یکی از قسمتهای اصلی سفر فروش، قیف بازاریابی است. قیف بازاریابی تجزیه میشود و سفر مشتری شمارا با شما،
از همان لحظات اولیه که اولین بار در مورد کسبوکار شما مطلع میشوند، تا مرحله خرید و پسازآن شرح میدهد.
این برنامه برای بهبود توانایی شما در جذب و تبدیل کاربران کسبوکار شما طراحیشده است.
بهمنظور ایجاد یک قیف بازاریابی مناسب، قطع سفر مشتریان ضروری است.
این به شما امکان میدهد تجربه کاربری خود را بهتر درک کرده و بهینه کنید.
با انجام این کار، اطمینان حاصل میکنید که مشتریان بالقوه معتبر به مشتریان واقعی تبدیل میشوند.
بهجای اینکه به قیف بازاریابی به شکل مخروطی سنتی فکر کنید، که در آن مواد به سمت پایین فشرده شده است، باید بیشتر به شکل یک ساعت شنی فکر کنید.
این بدان معناست، هنگامیکه به یک تبدیل دست یافتید، کار بازاریابی شما به پایان نرسیده است. سپس برای ایجاد وفاداری مشتری باید قیف را دوباره باز کنید.
اگر بتوانید سفر مشتری را پس از تبدیل مشخص کنید، نهتنها روابط خود را با مصرفکنندگان خود عمیقتر میکنید، بلکه حامیان کسبوکار خود را نیز ایجاد میکنید.
علاوه بر این، بر اساس گزارش بازرگانی هاروارد، افزایش تنها 5 درصد نرخ نگهداری مشتریان، میتواند بین 25 تا 95 درصد سودآوری را افزایش دهد.
قیف بازاریابی ساعت شنی را میتوان به پنج مرحله زیر تقسیم کرد:
1- آگاهی
اولین اقدام این است که اطمینان حاصل کنید که مصرفکنندگان از نام تجاری شما مطلع هستند.
چه کسی هستید، چه چیزی ارائه میدهید و چه چیزی را نشان میدهید. اینجاست که بازاریابی محتوا نقش دارد.
برای ایجاد آگاهی، باید محتوای برند استراتژیکی را توسعه دهید که بازار هدف شمارا درگیر کند و با آنها ارتباط برقرار کند تا بیشتر مستعد مکاتبات آینده باشند.
ایجاد یک حضور قوی در رسانههای اجتماعی و وبلاگها فرصتهای خیلی خوبی هستند. هر دو به شما این فرصت را میدهند که تخصص صنعت خود را به بازار عرضه کنید.
به یاد داشته باشید که آگاهی زمانی بهترین کار را میکند که مصرفکنندگان احساس نکنند به بازار عرضهشدهاند.
محتوای فوقالعادهای بسازید که مردم واقعاً به خواندن، دیدن و تماشای آنها علاقهمند هستند.
با انجام این کار، آگاهی ناخودآگاه بیشتری از کسبوکار شما ایجاد میشود و احتمال اشتراکگذاری مطالب شمارا افزایش میدهد.
در مقالات قبلی ما در مورد تبلیغات SEO و PPC صحبت کردهایم.
هر دو استراتژی روشهای فوقالعادهای برای جلبتوجه به کسبوکار شما از طریق قدرت صفحات نتایج موتورهای جستجو هستند.
البته همیشه مسیرهای سنتیتری وجود دارد: آگهیها، تبلیغات، رویدادهای بازاریابی و ارسال نامه.
2- توجه
این نقطه ایجاد یا شکست، کلید قیف بازاریابی است. هنگامیکه کاربر در مرحله بررسی است، باید نحوه تبدیل آن را درک کنید.
چندین استراتژی مختلف برای تحت تأثیر قرار دادن افرادی که روی حصار گیر کردهاند وجود دارد.
قویترین اغلب اثبات اجتماعی است. این ممکن است به معنای استفاده از توصیهها و بازخورد مشتریان یا حامیان نام تجاری باشد.
این به خود شما بستگی دارد، وقتی کاربران میدانند که دیگران به شما اعتماد دارند، بهاحتمالزیاد به شما اعتماد میکنند.
Lead Magnet یا جلبتوجه نیز بسیار مفید هستند.
بهعنوانمثال، مطمئن شوید که یک صفحه فرود واضح برای وبسایت خود با یک فراخوان قانعکننده برای اقدام دارید.
ایجاد یک خبرنامه ماهانه که کاربران در آن مشارکت داشته باشند نیز میتواند به فرایند تبدیل بهمرورزمان کمک کند.
3- تبدیل
وقت نان و کره است! اکنونکه قرار است سرنخ شما تبدیل شود، میتوانید تا حد زیادی به محصول یا خدمات خود تکیه کنید تا کار را برای شما انجام دهد.
بهطور عمده، اما نه بهطور کامل. شما باید مصرفکننده را به سمت تبدیلشدن پیش ببرید.
اول، این بدان معناست که از یک فرایند ساده چک کردن اطمینان حاصل کنید تا مصرفکنندگان خطر خرید را احساس نکنند.
با اطمینان از اینکه فرآیند خرید شما تا حد امکان ساده است، از نگرانی مصرفکنندگان جلوگیری میکنید.
اما صبر کن! آنها به خدمات ما متعهد شدند، اما هرگز قرارداد را امضا نکردند!
آنها اقلام را در سبد خرید خود قرار میدهند، اما هرگز روی "تکمیل خرید" کلیک نمیکنند!
