مستقیم به بازاریابان اجازه می‌دهد تا گروه‌های خاصی از مشتریان را با پیام‌های تبلیغاتی سفارشی مورد هدف قرار دهند.

به نوبه خود، کسب‌وکارها احتمالاً به نرخ تبدیل‌های بالایی می‌رسند؛ زیرا پیام‌های خود را بر افرادی متمرکز می‌کنند که به‌احتمال زیاد به محصولات یا خدمات آنها نیاز دارند.

استفاده درست از بودجه و بازگشت سرمایه

بازاریابی مستقیم که بر جمعیتی خاص متمرکز است می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا اهداف فروش قابل قبولی را تعیین کنند و همچنین در صورت داشتن بودجه بازاریابی محدود، نتایج فروش را بهبود بخشند.

با بازاریابی مستقیم، شرکت‌ها می‌توانند کمپین‌های بازاریابی مؤثر و مبتکرانه را با کسری کوچک از هزینه تبلیغات پخش اصلی اجرا کنند.

افزایش فروش به مشتریان فعلی و از بین رفته

مشتریان اغلب آماده استقبال از مشاغلی هستند که نشان می‌دهند نیازهای کاربران را درک می‌کنند و همچنین کسانی که مشتاق ایجاد روابط شخصی هستند.

بازاریابی مستقیم امکان افزایش فروش به مشتریان فعلی را با حفظ سوابق مشتریان و انتخاب تکنیک‌های بازاریابی ساده و فکر شده برای مخاطبانشان فراهم می‌کند.

بازاریابی مستقیم زمانی که نوبت به برقراری مجدد روابط با همه مشتریانی که مدتی است از یک شرکت خرید نکرده‌اند می‌رسد نیز می‌تواند کارآمد باشد.

این به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بفهمند چرا مشتریان تصمیم گرفتند ادامه دهند و چه چیزی می‌تواند این روابط از بین رفته را دوباره احیا کند.

هنگامی که یک کسب‌وکار یاد می‌گیرد که برای بهبود فروش از مشتریان قبلی چه کاری باید انجام دهد، می‌تواند سوابق دقیقی را برای اطمینان از ماندن مشتریان بازگشته نگه دارد.

بهبود وفاداری مشتری

بهبود وفاداری مشتری

بازاریابی مستقیم برای ایجاد و حفظ روابط با مشتریان بالقوه عالی است. این به بازاریابان اجازه می‌دهد پیام‌های تبلیغاتی و پیشنهادات را شخصی‌سازی کنند تا پیوندهای محکمی با مشتریان ایجاد کنند و همچنین ارتباطات شخصی موجود را تقویت کنند.

ترکیب تکنیک‌های بازاریابی مستقیم با برنامه‌های وفاداری مشتری برای افزایش پیوند، تمرین خوبی است.

نمونه‌هایی از استراتژی‌های وفاداری مشتری شامل ارائه پیشنهادهای تخفیف، ارسال کارت تولد، و دعوت از مشتریان به رویدادهای فروش آینده است.

کمک به پیشبرد کسب‌وکار جدید

بازاریابی مستقیم به صاحبان مشاغل سکوی پرتابی عالی برای شرکت‌هایشان می‌دهد. آنها را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر با بازار هدف خود ارتباط برقرار کنند و در نتیجه فروش بیشتری را برای کسب‌وکار خود به ارمغان بیاورند.

علاوه بر این، زمانی که بازاریابان تکنیک‌های بازاریابی مستقیم مؤثر را برای جذب مشتری پیاده‌سازی می‌کنند، می‌توانند طرف‌داران واقعی برند خود را ایجاد کنند و در نتیجه فروش را افزایش دهند.

این استراتژی همچنین به کسب‌وکارهای جدید کمک می‌کند تا با تقاضاهای بازار سازگار شوند و به آنها پاسخ دهند.

کسب‌وکارهای جدید همچنین می‌توانند از بازاریابی مستقیم برای موارد زیر استفاده کنند:

  • بهبود فروش محصولات خاص
  • تمدید فروش
  • حفظ و وفاداری مشتری را افزایش دهید

پیشنهادات تبلیغاتی را دنبال کنید.

فراهم‌کردن امکان اندازه‌گیری عملکرد محصول

بازاریابی مستقیم راهی عالی برای ارزیابی اشتهای مشتریان برای محصولات و خدمات خاص است.

علاوه بر این، این استراتژی بازاریابان را قادر می‌سازد تا بازارهای جدید را امتحان کنند، نتایج فروش را ارزیابی کنند و اثربخشی تاکتیک‌های فروش و ارتقای خود را بسنجند.

به نوبه خود، بازاریابان به‌راحتی می‌توانند کمپین‌های خود را برای اطمینان از موفقیت تغییر دهند.

هر بار که بازاریاب‌ها کمپین‌های تبلیغاتی را اجرا می‌کنند، باید نتایج خود را بررسی و تجزیه‌وتحلیل کنند تا بتوانند از این اطلاعات برای بهبود کمپین‌های بعدی استفاده کنند.