حالا باید دوباره آنها را مجذوب کنید. اگر اطلاعات تماس آنها را دارید، میتوانید تخفیف یا ارسال رایگان را از طریق ایمیل به آنها ارائه دهید.
در غیر این صورت، میتوانید از تبلیغات بازاریابی مجدد استفاده کنید و کاربرانی که تخفیف سایت شمارا مشاهده کردهاند را مورد هدف قرار دهید.
سادگی و اقناع تضمین میکند که شما مشتریان خود را تبدیل خواهید کرد.
4- وفاداری
چگونه وفاداری مصرفکننده را ایجاد میکنید؟ یک برنامه پاداش مکانی عالی برای شروع است.
میتوانید تخفیف یا دسترسی منحصربهفرد به اعضا ارائه دهید. فراموش نکنید که برای ارجاع به شرکت خود، پاداش در نظر بگیرید.
بازاریابی مجدد محصولات از طریق ایمیل که مشتری شما از آن لذت میبرد، یکی دیگر از تاکتیکهای هوشمند است.
بیشتر مصرفکنندگان وقتی به آنها یادآوری میشود مجدداً کالایی را خریداری میکنند که از آن راضی بودهاند.
بدون تردید، مهمترین مرحله در مرحله وفاداری ارسال یک ایمیل تشکر، پس از خرید است.
قدردانی از طرف شما، راهی مطمئن برای شکوفایی روابط طولانیمدت با مشتری است.
بهعلاوه، در آینده، آنها بیشتر پذیرای ایمیلهای شما خواهند بود.
5- دفاع، طرفداری
زمانی به مرحله حمایت از خود میرسید که مشتریان شما، از مشتریان شما به طرفداران شما تبدیل میشوند.
در این مرحله، آنها احتمالاً چندین بار از کسبوکار شما خرید کردهاند و بهاحتمالزیاد این کار را ادامه خواهند داد.
شما با آنها ارتباط برقرار کردید و اکنون آنها برند شمارا دوست دارند و میخواهند از شما لذت ببرند.
آوردن مصرفکنندگان به مرحله حمایت، ارزشمندترین نتیجه قیف بازاریابی است.
این به این دلیل است که هیچ نوع بازاریابی مؤثرتر یا ارزانتر از بازاریابی ارجاعی نیست.
فراموش نکنید که قدردانی خود را از حامیان خود ادامه دهید، آنها مانند کارمندانی هستند که بهصورت رایگان در تیم بازاریابی شما کار میکنند!
با افرادی که مشاغل شمارا توصیه میکنند تماس بگیرید یا در سایتهای شخص ثالث و رسانههای اجتماعی بازخورد مثبت بگذارید تا از آنها تشکر کنید.
به آنها انگیزه دیگری بدهید تا بتوانند از کسبوکارتان استفاده کنند.
سایر افراد آنلاین یا در رسانههای اجتماعی متوجه سخاوت شما میشوند و از شخصیت سپاسگزار و قدردان شما، قدردانی خواهند کرد.
قیف بازاریابی ساعت شنی نهتنها سفر مشتری شمارا توصیف میکنند، بلکه آن را نیز ساده میکنند.
با بررسی عمیق در روند جذب، تبدیل و وفاداری مشتری، متوجه موانع یک سفر راحت میشوید.
علاوه بر این، قیفهای بازاریابی نیز تجارت را برای شما آسانتر میکند.
ازآنجاکه قابلاندازهگیری هستند، میتوانید تعیین کنید که در کجای قیف نمیتوانید با کاربران درگیر شوید و رویکرد خود را تغییر دهید.
اگر مصرفکنندگان بازگشتی درباره شما در رسانههای اجتماعی شعار نمیدهند،
باید نحوه تشویق و تشکر مجدد خود را برای حمایت از مشتریان ارزیابی کنید.
اکنونکه نقاط قوت قیف بازاریابی ساعت شنی را درک کردهاید، آیا در جهت بهبود سفر مشتریان خود اقدامی انجام میدهید؟
دوره اصول بازاریابی در چرخه عمر
بازاریابهای امروزی با خریدارانی طرف هستند که در تمام مواقع اطلاعات و گزینههای بسیار زیادی در اختیار دارند.
بازاریابی چرخهٔ عمر که وادارتان میسازد تا هر مرحله از سفر مشتری را بهدقت بررسی کنید با ایجاد امکان زمینهسازی رفتاری که به سودآوری، وفاداری مشتری و خریدهای مجدد وی میانجامد، میتواند کمکتان کند تا در این عرصهٔ در حال تکامل عملکرد هوشمندانهتری داشته باشید.
در دوره اصول بازاریابی در چرخه عمر، جان جانسچ، متخصص بازاریابی، به بررسی مبانی بازاریابی چرخهٔ عمر میپردازد. جان چیستیِ بازاریابی چرخهٔ عمر و مزایای کاربرد این رویکرد را توضیح میدهد.
وی چهارچوب ساعت شنی بازاریابی را بهطور دقیق توضیح داده و چگونگیِ یافتن و جذب مشتری، ارائهٔ تأثیرگذار خدمات به وی، و بازیابیاش در طول زمان را شرح میدهد.
جان همچنین کمکتان میکند تا یک ساعت شنی مشتری برای سازمانتان ساخته و از درون لنزهای بازاریابی، فروش و ارائهٔ خدمات به آن نگاه کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.