بازاریابی مستقیم در مقابل بازاریابی غیرمستقیم

بازاریابی مستقیم در مقابل بازاریابی غیرمستقیم

درحالی‌که بازاریابی مستقیم دقیقاً شامل برقراری ارتباط با مشتریان و مشتریان بالقوه به‌صورت تک‌به‌تک است، بازاریابی غیرمستقیم مستلزم تمام تکنیک‌های بازاریابی است که به طور تصادفی برای مخاطبان پخش می‌شود.

این استراتژی‌های بازاریابی چگونه با هم مقایسه می‌شوند؟ با بازاریابی مستقیم، کسب‌وکارها می‌توانند بازدهی سریع‌تری کسب کنند.

علاوه بر این، سود را می‌توان به‌راحتی اندازه‌گیری کرد، به‌ویژه اگر کمپین تبلیغاتی موفق فکر شده باشد و مخاطبان آن را به‌خوبی دریافت کنند.

از سوی دیگر، تکنیک‌های بازاریابی غیرمستقیم به زمان زیادی نیاز دارند تا یک کسب‌وکار متوجه سود شود.

به‌عنوان‌مثال، رشد یک برند در فیس‌بوک، توییتر یا اینستاگرام زمان زیادی می‌برد و مدتی طول می‌کشد تا به مواردی مانند بهینه‌سازی موتورهای جستجو و هشتگ‌ها عادت کنید.

بنابراین، یک کسب‌وکار باید برای مدت طولانی منتظر باشد تا با بازاریابی غیرمستقیم بازدهی را ببیند.

کدام بهتر است؟ خب اینجا حرفی نیست بااین‌حال، ترکیبی از هر دو روش ثابت می‌کند که مؤثرتر از هر یک از روش‌ها به‌تنهایی است.

انواع بازاریابی مستقیم

  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی موبایلی
  • بازاریابی تحت وب
  • بازاریابی پیام‌رسان

بیایید برخی از محبوب‌ترین تکنیک‌های بازاریابی مستقیم را که امروزه توسط کسب‌وکارها اجرا می‌شود، موردبحث قرار دهیم.

بازاریابی ایمیلی

ایمیل یک روش ساده، مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اندازه‌گیری برای برقراری ارتباط با مشتریان است. تبلیغات در ایمیل‌های تبلیغاتی، خبرنامه‌ها، ایمیل‌های تراکنشی نمونه‌هایی از استراتژی‌های بازاریابی ایمیلی هستند که کارساز هستند.

انواع بازاریابی مستقیم

بازاریابی موبایلی

این شکل از بازاریابی مستقیم شامل ارسال مطالب تبلیغاتی برای کاربران در دستگاه‌های تلفن همراه آنها است.

بازاریابان برای اطلاع از بهترین معاملات و فروش‌ها و اطلاع از وضعیت سفارش، بازاریابی تلفن همراه را راه‌اندازی می‌کنند.

بازاریابی تحت وب

اعلان‌های وب پیام‌هایی هستند که از طریق مرورگری که شخص استفاده می‌کند در بخش‌های مستطیلی کوچک در گوشه صفحه موبایل یا رایانه ظاهر می‌شوند.

اعلان‌های وب بازاریابان را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به آدرس یا هر داده مصرف‌کننده دیگری با مشترکین ارتباط مستقیم برقرار کنند.

مشترکین به‌سادگی از روی اطلاعات ذخیره شده در مرورگرهایی که استفاده می‌کنند شناسایی می‎شوند.

بازاریابی پیامی

این نوع رویکرد بازاریابی مستقیم مستلزم ایجاد یک ربات چت برای برنامه‌های پیام‌رسانی مانند فیس‌بوک، تلگرام، واتس‌اپ است.

این امکان را به برندها می‌دهد تا پاسخ به سؤالات روزمره مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهند، سفارش مستقیم از پیام‌رسان را ممکن می‌کند و اطلاعات بیشتری در مورد یک برند پیدا می‌کند.

سایر اشکال بازاریابی مستقیم

  • رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی تلفنی
  • فروش مستقیم

لیست فرم‌های بازاریابی مستقیم به همین‌جا ختم نمی‌شود. برخی دیگر از انواع بازاریابی که مشاغل می‌توانند از آنها استفاده کنند عبارت‌اند از:

رسانه‌های اجتماعی: کسب‌وکارها از طریق رسانه‌های اجتماعی، مخاطبان خود را ارتقا داده و رشد می‌دهند. رسانه‌های اجتماعی همچنین به مشتریان کمک می‌کنند تا در مورد محصولات خود بازخورد خود را در قالب نظرات دریافت کنند.

بازاریابی تلفنی: این رویکرد شامل تماس با مشتریان بالقوه از طریق تلفن در تلاش برای فروش خدمات یا محصولات خاص است. این یک ابزار عالی برای یافتن افراد بالقوه و پیگیری کمپین‌های بازاریابی است.

فروش مستقیم: این مستلزم ارسال نامه‌هایی است که محصولات و خدمات را تبلیغ می‌کند. ارسال مستقیم شامل کاتالوگ‌ها، پست‌های پاکت نامه و کارت‌پستال است.

منبع

دیدگاه کاربران (0)